Maatregelen kerk ivm coronavirus

Valcke

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Waar komen de huidige maatregelen rondom het zingen eigenlijk vandaan?
Wat bedoel je precies met 'huidige maatregelen'? De overheid legt religieuze gemeenschappen geen beperkingen op behalve 1,5 meter / RIVM-richtlijn voor koren.

Terecht heeft het RIVM overigens geconstateerd dat er geen gedocumenteerde situaties zijn van besmettingen door zingen waar wél 1,5 meter werd aangehouden. Zij wijzen op één geval in Duitsland - maar daarvan is inmiddels bekend dat ook tóén de 1,5 meter niet is aangehouden (zacht uitgedrukt).
Valcke

Bericht door Valcke »

Erskinees schreef:
Delftenaar schreef: Pas sprak ik iemand hierover. Die zei dat als een soort boetedoening het Heilig Avondmaal nu juist niet gevierd moet worden. Ze verwees daarbij naar het feit dat bv. tijdens de ballingschap ook de Joodse feesten niet gevierd werden (en in andere moeilijke tijden). Deze crisis is voor de kerk heel heftig omdat er voor het eerst niet bij elkaar gekomen mocht worden en daarna slechts in kleine groepen.
“Doe dat tot Mijn gedachtenis” geldt m.i. juist ook in crisistijden. En de vraag is in hoeverre je de huidige tijd kan vergelijken met iets als de ballingschap. Wij kunnen nog dagelijks naar de supermarkt, kunnen werken, krijgen eten. We moeten alleen wat meer afstand houden. Het is een moeilijke tijd, zeker. Maar we moeten ook niet overdrijven.
Inderdaad. Bovendien: ten tijde van de ballingschap was er geen tempeldienst mogelijk waar destijds de feesten zich concentreerden. Dat men toen in het geheel geen feesten heeft onderhouden, is trouwens maar een aanname. Overigens deed men dat ook niet vóór de ballingschap, enkele perioden uitgezonderd (Samuël tot Salomo, Hizkia en Josia). Dit argument is dus nogal ahistorisch en komt gezocht over.
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 sep 2020, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Valcke schreef:
Herman schreef:Waar komen de huidige maatregelen rondom het zingen eigenlijk vandaan?
Wat bedoel je precies met 'huidige maatregelen'?
De PKN en CGK nemen in hun protocollen op dat zij niet gaan zingen wanneer de gemeente onderdeel uitmaakt van een regio in gevarenzone 2 of 3. Zingen kan volgens hen hooguit met 5 man.
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:
Wat bedoel je precies met 'huidige maatregelen'?
De PKN en CGK nemen in hun protocollen op dat zij niet gaan zingen wanneer de gemeente onderdeel uitmaakt van een regio in gevarenzone 2 of 3. Zingen kan volgens hen hooguit met 5 man.
Waar dat vandaan komt? Geen idee. Niet vanwege de noodverordeningen, niet op grond van een RIVM-advies. Kennelijk gewoon "zelf bedacht".

Of wellicht op grond van signalen van de premier die gezien zijn uitlatingen hier nogal wat misvattingen over heeft (niet gebaseerd op enige RIVM- of OMT-advies).
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 sep 2020, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Wat bedoel je precies met 'huidige maatregelen'? De overheid legt religieuze gemeenschappen geen beperkingen op behalve 1,5 meter / RIVM-richtlijn voor koren.
Zowel de PKN als de CGK raden zingen af, de CGK zelfs 'met name (dus niet: alleen, Tib) in gebieden met risico niveau 2 en 3'
Zie: https://www.protestantsekerk.nl/nieuws/ ... atregelen/
en: https://cgk.nl/gevolgen-coronamaatregelen-voor-kerken/
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het zijn dus adviezen niet gestoeld op enige onderbouwing. Jammer.

Ik beloof mezelf dat ik me verder niet ga lopen opwinden.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Valcke schreef: Waar dat vandaan komt? Geen idee. Niet vanwege de noodverordeningen, niet op grond van een RIVM-advies. Kennelijk gewoon "zelf bedacht".
Toch vind ik het wel begrijpelijk:
* Bijna nergens komen grotere groepen samen dan 30 man.
* In kerken nog wel. In mijn gemeente rond de 200. Dat is dus een grote groep.
* Er zijn nog geen onderzoeken die aantonen dat zingen gevaarlijker is dan praten
* Het is wel aangetoond dat praten en zingen druppels verspreiden waardoor besmettingen plaats kunnen vinden
* Ga je dus met een grote groep hardop praten, of zingen = meer risico op besmetting
* Nu besmettingen enorm toenemen, lijkt het veiliger om de gemeente te laten zwijgen
Valcke

Bericht door Valcke »

Erskinees schreef:
Valcke schreef: Waar dat vandaan komt? Geen idee. Niet vanwege de noodverordeningen, niet op grond van een RIVM-advies. Kennelijk gewoon "zelf bedacht".
Toch vind ik het wel begrijpelijk:
* Bijna nergens komen grotere groepen samen dan 30 man.
* In kerken nog wel. In mijn gemeente rond de 200. Dat is dus een grote groep.
* Er zijn nog geen onderzoeken die aantonen dat zingen gevaarlijker is dan praten
* Het is wel aangetoond dat praten en zingen druppels verspreiden waardoor besmettingen plaats kunnen vinden
* Ga je dus met een grote groep hardop praten, of zingen = meer risico op besmetting
* Nu besmettingen enorm toenemen, lijkt het veiliger om de gemeente te laten zwijgen
Praat jij dan ook niet op 1,5 meter afstand (buiten de kerk)...? Moet het dus nog veiliger dan "veilig"?
Verder ken je mijn mening hierover.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Dat vind ik flauw. Ik zeg niet dat ik een voorstander ben van het afschaffen van zingen. Ik geef alleen aan dat ik het begrijpelijk vind.
Bij 300 pratende of zingende mensen in een zaal zou het zo kunnen zijn dat het besmettingsrisico net wat hoger ligt. Ik begrijp daarom dat CGK en PKN het afraden. Helemaal aangezien kerken in de (mooie!) positie verkeren dat je daar nog onbeperkt mag samenkomen, moeten we er alles aan doen om besmettingen binnen de kerk tegen te gaan.
Hollander

Bericht door Hollander »

Zingen en gewoon praten lijken in dezelfde 'verspreidingscategorie' te zitten. In vrijwel geen enkele kerk zal een spreekverbod zijn. Het lijkt mij dat ingetogen zingen met anderhalve meter afstand ook in de kerk prima moet kunnen. Het is wat anders dan uit volle borst zingen, want in sommige gevallen gaat dat meer richting schreeuwen, waardoor de vergelijking zingen-praten niet meer op gaat.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Kerken waarin gezamenlijk het Onze Vader wordt opgezegd doen dat nu ook niet. Zodat iedereen gewoon stil in de bank zit.
Valcke

Bericht door Valcke »

Erskinees schreef:Kerken waarin gezamenlijk het Onze Vader wordt opgezegd doen dat nu ook niet. Zodat iedereen gewoon stil in de bank zit.
Ik kan het niet anders zien dan dat sprake is van enorme overdrijving. En daarnaast is er ook nog een principiële kant (dan bedoel ik het zingen).
Adagio

Bericht door Adagio »

Daar was een predikant, die principieel bleef over de invoering van een gezangenbundel (en ingrijpen van overheid in het kerkbestuur i.t.t. het blijven hanteren van de DKO), die tenslotte een anderhalf jaar in het gevang gezet werd omdat hij toch bleef preken: ds. L.G.C. Ledeboer.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Erskinees schreef: * Het is wel aangetoond dat praten en zingen druppels verspreiden waardoor besmettingen plaats kunnen vinden
https://youtu.be/r_IlzkuwkaU
Hier beneden is het niet.
Hollander

Bericht door Hollander »

Germanicus schreef:
Erskinees schreef: * Het is wel aangetoond dat praten en zingen druppels verspreiden waardoor besmettingen plaats kunnen vinden
https://youtu.be/r_IlzkuwkaU
Het gebrek aan dit filmpje vind ik dat de tonen en woorden niet afgemaakt worden. De uitgaande luchtstroom zit bij duidelijke overgang harde lettergrepen of aan het einde van woorden. Daarmee m.i. niet representatief.
Plaats reactie