Maatregelen kerk ivm coronavirus

FlyingEagle

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

Ik vind de thuis diensten helemaal niks. Onze dochter van 1 houdt natuurlijk helemaal nergens rekening mee dus loop je er continu achteraan te sjouwen of fruit geven of wat dan ook.
Onze kerkenraad heeft in haar wijsheid besloten om geen videodiensten aan te bieden. Dus thuis luisteren is hier echt geen succes.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Je kunt thuis de dienst ook op een ander moment volgen. Dat is vooral handig als je wilt gaan luisteren als het bedtijd is voor de kinderen.
Forummer

Bericht door Forummer »

Dat hebben wij aan het begin ook een poosje gedaan, maar dat is ook geen succes. Je hele zondagritme verstoort daarmee, en daarmee nog meer het zondag gevoel.

Tja, het blijft een noodoplossing. Al is het wel fijn dat die noodoplossing er is!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Dodo

Bericht door Dodo »

Herman schreef:Je kunt thuis de dienst ook op een ander moment volgen. Dat is vooral handig als je wilt gaan luisteren als het bedtijd is voor de kinderen.
Maar ik stel me zo voor dat je, als het kerktijd is, ook wilt proberen kerk te hebben. Dan ga je niet een boek lezen, of een wandeling met de kleine maken, dat is ook raar. En je gaat 's avonds ook niet twee diensten 'inhalen'.
Ik hoorde wel van sommige gezinnen waar de één luistert (boven bijvoorbeeld) en de ander bij de kinderen is. En de andere dienst andersom. Lijkt me een redelijke oplossing.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Waar?
Ik herinner me een dienst in Enter. Het was (ik meen) 9 september 1979. Ds. Koster ging toen voor. Hij kreeg zoveel stof dat hij niet kon ophouden.
Een andere keer preekte ds. Koster ook in Enter, en ook toen kon hij niet stoppen. Hij voelde dat er een mens bekeerd moest worden. Een vriend zat te kijken op een vrouw die maar steeds weende. Die was het niet. Maar wel is toen inderdaad een mens krachtig bekeerd onder die dienst. Een dominee heeft het niet altijd in de hand, als de Geest te spreken geeft mag hij niet zwijgen. Dat zijn dingen die je eigenlijk nooit meer hoort. Daarmee wil ik vanzelf niet zeggen dat het niet meer kan.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 26 okt 2020, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Forummer schreef:Dat hebben wij aan het begin ook een poosje gedaan, maar dat is ook geen succes. Je hele zondagritme verstoort daarmee, en daarmee nog meer het zondag gevoel.

Tja, het blijft een noodoplossing. Al is het wel fijn dat die noodoplossing er is!
Mee eens. Ik hoor wel van gemeenteleden die dat wel doen maar dat lijkt me ook niet fijn. Maar misschien de middagdienst maar eens naar de avond verplaatsen misschien is het wat.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Waar?
Ik herinner me een dienst in Enter. Het was (ik meen) 9 september 1979. Ds. Koster ging toen voor. Hij kreeg zoveel stof dat hij niet kon ophouden.
Een andere keer preekte ds. Koster ook in Enter, en ook toen kon hij niet stoppen. Hij voelde dat er een mens bekeerd moest worden. Een vriend zat te kijken op een vrouw die maar steeds weende. Die was het niet. Maar wel is toen inderdaad een mens krachtig bekeerd onder die dienst. Een dominee heeft het niet altijd in de hand, als de Geest te spreken geeft mag hij niet zwijgen. Dat zijn dingen die je eigenlijk nooit meer hoort. Daarmee wil ik vanzelf niet zeggen dat het niet meer kan.
In uitzonderlijke gevallen kan dat de leiding van de heilige Geest zijn. Daar wil ik niets van afdoen. Maar de meeste dominees bepalen hoogstpersoonlijk zelf wanneer ze stoppen met preken hoor. En daar ging het hier over, niet over bijzondere uitzonderingsgevallen, waar ik verder geen probleem mee heb.

Als een dominee altijd na een uur en een kwartier zijn preek beëindigt, zul je mij niet horen als hij een keer niet klaar is en nog wat langer doorgaat. Maar er zijn ook dominees die standaard zo weinig mogelijk zeggen in zo veel mogelijk woorden en als ze daarmee klaar zijn, het hele verhaal nog eens overdoen totdat de tijd ruimschoots voorbij is. Dat heeft mijns inziens meer te maken met ergerlijke zelfingenomenheid dan met de volheid van de heilige Geest.
DDD

Bericht door DDD »

FlyingEagle schreef:Ik vind de thuis diensten helemaal niks. Onze dochter van 1 houdt natuurlijk helemaal nergens rekening mee dus loop je er continu achteraan te sjouwen of fruit geven of wat dan ook.
Onze kerkenraad heeft in haar wijsheid besloten om geen videodiensten aan te bieden. Dus thuis luisteren is hier echt geen succes.
Onze kerkenraad ook niet. Dat blijkt dus nog best vaak voor te komen. Dat verbaast me wel. Ik dacht dat onze gemeente een uitzondering was, maar dat is dus niet zo.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Zomaar wat citaten uit kerkhistorie met een knipoog ds M van Kooten

ooit klaagde student F. J. Dieleman aan zijn docent ds. G. H. Kersten. "Ik ben bang dat ik geen kerkdienst anderhalf uur zal kunnen aanhouden." Ds. Kersten antwoordde toen: "Er is meer genade nodig om je te beperken dan uit te breiden."
Ds. C. Smits zou zeggen: "Als je het in anderhalf uur niet kunt vertellen, dan in twee uur ook niet!"
Wie de preken van Calvijn bestudeert, bemerkt dat ze van niet al te grote omvang zijn en van eenzelfde lengte zijn. En menigmaal komen we de zinsnede tegen dat hij aan het eind van de preek zegt dat hij een volgende keer maar weer verder gaat met de behandeling van de tekst. Dat was voor Calvijn makkelijk omdat hij zich hield aan de lectio continua, de voortgaande lezing, en nota bene elke dag voorging.
Calvijn was overigens niet de eerste in de dagen van de Reformatie die commentaar leverde op te lange preken. Luther, die zelden langer dan een uur preekte, heeft in diezelfde geest gesproken. Zo bekritiseerde hij van tijd tot tijd zijn vriend Bugenhagen, die gerust twee uur achtereen preekte. Eens geschiedde het dat in Hamburg tijdens een dienst die Bugenhagen leidde, een vrouw onder de preek beviel. Luther schreef toen plagenderwijs: "Dat komt ervan als je de mensen te lang in de kerk houdt."
En wat waren ook weer de noodzakelijke eigenschappen van een predikant volgens Luther in zijn tafelgesprekken? Hij moet een bekwaam leraar zijn om anderen te onderrichten, hij moet een helder verstand hebben, hij moet een goed spreker zijn, hij moet een goede stem hebben, hij moet een goed geheugen hebben, hij moet weten wat hij wil en ijverig zijn, hij moet er lijf, goed en eer voor overhebben, hij moet de huid hebben van een olifant en als klap op de vuurpijl: "Hij moet van ophouden weten!"
Ararat

Bericht door Ararat »

DDD schreef:
FlyingEagle schreef:Ik vind de thuis diensten helemaal niks. Onze dochter van 1 houdt natuurlijk helemaal nergens rekening mee dus loop je er continu achteraan te sjouwen of fruit geven of wat dan ook.
Onze kerkenraad ook niet. Dat blijkt dus nog best vaak voor te komen. Dat verbaast me wel. Ik dacht dat onze gemeente een uitzondering was, maar dat is dus niet zo.
Welke argumenten worden hier eigenlijk voor gegeven door de broeders?
Forummer

Bericht door Forummer »

Bij ons dus: "het geloof is uit het gehoor", naar Rom. 10:17
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Forummer schreef:Bij ons dus: "het geloof is uit het gehoor", naar Rom. 10:17
Dus na de Corona periode kan je dus gewoon thuis blijven luisteren?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Forummer

Bericht door Forummer »

:humhihi
Ararat

Bericht door Ararat »

Jammer dat er in de tijd van Paulus nog geen livestreams waren. Wat zou hij dan gezegd (gemaild) hebben?
samanthi

Bericht door samanthi »

Bertiel schreef:
Dus na de Corona periode kan je dus gewoon thuis blijven luisteren?
Er is ook nog zoiets als gemeente zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie