Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jantje
Verbannen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Volledig off-topic, maar er staat bij dit deputaatschap (ANBI gegevens) dat de afgelopen 2 jaar ruim 65.000 euro is uitgekeerd aan afgezette predikant(en).... ???
Dat is vreemd. Heel vreemd. Is hier niet meer informatie over?

Er staat bij de taken van dit deputaatschap onder punt 4: Het beslissen omtrent het doen van uitgaven die te maken hebben met:
de uitkeringen aan afgezette predikanten op grond van en overeenkomstig de door de Generale Synode daartoe vastgestelde regeling.
Weet iemand wat dit voor regeling is en wanneer deze is vastgesteld?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik heb zelf ook jarenlang het ND gelezen. Het was de tijd dat het RD en het ND nog per PTT Post werden bezorgd, en dus altijd een dag te laat kwamen. Maar dat deerde een mens die toen een principiële krant wilde niet...
Mijn bevindingen waren dat het toen nog een enigszins sektarisch aandoende krant was. Nou ja, er bestond maar één kerk in Nederland, en dat was de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt).
Moest je eens naar de advertenties kijken: Allemaal eigen organisaties. De vakbond van natuurlijk het GMV! De Partij was vanzelf het GPV... En dan was er nog Dit Koningskind, en zovele 'vrijgemaakte' organisaties en stichtingen. Ik las de krant voornamelijk om te weten hoe er van die kant over ons werd geschreven.
Een paar dingen goede wil ik opmerken. De krant stond toen (uitgenomen de kerk) veel dichter bij de SGP dan thans de CU. Er werd toen wel gezegd: Jongeling kon SGP'er zijn als hij maar niet vrijgemaakt was...
Heel opmerkelijk was de voorpagina: Die bestond voor de helft uit een uitgebreid hoofdredactioneel commentaar. Veel tekst en weinig (grijze zwart/wit) foto's.
Het beroepingswerk was ook opmerkelijk: Bovenaan stond heel groot: GEREFORMEERDE KERKEN (vrijgemaakt lieten ze weg, daar zij de enige gereformeerde kerk waren in die tijd), en daaronder veel kleiner, alle andere kerkverbanden. Was dat het begin van een ruimer blikveld?
Nog vers in het geheugen: Het ND kon moeilijk verteren dat het RD groter werd dan zij. Men liet dat ook wel merken door soms wat naar schamper neigende woorden. Het RD groter? Ja, met berichtjes als "Man rijdt kip dood", aldus de heer Jongeling in die dagen.

PS Sorry, dit lijkt nogal wat off topic... Maar ja... eigenlijk een reactie op Marion...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marion schreef:https://www.nd.nl/geloof/geloof/995899/ ... od-meer-ge
Een interview wat veel verduidelijkt.
Helder artikel inderdaad.
Mooi dat hij zo'n interview geeft, ondanks alle bagger die over hem heen kwam. Respect!
Hollander

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:
Marion schreef:https://www.nd.nl/geloof/geloof/995899/ ... od-meer-ge
Een interview wat veel verduidelijkt.
Helder artikel inderdaad.
Mooi dat hij zo'n interview geeft, ondanks alle bagger die over hem heen kwam. Respect!
Ik kan mij alleen niet voorstellen dat ds. Huijser niets van de uitzendingen via YouTube zou weten. Het is niet voor het eerst dat hij preekt in een gemeente die gebruik maakt van YouTube (vb. Enter) en Slikkerveer is voor hem géén onbekend terrein. Maar goed, dat zal, ik neem niet aan dat hij er om zal liegen ofzo.
Zijn bekend geworden uitspraken onderstreep ik overigens van harte en ik begreep dat dhr. Gillessen van het ND vond dat hij een fijn gesprek met ds. Huijser had.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ja die uitspraken over Youtube in Slikkerveer twijfelde ik ook iets over.
Maar hij is technisch niet zo onderlegd, waarschijnlijk heeft hij de reikwijdte van een Youtube-uitzending niet door en dacht hij dat het ook met een slotje of zo werkt.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: In een samenleving waarin de gereformeerde leer de staatsgodsdienst is, is meer begrip voor de eigenstandige positie van de kerk. Dat lijkt me vrij eenvoudig en ook niet voor veel verschil van inzicht vatbaar. Problemen ontstaan op het moment dat gereformeerden een andere waarde hechten aan hun erediensten dan anderen aan andermans erediensten.
Staatsgodsdienst? Het probleem in Nederland is, in mijn ogen, dat de samenleving onvoldoende oog heeft wat vrijheid van godsdienst betekent en dat je daarom een kerk of moskee of ander gebedshuis niet gelijk kunt opvatten als een theater of stadion.
Denk aan burgemeester Halsema. Zij zou niet heel dom moeten zijn, maar het gebeurt haar toch herhaaldelijk dat zij - ik neem aan onbewust, anders zou zij een dictator zijn- haar eigen mening als norm hanteert (denk aan de demonstraties, aan de Hillsong-kerk en nu weer als het gaat om het onderscheid tussen erediensten en theatervoorstellingen). Als het voor iemand als Halsema al niet eenvoudig is om te begrijpen wat ze doet, dan geldt dat voor meer mensen. Dat komt mede door de culturele diversiteit in Nederland.
Halsema kiest een makkelijk slachtoffer. Ze gaat niet langs een orthodoxe moskee om hetzelfde te vertellen.
Silo

Bericht door Silo »

Tiberius schreef:Maar hij is technisch niet zo onderlegd, waarschijnlijk heeft hij de reikwijdte van een Youtube-uitzending niet door en dacht hij dat het ook met een slotje of zo werkt.
Het balletje is niet gaan rollen door YouTube. Het fragment, en dat had ook een audiofragment kunnen zijn, is hier besproken op het forum. Daardoor is het balletje gaan rollen. Daarna is het heel snel door het ND opgepakt vanaf dit forum.
CvdW

Bericht door CvdW »

Silo schreef:
Tiberius schreef:Maar hij is technisch niet zo onderlegd, waarschijnlijk heeft hij de reikwijdte van een Youtube-uitzending niet door en dacht hij dat het ook met een slotje of zo werkt.
Het balletje is niet gaan rollen door YouTube. Het fragment, en dat had ook een audiofragment kunnen zijn, is hier besproken op het forum. Daardoor is het balletje gaan rollen. Daarna is het heel snel door het ND opgepakt vanaf dit forum.
Niet te veel eer geven aan RF.
Ik had het filmpje al voor er iets op RF stond.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

CvdW schreef:
Silo schreef:
Niet te veel eer geven aan RF.
Ik had het filmpje al voor er iets op RF stond.
Precies. Het geknipte fragment ging al vrij snel rond. En Roos had de preek ook al uit Nederland toegestuurd gekregen. Dus RF is best belangrijk, maar zo belangrijk nu ook weer niet, meen ik.
merel

Bericht door merel »

Jantje schreef:Een mediapredikant vind ik inderdaad wel een goed idee.
Ds. Baan, ds. Huijser, ds. G.W.S. Mulder en ds. Verschuure lijken me ook heel geschikt hiervoor.

Overigens toch mooi dat je ds. Schot zomaar toedicht dat hij spreektalent heeft. Dat vind ik wel een compliment waard. :super
Als buitenstaander van de Ger Gem denk ik eigenlijk dat deze predikanten er niet geschikt voor zijn. Als ze een mediaman naar voren zouden schuiven, zou ik zelf ds Zondag het meest geschikt vinden om beleid en visie uit te leggen. Deze man is toch meer gewend om te spreken in een seculiere samenleving en weet als geen ander de pijnpunten hiervan.
windorgel

Bericht door windorgel »

Kan iemand kort samenvatten wat in het ND-artikel staat?

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Precies. Het geknipte fragment ging al vrij snel rond. En Roos had de preek ook al uit Nederland toegestuurd gekregen. Dus RF is best belangrijk, maar zo belangrijk nu ook weer niet, meen ik.
Wie is Roos?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Precies. Het geknipte fragment ging al vrij snel rond. En Roos had de preek ook al uit Nederland toegestuurd gekregen. Dus RF is best belangrijk, maar zo belangrijk nu ook weer niet, meen ik.
Wie is Roos?
Je medeforumlid Roos (met een getal)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Jantje schreef:
Wie is Roos?
Je medeforumlid Roos (met een getal)
Aha!

Ik zat in een geheel andere hoek te denken. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: In een samenleving waarin de gereformeerde leer de staatsgodsdienst is, is meer begrip voor de eigenstandige positie van de kerk. Dat lijkt me vrij eenvoudig en ook niet voor veel verschil van inzicht vatbaar. Problemen ontstaan op het moment dat gereformeerden een andere waarde hechten aan hun erediensten dan anderen aan andermans erediensten.
Staatsgodsdienst? Het probleem in Nederland is, in mijn ogen, dat de samenleving onvoldoende oog heeft wat vrijheid van godsdienst betekent en dat je daarom een kerk of moskee of ander gebedshuis niet gelijk kunt opvatten als een theater of stadion.
Denk aan burgemeester Halsema. Zij zou niet heel dom moeten zijn, maar het gebeurt haar toch herhaaldelijk dat zij - ik neem aan onbewust, anders zou zij een dictator zijn- haar eigen mening als norm hanteert (denk aan de demonstraties, aan de Hillsong-kerk en nu weer als het gaat om het onderscheid tussen erediensten en theatervoorstellingen). Als het voor iemand als Halsema al niet eenvoudig is om te begrijpen wat ze doet, dan geldt dat voor meer mensen. Dat komt mede door de culturele diversiteit in Nederland.
Halsema kiest een makkelijk slachtoffer. Ze gaat niet langs een orthodoxe moskee om hetzelfde te vertellen.
Net zoals Youp van 't Hek die ook al eens heeft toegegeven dat hij liever christenen en hun geloof beledigd dan moslims, omdat hij bang is voor bedreigingen.

Wij hebben trouwens nog niets gehoord van onze gemeente over de diensten van aankomende zondag. Ik vermoed dat ze de gesprekken van aankomende vrijdag afwachten.
Plaats reactie