Maatregelen kerk ivm coronavirus

DDD

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

@huisman:
Dat was onder heel andere omstandigheden, namelijk bij een dalend aantal besmettingen. Nu liggen de ziekenhuizen weer vol op verschillende plaatsen, en zijn de omstandigheden dus eenvoudigweg heel anders.

Ik vind het gehuil over vervolgingen werkelijk schaamroodverwekkend. In een land waarin je op de meeste gebieden geen strobreed in de weg gelegd wordt als gelovige klagen over godsdienstvrijheid. Je moet het maar durven.
Valcke

Bericht door Valcke »

https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... horst.html

Het is goed dat de NOS ook dit bericht plaatst. Het laat ook zien in wat voor maatschappij we leven.

Ook van harte eens met de eerdere post van onder andere Helma en Maanenschijn. De posts sneeuwen snel onder, maar die twee posts raken mij in het bijzonder.
Valcke

Bericht door Valcke »

Erasmiaan schreef:Er is helaas een hetze ontstaan die geleid heeft tot een vrijwillige terugtrekkende beweging van de kerken.
Slappe knieën dus. Lees deze bijzondere zin maar eens na. Wat voor getuigenis gaat hiervan uit, denk je?

Daarentegen respect voor HHK Staphorst, de woorden van de scriba en Jasper Schaap.
Ad Anker
Moderator

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:
Jantje schreef:
Habitat schreef:(Het gaat natuurlijk helemaal niet om Staphorst. Staphorst wordt gewoon gebruikt.)
Eens.

Misschien kan Roelof Bisschop iets meer duidelijkheid geven aan de Tweede Kamer. Hij kerkt immers in Staphorst, als ik het wel heb.

Maar ik vind het wel vreselijk dat er zo'n ophef hierover is.

Verder eens met @Maanenschijn.

Hopelijk zijn Grapperhaus en Rutte wel voor rede vatbaar en komt dat amendement er woensdag niet door. Laten we daar maar om bidden.
Meneer Bisschop gaat in Veenendaal naar de kerk.
En Staphorst heeft gewoon de grenzen opgezocht en nog wel meer rechtsere gemeenten, dat is héél jammer en zéér verdrietig voor alle honderden kerken in Nederland, die zijn en worden hier allemaal de dupe van.
Wat een verdrietige onzin.
samanthi

Bericht door samanthi »

DDD schreef:@huisman:
Dat was onder heel andere omstandigheden, namelijk bij een dalend aantal besmettingen. Nu liggen de ziekenhuizen weer vol op verschillende plaatsen, en zijn de omstandigheden dus eenvoudigweg heel anders.

Ik vind het gehuil over vervolgingen werkelijk schaamroodverwekkend. In een land waarin je op de meeste gebieden geen strobreed in de weg gelegd wordt als gelovige klagen over godsdienstvrijheid. Je moet het maar durven.
Helemaal eens
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Laag

Bericht door Laag »

Ik hoop dat de kerken gewoon doorgaan met maatwerk. Het is toch niet uit te leggen dat in de GGiN in Barneveld 30 mensen mogen, en in een kerkje met 80 zitplaatsen, onvoldoende ventilatie, enz, daar mogen er ook 30 in, mits gehouden aan de 1,5 meter, en hygiëne maatregelen.
Ik zou nog enig begrip op kunnen brengen, als de kerken in regio's waar veel besmettingen zijn, dat daar deze maatregel wordt geadviseerd. Maar landelijk is gewoon onzinnig.
En dan kan men piepen en druk bezig zijn om de maatregelen uit te leggen en draagvlak te creëren, op de manier zoals het nu gebeurt, drijven we daarvan weg, en zal de polarisatie alleen maar toenemen.
DDD

Bericht door DDD »

Daar ben ik het mee eens. Het is allemaal paniekvoetbal en slap bestuur. Het is raar dat een theater wel 250 mensen mag ontvangen, maar een kerk niet.
huisman

Bericht door huisman »

Tijdens de persconferentie van afgelopen maandag is met nadruk gezegd dat er voor de kerken geen extra beperkende maatregelen kwamen. Als dan daar naar wordt gehandeld krijg je de sociale media hype over je heen.
Hier op de Veluwe gingen gisteren in de grote kerken overal honderden mensen naar de kerk. Allemaal met inachtneming van alle regels van de overheid. Al die kerkenraden dachten dat ze handelden naar de regels van de overheid en dat deden ze ook. Dit voelt als een bekeuring krijgen omdat je door groen bent gereden.

DDD als jij dit consistent overheidsbeleid vindt begrijp ik daar niets van. Als de pers gisteren niet op jacht was geweest was er vandaag geen verandering van de regels geweest
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Christen

Bericht door Christen »

Zou dit niet een van de laatst niet economische terugschroeving zijn?
Want er komen meer maatregelen aan.. en dan economische..

Ik neem Staphosters niks kwalijk hoor.
Laatst gewijzigd door Christen op 05 okt 2020, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
DDD

Bericht door DDD »

@huisman:
Dat is een andere discussie. Daar zijn we het wat mij betreft, over eens. Ik zie niets verkeerd in wat Staphorst deed, afgezien van de communicatie, die een beeldbepalende kerkenraad iets beter op orde had mogen hebben.
Laatst gewijzigd door DDD op 05 okt 2020, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Laag schreef:Ik hoop dat de kerken gewoon doorgaan met maatwerk. Het is toch niet uit te leggen dat in de GGiN in Barneveld 30 mensen mogen, en in een kerkje met 80 zitplaatsen, onvoldoende ventilatie, enz, daar mogen er ook 30 in, mits gehouden aan de 1,5 meter, en hygiëne maatregelen.
In de Sint Jan mogen minder mensen dan in mijn klaslokaal. :bobo
Hollander

Bericht door Hollander »

Maanenschijn schreef:Ik ben verdrietig. Imagoschade, voorbeeldfunctie, gehoorzaamheid aan de overheid, verantwoordelijkheid nemen, niet onze uitzonderingspositie claimen. Dat lijken de belangrijke argumenten te zijn.

Dat de samenkomst als gemeente ernstig wordt beknot, in mijn geval de bediening van het HA mogelijk wordt bemoeilijkt, dat we niet eens de grondwettelijke ruimte tegen de publieke opinie in niet durven nemen lijkt niet van doorslaggevend belang te zijn om onze diensten op verantwoorde wijze toch door te zetten.

Lieve mensen, ik ben verzekerd voor brand. Dat wil niet zeggen dat ik geen brand zal krijgen.
Als we samen komen in de kerk wil het niet zeggen dat we niet ziek kunnen worden, maar als het recht ligt, zijn we verzekerd conform zondag 1 van onze catechismus.

Die notie, die mis ik zo enorm.
!!!
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:Ik vind het gehuil over vervolgingen werkelijk schaamroodverwekkend. In een land waarin je op de meeste gebieden geen strobreed in de weg gelegd wordt als gelovige klagen over godsdienstvrijheid. Je moet het maar durven.
Ik had niet de idee te huilen. En dit land kent geen ware godsdienstvrijheid. Daar hebben we het al vaker over gehad.

De gelijkstelling van alle religies in de rechtstaat is een strijdigheid met het waarachtige christelijke geloof. Om tot enige godsdienstvrijheid te komen zal hier eerst een natiestaat ingevoerd moeten worden. Dan kan onverkort invulling worden gegeven aan artikel 36 NGB.
Als dat is gerealiseerd lijkt me een discussie over de verdere vormgeving van godsdienstvrijheid zinnig. In die situatie zal immers geen sprake meer zijn van openbaar onderwijs, etc.
Nu schaam ik mij een Nederlander te zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Misschien moet je dan in het buitenland gaan wonen, inderdaad. Ik schrik ervan dat jouw opvattingen voorkomen in Nederland.
MePaul

Bericht door MePaul »

Gedeeltelijk met je eens. Al zijn er best al wat zaken die op vervolging lijken: demonstraties bij de grote kerk (Gorinchem) tegen een dominee, Halsema die de leer van een Hillsong kerk niet accepteert etcetera.

Verder is het heel logisch dat je de grenzen op zoekt: horeca, theaters, scholen en kerken proberen binnen de grenzen zo veel mogelijk alles door te laten gaan. Gisteren waren er in de oude kerk (Barneveld) zo'n 220 kerkgangers, 3 diensten. Dat komt in verhouding ook in de buurt van de hersteld hervormde kerk in Staphorst. Overigens hadden we in de hervormde gemeente Barneveld voorbereidingsdienst op het Heilig Avondmaal. Zelf had ik het idee dat het (Avondmaal aanstaande zondag) niet door zou gaan...de beperkende 30 mensen regel was anders waarschijnlijk ook wel opgelegd. Het aantal positief geteste mensen neemt enorm toe en de kans op een lockdown is duidelijk aanwezig.
Plaats reactie