Kerkelijke eenheid / Kanselruil
- Delftenaar
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Calvijn moest er niets van hebben en preekte gewoon over vervolgstof of iets totaal anders.
Uiteindelijk is Kerst op 25-12 gekomen om het heidense midwinterfeest te kerstenen.
Uiteindelijk is Kerst op 25-12 gekomen om het heidense midwinterfeest te kerstenen.
Aan de ene kant snap ik dat ook wel van Calvijn maar ik hoop dat het evangelie van de menswording van onze Heere op die dagen toch mag klinken.Delftenaar schreef:Calvijn moest er niets van hebben en preekte gewoon over vervolgstof of iets totaal anders.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-
Ja dat dusDelftenaar schreef:Calvijn moest er niets van hebben en preekte gewoon over vervolgstof of iets totaal anders.
Zo zie je maar dat je een mens niet in alles moet volgen.Delftenaar schreef:Calvijn moest er niets van hebben en preekte gewoon over vervolgstof of iets totaal anders.
Sol Justitia Illustra Nos
Maar wat ik dan niet snap van Calvijn is dat hij niet het kerstfeest accepteert, onder andere om het midwinterfeest, maar dat hij bijvoorbeeld Pasen wel accepteert. Terwijl wij Pasen niet op de 14e van de maand Nisan maar op de gedenkdag van de Saksische god Eostre vieren. Daarmee wijken wij als christenen af van de, door God ingestelde, gezette tijden.Delftenaar schreef:Calvijn moest er niets van hebben en preekte gewoon over vervolgstof of iets totaal anders.
Dat is nog maar de vraag: https://mjschuurman.wordpress.com/2015/ ... erstfeest/Delftenaar schreef:Calvijn moest er niets van hebben en preekte gewoon over vervolgstof of iets totaal anders.
Who is John Galt? 

Ds Roos schrijft in de Wachter Sions deze week mooi artikel over ds Mondria.
Wat mij betreft een stukje in de praktijk brengen van de inhoud van zijn onlangs verschenen open brief n.a.v. boekje ds Hoogerland
Wat mij betreft een stukje in de praktijk brengen van de inhoud van zijn onlangs verschenen open brief n.a.v. boekje ds Hoogerland
Ik ben heel benieuwd.
-
- Verbannen
- FlyingEagle
Heeft hij ook een mooi artikel geschreven over andere predikanten die de laatste tijd zijn overleden?Gerson schreef:Ds Roos schrijft in de Wachter Sions deze week mooi artikel over ds Mondria.
Ik denk dat hij persoonlijk goed overweg kon met ds. Mondria en dat ze theologisch op dezelfde golflengte zaten en dat hij daarom dat artikel geschreven heeft. Niks mis mee natuurlijk maar om dit in het kader van kerkelijke eenheid te plaatsen gaat mij wat ver.
Had het eigenlijk in het topic boekje ds Hoogerland moeten plaatsen.FlyingEagle schreef:Heeft hij ook een mooi artikel geschreven over andere predikanten die de laatste tijd zijn overleden?Gerson schreef:Ds Roos schrijft in de Wachter Sions deze week mooi artikel over ds Mondria.
Ik denk dat hij persoonlijk goed overweg kon met ds. Mondria en dat ze theologisch op dezelfde golflengte zaten en dat hij daarom dat artikel geschreven heeft. Niks mis mee natuurlijk maar om dit in het kader van kerkelijke eenheid te plaatsen gaat mij wat ver.
Dank! Ik dacht al dat het een boekbespreking was.
Het is een mooi artikel. Wel wat in geheimtaal, maar dat hoort zo in DWS en ik kan het wel volgen.
@Flying Eagle:
De dominee kreeg een rouwkaart. Dat was in andere gevallen vast niet zo. Dat ligt dan niet aan hem.
Het is een mooi artikel. Wel wat in geheimtaal, maar dat hoort zo in DWS en ik kan het wel volgen.
@Flying Eagle:
De dominee kreeg een rouwkaart. Dat was in andere gevallen vast niet zo. Dat ligt dan niet aan hem.
-
- Verbannen
Inderdaad dank! En zeker een mooi artikel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje