Kerkgang aanstaande zondag?

Amstelodamense

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:
Bertiel schreef:En dat heeft enkel doorgang bij fysieke aanwezigheid?
Nee, ik denk dat zeker niet Bertiel (en jij volgens mij ook niet...). Het wordt veel te veel op de spits gedreven. Het wordt bijna een punt van rechtzinnigheid: als je waar christen bent, ga je naar de kerk en buig je niet voor de overheid(smaatregelen).
Wat zeg jij dan tegen die groep jongelui die straks na het Corontijdperk roepen dat ze de zondagse erediensten ook wel in hun pyjama in bed kunnen beluisteren omdat het niet uitmaakt of je wel of niet lijfelijk in Gods huis aanwezig bent?
Geen goede vergelijking. Nu in deze noodsituatie is dit een prachtige oplossing, het kan echter nog niet in de schaduw staan van de echte kerkgang en lofprijzing.

Gelukkig zijn onze kinderen nog jong, dus verwacht geen problemen als we ineens weer elke zondag naar de kerk gaan. Bij ons zitten ze ook niet in pyjama mee te kijken, maar gewoon normale kleding.
samanthi

Bericht door samanthi »

@Jantje lees je alleen de Korinthebrief? Of ook nog de andere brieven en de Handelingen, de apostelen reisden langs de gemeenten, soms bleven ze iets langer, soms lieten ze iemand achter, maar meestal waren ze aangewezen op de oudsten en hadden ze geen voorganger, waaruit zouden die diensten dan bestaan hebben?
De oudsten gingen voor, zij waren vol van de Heilige Geest, ze gingen langs de huizen, aten met elkaar, kwamen samen rondom het Woord.

De dienst der verzoening, die uitdrukking komt uit
2 Korintiërs 5

18 En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft. 20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
samanthi

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
eilander schreef:
samanthi schreef:Even een herhaling:

Is het echt zo dat je perse met grote getale in een gebouw moet zitten?
Gemeente zijn is zoveel meer, dat is niet alleen met zijn allen in een gebouw zitten, bij grote kerken en soms ook bij kleine kennen de mensen elkaar niet eens, de Bijbel roept op om gemeente te zijn 24/7 voor elkaar zorgen, elkaar vermanen, elkaar bemoedigen, het brood breken en dan niet hooguit vier keer per jaar, veel mensen miepen over het feit dat ze niet naar de kerk kunnen, terwijl anderen openlucht bijeenkomsten houden, buiten zingen, in kleine groepjes samenkomen om naar de Bijbel te luisteren, mensen die extra omkijken naar mensen in hun omgeving of in de kerk die alleen zijn en vereenzamen, we hebben zo'n mooie taak in deze tijd! in kleine groepjes kun je ook Avondmaal vieren, als er een ambtsdrager bij is.

Ik roep iedereen op om deze tijd te benutten om te laten zien Wie de Heere voor je is, laten zien hoe Dierbaar Hij is.
Je schrijft nu allerlei dingen die niets te maken hebben met de kerkdienst. Het zou heel goed zijn als we als gemeente meer naar elkaar omkeken, in kleine groepjes zouden samenkomen, buiten zouden zingen, enzovoorts. Allemaal goede dingen, maar het kan en mag nooit in de plaats komen van het onder het Woord samenkomen. Juist de functie van de prediking mis ik in jouw verhaal.
Dat kan je voorlopig digitaal doen, zolang dat nodig is, de prediking is erg belangrijk, masr het gemeente zijn net zoveel, lees de brieven maar eens.
Ps een openluchtdienst is ook een eredienst.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Terri

Bericht door Terri »

Is de dwaasheid van de prediking enkel en alleen tot zegen bij lijfelijk aanwezig zijn?
Hoe zit dat dan met die mensen die ( buiten de corona tijd) door allerlei omstandigheden niet naar de kerk konden?
Zij luisterden via computer o.i. de diensten.
Vaak met rijke zegen.
Was dat dan een surrogaat dienst, maar de Heere kon met een kromme stok een recht slag slaan? Zo iets?
Nu zijn er soortgelijke omstandigheden voor iedereen, zwaar wegende omstandigheden.
huisman

Bericht door huisman »

samanthi schreef:@Jantje lees je alleen de Korinthebrief? Of ook nog de andere brieven en de Handelingen, de apostelen reisden langs de gemeenten, soms bleven ze iets langer, soms lieten ze iemand achter, maar meestal waren ze aangewezen op de oudsten en hadden ze geen voorganger, waaruit zouden die diensten dan bestaan hebben?
De oudsten gingen voor, zij waren vol van de Heilige Geest, ze gingen langs de huizen, aten met elkaar, kwamen samen rondom het Woord.

2 Korintiërs 5

18 En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft. 20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.

Lees einde Handelingen als het begin van de kerkgeschiedenis. Paulus predikende het Koninkrijk Gods, en lerende van de Heere Jezus Christus met alle vrijmoedigheid, onverhinderd. Tot nu toe is 2000 jaar deze prediking gebruikt om een schare die niemand tellen kan zalig te maken.

Als de vrucht van deze pandemie is dat wij de zondagse erediensten minder belangrijk gaan vinden heeft de satan zijn zin. Hij is namelijk vreselijk bang voor de verkondiging van Gods Woord.

En wij maar relativeren dat het ook allemaal best wat anders en minder kan dan voor deze pandemie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Amstelodamense

Ik relativeer helemaal niet het belang van de erediensten, dat leg je er zelf in.

Aan alle mensen die denken dat het nog wel een beetje meevalt, adviseer ik het NOS journaal van 20 uur even te kijken. Het loopt in Luik helemaal uit de hand, vergelijkingen met Lombardije maart 2020 worden al gemaakt. We moeten dus alles op alles zetten om besmettingen te voorkomen, helaas loop je ook in de kerk risico's (die te voorkomen zijn).
Amstelodamense

Terri schreef:Is de dwaasheid van de prediking enkel en alleen tot zegen bij lijfelijk aanwezig zijn?
Hoe zit dat dan met die mensen die ( buiten de corona tijd) door allerlei omstandigheden niet naar de kerk konden?
Vaak met rijke zegen.
Was dat dan een surrogaat dienst, maar de Heere kon met een kromme stok een recht slag slaan? Zo iets?
Nu zijn er soortgelijke omstandigheden voor iedereen, zwaar wegende omstandigheden.
Helemaal eens Terri
samanthi

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:@Jantje lees je alleen de Korinthebrief? Of ook nog de andere brieven en de Handelingen, de apostelen reisden langs de gemeenten, soms bleven ze iets langer, soms lieten ze iemand achter, maar meestal waren ze aangewezen op de oudsten en hadden ze geen voorganger, waaruit zouden die diensten dan bestaan hebben?

2 Korintiërs 5

Lees einde Handelingen als het begin van de kerkgeschiedenis. Paulus predikende het Koninkrijk Gods, en lerende van de Heere Jezus Christus met alle vrijmoedigheid, onverhinderd. Tot nu toe is 2000 jaar deze prediking gebruikt om een schare die niemand tellen kan zalig te maken.

Als de vrucht van deze pandemie is dat wij de zondagse erediensten minder belangrijk gaan vinden heeft de satan zijn zin. Hij is namelijk vreselijk bang voor de verkondiging van Gods Woord.

En wij maar relativeren dat het ook allemaal best wat anders en minder kan dan voor deze pandemie.
Preekte hij in alle gemeenten tegelijk?
Ik relativeer helemaal niets, ik probeer steeds uit te leggen dat een gemeente zoveel meer is dan met 1000 of 2000 man. In één gebouw naar een preek luisteren, het kan ook buiten, je kunt in deze tijd zoveel betekenen, nee we gaan miepen,is dat de bedoeling dan?

De Woord verkondiging in twéé diensten gepropt en verder ieder zijns weegs? De eerste gemeente kwamen veel vaker samen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Paulus preekte niet in alle gemeenten tegelijk, maar als hij ergens preekte, was er wel de hele gemeente. Nergens lees je van een opsplitsing. Dat er daarnaast ook huiselijke samenkomsten waren, is een andere zaak.
huisman

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:

2 Korintiërs 5

Ik relativeer helemaal niets, ik probeer steeds uit te leggen dat een gemeente zoveel meer is dan met 1000 of 2000 man. In één gebouw naar een preek luisteren, het kan ook buiten, je kunt in deze tijd zoveel betekenen, nee we gaan miepen,is dat de bedoeling dan?

De Woord verkondiging in twéé diensten gepropt en verder ieder zijns weegs? De eerste gemeente kwamen veel vaker samen.

Je drijft nogal door en je praat zeer denigrerend over de dienst der verzoening. Er is niemand die zegt dat buiten de erediensten ieder zijn of haar weegs moet gaan. De eerste gemeenten kwamen idd veel vaker samen in hun huizen. Zou nu ook niet mogen doordat de overheid het gelimiteerd heeft tot maximaal 3 volwassenen in je huis.

Ik vind de vrijwillige inperking tot 30 door de kerken raar. Wij hebben inmiddels 2 positieven in de familie. Bij het bron en contactonderzoek moesten zij vertellen hoe het in de kerk gaat. Reactie van de GGD : Allemaal anderhalve meter, handhygiëne en goede ventilatie ? Dan komt daar geen besmetting uit voort.

Bron van de ene was schoonfamilie van de ander collega. Beide amper ziek geweest. SDG.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
samanthi

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
huisman schreef:

2 Korintiërs 5

Je drijft nogal door en je praat zeer denigrerend over de dienst der verzoening. Er is niemand die zegt dat buiten de erediensten ieder zijn of haar weegs moet gaan. De eerste gemeenten kwamen idd veel vaker samen in hun huizen. Zou nu ook niet mogen doordat de overheid het gelimiteerd heeft tot maximaal 3 volwassenen in je huis.

Ik vind de vrijwillige inperking tot 30 door de kerken raar. Wij hebben inmiddels 2 positieven in de familie. Bij het bron en contactonderzoek moesten zij vertellen hoe het in de kerk gaat. Reactie van de GGD : Allemaal anderhalve meter, handhygiëne en goede ventilatie ? Dan komt daar geen besmetting uit voort.

Bron van de ene was schoonfamilie van de ander collega. Beide amper ziek geweest. SDG.
Je leest erin wat je er in wil lezen. Dit is een zinloze manier van spreken.
Terri

Bericht door Terri »

En zo heeft ieder z'n eigen waarheid.
Ik denk dat het niet eens onwil is, tunnelvisie, wie heeft er geen last van?
Ik probeer oprecht andersdenkenden te begrijpen en respecteren.
Wat ik heel moeilijk vind is het 'waardeoordeel' wat als een soort label gehangen wordt aan de 'gehoorzamen aan de overheid groep' , alsof ze 2e rang christenen zijn. Dat moeten we niet doen.
Andersom overigens ook niet natuurlijk.
Laat het niet de zoveelste splijtzwam zijn binnen het christendom.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Amstelodamense schreef:Ik relativeer helemaal niet het belang van de erediensten, dat leg je er zelf in.
Maar je maakt wel een karikatuur van diegene die kerkgang belangrijk vinden. Een dringend en schriftuurlijk appel om kerkgang zoveel als mogelijk doorgang te laten vinden leidt niet per definitie tot een veroordeling van een andere christen die daarin een andere keuze maakt. Blijkbaar is er dus behoefte om je tegen dergelijke principes af te zetten, en dat is jammer en onnodig.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Terri schreef:En zo heeft ieder z'n eigen waarheid.
Dat vind ik niet. Je hebt een gezamenlijke norm en die staat niet ter discussie.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Amstelodamense schreef:
Terri schreef:Is de dwaasheid van de prediking enkel en alleen tot zegen bij lijfelijk aanwezig zijn?
Vaak met rijke zegen.
Helemaal eens Terri

Sorry ik dus niet. En ik geef geen waarde oordeel .Want hoe vaak klonk ook dan niet de klacht het zo te missen er niet bij te kunnen zijn. Verdriet ook. Het niet meer op kunnen gaan naar Gods huis.
Juist omdat ze ook merkten dat de verbondenheid van mens tot mens als broeders en zusters van die plaatselijke gemeente steeds minder of weg was.
En dat is nu ook wat ik ervaar nu. Het grootste deel van de gemeente sinds maart niet gezien meer. En zelfs als we er mochten zijn. Voelt het als een geamputeerd geheel.
Vandaag ben ik iemand tegenkomen uit de gemeente. 7 maanden niet gezien en gesproken. Woont niet in de plaats waar ik woon. Een luisterend oor kunnen zijn. Al die maanden heeft ze bijna niemand gezien.
Nu maanden geen normaal gemeentelijk leven. Niet om te miepen. Het zijn feiten.Jongeren die al 7 maanden amper jeugdwerk hebben gehad. (Ligt weer stil) die niet samen in de kerk elkaar mee kunnen nemen. Op een leeftijd waar 7 maanden en hoelang nog? dit zo belangrijk is als ze op de "wip" zitten. Die sinds maart 3 keer catechesatie hebben gehad.
Ik merk om mij heen dat velen zich zorgen maken om de gemeente. Juist als alles weer normaal is, is het de vraag of de amputatie tijdelijk of definitief is. Men vreest dat dan openbaar zal komen.
Er wordt nu aan het geheel van de gemeente geschudt. Waarvan ik twijfel heb of dat nu zwaarwegend noodzakelijk was, in de zin van niet op kunnen gaan naar Gods Huis.
Straks is ieder druk met de scherven op te ruimen. Lichtend licht?

Wat ik ook weet dat voor die tijd christenen waren die als het maar kon zelf lijfelijk aanwezig wilden zijn en de kerktelefoon als laatste middel gebruikte.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 22 okt 2020, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie