Beroepingswerk discussie [5]

Piet Puk

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:
Bezorgd schreef:
Denk jij dat we hier onzin zitten te posten? :haha ;)
Daag me nou niet om te reageren op die vraag.... :D
Tja, Pietje, als het over 'we' gaat val jij daar vaak niet onder... :nananere
Val jij wel onder die 'we' dan? @Ad Anker, dit is een vraag aan Jantje(dus nog niet op de persoon volgens mij)
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Piet Puk schreef:
Bezorgd schreef:
ZeeKrab schreef:Aangenomen naar GG Leiderdorp: ds. P. Mulder te Tricht-Geldermalsen.

Ik heb inmiddels ook bevestiging gekregen dat het bovenstaande bericht klopt. Vernomen van familie die daar kerkt.
Denk jij dat we hier onzin zitten te posten? :haha ;)
Daag me nou niet om te reageren op die vraag.... :D

Je hebt gelijk :haha

Maar ik doelde op beroepingsnieuws. Er zijn vele bronnen hier :modo :yahoo
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:
Luther schreef:Aangenomen naar GG Leiderdorp: ds. P. Mulder te Tricht-Geldermalsen.
Weer een predikant minder in de classis Utrecht. Dan zijn er straks drie classes waar hulpconsulenten nodig zijn: Amsterdam, Gouda en Utrecht. Dat zegt wel iets over het dramatische predikantentekort. Hopelijk een wake-up-call voor het curatorium.

Overigens heel mooi voor Leiderdorp.
En voor de classis Amsterdam. Vergeet die ook vooral niet.
Doel je op mijn laatste zin? Gezien de leeftijd en andere activiteiten van ds. Mulder hoop ik dat hij zich vooral mag richten op de nieuwe gemeente. Daartoe is hij immers ook geroepen. Veel verlichting in de classis qua (hulp)consulentschappen hoeft dat dus niet te betekenen in de classis Amsterdam. De nood is (te) hoog!
SanderL

Bericht door SanderL »

Ik heb jullie berichten nog niet gelezen hoor dus val er misschien midden in maar wil even delen dat ik zo blij en dankbaar ben voor Leiderdorp dat ze na lange tijd weer een eigen predikant mag ontvangen. Na zo'n lange tijd lijkt het misschien wel moedeloos te worden, je durft er niet meer op te hopen. Maar Zijn Trouw is elke dag nieuw. Wat een wonder! Ik wens de gemeente van Leiderdorp van harte Gods Zegen toe DV met hun toekomstige predikant!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
Jantje schreef:
Erskinees schreef:
Luther schreef:Aangenomen naar GG Leiderdorp: ds. P. Mulder te Tricht-Geldermalsen.
Weer een predikant minder in de classis Utrecht. Dan zijn er straks drie classes waar hulpconsulenten nodig zijn: Amsterdam, Gouda en Utrecht. Dat zegt wel iets over het dramatische predikantentekort. Hopelijk een wake-up-call voor het curatorium.

Overigens heel mooi voor Leiderdorp.
En voor de classis Amsterdam. Vergeet die ook vooral niet.
Doel je op mijn laatste zin? Gezien de leeftijd en andere activiteiten van ds. Mulder hoop ik dat hij zich vooral mag richten op de nieuwe gemeente. Daartoe is hij immers ook geroepen. Veel verlichting in de classis qua (hulp)consulentschappen hoeft dat dus niet te betekenen in de classis Amsterdam. De nood is (te) hoog!
Dat weet ik niet hoor. Ds. Mulder preekt nog gewoon 3 keer op zondag. Ds. Heijkamp (al jaren) niet (meer). Dus in die zin is dat wel een verlichting. En de afgelopen jaren had hij een grote gemeente van bijna 1700 leden. Dus hij kan naar de mens gesproken heus nog wel wat arbeid verrichten in de classis Amsterdam.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Er zijn vele bronnen hier :modo :yahoo
Niet alle bronnen delen helaas hun informatie...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
SanderL

Bericht door SanderL »

Leeftijd zegt toch niets? Jammer dat daar gelijk de discussie over gaat. Een predikant kan tot z'n 90e vitaal zijn. Waarvoor moet ds. Mulder dit beroep aannemen? Precies, omdat de Heere werk voor hem heeft. Zijn leeftijd doet daarbij niet ter zake.
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk doet zijn leeftijd wel ter zake. Dit is een heel kleine gemeente met nog maar weinig pastorale eenheden. Er is wel veel tact nodig, en dat kan stress geven, maar er zijn maar weinig daadwerkelijke pastorale werkzaamheden, zelfs als je het bezoeken van alle randleden daar ook onder zou vatten.
SanderL

Bericht door SanderL »

DDD schreef:Natuurlijk doet zijn leeftijd wel ter zake. Dit is een heel kleine gemeente met nog maar weinig pastorale eenheden. Er is wel veel tact nodig, en dat kan stress geven, maar er zijn maar weinig daadwerkelijke pastorale werkzaamheden, zelfs als je het bezoeken van alle randleden daar ook onder zou vatten.
Sorry ben ik echt niet mee eens. We moeten daar eens wat minder over oordelen. God stuurt Zijn knechten tot wie Hij wil en wanneer Hij wil. Dan speelt zijn leeftijd geen rol. Ds. Den Hoed uit Lynden(VS) is inmiddels 86 en nog vitaal. Daarvan zeg je dan ook niet dat dat raar zou zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, ik ben meer van het gezonde verstand. Het is in het algemeen geen goed idee om als beginnend predikant dominee te worden van 2000 mensen, en in het algemeen ook geen goed idee om op je 75e nog dominee te zijn van 2000 mensen.

Kleine gemeenten hebben ook predikanten nodig, en beginnende en oudere dominees kunnen daar heel goed terecht.

Verder heb ik er geen oordeel over hoor. Ik vertrouw er geheel op dat de dominee dit aan God heeft voorgelegd, maar anderzijds vind ik dat je ook nuchter moet zijn.
Bruna

Bericht door Bruna »

DDD schreef:Nou, ik ben meer van het gezonde verstand. Het is in het algemeen geen goed idee om als beginnend predikant dominee te worden van 2000 mensen, en in het algemeen ook geen goed idee om op je 75e nog dominee te zijn van 2000 mensen.

Kleine gemeenten hebben ook predikanten nodig, en beginnende en oudere dominees kunnen daar heel goed terecht.

Verder heb ik er geen oordeel over hoor. Ik vertrouw er geheel op dat de dominee dit aan God heeft voorgelegd, maar anderzijds vind ik dat je ook nuchter moet zijn.
Mag ik het in deze geheel eens zijn met DDD. De dominee wordt gezien zijn leeftijd gestuurd naar een kleinere gemeente. De Heere legt geen last op die te zwaar is om te dragen (lees een grote gemeente op oudere leeftijd, terwijl een kleinere nog goed te doen is).
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
SanderL

Bericht door SanderL »

Dus deze dominee is vanwege zijn leeftijd naar Leiderdorp gestuurd? Fijn voor deze gemeente. Hoop dat er toch wat anders mag zijn. Ik geloof niet dat God redeneert dat oudere dominees naar een kleinere gemeente moet. Dan had onze oud predikant ook op zijn 70e het beroep naar een kleine gemeente aan moeten nemen. Hij diende tot zijn 73e onze gemeente met 1550 leden...
Mistig

Bericht door Mistig »

GGotK schreef:
Bauke schreef:
ZeeKrab schreef:Ik meende dat iemand eerder berichtte dat student J.M. Evers (woonachtig in Masterton, Nieuw Zeeland) deze maand naar Nederland verhuisd. Is daar al meer over bekend en gaat hij binnenkort ook voor in de gemeenten?
Hij gaat (tijdelijk) wonen in de pastorie van GG Capelle west.
Voorgaan zal wel ergens rond einde 3de studiejaar zijn. Lijkt me
Ik mag aannemen vanaf het 3de studiejaar.
Klopt inderdaad. Eind december al. Dus één deze dagen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
SanderL

Bericht door SanderL »

Mistig schreef:
GGotK schreef:
Bauke schreef:
ZeeKrab schreef:Ik meende dat iemand eerder berichtte dat student J.M. Evers (woonachtig in Masterton, Nieuw Zeeland) deze maand naar Nederland verhuisd. Is daar al meer over bekend en gaat hij binnenkort ook voor in de gemeenten?
Hij gaat (tijdelijk) wonen in de pastorie van GG Capelle west.
Voorgaan zal wel ergens rond einde 3de studiejaar zijn. Lijkt me
Ik mag aannemen vanaf het 3de studiejaar.
Klopt inderdaad. Eind december al. Dus één deze dagen.
Eind december kan niet binnen de Ger Gem. Dat is vanaf zomer 2021.
Mistig

Bericht door Mistig »

SanderL schreef: Eind december kan niet binnen de Ger Gem. Dat is vanaf zomer 2021.
Ik doelde op de emigratie. Niet goed gelezen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gesloten