Maatregelen kerk ivm coronavirus

Erskinees

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Eens. Hier is het de laatste weken ook sacherijnige gezichten aan tafel. Met name de middagdiensten zouden van mij iets ingekort mogen worden. Laten we zeggen tien minuten.

Trouwens:
In de art. 68 DKO is al vastgelegd dat: De dienaars (..) in de namiddagse predikatie (..) de catechismus (..) kortelijk uitleggen
Ds. De Gier merkt daarbij op:
herders zullen de catechismus-predikatiën op die wijze inrichten, dat zij zowel de kortheid betrachten en tegelijk ook de duidelijkheid, en kunnen tonen, dat zij rekening gehouden hebben niet slechts met de anderen, maar ook met de onkundige en tedere jeugd. De leden van de Dordtse Synode waren principieel, maar ook zakelijk. Zij hielden rekening met het bevattingsvermogen van de kerkmensen.
Albert1987

Bericht door Albert1987 »

Silo schreef:Zijn er kerken in de reformatorische gezindte die bewust de diensten iets inkorten vanwege het online volgen?

Wij hebben hier thuis allemaal vrij rustige karakters en flink wat discipline. Maar die anderhalf uur online wordt echt 'killing'. De kinderen zuchten iedere week hoorbaarder. Maar ook wij als volwassenen vinden het steeds lastiger concentreren. De spanningsboog thuis lijkt net een kwartiertje korter. Ik zou het niet gek vinden dat de diensten tijdelijk iets korter duren om de thuiskijkers tegemoet te komen.
Ik vraag het toch maar:
waarom is het niet zo moeilijk om anderhalf uur naar een voetbalwedstrijd te kijken?
waarom is het niet zo moeilijk om urenlang filmpjes te kijken?
Volgens mij zijn nederlandse kerkmensen gewoon veel te verwend geworden, daar komen we nu achter. Ik zeg niet dat langer dan anderhalf uur moet maar er word denk ik teveel geklaagd en te weinig gebeden. wees blij met wat we nog hebben. We mogen al bijna niet naar de kerk en nou moet het ook nog korter.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik maak vaak een legpuzzel ondertussen, of ik brei wat. Thuis is anderhalf uur met de handen in de schoot zitten een stuk lastiger dan in de kerk.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Albert1987 schreef: waarom is het niet zo moeilijk om anderhalf uur naar een voetbalwedstrijd te kijken?
Ik heb in mijn jeugd (helaas) veel voetbal gekeken, maar als ik het me goed herinner is er na 45 min een rust. Dan stoppen voetbalkijkers minstens 15 minuten met kijken. Dus anderhalf uur voetbal kijken komt niet voor.
Dan je tweede opmerkingen: filmpjes kijken. Als ik me niet vergis is er in bioscopen ook altijd een pauze omdat mensen het anders niet kijken. Hoewel we het af- en ontraden kijken mijn oudste kinderen ook vast wel eens een film op de slaapkamer. Maar dat zullen ze ook niet vaak anderhalf uur achter elkaar doen. Halverwege wordt de voorraadkast bestormd. Dat geldt ook voor gamen. Je voorbeelden vind ik dus flauwtjes.

Eens met Dodo: Thuis is anderhalf uur met de handen in de schoot zitten een stuk lastiger dan in de kerk.
En dat geldt ook voor videolessen bij de kinderen en videogesprekken op mijn werk. Via een scherm is de concentratieboog beduidend korter.
Albert1987

Bericht door Albert1987 »

Dodo schreef:Ik maak vaak een legpuzzel ondertussen, of ik brei wat. Thuis is anderhalf uur met de handen in de schoot zitten een stuk lastiger dan in de kerk.
Dat praten we elkaar aan.
Je kunt toch gewoon net als in de kerk op een stoel gaan zitten en meedoen met de dienst??
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Fijn dat jij zelf geen last hebt van deze problematiek. Maar anderen hebben dat blijkbaar wel. Zie alleen al de bijdragen van Silo, Dodo en Herman. Het kan geen kwaad jezelf even in te leven in deze problematiek alvorens te reageren met "dat praten we elkaar aan". Ik denk namelijk dat het breder leeft. Het tijdelijk iets beknoppen van de diensten zou de gezinnen enorm kunnen helpen.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 26 okt 2020, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Albert1987 schreef:
Dodo schreef:Ik maak vaak een legpuzzel ondertussen, of ik brei wat. Thuis is anderhalf uur met de handen in de schoot zitten een stuk lastiger dan in de kerk.
Dat praten we elkaar aan.
Je kunt toch gewoon net als in de kerk op een stoel gaan zitten en meedoen met de dienst??
Ik hoor meer van dergelijke berichten: Men is ongedurig, men kan, zo het lijkt, moeilijk meer stilzitten. Van de een hoor ik dat ze onder een preek (weekdienst) de was strijkt, en weer een ander doet tijdens een preek een spelletje. Het lijkt me niet de houding die past als het Woord Gods tot je komt. Het lijkt of het besef wegebt dat het gaat over het spreken Gods (als het goed ligt, dan is de brenger van het Woord een gezondene, een gezant van Christus' wege)
Verder komt er zo bij me op: Zouden er ook connecties zijn met de ontlezing en de beeldcultuur, dat mensen over het algemeen ongeduriger worden?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Bij ons ook niet. We zingen minder. En de dominee preekt langer. Diensten duren soms langer dan de anderhalf uur. Wij schrjven mee. Dat helpt. Maar de kinderen haken af. Ook het zingen gaat steeds langzamer.

Ik hoorde van de week dat er mensen zijn die alleen inloggen voor de preek. Ik vind dat niet goed. Kerkdienst is mwer dan een preek. Maar ik kan het ergens ook wel begrijpen als je met *(jonge) kinderen meeluistert.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Lilian1975 schreef:Bij ons ook niet. We zingen minder. En de dominee preekt langer. Diensten duren soms langer dan de anderhalf uur. Wij schrjven mee. Dat helpt. Maar de kinderen haken af. Ook het zingen gaat steeds langzamer.

Ik hoorde van de week dat er mensen zijn die alleen inloggen voor de preek. Ik vind dat niet goed. Kerkdienst is mwer dan een preek. Maar ik kan het ergens ook wel begrijpen als je met *(jonge) kinderen meeluistert.
De luistercijfers kan men blijkbaar ergens aflezen. Ds. merkte een poos geleden al op hoe veel mensen afhaken na het 'grote gebed'. Het is misschien niet onaannemelijk dat die mensen wellicht shoppen bij anderen kerken? Ik hoorde al meer dat gemeenten door de omstandigheden zo uiteengerukt worden, de eenheid rond het woord lijkt vrijblijvender dan als we daadwerkelijk in de kerk kunnen zijn.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Erskinees schreef:Eens. Hier is het de laatste weken ook sacherijnige gezichten aan tafel. Met name de middagdiensten zouden van mij iets ingekort mogen worden. Laten we zeggen tien minuten.

Trouwens:
In de art. 68 DKO is al vastgelegd dat: De dienaars (..) in de namiddagse predikatie (..) de catechismus (..) kortelijk uitleggen
Ds. De Gier merkt daarbij op:
herders zullen de catechismus-predikatiën op die wijze inrichten, dat zij zowel de kortheid betrachten en tegelijk ook de duidelijkheid, en kunnen tonen, dat zij rekening gehouden hebben niet slechts met de anderen, maar ook met de onkundige en tedere jeugd. De leden van de Dordtse Synode waren principieel, maar ook zakelijk. Zij hielden rekening met het bevattingsvermogen van de kerkmensen.

In het grijze verleden duurden de catechismusdiensten bij ons oom korter dan de ochtenddienst. Kwam dus daar vandaan?
Tegenwoordig net zo lang.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: De luistercijfers kan men blijkbaar ergens aflezen. Ds. merkte een poos geleden al op hoe veel mensen afhaken na het 'grote gebed'. Het is misschien niet onaannemelijk dat die mensen wellicht shoppen bij anderen kerken? Ik hoorde al meer dat gemeenten door de omstandigheden zo uiteengerukt worden, de eenheid rond het woord lijkt vrijblijvender dan als we daadwerkelijk in de kerk kunnen zijn.
Op YouTube kun je zien hoeveel mensen er kijken. Mijn vrouw en ik kijken de hele dienst, onze kinderen slechts een deel. Maar bij ons duurt een dienst nooit langer dan 5 kwartier.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dé meest geestelijke oplossing is natuurlijk een extra tussenzang. Maar dat kan je dan ook al niet maken in deze tijd.
DDD

Bericht door DDD »

Albert1987 schreef:
Silo schreef:Zijn er kerken in de reformatorische gezindte die bewust de diensten iets inkorten vanwege het online volgen?

Wij hebben hier thuis allemaal vrij rustige karakters en flink wat discipline. Maar die anderhalf uur online wordt echt 'killing'. De kinderen zuchten iedere week hoorbaarder. Maar ook wij als volwassenen vinden het steeds lastiger concentreren. De spanningsboog thuis lijkt net een kwartiertje korter. Ik zou het niet gek vinden dat de diensten tijdelijk iets korter duren om de thuiskijkers tegemoet te komen.
Ik vraag het toch maar:
waarom is het niet zo moeilijk om anderhalf uur naar een voetbalwedstrijd te kijken?
Volgens mij zijn nederlandse kerkmensen gewoon veel te verwend geworden, daar komen we nu achter. Ik zeg niet dat langer dan anderhalf uur moet maar er word denk ik teveel geklaagd en te weinig gebeden. wees blij met wat we nog hebben. We mogen al bijna niet naar de kerk en nou moet het ook nog korter.
Voor jou is dat misschien niet moeilijk, maar ik vind het al een enorme opgave om tien minuten naar een voetbalwedstrijd te kijken.

En bij een slechte preek is dat niet anders. Een preek van meer dan een uur zit zelden of nooit goed in elkaar, en dat valt misschien des te meer op als je er van een afstandje naar kijkt.

Los daarvan: ik ben regelmatig alleen als ik een kerkdienst meemaak. Als het mooi weer is, trek ik wel eens onkruid, dat helpt tegen verveling. Maar dat kan alleen als er weinig aantekeningen te maken zijn. Al gaat dat weer vaak samen met een slechte preek.
Habitat

Bericht door Habitat »

Wij kijken tijdens de dienst naar buiten. Naar de bomen en de struiken, hoe de wind er door heen gaat en hoe de vogels af en aan vliegen. De kinderen kleuren meestal. Aan het eind van de dienst hebben we de kinderen naast ons of op schoot.
Ora et labora

Bericht door Ora et labora »

-DIA- schreef:
Lilian1975 schreef:Bij ons ook niet. We zingen minder. En de dominee preekt langer. Diensten duren soms langer dan de anderhalf uur. Wij schrjven mee. Dat helpt. Maar de kinderen haken af. Ook het zingen gaat steeds langzamer.

De luistercijfers kan men blijkbaar ergens aflezen. Ds. merkte een poos geleden al op hoe veel mensen afhaken na het 'grote gebed'. Het is misschien niet onaannemelijk dat die mensen wellicht shoppen bij anderen kerken? Ik hoorde al meer dat gemeenten door de omstandigheden zo uiteengerukt worden, de eenheid rond het woord lijkt vrijblijvender dan als we daadwerkelijk in de kerk kunnen zijn.
Hoe lang is dat "grote gebed" meestal ongeveer?? 10 minuten 15 minuten of zelfs een 30 minuten?
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Plaats reactie