Wijlen ds Goudriaan, jou ook goed bekend, zei meermaals, regel is regel, orde is orde, tijd is tijd en hield de diensten nagenoeg nooit langer dan 1.5 uur aan, sacramenten en bevestigingen uitgezonderd.-DIA- schreef:Ik herinner me een dienst in Enter. Het was (ik meen) 9 september 1979. Ds. Koster ging toen voor. Hij kreeg zoveel stof dat hij niet kon ophouden.DDD schreef:Waar?
Een andere keer preekte ds. Koster ook in Enter, en ook toen kon hij niet stoppen. Hij voelde dat er een mens bekeerd moest worden. Een vriend zat te kijken op een vrouw die maar steeds weende. Die was het niet. Maar wel is toen inderdaad een mens krachtig bekeerd onder die dienst. Een dominee heeft het niet altijd in de hand, als de Geest te spreken geeft mag hij niet zwijgen. Dat zijn dingen die je eigenlijk nooit meer hoort. Daarmee wil ik vanzelf niet zeggen dat het niet meer kan.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Dat weet ik. En het is ook zo.ejvl schreef:Wijlen ds Goudriaan, jou ook goed bekend, zei meermaals, regel is regel, orde is orde, tijd is tijd en hield de diensten nagenoeg nooit langer dan 1.5 uur aan, sacramenten en bevestigingen uitgezonderd.-DIA- schreef:Ik herinner me een dienst in Enter. Het was (ik meen) 9 september 1979. Ds. Koster ging toen voor. Hij kreeg zoveel stof dat hij niet kon ophouden.DDD schreef:Waar?
Een andere keer preekte ds. Koster ook in Enter, en ook toen kon hij niet stoppen. Hij voelde dat er een mens bekeerd moest worden. Een vriend zat te kijken op een vrouw die maar steeds weende. Die was het niet. Maar wel is toen inderdaad een mens krachtig bekeerd onder die dienst. Een dominee heeft het niet altijd in de hand, als de Geest te spreken geeft mag hij niet zwijgen. Dat zijn dingen die je eigenlijk nooit meer hoort. Daarmee wil ik vanzelf niet zeggen dat het niet meer kan.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- FlyingEagle
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Letterlijk bericht uit de mail van afgelopen april:Ararat schreef: Welke argumenten worden hier eigenlijk voor gegeven door de broeders?
Uitzenden met beeld?
We hebben als kerkenraad nagedacht om de kerkdiensten ook met beeld uit te zenden. Er zijn meerdere overwegingen die zowel voordelen als schaduwzijden of bezwaren kennen. Dat horen we ook uit het midden van de gemeente. We hebben besloten dit niet te doen. Met elkaar ervaren we zondags het gemis in het opgaan naar Gods Huis. Daar zal uitzenden met beeld weinig verandering in aanbrengen. Dit doet pijn en we moeten deze gebrokenheid tijdelijk dragen met z’n allen. Laten we bidden en vragen of de Heere op Zijn tijd weer de weg en mogelijkheid wil openen dat we elkaar weer kunnen ontmoeten in de kerk.
In het begin had ik door de emotie van het moment er weinig begrip voor. Ik vond dat geen goede reactie van mezelf. Inmiddels heb ik het aanvaard als een gegeven, en weet ik dat onze KR het beste voor de gemeente zoekt en dat ze daarin afwegingen moeten maken tussen verschillende meningen en visies. Dat dit er uitkwam vonden we jammer maar leggen ons er wel bij neer.
Er zijn belangrijkere dingen om je druk over te maken.
Dankje voor je reactie!FlyingEagle schreef:Letterlijk bericht uit de mail van afgelopen april:Ararat schreef: Welke argumenten worden hier eigenlijk voor gegeven door de broeders?
Uitzenden met beeld?
We hebben als kerkenraad nagedacht om de kerkdiensten ook met beeld uit te zenden. Er zijn meerdere overwegingen die zowel voordelen als schaduwzijden of bezwaren kennen. Dat horen we ook uit het midden van de gemeente. We hebben besloten dit niet te doen. Met elkaar ervaren we zondags het gemis in het opgaan naar Gods Huis. Daar zal uitzenden met beeld weinig verandering in aanbrengen. Dit doet pijn en we moeten deze gebrokenheid tijdelijk dragen met z’n allen. Laten we bidden en vragen of de Heere op Zijn tijd weer de weg en mogelijkheid wil openen dat we elkaar weer kunnen ontmoeten in de kerk.
In het begin had ik door de emotie van het moment er weinig begrip voor. Ik vond dat geen goede reactie van mezelf. Inmiddels heb ik het aanvaard als een gegeven, en weet ik dat onze KR het beste voor de gemeente zoekt en dat ze daarin afwegingen moeten maken tussen verschillende meningen en visies. Dat dit er uitkwam vonden we jammer maar leggen ons er wel bij neer.
Er zijn belangrijkere dingen om je druk over te maken.
Argumenten.
Ik lees alleen dat er verschillende argumenten leven, pro en contra. Er wordt niet verteld welke. Ik vul in dat ze de veilige weg hebben gekozen en niet kiezen voor transparante uitleg (in dit schrijven tenminste).
Reactie.
Je schikt je, dat siert je eigenlijk wel. Ik heb er in zekere zin respect voor. Ik zou dat erg lastig vinden om me in deze korte niet-inhoudelijke uitleg te schikken. Stampij maken is ook wat, zeker nu, maar ik zou toch wel vragen hebben aan de broeders.
- FlyingEagle
Nee het is verder niet uitgelegd, ik heb er ook nog niet naar gevraagd. Gelukkig hebben we een hele toegankelijke kerkenraad en spreek ik er ook wel eens een in de prive sfeer. Er zijn verschillende meningen en ik denk ook binnen de kerkenraad. Men is denk ik inderdaad aan de veilige kant gaan zitten. Ook dat kan natuurlijk het risico in zich hebben dat je mensen afstoot maar als ik mensen spreek is dat nooit voor hun aanleiding om weg te gaan oid.Ararat schreef:
Argumenten.
Ik lees alleen dat er verschillende argumenten leven, pro en contra. Er wordt niet verteld welke. Ik vul in dat ze de veilige weg hebben gekozen en niet kiezen voor transparante uitleg (in dit schrijven tenminste).
Reactie.
Je schikt je, dat siert je eigenlijk wel. Ik heb er in zekere zin respect voor. Ik zou dat erg lastig vinden om me in deze korte niet-inhoudelijke uitleg te schikken. Stampij maken is ook wat, zeker nu, maar ik zou toch wel vragen hebben aan de broeders.
Ik vond pas de uitspraak van DDD wel mooi en ik denk ook hier van toepassing, verkeer van rechts heeft altijd voorrang binnen de GG. Ik denk dat je dat hierin ook terug ziet. Het zei zo. Ik probeer toch de achterliggende gedachten van onze KR te duiden en dan kan ik alleen maar zeggen dat ik het jammer vind en dat ik het graag anders had gezien maar dat ze in alles op een positieve manier het welzijn van de gemeente zoeken en wie ben ik dan om daar heel moeilijk over te gaan doen? Ik zou dat voor God niet kunnen verantwoorden.
De eerste maanden hebben wij alleen met audio beluisterd. Soms biedt een kerk 2 mogelijkheden aan, met of zonder beeld.FlyingEagle schreef:Letterlijk bericht uit de mail van afgelopen april:Ararat schreef: Welke argumenten worden hier eigenlijk voor gegeven door de broeders?
Uitzenden met beeld?
Toen het een paar keer met veel storing en oponthoud gepaard ging, bleek dat de beelduitzendingen vaak beter van kwaliteit zijn en minder storingsgevoelig, zeker als het via YT verloopt.
Het was voor mij persoonlijk even een drempel die ik over moest, maar nu blijkt dat met beeld de concentratie beter is en ieder zich toch meer verbonden lijkt te voelen, heeft het beeld voor ons wel meerwaarde gekregen.
Sommige predikanten kijken ook weleens recht in de camera en dan voel je je meer aangesproken dan dat je dat niet ziet.
En w.b. de lengte van de preken, daar heb ik geen last van zolang het boeiend is. Tot nu toe was er slechts 1 predikant die de punt kennelijk niet kon vinden en teveel komma's zette op het einde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Maanenschijn
Het luisteren zonder beeld gaat hier best goed. Beeld wordt niet gemist. Voor het overlijden van mijn vader keken we 's avonds samen met hem naar zijn kerk. Beeld voegde voor ons zeker niks toe, ondanks dat het zelfs op redelijk groot scherm werd weergegeven. Dus allen geluid bij ons nu.
De jongste scharrelt wat heen en weer en kleurt en tekent. De rest zit/ hangt op de bank. We drinken inmiddels een bakje koffie bij aanvang. Tweemaal gaat de jongste rond met de snoeprol. We zingen luidkeels. Voor de één is dat overigens harder dan voor de ander
. De preek klinkt overigens via de Chromecast door de geluidsinstallatie, dus goed te horen. Het zingen wordt erg zacht doorgegeven dus één van de kinderen heeft de functie van technicus om het volume te bedienen.
Toen moeder de vrouw onder de preek de championnetjes wilde snijden voor de soep is dat met algemene stemmen afgekeurd door jong en oud.
Kortom, het blijft behelpen maar ik heb niks te klagen.
De jongste scharrelt wat heen en weer en kleurt en tekent. De rest zit/ hangt op de bank. We drinken inmiddels een bakje koffie bij aanvang. Tweemaal gaat de jongste rond met de snoeprol. We zingen luidkeels. Voor de één is dat overigens harder dan voor de ander

Toen moeder de vrouw onder de preek de championnetjes wilde snijden voor de soep is dat met algemene stemmen afgekeurd door jong en oud.
Kortom, het blijft behelpen maar ik heb niks te klagen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Dodo
De meesten hier zullen geen tv hebben. Ik merk dat in onze gemeente veel leden via het televisiescherm kijken. Dat is groter, misschien ook beter geluid. Dat kijkt met een gezin makkelijker dan naar een laptopschermpje.
Als je geen tv hebt, kan je er een groot scherm aanhangen, bijvoorbeeld een 24" monitor.Dodo schreef:De meesten hier zullen geen tv hebben. Ik merk dat in onze gemeente veel leden via het televisiescherm kijken. Dat is groter, misschien ook beter geluid. Dat kijkt met een gezin makkelijker dan naar een laptopschermpje.
Ook al heb je een tv, als het geen smart tv is (dus met internet) kan het ook niet.Dodo schreef:De meesten hier zullen geen tv hebben. Ik merk dat in onze gemeente veel leden via het televisiescherm kijken. Dat is groter, misschien ook beter geluid. Dat kijkt met een gezin makkelijker dan naar een laptopschermpje.
Maar daar weet Tiberius vast wel iets op te verzinnen, toch?

Zo zijn we terug in de jaren '50.Maanenschijn schreef:Toen moeder de vrouw

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mooi toch!Mara schreef:Zo zijn we terug in de jaren '50.Maanenschijn schreef:Toen moeder de vrouw
- Niet meer zo actief -
Zoals ik al zei: een 24" monitor (of 27", die ze je ook steeds vaker) kopen en via een hdmi-kabel aan je laptop of tablet verbinden.Mara schreef:Ook al heb je een tv, als het geen smart tv is (dus met internet) kan het ook niet.Dodo schreef:De meesten hier zullen geen tv hebben. Ik merk dat in onze gemeente veel leden via het televisiescherm kijken. Dat is groter, misschien ook beter geluid. Dat kijkt met een gezin makkelijker dan naar een laptopschermpje.
Maar daar weet Tiberius vast wel iets op te verzinnen, toch?![]()
- Maanenschijn
Chromecast of AppleTV werkt ook uitstekend.Tiberius schreef:Zoals ik al zei: een 24" monitor (of 27", die ze je ook steeds vaker) kopen en via een hdmi-kabel aan je laptop of tablet verbinden.Mara schreef:Ook al heb je een tv, als het geen smart tv is (dus met internet) kan het ook niet.Dodo schreef:De meesten hier zullen geen tv hebben. Ik merk dat in onze gemeente veel leden via het televisiescherm kijken. Dat is groter, misschien ook beter geluid. Dat kijkt met een gezin makkelijker dan naar een laptopschermpje.
Maar daar weet Tiberius vast wel iets op te verzinnen, toch?![]()
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
AppleTV klinkt niet goed denk ik voor sommigen.
Wij kijken idd via een tv scherm met een Chromecast 
Wij hebben er ook nog een soundbar onder, ik luister regelmatig ook muziek enz.
Hier word bijna geen tv meer gekeken, wij kijken wat we zelf op een moment willen zien
Een Chromecast is echt fijn!

Wij hebben er ook nog een soundbar onder, ik luister regelmatig ook muziek enz.
Hier word bijna geen tv meer gekeken, wij kijken wat we zelf op een moment willen zien

Een Chromecast is echt fijn!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!