Ad Anker schreef:Je vind mijn vraag wat wonderlijk?
Ik zeg: volgens professor Wisse is het Christus' onderwijs over de wet, in zijn profetische bediening.
Jij zegt: het is niet het onderwijs van Christus, maar onderwijs van het evangelie.
Ik vraag of je dat wil toelichten. Ben je het eens met professor Wisse, of klopt zijn visie niet? Daar wil ik weer onderwijs in hebben.
Ik ben het met prof. Wisse eens dat het onderwijs van de wet dodend is. Alleen het Evangelie maakt levend, de wet niet.
Ik ben het echter niet met prof. Wisse eens om het onderwijs van de wet - zolang het Evangelie daar niet bijgekomen is - te rekenen tot een bediening vanuit het profetisch ambt van Christus. De Heidelbergse Catechismus zegt ons heel duidelijk dat Christus' profetisch ambt is om ons de verborgen raad en wil Gods van onze
verlossing te openbaren. Van onze verlossing! Nogmaals: de bediening des doods is voorbereidend, niet levendmakend en daarin wordt ook Christus niet gevonden. Christus wordt alleen gevonden in het Evangelie. Zie bv ook 2 Korinthe 3, waar dit onderscheid zeer duidelijk gemaakt wordt.
De dubbele bodem die velen lezen in antwoord 4 van de HC: 'Dat leert ons Christus in een hoofdsom...', hebben de opstellers van de HC nimmer bedoeld. Je vindt er bv. niets over in de verklaring van Ursinus.