Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Precies. De GG zijn de enige rechtzinnige fusiekerk, als het gaat om de leer. Maar mensen zoals Erasmiaan verheerlijken het zondige aspect eraan, en Forummer richt zich op de bijbelgetrouwe aspecten eraan. Althans, naar mijn mening, Erasmiaan zal dat zelf anders zien.

Dat mensen uit de Gereformeerde Gemeenten vertrekken, komt vaak door mijns inziens zondige heerszucht. Ik kan er uit mijn gemeente zo honderden voorbeelden van noemen, helaas.
Forummer

Bericht door Forummer »

Jantje schreef: Overigens wordt ik nu wel nieuwsgaring naar de gemeente waar @Forummer kerkt. Waar zou dat nou toch zijn?
Ik wil wel een klein topje van de sluier oplichten...

Ik kerk in een vacante gemeente, op de bible belt. De kerkenraad is erg actief in het vullen van het preek rooster. Zodoende hoor ik veel verschillende predikanten. Wel worden grotendeels rechtse predikanten uitgenodigd. Doordat onze leegstaande pastorie in de zomer vaak gebruikt wordt voor vakanties van predikant gezinnen in ruil voor de preek beurten op zondag, horen wij zomers ook wel midden en wat meer links georiënteerde predikanten.

Zelf lees en luister ik ook wel eens wat van bijvoorbeeld ds C Harinck en ds CG Vreugdenhil.
Ik denk dat ik dus een redelijk reëel beeld heb van de breedte van de GerGem.

Om eerlijk te zijn heb ik ook wel eens last van frustratie. Ik vraag me ook wel eens oprecht af of ik niet teveel de preek zit te fileren. Toch bid ik voor de predikanten en of God Zijn eigen Woord wil laten horen, of er voedsel in mag zitten. Maar meestal overheerst het verdriet om wat er vaak zo gemist wordt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Forummer schreef:
Jantje schreef: Overigens wordt ik nu wel nieuwsgaring naar de gemeente waar @Forummer kerkt. Waar zou dat nou toch zijn?
Mist sluier zal je bedoelen :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

HersteldHervormd schreef:
Forummer schreef:
Mist sluier zal je bedoelen :)
Nee hoor. Voor mij zeer zeker niet. Er blijft maar een handjevol gemeenten over...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:Nee hoor. Voor mij zeer zeker niet. Er blijft maar een handjevol gemeenten over...
:nonnon :banghead
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Jantje schreef:Nee hoor. Voor mij zeer zeker niet. Er blijft maar een handjevol gemeenten over...
Ja kijk, als @Forummer nu had geschreven dat er zomers vooral dominees ter rechterzijde uitgenodigd werden, dan had het mijn gemeente zelf nog kunnen zijn. Maar er zijn niet heel veel andere gemeenten waar men zomers een aantal maanden achter elkaar een dominee heeft die in de pastorie mag verblijven. Die kun je op 1 hand natellen. Zo moeilijk is dat niet hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Mistig schreef:
Ja kijk, als @Forummer nu had geschreven dat er zomers vooral dominees ter rechterzijde uitgenodigd werden, dan had het mijn gemeente zelf nog kunnen zijn. Maar er zijn niet heel veel andere gemeenten waar men zomers een aantal maanden achter elkaar een dominee heeft die in de pastorie mag verblijven. Die kun je op 1 hand natellen. Zo moeilijk is dat niet hoor.
Ik zou het echt niet weten hoor.

Heb je serieus van alle vacante gemeenten op de Biblebelt een idee of de pastorie in de zomerperiode gevuld is?
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:Precies. De GG zijn de enige rechtzinnige fusiekerk, als het gaat om de leer. Maar mensen zoals Erasmiaan verheerlijken het zondige aspect eraan, en Forummer richt zich op de bijbelgetrouwe aspecten eraan. Althans, naar mijn mening, Erasmiaan zal dat zelf anders zien.

Dat mensen uit de Gereformeerde Gemeenten vertrekken, komt vaak door mijns inziens zondige heerszucht. Ik kan er uit mijn gemeente zo honderden voorbeelden van noemen, helaas.
Om iets zondigs aan te wijzen: De GG benoemen als enige rechtzinnige kerk, dat is zondig.
Verder wil ik de post van Erasmiaan onderschrijven. Hij poogt te staan voor de restanten van de gezonde leer en het is heel kwetsend als dat als die leer als zondig weggezet wordt. Temeer als gekeken wordt wat de plaats van de gezonde leer moet gaan innemen.
De ontkenning van Mistig m.b.t. de voorgeschiedenis van de GG is natuurlijk bizar.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:Ik zou het echt niet weten hoor.

Heb je serieus van alle vacante gemeenten op de Biblebelt een idee of de pastorie in de zomerperiode gevuld is?
Ja. Als je elke donderdag goed de Saambinder leest, is dat niet zo moeilijk. Ik ken althans niet veel gemeenten die van begin juli tot eind augustus geen leesdienst hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

Forummer schreef:
DDD schreef:Waarom niet? Het doel is voor mij overduidelijk. Het is gewoon een antwoord of het om de inhoud of om de vorm gaat. De verschillen in de Gereformeerde Gemeenten gaan vooral over de vorm. Hoe aparter, hoe rechtser. Zo simpel is het. Daarnaast zijn er nog kleine verschillen in de openheid naar de hoofdstroomcultuur, maar die verschillen zijn marginaal. Er is een klein verschil in wereldgelijkvormigheid, die is links en rechts verschillend ontwikkeld, waarbij er rechts een groter verschil is tussen door de weeks en op zondag.

Daarnaast is er nog een verschil in het aanbod van genade, maar dat valt nauwelijks op voor de meeste luisteraars.
Omdat er vanuit gegaan wordt, dat circa 90% van de hoorders onbekeerd zal blijven, wordt de gemeente ook op die manier aangesproken en raken de mensen eraan gewend, gaan ze zichzelf ook zo zien. En als ze dan wat bekende klanken horen in de prediking, is het al snel goed.

Maar moet een predikant de hoorders niet dwingen tot Christus, appelleren, toeroepen, de genade ruimschoots uitstallen? Aan onze God ligt het niet hoor!

Men gaat zo prat op een separerende prediking, maar is naast separeren juist appelleren niet heel hoogst broodnodig?

Wat dat betreft zijn de verschillen binnen de GerGem echt groot.

Afgelopen voorjaar hadden wij een predikant met jacquet en streepbroek, maar mensen wat kon die man Christus aanprijzen! Wat een voeding voor de ziel ook.

Het grote verschil maakt mij oprecht verdrietig. Er wordt zoveel geklaagd dat we nog maar zo weinig van het werk van de Heilige Geest zien. Nou ik zie wel degelijk om me heen een soort opwekking onder dertigers. Maar die vertrekken allemaal uit de GerGem. Die houden het niet uit onder zo'n zuinige prediking. Die krijgen geen voedsel voor hun ziel.

Onlangs hadden wij een leespreek, van een bekende predikant die nog geen 100 jaar geleden geboren was. Daar werdt letterlijk gezegd dat met Pinksteren de Heilige Geest 3000 mensen in 1 keer bekeerde, maar dat het tegenwoordig een wonder is als er met 3000 preken 1 mens bekeerd wordt. Verstaan we dan de kracht van de Heilige Geest nog wel?

Is het dan alleen maar ellende in de GerGem? Nee gelukkig niet. Maar het laat wel zien hóé groot de verschillen zijn. En dan hoop ik oprecht dat de studenten toch mogen leren om een evenwichtige prediking te laten horen.
Tsja, wat is evenwichtig. Er zijn er ook die juist de preken van de dominee, in wiens prediking jij je blijkbaar zo goed kan vinden, onevenwichtig noemen. Ook het voedsel voor de ziel krijgen is nogal subjectief. Er zijn generaties bekeerde mensen die dit wel in rijke mate hebben gekregen in de afgelopen 100 jaar, mede gezien de overleveringen, juist bij predikanten die jij hier min of meer diskwalificeert.
Wat dat betreft heb ook jij blijkbaar problemen met de 'veelkleurigheid' en de wortels van de GG.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Vervolgde schreef:
Verder wil ik de post van Erasmiaan onderschrijven. Hij poogt te staan voor de restanten van de gezonde leer en het is heel kwetsend als dat als die leer als zondig weggezet wordt. Temeer als gekeken wordt wat de plaats van de gezonde leer moet gaan innemen.
De ontkenning van Mistig m.b.t. de voorgeschiedenis van de GG is natuurlijk bizar.
Tja, wat is de gezonde leer. Dat is een heel subjectief begrip en wordt door menigeen vanuit zijn of haar eigen referentiekader gedefinieerd.
Forummer

Bericht door Forummer »

Er zijn er ook onder de (ultra) rechtse predikanten die ik graag mag horen. En soms heeft God een verrassende boodschap waar je het niet verwacht..
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:Er zijn er ook onder de (ultra) rechtse predikanten die ik graag mag horen. En soms heeft God een verrassende boodschap waar je het niet verwacht..
Helemaal mee eens. Dat mag ik ook weleens ervaren.

Ik denk soms wel dat we de verschillende richtingen te veel tegenover elkaar stellen. Voor mijzelf zie ik de prediking van Gods verkiezing en het eenzeidige Godswerk, als complementair aan het aanbod van genade. Het is 100% het ene, en 100% het andere. Ik wil die zaken niet tegen elkaar uitspelen.

Ik vind het jammer dat veel kerkmensen voor 1 van die 2 kiezen, en het andere moeilijk kunnen horen (aan beide kanten). Ik hoor net zo lief een prediking van het ene, als van het andere. Uiteraard mits het een schriftuurlijke preek is, en mits het niet altijd alleen het ene of altijd alleen het andere is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mistig

Bericht door Mistig »

J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Er zijn er ook onder de (ultra) rechtse predikanten die ik graag mag horen. En soms heeft God een verrassende boodschap waar je het niet verwacht..
Helemaal mee eens. Dat mag ik ook weleens ervaren.

Ik denk soms wel dat we de verschillende richtingen te veel tegenover elkaar stellen. Voor mijzelf zie ik de prediking van Gods verkiezing en het eenzeidige Godswerk, als complementair aan het aanbod van genade. Het is 100% het ene, en 100% het andere. Ik wil die zaken niet tegen elkaar uitspelen.

Ik vind het jammer dat veel kerkmensen voor 1 van die 2 kiezen, en het andere moeilijk kunnen horen (aan beide kanten). Ik hoor net zo lief een prediking van het ene, als van het andere. Uiteraard mits het een schriftuurlijke preek is, en mits het niet altijd alleen het ene of alleen het andere is.
Helemaal eens. Ook rechtste predikanten kunnen verrassen met goede preken, net als linkse predikanten.
Daarom zag ik de karikaturen in de bijdrage van @Forummer niet, zoals @Erasmiaan stelde.
Klavart

Bericht door Klavart »

Vervolgde schreef:
DDD schreef:Precies. De GG zijn de enige rechtzinnige fusiekerk, als het gaat om de leer. Maar mensen zoals Erasmiaan verheerlijken het zondige aspect eraan, en Forummer richt zich op de bijbelgetrouwe aspecten eraan. Althans, naar mijn mening, Erasmiaan zal dat zelf anders zien.

Om iets zondigs aan te wijzen: De GG benoemen als enige rechtzinnige kerk, dat is zondig.
Waar gaat het mis?
Plaats reactie