-DIA- schreef:Roos2018 schreef:gallio schreef:
Meerdere keren gelezen, maar echt duidelijk wordt het niet. Tenzij statelijke en standelijke rechtvaardiging synoniemen zijn voor statelijke en standelijke vrijspraak ??
Vrijspraak door de Rechter (God de Vader) door de voldoening van de Middelaar (Christus) is toch gerechtvaardigd worden?
Mijn kennis van de Nederlandse taal schiet hier ook een beetje tekort, maar soms is het lastiger iets in geschreven woord uit te leggen dan aan te voelen of mondeling te bespreken.
Kort, en voor degenen die er meer van kunnen zeggen, corrigeer waar nodig: Het persoonlijke rechtsgeding waar de zondaar voor God wordt gedaagd. Hij kan standelijk wetenschap hebben van zijn aandeel aan de genade. Toch is er geen afhandeling. Gods kind leert de haper voelen. Als de begenadigde in het recht wordt betrokken trekt God door. Dan is er voor de mens geen bestaan voor God. De begenadigde wordt het eens met God, Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig. Als hij denkt verloren te gaan, dan komt hij (vanachter het Recht) als het ware in de armen van de Tweede Persoon, Christus: Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven (Avondmaalsformulier). Hier wordt het statelijk verzoend met een Drie-enig God, en leert ook de afzonderlijke Personen in het Goddelijk Wezen persoonlijk kennen.
Dit is een zaak waar de mens van zichzelf nooit komt. Een mens vecht om uit de handen van God te blijven. Lees verder maar verschillende verklaringen in betrouwbare oudvaders. Ook in het Woord Gods is deze zaak op verschillende manieren na te lezen: Denk aan Job 33, enz. Eén uit duizend. Job ging hier onder in het rechtsgeding en kwam daar gelouterd als goud en als een reine maagd voor God uit. Daar had Job tegen gestreden, en hield vast aan zijn gerechtigheid, terwijl hij later moest zeggen dat hij dingen gesproken had die hij niet wist. Job werd hierin niet begrepen door zijn vrienden, hoewel godzalige mensen. Elihu werd gebruikt tot nader onderwijs. Dan moet Job offeren voor zichzelf en zijn drie vrienden, niet voor Elihu. Daar is Job als goud beproefd door het vuur uitgekomen. En daar had hij juist tegen gestreden, en dat is het wat al Gods volk doet als gevoeld wordt dat het recht voldaan moet worden. Men kan niet achter de zaak zien, en wij kunnen dat ook niet, want wij kunnen alleen maar zien dat daar onze dood ligt. En daarom vluchten we daarvan weg, tot het niet langer kan: Als God de mens in het Recht betrekt.
Dit is het getuigenis van het volk van God. Ik moet erbij zeggen dat ik dit ook niet ken. Maar als een kind van God er eens over spreekt (wat hij niet zo vaak doet, en zeker niet te pas en te onpas, en altijd met diepe ootmoed en verwondering) dan kan dat wel eens zo'n afdruk geven, dat je voelt: Dit werk is door Gods Alvermogen, door 's Heeren hand alleen geschied. Het is een wonder in onze ogen, en we zien het, maar we doorgronden het niet. Als dan soms de Heere afdaalt in een samenkomst van Gods kinderen kan wel eens gevoeld worden: De Heere was aldaar in het midden, en dat is dan geen vraag. Als er een onbekeerd en vijandig mens bij zou zitten moet zelfs die erkennen dat dit Gods werk is. Maar dat is doorgaans snel weer weg. Maar waar God spreekt moet de mens zwijgen.
Ik weet het niet zo goed in refo-taal te omschrijven, maar ik doe toch maar een poging vanuit m´n hart:
als de Heere je het onmogelijk maakt om zalig te worden, je de diepe afgrond van je verlorenheid laat zien, dan gaat het erom niet alleen verloren te moeten gaan, maar om verloren te zijn!
Maar - wat een wonder! - dan betrekt de Heere je ook in die zelfde rechtszaak tot inzicht - wie kan dat uitspreken! - in diezelfde rechtspraak tot vrijspraak door diezelfde Goddelijke rechter - door de tussenkomst van de Heere Jezus als Middelaar.
Dat is een ongedeeld moment in je leven - dat gebeurd maar 1 keer in je leven, dat de Heere je vrijspreekt, en daar ben je bij hoor!
Dat is een moment dat je nooit meer vergeet.
En net als die onbeholpen man die moet zeggen: "Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp", moet je dan altijd weer aan de Heere vragen: wees maar elke keer mijn hulp, omdat ik daartoe niet in staat ben.
En @Dia, ik hoop dat je dat van harte in dit leven meemaken mag.
Kan nog hoor, hoe oud of jong je ook bent.
Laat de satan dan maar praten, je bent te oud, te jong, etc, maar voor de Heere Jezus was niemand te slecht, te oud of te jong voor wie in de goot lag.
Wat zeiden de Farizee´en: let er eens op, Hij eet met zondaren en tollenaars (met de slechteriken van deze wereld)
Dat is niet vanzelfsprekend, maar als de Heere die borg geheimen in je hart gaat werken, dan gaat dat geheel vanzelf, zonder enige tussenkomst van de mens.
Dan verwonder je jezelf: kan dit zo makkelijk vanzelf gaan?
Ja, dat kan, en dat moet ook, omdat er totaal geen tussenkomst van de mens moet plaatsvinden.
Dan wordt het een Godswerk wat je als schuldige mens moet en mag toe-eigenen: Hij in de plaats van mij, omdat ik de eeuwige dood verdiend heb.