Moeilijk hoor.Forummer schreef:Jantje, ongefundeerd is het niet want ik ben er hoogstpersoonlijk bijgeweest. Dus het is geen laster, ik heb het zelf gehoord en niet van horen zeggen ofzo.Jantje schreef:@Erasmiaan heeft gelijk.
Ongefundeerd kritiek leveren is gewoon een overtreding van het negende gebod. Besef toch, mensen, dat van alles wat we hier op het forum neer smijten, ook eens rekenschap afgelegd zal moeten worden. En dat zeg ik in de eerste plaats tegen mezelf.
En als er iets in een preek gezegd wordt wat ons niet aanstaat, dan moeten we allereerst bidden met Psalm 139: 23 en 24 (onberijmd): Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.
Dat kun jij als melder niet zeggen dat je erbij geweest bent. Ik vind het daarom ook vreemd dat je dat gedaan hebt. Het zijn serieuze vraagstukken die gewoonweg spelen binnen de GerGem. Of je dat nu leuk vind of niet.
knip
En als je het zelf niet ervaart, wees blij, dat is echt een zegen! Maar als je het niet herkent of niet begrijpt, wil dat niet zeggen dat het er niet is
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat hoeft niet via pb hoor. Dat mag gewoon openbaar. Ik zou jouw antwoord op de vraag van Posthoorn ook wel willen weten.Erasmiaan schreef:Nee. Zie pb.Posthoorn schreef:Heeft jouw reactie niet vooral te maken met het feit dat jij géén fundamentele kritiek hebt op de prediking die je hoort? Is het dan niet makkelijk praten tegenover iemand die dat wél heeft?Erasmiaan schreef:Dat lees ik veel liever dan al die kritiek die hier vaak zo liefdeloos wordt gespuid.
Excuus voor dit betoog, het moest mij even van het hart.
Overigens zeg ik hier niet mee dat je geen kritiek mag hebben. Maar de toon en het repeterend element brengen mij ertoe om deze opmerkingen te maken.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dankje Dia. Mee eens.-DIA- schreef:Mee eens, alhoewel we ook niet klakkeloos alles goedkeuren wat in ons kerkverband gaande is. Maar de zaken onder een vergrootglas leggen en vervolgens zaken uit het verband rukken lijkt me kerk-afbrekend. En zoals ik elders al zei: Je hoeft niet in alle gevallen een jaknikker te zijn. Er zijn nu eenmaal zaken in onze gemeenten die ik ook als verontrustend ervaar. Kerkistisch ben ik beslist niet, maar het kerkverband waarin je opgegroeid en gevormd bent is je toch lief, ondanks dat je verontrustende tendensen ziet. Die hoef je vanzelf niet zomaar goed te keuren.Erasmiaan schreef:Dat hoeft niet, maar het is mijns inziens niet zo'n best teken als al het negatieve op internet wordt gegooid. Je ziet het hier verschillende posters doen: een interview over de GG? Hup, op Refoforum waarbij de zinsneden die net iets kritischer zijn, worden uitvergroot. Een andere ontwikkeling binnen de GG (of aanverwante kerken) die naar conservatisme neigt? Afkeurend op Refoforum zetten. Met een vergrootglas een verschil van mening ontdekt tussen predikanten? Tijd om Refoforum te openen en de rest van de wereld er kond van te doen. En ten slotte: een preek die je niet aanstaat? Met veel bombarie de openbaarheid zoeken (of juist met minder bombarie maar heel geniepig). De meeste van deze posters bespreken ook nog geestelijk leven. Maar ik vraag me echt in gemoede af: als je zoveel kritiek hebt, is dat dan een vrucht van geestelijk leven? Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen.Ambtenaar schreef: Mag je in het openbaar enkel positief commentaar hebben?
Er is veel te lezen over de gezelschapsmensen. Vaak zag je ook dat zij leden aan de kerk. Er werd alleen maar voorwerpelijk over Christus gesproken in de prediking, maar men miste de toepassing, over hoe Christus zich openbaart in een mensenleven (eigenlijk het tegengestelde aan wat je hier telkens leest). Die mensen hadden daar vaak veel verdriet over en bogen hun knieën. Er is een verhaal bekend dat ze baden voor een oppervlakkige predikant, de predikant aan hun deur luisterde (hij verdacht ze ervan dat ze hem bekritiseerden) en zo verslagen werd door hun gebed voor hem, dat het tot een verandering kwam bij die man. Dat lees ik veel liever dan al die kritiek die hier vaak zo liefdeloos wordt gespuid.
Excuus voor dit betoog, het moest mij even van het hart.
Overigens zeg ik hier niet mee dat je geen kritiek mag hebben. Maar de toon en het repeterend element brengen mij ertoe om deze opmerkingen te maken.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Gereformeerde Gemeenten
Prima, je verschaft helder inzicht in je gedachten.Erasmiaan schreef:Dat hoeft niet, maar het is mijns inziens niet zo'n best teken als al het negatieve op internet wordt gegooid. Je ziet het hier verschillende posters doen: een interview over de GG? Hup, op Refoforum waarbij de zinsneden die net iets kritischer zijn, worden uitvergroot. Een andere ontwikkeling binnen de GG (of aanverwante kerken) die naar conservatisme neigt? Afkeurend op Refoforum zetten. Met een vergrootglas een verschil van mening ontdekt tussen predikanten? Tijd om Refoforum te openen en de rest van de wereld er kond van te doen. En ten slotte: een preek die je niet aanstaat? Met veel bombarie de openbaarheid zoeken (of juist met minder bombarie maar heel geniepig). De meeste van deze posters bespreken ook nog geestelijk leven. Maar ik vraag me echt in gemoede af: als je zoveel kritiek hebt, is dat dan een vrucht van geestelijk leven? Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen.
Er is veel te lezen over de gezelschapsmensen. Vaak zag je ook dat zij leden aan de kerk. Er werd alleen maar voorwerpelijk over Christus gesproken in de prediking, maar men miste de toepassing, over hoe Christus zich openbaart in een mensenleven (eigenlijk het tegengestelde aan wat je hier telkens leest). Die mensen hadden daar vaak veel verdriet over en bogen hun knieën. Er is een verhaal bekend dat ze baden voor een oppervlakkige predikant, de predikant aan hun deur luisterde (hij verdacht ze ervan dat ze hem bekritiseerden) en zo verslagen werd door hun gebed voor hem, dat het tot een verandering kwam bij die man. Dat lees ik veel liever dan al die kritiek die hier vaak zo liefdeloos wordt gespuid.
Excuus voor dit betoog, het moest mij even van het hart.
Overigens zeg ik hier niet mee dat je geen kritiek mag hebben. Maar de toon en het repeterend element brengen mij ertoe om deze opmerkingen te maken.
M.b.t. die negatieve gedachten die vaak worden gedeeld, dat is volgens mijn iets menseigen. Er wordt vaker gesproken over zaken die men niet goed vindt gaan, dan over zaken waarover men wel tevreden is. Daarvan is zowel in professionele kring als kerkelijke kring sprake van. Goed om eens wat vaker stil te staan bij zaken die positief zijn.
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dank voor het stuk, je hebt de tact om dit rustig te beschrijven.Erasmiaan schreef:Dat hoeft niet, maar het is mijns inziens niet zo'n best teken als al het negatieve op internet wordt gegooid. Je ziet het hier verschillende posters doen: een interview over de GG? Hup, op Refoforum waarbij de zinsneden die net iets kritischer zijn, worden uitvergroot. Een andere ontwikkeling binnen de GG (of aanverwante kerken) die naar conservatisme neigt? Afkeurend op Refoforum zetten. Met een vergrootglas een verschil van mening ontdekt tussen predikanten? Tijd om Refoforum te openen en de rest van de wereld er kond van te doen. En ten slotte: een preek die je niet aanstaat? Met veel bombarie de openbaarheid zoeken (of juist met minder bombarie maar heel geniepig). De meeste van deze posters bespreken ook nog geestelijk leven. Maar ik vraag me echt in gemoede af: als je zoveel kritiek hebt, is dat dan een vrucht van geestelijk leven? Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen.Ambtenaar schreef:Mag je in het openbaar enkel positief commentaar hebben?Erasmiaan schreef:Mijn advies is: ga in gesprek met jezelf. Kijk na wat je in het openbaar allemaal zegt. Zitten daar positieve punten tussen? Of is het alleen maar kritiek?
Er is veel te lezen over de gezelschapsmensen. Vaak zag je ook dat zij leden aan de kerk. Er werd alleen maar voorwerpelijk over Christus gesproken in de prediking, maar men miste de toepassing, over hoe Christus zich openbaart in een mensenleven (eigenlijk het tegengestelde aan wat je hier telkens leest). Die mensen hadden daar vaak veel verdriet over en bogen hun knieën. Er is een verhaal bekend dat ze baden voor een oppervlakkige predikant, de predikant aan hun deur luisterde (hij verdacht ze ervan dat ze hem bekritiseerden) en zo verslagen werd door hun gebed voor hem, dat het tot een verandering kwam bij die man. Dat lees ik veel liever dan al die kritiek die hier vaak zo liefdeloos wordt gespuid.
Excuus voor dit betoog, het moest mij even van het hart.
Overigens zeg ik hier niet mee dat je geen kritiek mag hebben. Maar de toon en het repeterend element brengen mij ertoe om deze opmerkingen te maken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik ben het, op basis van het door mij dikgedrukte, niet met het tweede deel van je zin eens. Vooral het in twijfel trekken van geestelijk leven gaat erg ver.pierre27 schreef:Dank voor het stuk, je hebt de tact om dit rustig te beschrijven.Erasmiaan schreef:Dat hoeft niet, maar het is mijns inziens niet zo'n best teken als al het negatieve op internet wordt gegooid. Je ziet het hier verschillende posters doen: een interview over de GG? Hup, op Refoforum waarbij de zinsneden die net iets kritischer zijn, worden uitvergroot. Een andere ontwikkeling binnen de GG (of aanverwante kerken) die naar conservatisme neigt? Afkeurend op Refoforum zetten. Met een vergrootglas een verschil van mening ontdekt tussen predikanten? Tijd om Refoforum te openen en de rest van de wereld er kond van te doen. En ten slotte: een preek die je niet aanstaat? Met veel bombarie de openbaarheid zoeken (of juist met minder bombarie maar heel geniepig). De meeste van deze posters bespreken ook nog geestelijk leven. Maar ik vraag me echt in gemoede af: als je zoveel kritiek hebt, is dat dan een vrucht van geestelijk leven? Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen.Ambtenaar schreef:Mag je in het openbaar enkel positief commentaar hebben?Erasmiaan schreef:Mijn advies is: ga in gesprek met jezelf. Kijk na wat je in het openbaar allemaal zegt. Zitten daar positieve punten tussen? Of is het alleen maar kritiek?
Er is veel te lezen over de gezelschapsmensen. Vaak zag je ook dat zij leden aan de kerk. Er werd alleen maar voorwerpelijk over Christus gesproken in de prediking, maar men miste de toepassing, over hoe Christus zich openbaart in een mensenleven (eigenlijk het tegengestelde aan wat je hier telkens leest). Die mensen hadden daar vaak veel verdriet over en bogen hun knieën. Er is een verhaal bekend dat ze baden voor een oppervlakkige predikant, de predikant aan hun deur luisterde (hij verdacht ze ervan dat ze hem bekritiseerden) en zo verslagen werd door hun gebed voor hem, dat het tot een verandering kwam bij die man. Dat lees ik veel liever dan al die kritiek die hier vaak zo liefdeloos wordt gespuid.
Excuus voor dit betoog, het moest mij even van het hart.
Overigens zeg ik hier niet mee dat je geen kritiek mag hebben. Maar de toon en het repeterend element brengen mij ertoe om deze opmerkingen te maken.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik trek het niet in twijfel, althans, zo is het niet bedoeld. Als je goed leest zie je ook dat zo spreken volgens mij geen vrucht is van geestelijk leven, maar dus van de oude mens.Zeeuw schreef: Ik ben het, op basis van het door mij dikgedrukte, niet met het tweede deel van je zin eens. Vooral het in twijfel trekken van geestelijk leven gaat erg ver.
Dank @Ambtenaar en @Pierre.
Voor degenen die willen dat ik een pb ga openbaren: dat doe ik niet. Het gaat verder niemand wat aan (anders had ik het ook niet per pb verstuurd).
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ah, dan begrijp ik het beter. Juist de nieuwe mens kan veel pijn ervaren tijdens een preek. Waarbij het dan inderdaad wel een punt kan zijn hoe hier vervolgens mee wordt omgegaan.Erasmiaan schreef:Ik trek het niet in twijfel, althans, zo is het niet bedoeld. Als je goed leest zie je ook dat zo spreken volgens mij geen vrucht is van geestelijk leven, maar dus van de oude mens.Zeeuw schreef: Ik ben het, op basis van het door mij dikgedrukte, niet met het tweede deel van je zin eens. Vooral het in twijfel trekken van geestelijk leven gaat erg ver.
Dank @Ambtenaar.
Voor degenen die willen dat ik een pb ga openbaren: dat doe ik niet. Het gaat verder niemand wat aan (anders had ik het ook niet per pb verstuurd).
Re: Gereformeerde Gemeenten
Begrijp ik het goed dat je van mening bent dat er predikanten zijn die in/door hun prediking mensen pijnigen?Zeeuw schreef:Ah, dan begrijp ik het beter. Juist de nieuwe mens kan veel pijn ervaren tijdens een preek. Waarbij het dan inderdaad wel een punt kan zijn hoe hier vervolgens mee wordt omgegaan.Erasmiaan schreef:Ik trek het niet in twijfel, althans, zo is het niet bedoeld. Als je goed leest zie je ook dat zo spreken volgens mij geen vrucht is van geestelijk leven, maar dus van de oude mens.Zeeuw schreef: Ik ben het, op basis van het door mij dikgedrukte, niet met het tweede deel van je zin eens. Vooral het in twijfel trekken van geestelijk leven gaat erg ver.
Dank @Ambtenaar.
Voor degenen die willen dat ik een pb ga openbaren: dat doe ik niet. Het gaat verder niemand wat aan (anders had ik het ook niet per pb verstuurd).
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik heb onder preken gezeten, waarin de genade dusdanig klein werd voorgesteld, dat ik letterlijk heb zitten huilen ja, omdat de Heere die zo genadig is voor zulke grote zondaren, daarmee niet aan Zijn eer kwam.pierre27 schreef:Begrijp ik het goed dat je van mening bent dat er predikanten zijn die in/door hun prediking mensen pijnigen?Zeeuw schreef:Ah, dan begrijp ik het beter. Juist de nieuwe mens kan veel pijn ervaren tijdens een preek. Waarbij het dan inderdaad wel een punt kan zijn hoe hier vervolgens mee wordt omgegaan.Erasmiaan schreef:Ik trek het niet in twijfel, althans, zo is het niet bedoeld. Als je goed leest zie je ook dat zo spreken volgens mij geen vrucht is van geestelijk leven, maar dus van de oude mens.Zeeuw schreef: Ik ben het, op basis van het door mij dikgedrukte, niet met het tweede deel van je zin eens. Vooral het in twijfel trekken van geestelijk leven gaat erg ver.
Dank @Ambtenaar.
Voor degenen die willen dat ik een pb ga openbaren: dat doe ik niet. Het gaat verder niemand wat aan (anders had ik het ook niet per pb verstuurd).
Re: Gereformeerde Gemeenten
Lijkt me erg heftig voor je. Hopelijk ben je onder die prediking weg nu.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Iets minder sarcasme zou ook wel mogen, pierre.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hoezo: juist de nieuwe mens?Zeeuw schreef:Juist de nieuwe mens kan veel pijn ervaren tijdens een preek.
Want misschien heeft iemand er ook ervaring mee wanneer de oude mens pijn gedaan wordt (bijvoorbeeld: door vermaningen dat Gods genade niet samengaat met een werkheilig of een zondig leven). Het sterven van de oude mens is een levenslang, pijnlijk proces.
Rom. 6:1, 4, 5, 6.
Ef. 4:22, 23, 24.
Kol. 3:5, 6, 8, 9, 10.
1 Kor. 5:7.
2 Kor. 7:10.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zeker. Maar het sterven van de oude mens gebeurt alleen als er een nieuwe mens is.Adagio schreef:Hoezo: juist de nieuwe mens?Zeeuw schreef:Juist de nieuwe mens kan veel pijn ervaren tijdens een preek.
Want misschien heeft iemand er ook ervaring mee wanneer de oude mens pijn gedaan wordt (bijvoorbeeld: door vermaningen dat Gods genade niet samengaat met een werkheilig of een zondig leven). Het sterven van de oude mens is een levenslang, pijnlijk proces.
Rom. 6:1, 4, 5, 6.
Ef. 4:22, 23, 24.
Kol. 3:5, 6, 8, 9, 10.
1 Kor. 5:7.
2 Kor. 7:10.
Overigens is het woordje juist misschien niet de meest goed gekozen term van me. En die pijn kan diverse kanten opgaan uiteraard.
Het lezen van de wet bv alleen al doet m.i. meer pijn wanneer we door Gods genade mogen weten hoe genadig Hij is voor weglopers en zondaars, dan wanneer we dit niet weten. Aan de andere kant kan soms het 'Hij laat niet varen wat Zijn hand begon', zo enorm troostrijk zijn.
Ik weet niet of dit nu eigenlijk antwoord op je vraag is. Het zijn meer eigen gevoelens, die ook niet bedoeld zijn voor een discussie.