het gaat niet primair om de gezondheidsrisico's voor de individuen in de kerk. Volgens mij doelde Valcke daar op, maar om hen gaat het in eerste instantie niet. Want dan zou je kunnen zeggen: het gaat om (geloofs)vertrouwen en ieder moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen.Herman schreef:Het vollopen van ziekenhuizen leidt tot een risico dat de gezondheidszorg niet meer functioneert en dus de gezondheid van individuen niet meer kan worden gewaarborgd. Hoe bedoel jij je opmerking, want zoals ik hem lees lijkt het met elkaar in tegenspraak.Erasmiaan schreef:Het gaat hier niet primair om gezondheidsrisico's. Het gaat er om dat ziekenhuizen weer vollopen, zorgpersoneel het niet aan kan en reguliere zorg afgeschaald moet worden.
Persoonlijk weet ik wel van besmettingen in kerken. Je kon de hoeken in de kerk aanwijzen waar besmettingen hadden plaatsgevonden. Ik vermoed dat dit ook het geval is in de kerken van de GG in Kampen, Nunspeet, Ridderkerk en Oud-Beijerland.Valcke schreef:Dit blijft maar rondzingen. Toch is door onderzoek van de GGD aangetoond dat de besmettingen in de kerkelijke gemeenschap op Goeree-Overflakkee niet toe te wijzen zijn aan een bepaalde kerkdienst. Sprake was van diverse besmettingsclusters die buiten de kerkdienst waren ontstaan. Ook in Heerde (Gelderland) ging het niet om besmettingen in een kerkelijke gemeenschap, niet specifiek in een kerkdienst.
Verder laat je buiten beschouwing dat in alle gevallen waar in de eerste golf over gesproken is, er nog geen 1,5 meter regel was. Je kunt dit dus volstrekt niet doortrekken naar de situatie van nu. Ook de besmettingen in de baptistenkerk in Frankfurt bleken achteraf terug te voeren op het niet houden van de afstandsregel plus nauwe contacten buiten de diensten.
Wat betreft die 1,5 meter regel: op grond daarvan dacht ik ook dat het wel los zou lopen met een tweede golf. Het virus kon in mijn gedachten nooit meer zo hard toeslaan als in maart/april. De curve zou dan ook veel minder hard oplopen. Helaas was dat allemaal theorie. Maar ik stop deze discussie verder bij gebrek aan tijd en gebrek aan belang.
Edit: rondzingen is trouwens wel een mooi beeld, waarmee je in feite een groot risico benoemt.