Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Dankdagavond was er bij ons ook praktisch niemand 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wij zijn ook opgeschaald n.a.v. de CIO routekaart. Heel mooi dat dit weer kan. Bij ons een uitnodigingssysteem en het toewijzen van plekken. Daardoor is de hele kerk keurig 'gevuld'. Dat is een veel plezieriger gezicht dan toen we met 30 man aanwezig waren. Nu dus 110 personen, excl. personeel en kids onder de 13. Heel blij dat dit weer kan.
- FlyingEagle
Bij ons willen ze ook langzamerhand weer meer mensen toelaten in de dienst. Of er mondkapjes gedragen worden weet ik niet, we zijn zondag 4 oktober voor het laatst geweest. Vind dat het nu al wel weer lang geduurd heeft. Dus ben blij dat het weer wat soepeler wordt.
Gisteren preekt de dominee trouwens over zondag 39, heel actueel natuurlijk. Er is in deze tijd een bepaald spanningsveld tussen het gehoorzamen van de overheid en gehoorzaam zijn aan God. Ds. gaf aan dat we de overheid dienen te gehoorzamen ook in deze tijden omdat het niet het doel is van de overheid om ons te belemmeren om de Heere te dienen maar dat het is om de gezondheid van ons te bevorderen. Kunnen we ook in deze tijd die gehoorzaameid opbrengen?
Wel een ander geluid dat de predikant van m'n schoonouders die daar helemaal niet zo instaat en het liefst de kerk weer vol zet.
Gisteren preekt de dominee trouwens over zondag 39, heel actueel natuurlijk. Er is in deze tijd een bepaald spanningsveld tussen het gehoorzamen van de overheid en gehoorzaam zijn aan God. Ds. gaf aan dat we de overheid dienen te gehoorzamen ook in deze tijden omdat het niet het doel is van de overheid om ons te belemmeren om de Heere te dienen maar dat het is om de gezondheid van ons te bevorderen. Kunnen we ook in deze tijd die gehoorzaameid opbrengen?
Wel een ander geluid dat de predikant van m'n schoonouders die daar helemaal niet zo instaat en het liefst de kerk weer vol zet.
-
- Verbannen
Ik ben het lang niet in alles met deze dominee eens, maar als het hier om gaat, kan ik hem helemaal gelijk geven.FlyingEagle schreef:Wel een ander geluid dat de predikant van m'n schoonouders die daar helemaal niet zo instaat en het liefst de kerk weer vol zet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Klopt. Kerken zijn juridisch een besloten ruimte waar de overheid niet zomaar mag handhaven. Mondkapjes zullen dus binnen de kerk niet verplicht worden door de overheid. Kerkenraden mogen zo’n verplichting wel opleggen.Thuisvrouw schreef:Een kerk valt volgens mij onder besloten ruimte. Hier mag men zelf bepalen of men mondkapjes opdoet al dan niet.Mara schreef:De kerk is een publieke ruimte, dus wordt het dringend aangeraden. Bovendien zitten de broeders ook in de consistorie. Buiten zou het minder van belang zijn.Orchidee schreef:Buiten wel...
Moet dat IN de kerk ook dan?
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 2crOyjcjwa
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bij ons ook. Behalve de kerkenraad. Die doen het uiteraard wel als het kerkgebouw binnenkomen.samanthi schreef:Bij ons evenzowindorgel schreef:Bij de meeste kerken dragen ze een mondkapje tot de zitplaats is ingenomen. Niet de hele dienst dus.
Maar vanuit de consistorie de kerk in niet. Dat lijkt vreemd, maar ik sta er wel achter.
Overigens is de consistorie buiten gebruik en wordt er nu gebruik gemaakt van de Grote Zaal, beneden in het gebouw.
Via de nooduitgang komt (een deel van) de kerkenraad binnen, zodat ze niet langs de gemeenteleden hoeft te lopen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
1 ouderling met de predikant in de consistorie, de rest direct van buiten naar hun zitplaats bij ons.Mistig schreef:Bij ons ook. Behalve de kerkenraad. Die doen het uiteraard wel als het kerkgebouw binnenkomen.samanthi schreef:Bij ons evenzowindorgel schreef:Bij de meeste kerken dragen ze een mondkapje tot de zitplaats is ingenomen. Niet de hele dienst dus.
Maar vanuit de consistorie de kerk in niet. Dat lijkt vreemd, maar ik sta er wel achter.
Overigens is de consistorie buiten gebruik en wordt er nu gebruik gemaakt van de Grote Zaal, beneden in het gebouw.
Via de nooduitgang komt (een deel van) de kerkenraad binnen, zodat ze niet langs de gemeenteleden hoeft te lopen.
Ik neem aan dat dit de inhoud van de nieuwe routekaart voor de kerken is van het CIO:
- risiconiveau veiligheidsregio 'zeer ernstig': 10% van het aantal zitplaatsen
- risiconiveau veiligheidsregio 'ernstig': 15% van aantal zitplaatsen
- risiconiveau veiligheidsregio 'zorgelijk': 20%' van het aantal zitplaatsen
- risiconiveau veiligheidsregio 'waakzaam': algemeen basisregels, zoals 1,5m afstand
bron:
https://www.gergemrijssen.nl/gemeenten/ ... kerkbezoek
Gek eigenlijk dat dit via de krant nog niet is langsgekomen.
- risiconiveau veiligheidsregio 'waakzaam': algemeen basisregels, zoals 1,5m afstand
bron:
Laatst gewijzigd door mvf op 17 nov 2020, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, in West zijn er nu ook drie diensten. Zo kunnen meer mensen zondag een dienst bijwonen. Ds. den Haan is ook bereid gevonden om drie maal voor te gaan.mvf schreef:Ik neem aan dat dit de inhoud van de nieuwe routekaart voor de kerken is van het CIO:
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Inmiddels dus wel:mvf schreef:Ik neem aan dat dit de inhoud van de nieuwe routekaart voor de kerken is van het CIO:
bron:
https://www.rd.nl/kerk-religie/kerken-g ... -1.1715583
RD schreef:Verschillende gemeenten passen inmiddels versoepelingen toe in de erediensten op basis van een routekaart voor kerken die opgesteld is door het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO). Het overlegorgaan stelt echter dat de kaart nog niet definitief is en dringt er bij kerken op aan deze niet te publiceren.
~~Soli Deo Gloria~~
-
Onze dominee is zaterdag positief getest op coronavirus.
Voelt zich goed maar zit wel in quarantine, dus gisteren logischerwijs niet gepreekt en zal er ook volgende week nog niet zijn denk ik. Gelukkig gisteren 2 emerituspredikanten bereid om hem te vervangen.
Voelt zich goed maar zit wel in quarantine, dus gisteren logischerwijs niet gepreekt en zal er ook volgende week nog niet zijn denk ik. Gelukkig gisteren 2 emerituspredikanten bereid om hem te vervangen.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
Zo bijzonder is dat niet toch?
Ik ken diverse predikanten die ook corona hebben gehad of het hebben (soms met echtgenoten)
Ik ken diverse predikanten die ook corona hebben gehad of het hebben (soms met echtgenoten)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gisteren bleek de organist besmet te zijn met Corona en speelde er een emeritus-predikant, zoals wij vernamen.
En hij deed het goed.
En hij deed het goed.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
Op de website van HHK bij kerkdiensten.
Zie dat veel HHK kerken kiezen voor bediening Heilig Avondmaal.
Ik vind dat een mooi iets.
Ik ook. Bij ons helaas nog niet.Geytenbeekje schreef:Op de website van HHK bij kerkdiensten.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)