Maatregelen kerk ivm coronavirus

Orchidee

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Dankdagavond was er bij ons ook praktisch niemand
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wij zijn ook opgeschaald n.a.v. de CIO routekaart. Heel mooi dat dit weer kan. Bij ons een uitnodigingssysteem en het toewijzen van plekken. Daardoor is de hele kerk keurig 'gevuld'. Dat is een veel plezieriger gezicht dan toen we met 30 man aanwezig waren. Nu dus 110 personen, excl. personeel en kids onder de 13. Heel blij dat dit weer kan.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Bij ons willen ze ook langzamerhand weer meer mensen toelaten in de dienst. Of er mondkapjes gedragen worden weet ik niet, we zijn zondag 4 oktober voor het laatst geweest. Vind dat het nu al wel weer lang geduurd heeft. Dus ben blij dat het weer wat soepeler wordt.

Gisteren preekt de dominee trouwens over zondag 39, heel actueel natuurlijk. Er is in deze tijd een bepaald spanningsveld tussen het gehoorzamen van de overheid en gehoorzaam zijn aan God. Ds. gaf aan dat we de overheid dienen te gehoorzamen ook in deze tijden omdat het niet het doel is van de overheid om ons te belemmeren om de Heere te dienen maar dat het is om de gezondheid van ons te bevorderen. Kunnen we ook in deze tijd die gehoorzaameid opbrengen?
Wel een ander geluid dat de predikant van m'n schoonouders die daar helemaal niet zo instaat en het liefst de kerk weer vol zet.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:Wel een ander geluid dat de predikant van m'n schoonouders die daar helemaal niet zo instaat en het liefst de kerk weer vol zet.
Ik ben het lang niet in alles met deze dominee eens, maar als het hier om gaat, kan ik hem helemaal gelijk geven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
huisman

Bericht door huisman »

Thuisvrouw schreef:
Mara schreef:
Orchidee schreef:Buiten wel...
Moet dat IN de kerk ook dan?
De kerk is een publieke ruimte, dus wordt het dringend aangeraden. Bovendien zitten de broeders ook in de consistorie. Buiten zou het minder van belang zijn.
Een kerk valt volgens mij onder besloten ruimte. Hier mag men zelf bepalen of men mondkapjes opdoet al dan niet.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 2crOyjcjwa
Klopt. Kerken zijn juridisch een besloten ruimte waar de overheid niet zomaar mag handhaven. Mondkapjes zullen dus binnen de kerk niet verplicht worden door de overheid. Kerkenraden mogen zo’n verplichting wel opleggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mistig

Bericht door Mistig »

samanthi schreef:
windorgel schreef:Bij de meeste kerken dragen ze een mondkapje tot de zitplaats is ingenomen. Niet de hele dienst dus.
Bij ons evenzo
Bij ons ook. Behalve de kerkenraad. Die doen het uiteraard wel als het kerkgebouw binnenkomen.
Maar vanuit de consistorie de kerk in niet. Dat lijkt vreemd, maar ik sta er wel achter.

Overigens is de consistorie buiten gebruik en wordt er nu gebruik gemaakt van de Grote Zaal, beneden in het gebouw.
Via de nooduitgang komt (een deel van) de kerkenraad binnen, zodat ze niet langs de gemeenteleden hoeft te lopen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
ejvl

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Mistig schreef:
samanthi schreef:
windorgel schreef:Bij de meeste kerken dragen ze een mondkapje tot de zitplaats is ingenomen. Niet de hele dienst dus.
Bij ons evenzo
Bij ons ook. Behalve de kerkenraad. Die doen het uiteraard wel als het kerkgebouw binnenkomen.
Maar vanuit de consistorie de kerk in niet. Dat lijkt vreemd, maar ik sta er wel achter.

Overigens is de consistorie buiten gebruik en wordt er nu gebruik gemaakt van de Grote Zaal, beneden in het gebouw.
Via de nooduitgang komt (een deel van) de kerkenraad binnen, zodat ze niet langs de gemeenteleden hoeft te lopen.
1 ouderling met de predikant in de consistorie, de rest direct van buiten naar hun zitplaats bij ons.
mvf

Bericht door mvf »

Ik neem aan dat dit de inhoud van de nieuwe routekaart voor de kerken is van het CIO:
- risiconiveau veiligheidsregio 'zeer ernstig': 10% van het aantal zitplaatsen
- risiconiveau veiligheidsregio 'ernstig': 15% van aantal zitplaatsen
- risiconiveau veiligheidsregio 'zorgelijk': 20%' van het aantal zitplaatsen
- risiconiveau veiligheidsregio 'waakzaam': algemeen basisregels, zoals 1,5m afstand

bron:
https://www.gergemrijssen.nl/gemeenten/ ... kerkbezoek

Gek eigenlijk dat dit via de krant nog niet is langsgekomen.
Laatst gewijzigd door mvf op 17 nov 2020, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

mvf schreef:Ik neem aan dat dit de inhoud van de nieuwe routekaart voor de kerken is van het CIO:

Ja, in West zijn er nu ook drie diensten. Zo kunnen meer mensen zondag een dienst bijwonen. Ds. den Haan is ook bereid gevonden om drie maal voor te gaan.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

mvf schreef:Ik neem aan dat dit de inhoud van de nieuwe routekaart voor de kerken is van het CIO:
- risiconiveau veiligheidsregio 'zeer ernstig': 10% van het aantal zitplaatsen
- risiconiveau veiligheidsregio 'ernstig': 15% van aantal zitplaatsen
- risiconiveau veiligheidsregio 'zorgelijk': 20%' van het aantal zitplaatsen
- risiconiveau veiligheidsregio 'waakzaam': algemeen basisregels, zoals 1,5m afstand

bron:

Inmiddels dus wel:
https://www.rd.nl/kerk-religie/kerken-g ... -1.1715583
RD schreef:Verschillende gemeenten passen inmiddels versoepelingen toe in de erediensten op basis van een routekaart voor kerken die opgesteld is door het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO). Het overlegorgaan stelt echter dat de kaart nog niet definitief is en dringt er bij kerken op aan deze niet te publiceren.
~~Soli Deo Gloria~~
Cornelia83

Bericht door Cornelia83 »

Onze dominee is zaterdag positief getest op coronavirus.
Voelt zich goed maar zit wel in quarantine, dus gisteren logischerwijs niet gepreekt en zal er ook volgende week nog niet zijn denk ik. Gelukkig gisteren 2 emerituspredikanten bereid om hem te vervangen.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Zo bijzonder is dat niet toch?
Ik ken diverse predikanten die ook corona hebben gehad of het hebben (soms met echtgenoten)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Gisteren bleek de organist besmet te zijn met Corona en speelde er een emeritus-predikant, zoals wij vernamen.
En hij deed het goed. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Op de website van HHK bij kerkdiensten.
Zie dat veel HHK kerken kiezen voor bediening Heilig Avondmaal.
Ik vind dat een mooi iets.
Mistig

Bericht door Mistig »

Geytenbeekje schreef:Op de website van HHK bij kerkdiensten.
Zie dat veel HHK kerken kiezen voor bediening Heilig Avondmaal.
Ik vind dat een mooi iets.
Ik ook. Bij ons helaas nog niet.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie