Maatregelen kerk ivm coronavirus

DDD

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

FlyingEagle schreef:
Ararat schreef:
Argumenten.
Ik lees alleen dat er verschillende argumenten leven, pro en contra. Er wordt niet verteld welke. Ik vul in dat ze de veilige weg hebben gekozen en niet kiezen voor transparante uitleg (in dit schrijven tenminste).

Reactie.
Je schikt je, dat siert je eigenlijk wel. Ik heb er in zekere zin respect voor. Ik zou dat erg lastig vinden om me in deze korte niet-inhoudelijke uitleg te schikken. Stampij maken is ook wat, zeker nu, maar ik zou toch wel vragen hebben aan de broeders.
Nee het is verder niet uitgelegd, ik heb er ook nog niet naar gevraagd. Gelukkig hebben we een hele toegankelijke kerkenraad en spreek ik er ook wel eens een in de prive sfeer. Er zijn verschillende meningen en ik denk ook binnen de kerkenraad. Men is denk ik inderdaad aan de veilige kant gaan zitten. Ook dat kan natuurlijk het risico in zich hebben dat je mensen afstoot maar als ik mensen spreek is dat nooit voor hun aanleiding om weg te gaan oid.
Ik vond pas de uitspraak van DDD wel mooi en ik denk ook hier van toepassing, verkeer van rechts heeft altijd voorrang binnen de GG. Ik denk dat je dat hierin ook terug ziet. Het zei zo. Ik probeer toch de achterliggende gedachten van onze KR te duiden en dan kan ik alleen maar zeggen dat ik het jammer vind en dat ik het graag anders had gezien maar dat ze in alles op een positieve manier het welzijn van de gemeente zoeken en wie ben ik dan om daar heel moeilijk over te gaan doen? Ik zou dat voor God niet kunnen verantwoorden.
Blij om te lezen hoe mensen daar tot op heden mee omgaan. Toch kan in zo'n geval het geduld ineens heel snel op zijn als er zich een paar incidenten voordoen. Bij ons is zo de kerk in korte tijd meer dan gehalveerd. Dus op een kerkenraad rust een zware verantwoording om geen domme besluiten te nemen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Vooral dat laatste: als je de gemeente hebt laten ervaren wat het is om met beeld uit te zenden en vervolgens besluit je toch om het niet meer aan te bieden.
Laatst gewijzigd door Jantje op 27 okt 2020, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ararat

Bericht door Ararat »

DDD schreef:Blij om te lezen hoe mensen daar tot op heden mee omgaan. Toch kan in zo'n geval het geduld ineens heel snel op zijn als er zich een paar incidenten voordoen. Bij ons is zo de kerk in korte tijd meer dan gehalveerd. Dus op een kerkenraad rust een zware verantwoording om geen domme besluiten te nemen.
Gehalveerd? Dat levert een trauma en een op angst gebaseerde besluitvorming op, ben ik bang...
Jantje schreef:Inderdaad. Vooral dat laatste: als je hebt de gemeente laten ervaren wat het is om met beeld uit te zenden en vervolgens besluit je toch om het niet meer aan te bieden.
Tja, daar hoorde ik ook van. Dat komt ook niet lekker binnen in de gemeente.

Ik snap nog steeds niet goed waarom beide mogelijkheden aanbieden en het gemeentelid te laten kiezen soms te spannend is.
DDD

Bericht door DDD »

Dat hoeft niet hoor. Mensen kunnen ook menen dat anderen het verkeerd zien;-)
Ora et labora

Bericht door Ora et labora »

-DIA- schreef:
Ora et labora schreef:
-DIA- schreef:
Lilian1975 schreef:Bij ons ook niet. We zingen minder. En de dominee preekt langer. Diensten duren soms langer dan de anderhalf uur. Wij schrjven mee. Dat helpt. Maar de kinderen haken af. Ook het zingen gaat steeds langzamer.

Ik hoorde van de week dat er mensen zijn die alleen inloggen voor de preek. Ik vind dat niet goed. Kerkdienst is mwer dan een preek. Maar ik kan het ergens ook wel begrijpen als je met *(jonge) kinderen meeluistert.
De luistercijfers kan men blijkbaar ergens aflezen. Ds. merkte een poos geleden al op hoe veel mensen afhaken na het 'grote gebed'. Het is misschien niet onaannemelijk dat die mensen wellicht shoppen bij anderen kerken? Ik hoorde al meer dat gemeenten door de omstandigheden zo uiteengerukt worden, de eenheid rond het woord lijkt vrijblijvender dan als we daadwerkelijk in de kerk kunnen zijn.
Hoe lang is dat "grote gebed" meestal ongeveer?? 10 minuten 15 minuten of zelfs een 30 minuten?
Ik heb nooit op de klok gekeken. Volgens mij net zo als het altijd was sinds ik me herinner, eind jaren 50, begin jaren 60. Mijn vroegste herinnering was de rouwdienst van mijn opa van vaders kant, in 1956. Ik was toen 4 jaar.
Blijkbaar zit er wel is verschil in het ene gebed is wat langer als het andere. Een tijdsklok erbij houden past ook niet.
Het is meer figuurlijk bedoeld. Pas vanuit de eredienst een inhoudelijk gebed gehoord niet lang maar ook niet kort.
Mijn ziel neigt daar meer naar. Bij de ene is het weer anders als bij de andere.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Mara

Bericht door Mara »

Hebben jullie ook de ervaring dat storingen lijken toe te nemen?
Het lijkt wel of sommige streamingsdiensten het niet aankunnen.
Of uiteindelijk krijg je dan wel geluid, maar geen beeld.
Gistermorgen stond er: 58 wachtenden, (YT) zoveel zijn dat er toch niet, zou je zeggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Silo

Bericht door Silo »

Onze gemeente hield zich altijd erg goed aan de richtlijnen van de overheid en het CIO. Nu zijn we afgelopen zondag opeens weer opgeschaald naar +- 100 man want dat zou volgens een routekaart van het CIO mogelijk zijn. Was dat in meer gemeenten het geval? Deze routekaart is online op geen enkele plaats te vinden en ik lees ook nergens dat andere kerken gisteren weer opgeschaald bijeenkwamen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wij kijken daarnaast gewoon of het in de gemeente heerst. In de burgerlijke gemeente gaat het aardig het kringetje langs, dan is het niet verstandig om op te schalen.

Die escalatieladder of routekaart lijkt me trouwens nog niet beschikbaar.
newton

Bericht door newton »

Silo schreef:Onze gemeente hield zich altijd erg goed aan de richtlijnen van de overheid en het CIO. Nu zijn we afgelopen zondag opeens weer opgeschaald naar +- 100 man want dat zou volgens een routekaart van het CIO mogelijk zijn. Was dat in meer gemeenten het geval? Deze routekaart is online op geen enkele plaats te vinden en ik lees ook nergens dat andere kerken gisteren weer opgeschaald bijeenkwamen.
De routekaart lijkt inderdaad (nog) niet online beschikbaar, maar scriba's hebben wel bericht gehad. Zie onderstaande bericht wat bij ons op de website verscheen. 1 van de plaatselijke gemeenten had de afgelopen weken gekozen voor max 30 bezoekers, maar is nu naar aanleiding van de routekaart ook weer aan het opschalen.
een kerkelijke website schreef schreef: een verduidelijking over de routekaart voor kerken
Laatst gewijzigd door newton op 16 nov 2020, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik hoorde er ook al van, inderdaad. Blijkbaar wordt dit stilzwijgend ingevoerd, zodat de maatschappij er niet over heenvalt.

Dus als het ND hier meeleest: breng het alsjeblieft niet teveel in de publiciteit.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

newton schreef:
Silo schreef:Onze gemeente hield zich altijd erg goed aan de richtlijnen van de overheid en het CIO. Nu zijn we afgelopen zondag opeens weer opgeschaald naar +- 100 man want dat zou volgens een routekaart van het CIO mogelijk zijn. Was dat in meer gemeenten het geval? Deze routekaart is online op geen enkele plaats te vinden en ik lees ook nergens dat andere kerken gisteren weer opgeschaald bijeenkwamen.
De routekaart lijkt inderdaad (nog) niet online beschikbaar, maar scriba's hebben wel bericht gehad. Zie onderstaande bericht wat bij ons op de website verscheen. 1 van de plaatselijke gemeenten had de afgelopen weken gekozen voor max 30 bezoekers, maar is nu naar aanleiding van de routekaart ook weer aan het opschalen.
Dat is niet zo netjes van jouw gemeente, daar ze een uitdrukkelijk verzoek naast zich neerleggen.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

newton schreef:
GG RW schreef:Volgens de recent ontvangen ‘routekaart voor kerken’ die door het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) is opgesteld in overleg met minister Grapperhaus, mogen we vanaf zondag 15 november 2020 meer kerkgangers ontvangen.

Afhankelijk van de risicoaanduiding in een regio zijn de regels nu als volgt:

In Twente is de risicoaanduiding momenteel ‘zeer ernstig’. Daarvoor geldt dat het aantal kerkgangers 10% van het aantal zitplaatsen mag zijn. Voor RW betekent dat: 1125 zitplaatsen x 10% = 112 personen vanaf 13 jaar. Kinderen onder 13 jaar komen daar extra bij en ook het ‘personeel’. Dat betreft 5 personen van de kerkenraad, de (hulp)kosters en de organist. Als de risicoaanduiding wijzigt naar ‘ernstig’ dan wordt het 15%; bij ‘zorgelijk’ 20%; en bij ‘waakzaam’ gelden de basisregels, zoals 1.50 afstand.

We gaan vanaf zondag 15 november over naar drie diensten. De middagdienst vangt aan om 14.30 uur. Voor elke dienst worden 112 personen vanaf 13 jaar uitgenodigd exclusief de kinderen tot 13 jaar en het ‘personeel’. U krijgt wekelijks per e-mail bericht voor welke dienst u wordt uitgenodigd. Personen die niet per e-mail bereikbaar zijn ontvangen bericht per brief.
Ben erg benieuwd naar die routekaart.... nu nog max 30. En nog meer beperkingen.
newton

Bericht door newton »

Hollander schreef:
newton schreef:
Dat is niet zo netjes van jouw gemeente, daar ze een uitdrukkelijk verzoek naast zich neerleggen.
Welk uitdrukkelijk verzoek bedoel je?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Terzijde:
Ik kwam er afgelopen week achter dat héél veel kerken véél meer mensen toelaten dan de aanbevolen 30.
Waarom alleen aandacht voor Staphorst en Krimpen denk ik dan
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Terzijde:
Ik kwam er afgelopen week achter dat héél veel kerken véél meer mensen toelaten dan de aanbevolen 30.
Waarom alleen aandacht voor Staphorst en Krimpen denk ik danAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
In jullie gemeente dragen de predikant en k.r. geen mondkapjes. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie