Maatregelen kerk ivm coronavirus

Ambtenaar

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Verder heb ik precies uitgelegd wat ik bedoel dus inhoudelijk is je post ook ondeugdelijk.
Als je het woord precedent gebruikt, dan verwijst dat naar een besluit of voorbeeld uit het verleden waarop men zich kan beroepen. Als je het woord precedent gebruikt in het kader van een rechterlijke uitspraak, dan betekent dat dat een andere rechter naar die uitspraak kan verwijzen in de motivering van zijn besluit.

Prima dat je wat anders bedoelde, maar gebruik dan de juiste woorden.
DDD

Bericht door DDD »

Ik kan mij niet herinneren dat dat onbeleefd zou zijn. Wat is er precies onbeleefd (aan)?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dit onderlinge gehakketak bevalt me niet.
Graag on-topic verder.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ons kwam een artikel onder ogen, dat we wel waard vonden dit voor een breder publiek te ontsluiten.
Hier de gedachten van dr. W.J. op 't Hof, omtrent de corona-crisis.

De duivel lacht in de hel
De duivel is al lange tijd bezig om het christendom uit te roeien in de westerse wereld. Hij doet dat door de vooruitgang in wetenschap en techniek, waardoor steeds meer gedacht wordt dat God eigenlijk overbodig is. Waarom zou je in God geloven als je alles zelf kunt besturen? Dit is ook de reden waarom God en Zijn Woord zoveel jongeren in onze gezindte niet aanspreken. Het gaat toch zonder Hem ook goed?
Concreet heeft de duivel in deze tijd een belangrijke overwinning behaald. Mensen die volgens de normen van de heilige Schrift wilden leefden, hebben tot dusver zich zoveel mogelijk weggehouden bij de moderne media en de digitale wereld. Onze gezindte kenmerkte zich door een offline houding. Maar nu de kerken werden gesloten, is iedereen online gegaan. Men had kerktelefoon kunnen aanvragen, maar navraag leerde mij dat dit zo goed als nooit is gebeurd. Wie geen laptop had, kocht er een. En velen vonden deze manier van kerkhouden lang niet vervelend. Hoe krijg je Bijbelse christenen van offline tot online? Door kerken de kerkdeuren te laten sluiten en die het advies te laten uitbrengen dat je de eredienst via het internet mee kunt maken.
Maar satans overwinning is nog rampzaliger. Bij audio-uitzendingen is nog sprake van het woord. Maar nee, veel gemeenten vonden het geen probleem om ook over te gaan tot video-uitzendingen. De Bijbel leert ons dat het Woord het zaad van de wedergeboorte is en dat de duivel gebruik heeft gemaakt van de ogen van de mens om die in het paradijs tot zonde te verleiden. Daarom was er zoveel terughoudendheid met betrekking tot televisie, mobiele telefoon en internet. En nu? Zo goed als geheel verdwenen. In gezinnen die tot dusver verstoken waren van internet en laptops, hebben deze een gewaardeerde plaats gekregen. “Je bent op deze wijze zo nauw en fijn betrokken bij de dienst.” Dominees en kerkenraden werken zelf aan videouitzendingen mee en propageren die zelfs. Zo brokkelt de laatste weerstand af tegen het middel waarmee de duivel ons tot zondigen heeft gekregen. De duivel is hier zeer mee in zijn sas. Betere propangandeurs dan predikanten, kerkenraden en kerkelijke vergaderingen uit de Gereformeerde Gezindte kon hij zich niet wensen.

Een andere methode die de satan gebruikt, is die van de achteruitzetting en verdrukking. Wie de principes van Gods Woord wil vertalen in de praktijk van zijn dagelijkse leven, loopt tegen steeds meer belemmeringen op. Als je tegen alle vormen van on-Bijbelse seksualiteit bent, word je op belangrijke posten niet meer aangenomen, want dan ben je niet representatief. Het is niet alleen maar achteruitzetting, maar zelfs ook al verdrukking. Via de belastingen worden Bijbelse eenverdieners zwaar gepakt. Het is de bedoeling van de duivel om de druk steeds meer op te voeren en uiteindelijk tot vervolging over te laten gaan. Dat moment leek ook voor hem nog ver weg te zijn in Nederland. Maar de coronacrisis geeft hem alle reden om vergenoegd in de hel in zijn vuist te lachen. Hij had nooit gedacht dat de Gereformeerde Gezindte zo week en bang zou zijn. De overheid gebiedt wat en de kerken gaan zelf nog verder. Zonder vervolging doen zij zelf de kerk op slot. Reken er maar op, lezer, dat de duivel zich heeft verkneuterd.
Nu de satan heeft gezien hoe kruiperig onderdanig dat de kerken aan de overheid zijn, ziet hij zijn kansen liggen om sneller dan gedacht een einde aan het Bijbelse Christendom in ons land te maken. Als de kerken maar heel zwakjes tegenstribbelen wanneer de overheid intreedt in intern-kerkelijke zaken, zoals de omvang van het aantal kerkgangers, waarom zou de satan dan nog lang wachten op de volgende stap? Dat de vrouw in bepaalde kerken geen toegang tot het ambt heeft, is in flagrante strijd met de antidiscriminatiewetgeving in ons land. Dus dadelijk gaan de overheid en de rechterlijke macht bepalen dat de ambten ook voor vrouwen open moeten worden gesteld. De overheid gebiedt het. Wij moeten de overheid gehoorzamen, dus… Het juridisch sterke argument dat de overheid zich niet mag mengen in intern-kerkelijke zaken, hoeven wij dan niet meer in te brengen, want dat hadden wij nu moeten doen. Omdat dat nu is nagelaten, hebben we geen been meer om op te staan als we het in de toekomst willen hanteren.
De duivel is als een jachthond die bloed ruikt. Als die de eerste druppel bloed proeft, wordt hij alleen maar feller gemaakt om meer bloed te vergieten. In dit perspectief gezien is wat wij nu meemaken, slechts een beginsel. Het eigenlijke moet nog komen. En de duivel heeft er zin in om rond te gaan als een briesende leeuw, zoekende wie hij zou mogen verslinden. De coronacrisis heeft ongekende mogelijkheden voor hem geopend. Lezer, hebben wij er wel erg in in wat voor tijd wij leven?

Ambtelijk misbruik
Het feit dat kerkelijk vergaderingen de kerkgebouwen feitelijk op slot hebben gedaan, is niet zo onschuldig als het voor velen lijkt. Velen prijzen hun synoden en kerkenraden omdat zij prioriteit gaven aan de gezondheid van hun kerk- en gemeenteleden. Tevens wordt dan gesteld dat de mensen toch niet van de Woordverkondiging verstoken waren. Dat niet, nee, maar ze waren wel verstoken van een van de twaalf artikelen des geloofs: “Ik geloof de gemeenschap der heiligen.” Wie werkelijk door de Heere tot een ambt in Zijn kerk is geroepen, zal de Twaalf artikelen niet willen verengen tot elf. Die zal alles op alles zetten om de gemeenschap te onderhouden en te oefenen. In handelingen 2:42 staat ons immers als de tweede van de vier kenmerken van de eerste christelijke gemeente de gemeenschap beschreven. Wie mensen belemmert om naar Gods huis te gaan, mag zich ernstig afvragen of hij wel door God tot het ambt is geroepen. Ik hoorde zelfs van een incident, waarbij een onkerkelijke naar de kerk kwam, maar teruggestuurd werd omdat het getal van dertig personen al vol was. Wist die man veel… En in plaats dat hij een plaatsje in Gods woning kreeg, werd hij weggestuurd. Die man komt natuurlijk nooit meer… of de Heere moet een groot wonder verrichten. En dat kan. Maar nu de vraag: als de Heere Jezus nu eens aan de deur van de kerk had gestaan, zou Die Hem dan teruggestuurd hebben? En die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen. Wat lijken kerkenraden toch op de discipelen die de ouders die met hun kinderen tot Jezus kwamen, verhinderden tot Hem te gaan.
Ambtsdragers zijn geroepen om mensen onder het Woord en in de gemeente te brengen. Zij hebben dat met hun jawoord bij hun bevestiging tot het ambt voor het aangezicht van de heilige, verheven en almachtige God in de hemel gezworen. Als zij mensen verhinderen naar de kerk te komen, zijn zij eedbrekers en maken zij misbruik van hun ambtelijk gezag.

De Heere in de hemel
De Heere aanschouwt vanuit de hemel wat de betoning van Zijn toorn in de zending van het coronavirus in de wereld uitwerkt. En wat ziet Hij? Dat boven iedere rijksweg in Nederland staan dat wij als mensen het virus onder controle moeten krijgen. Dat heel Nederland niet alleen, maar heel de wereld zit te wachten op een vaccin waarmee de medische wetenschap ook dit gevaar zal overwinnen. O, Nederland, Nederland, hoor des Heeren Woord en neem Zijn roepstem ter harte! Op het oordeel der verharding volgt immers het oordeel der vernietiging.
De Heere aanschouwt vanuit de hemel de kerken die zich naar Zijn Naam noemen. Ten gevolge daarvan roept Hij het uit: “O, kerken, gij tooit u met Mijn Naam. Maar waarom vertrouwt gij Mij dan niet uw lichaam en uw gezondheid toe? Gij belijdt met uw mond Mijn voorzienigheid, maar gij bewijst met uw daden dat gij het van uw eigen inspanningen en oplossingen verwacht. Gij zegt in Mij te geloven, maar waarom vertrouwt gij u dan niet geheel en al aan Mij toe? Gij gaat er prat op dat elke dag des Heeren in de leerdienst de Heidelbergse Catechismus wordt behandeld, maar Ik raad u om net zo lang antwoord 1 van die Catechismus te behandelen, totdat het werkelijkheid wordt wat gij met uw lippen daaruit belijdt: “en alzo bewaart, dat zonder den wil Mijns hemelsen Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet”.
De Heere aanschouwt vanuit de hemel u en mij, lezer. En wat zegt de Heere dan van u em mij? Mag het zijn wat Hij van Job sprak: “Hebt gij ook acht geslagen op Mijn knecht Job? Want niemand is op de aarde gelijk hij, een man, oprecht en vroom, godvrezende en wijkende van het kwaad.” Mag het zijn dat Hij van ons getuigt: “Ook al wordt hij vaak door aanvechtingen besprongen en valt hij menigmaal door de verleiding, juist die ondervindingen drijven hem uit tot de enige Naam, Die Ik onder de mensen tot zaligheid heb gegeven. En dan zie Ik geen zonde en onvolkomenheid meer in hem, want dan zie ik hem aan in Christus. Dan zie ik een leven in vertrouwen op Mij, een wandelen in stil opzien tot Mij en een geloofszekerheid die Mij verheerlijkt: “De HEERE is mijn Herder, mij zal niets ontbreken. […] Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij, Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij.” En zegt de Heere dan tegen de satan, “weet jij hoe die psalm eindigt: “Immers zullen mij het goede en de weldadigheid volgen al de dagen mijns levens, en ik zal in het huis des Heeren blijven in lengte van dagen.”
Of moet de Heere als Hij ons uit de Hemel aanschouwt klagen: “Ik heb ze geslagen, maar ze hebben geen pijn gevoeld.” Blijven wij genoeg hebben aan onze uiterlijke godsdienst en nette leven, aan onze vrome inspanningen, aan onze uitreddingen en tekstjes? Blijven wij ten diepste vijanden van kruis van Christus en willen wij niet voor de Heere invallen als een mens die de hel heeft verdiend? Dan zal het niet alleen eenmaal klinken, maar klinkt het nu al uit Zijn mond: “Gaat weg van Mij, Ik heb u nooit gekend.”

Noodzaak van bekering
Nu de Heere ons slaat doet Hij dat met de bedoeling dat wij tot bekering zullen komen. En niet alleen wij, maar de kerken van ons land, de regering van ons land, ja de hele wereld. Zoals in het Oude Testament de Heere bij monde van Zijn profeten liet verkondigen dat de afgoden oren hebben maar niet horen, ogen hebben maar niet zien, handen hebben maar niet kunnen verlossen, zo laat de Heere ons nu in deze tijd zien dat de wetenschap die momenteel de plaats van God heeft ingenomen in de hedendaagse maatschappij en cultuur ons niet kunnen helpen, laat staan redden. Elders ook, maar in het bijzonder in ons land hebben wij terug te gaan tot die God Die ons ons land en ons volk heeft gegeven. Wij moeten weer gaan geloven dat God bestaat en dat wij ons voor Hem te verootmoedigen hebben door te belijden dat wij Hem hebben veracht en vergeten.
Dat geldt voor iedere Nederlander, maar in het bijzonder voor iedere refo-kerkganger. Laat ons toch wederkeren tot Hem Die ons slaat en laten wij belijden:
“Wij hebben gezondigd door genoeg te hebben aan uiterlijke godsdienst, door van allerlei zaken iets te maken dat Christus niet is en door ons erop te verheffen dat wij netter leven dat anderen en dat wij lid zijn van een betere kerk dan anderen.
Wij belijden dat wij christen dachten te kunnen zijn zonder een persoonlijke geloofsband met Christus.
Wij belijden dat wij kerkbanken verslijten en voor eigen rekening voort kunnen blijven leven.
Wij belijden dat wij Christus niet hebben geacht en zo U het ergste verdriet hebben aangedaan dat wij maar konden.”
Onze gezindte is tegenwoordig zo activistisch als wat, maar een boete, bede- en vastendag kan er niet op overschieten…

De eerste voetstap van Christus’ wederkomst
Wij belijden iedere zondagavonddienst de wederkomst van Christus. Maar wie ziet deze tijd met al de nog nooit vertoonde ontwikkelingen in het licht van de wederkomst? Lezer, deze tijd moet ons zoveel te zeggen hebben. In alles kan de eerste voetstap van Zijn tweede komst gehoord worden. En als Hij als de spreekwoordelijke dief in de nacht komt, hebben wij dan olie in de vaten om onze uitgaande lampen te vullen? Zijn wij erop voorbereid om voor Zijn Rechterstoel te verschijnen?
In het laatste Bijbelboek wordt ons getekend dat aan het eind van de tijd er allerlei rampen zich zullen voltrekken. Zeker in het licht van alle ontwikkelingen in het politieke wereldgebeuren en in de Nederlandse maatschappij alsmede de rampen die zich wereldwijd in de natuur voordoen, lijkt het mij een teken van verblindheid te zijn als wij de ernst van de huidige tijd wegwuiven met het argument dat het alle tijden door al wat is geweest. Dat is zo, maar nu vonden en vinden er zaken plaats die zich nog nooit in de geschiedenis hebben voorgedaan. De gevolgen van COVID-19 zijn ongekend in de geschiedenis. Er is iets anders aan de hand dan de zoveelste uiting van wat altijd is geweest. Zouden wij er dan als christenen die zeggen dat wij de Bijbel serieus nemen, niet ernstig mee moeten rekenen dat er een nieuwe fase in de wereldgeschiedenis is aangebroken en dat dit wel eens de eerste voetstap van Christus zou kunnen zijn in Zijn tweede komst? Ik denk dat het voor alles goed is om daar serieus mee te rekenen. Maar doen wij dat ook? Christus Zelf leert ons in de Bijbel dat als Hij wederkomt zowel de dwaze als de wijze maagden zonder onderscheid slapen. Des te treffender is dan Zijn oproep om te waken!

De coronacrisis geeft hoop
Er is één aspect aan de coronacrisis dat hoop biedt. Tot dusver hebben de maatschappij, de wetenschap en de overheden met een zeker medelijden neergekeken op mensen die de Bijbel als de Openbaring van God voluit serieus namen. Je was niet meer van deze tijd als je nog in een God geloofde, en zeker niet als je geloofde dat die God almachtig is en alle dingen bestuurt. Dat mensen vroeger geloofden dat God er is en dat je de Bijbel als norm van alle menselijke, maatschappelijke en politieke handelen moet nemen, is te begrijpen. Zij wisten toen niet beter. Maar nu zijn wij zover dat wij voor alles een verklaring hebben en dat wij het hele leven onder controle hebben. Iets bestaat pas als wij het kunnen aantonen en bewijzen. Dus wie gaat er tegenwoordig nog rekening houden met een God Die niet te bewijzen is en met een Bijbel waarin zoveel staat dat strijdig is met het menselijke verstand en onze huidige wetenschap? Dan moet je toch wel achterlijk zijn of met een binddoek op lopen.
Maar wat zien wij nu tijdens deze coronacrisis? Dat onze regering afgaat op zogenaamde wetenschappelijke experts, die elkaar duchtig tegenspreken.
Denkt maar aan de mondkapjes: de ene helft van de wetenschappers ziet er heil in, de andere helft verwijst dit naar het rijk der fabelen.
Het RIVM heeft reeds diverse keren eerlijk toegegeven dat er eigenlijk wetenschappelijk nauwelijks iets vaststaat. Maar toch geven zij richtlijnen uit, die achteraf dan weer onwetenschappelijk blijken te zijn. En op dit soort onbewezen zaken bouwt de overheid haar beleid, vaardigt zij noodverordeningen uit en dient zij een noodwet in die de rechten van ons burgers ernstig beperkt en die het Bijbelse christenen schier onmogelijk maakt om burgerlijk gehoorzaam te blijven. Met andere woorden: als er nu één instantie is die onwetenschappelijk te werk gaat, dan is het vandaag de dag wel de overheid. En omdat de Nederlandse bevolking daarin meegaat, is ook zij, hoe ontwikkeld zij ook denkt te zijn, bezig haar ziel en zaligheid te verwachten vant zaken die wetenschappelijk niet vaststaan. Dus wat gebeurt er momenteel? Er wordt door heel Nederland geloof beoefend! Want geloof is nu eenmaal iets wat je niet kunt zien of wetenschappelijk vaststellen. Wat een bijzondere tijd: Nederland gelooft!

Ik vraag mij zelfs in in alle gemoede af of de antigodsdienstige wereld in deze tijd niet nog meer gelooft dan kerkmensen. Immers het bestaan van God is logisch gesproken immers veel voor de hand liggender dan de menselijke inzichten waarop onze regering nu haar beleid fundeert. Wat een bijzondere tijd: atheïstisch en agnostisch Nederland gelooft meer dan kerkmensen!
Nu wij dit zien mogen wij hoop koesteren voor ons arme vaderland. Als dat zoveel geloof toont dat een deugdelijk wetenschappelijk fundament mist, zou dan ons land ook weer niet in de God van de Bijbel kunnen gaan geloven? In de God Die spot met menselijk verstand, maar Die ook mensenzielen als vijanden voor Zichzelf wil inwinnen? Zo gezien is er nog hoop voor Nederland. En laten wij als christenen een gedurig gebed tot God in de hemel laten opgaan met de smeekbede of het Hem mag behagen om juist in deze tijd mensen krachtdadig uit de wereld te roepen en hen over te zetten in Zijn heerlijk Koninkrijk.
Een heel aantal van ons gaat al nooit met vakantie. Waarom zou je als je op de parel van Nederland woont? Dit jaar zullen er velen zijn die lekker thuisblijven. Anderen zullen toch hun ontspanning elders in ons land en sommigen zelfs in het buitenland zoeken. Wat wij ook doen, ik wens allen recreatie toe. Recreatie is oorspronkelijk een Latijns woord en betekent herschepping. Wie de geestelijke recreatie mag kennen, kent een nieuw leven en mag in beginsel leven tot Gods eer. Een ieder van harte deze recreatie toegewenst.

Met hartelijke dank aan degene die mij attent maakte op dit stukje!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Panny

Bericht door Panny »

Ik vind zijn mening over een beelduitzending wel heel kort door de bocht. Hij brengt het ook alsof zijn mening daarover de waarheid is en het einde van alle tegenspraak.
En alle kerkenraden die besloten hebben tot een beelduitzending worden even weggezet alsof ze het werk van de duivel uitvoeren. Dat is nogal een beschuldiging. Wat een onverdraagzaamheid weer.

Ik vind het onzin dat als je een kerkdienst uitzend met beeld dat dan direct het Woord niet meer centraal zou staan.
We zitten in de kerk toch ook niet allemaal met onze ogen dicht.
En ik kan me voorstellen dat als je nooit naar de kerk kan dat het heel prettig is als je ook mee kan kijken.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het is een sterk appél en zo is het ook geformuleerd. Dat is wat anders als onverdraagzaamheid.

Persoonlijk vind ik dat een dergelijke boodschap in deze crisistijd meer gehoord had mogen, omdat het feitelijk standpunten die tot 20 jaar geleden gemeengoed onder ons waren, maar nu blijkbaar niet meer.
ejvl

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Herman schreef:Het is een sterk appél en zo is het ook geformuleerd. Dat is wat anders als onverdraagzaamheid.

Persoonlijk vind ik dat een dergelijke boodschap in deze crisistijd meer gehoord had mogen, omdat het feitelijk standpunten die tot 20 jaar geleden gemeengoed onder ons waren, maar nu blijkbaar niet meer.
Standpunten veranderen ook steeds, zij het soms wat later.
Ook de trein of het vliegtuig bijvoorbeeld.
Standpunten dienen ook niet star te zijn maar ook heroverwogen te kunnen worden. Hoe gaan we er in deze tijd mee om bijvoorbeeld?
Wat is het alternatief? Hoe kunnen we mensen en jongeren bij de kerk betrokken laten? Hoe zorgen we voor concentratie thuis? Voor mee beleven?
Mijns inziens is beeld daarvoor veel beter geschikt dan geluid maar deze ds denkt daar anders over.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Panny schreef:Ik vind zijn mening over een beelduitzending wel heel kort door de bocht. Hij brengt het ook alsof zijn mening daarover de waarheid is en het einde van alle tegenspraak.
En alle kerkenraden die besloten hebben tot een beelduitzending worden even weggezet alsof ze het werk van de duivel uitvoeren. Dat is nogal een beschuldiging. Wat een onverdraagzaamheid weer.

Ik vind het onzin dat als je een kerkdienst uitzend met beeld dat dan direct het Woord niet meer centraal zou staan.
We zitten in de kerk toch ook niet allemaal met onze ogen dicht.
En ik kan me voorstellen dat als je nooit naar de kerk kan dat het heel prettig is als je ook mee kan kijken.
*
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 31 aug 2020, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Twintig jaar geleden waren dit soort rare standpunten ook uitzonderlijk hoor.
Panny

Bericht door Panny »

Herman schreef:Het is een sterk appél en zo is het ook geformuleerd. Dat is wat anders als onverdraagzaamheid.

Ik snap heel goed als een kerkenraad ervoor kiest om een kerkdienst niet via bijvoorbeeld YouTube uit te zenden. Omdat je geen controle hebt op allerlei filmpjes die YouTube erbij aanraad.
Maar ik zie eigenlijk geen principieel verschil tussen een uitzending op bijvoorbeeld Kerkomroep met of zonder beeld.
Een kerkdienst is niet alleen geluid. En in principe zie je op het scherm precies hetzelfde als wat je zou zien wanneer je in de kerk zou zitten.

Ik vind het zeker wel een vorm van 'onverdraagzaamheid' omdat het wat mij betreft gaat om iets waarin we elkaar vrij kunnen laten. En een ieder met zijn geweten een keus voor het één of ander kan maken. Zonder dat het direct als duivelswerk bestempeld hoeft te worden.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Panny schreef: Ik snap heel goed als een kerkenraad ervoor kiest om een kerkdienst niet via bijvoorbeeld YouTube uit te zenden. Omdat je geen controle hebt op allerlei filmpjes die YouTube erbij aanraad.
Maar ik zie eigenlijk geen principieel verschil tussen een uitzending op bijvoorbeeld Kerkomroep met of zonder beeld.
Een kerkdienst is niet alleen geluid. En in principe zie je op het scherm precies hetzelfde als wat je zou zien wanneer je in de kerk zou zitten.

Ik vind het zeker wel een vorm van 'onverdraagzaamheid' omdat het wat mij betreft gaat om iets waarin we elkaar vrij kunnen laten. En een ieder met zijn geweten een keus voor het één of ander kan maken. Zonder dat het direct als duivelswerk bestempeld hoeft te worden.
Je kunt een YouTube livestream gewoon embedden (= opnemen) op je eigen website. Je hebt dan niet de hele YouTube interface eromheen.
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

ejvl schreef:Standpunten dienen ook niet star te zijn maar ook heroverwogen te kunnen worden. Hoe gaan we er in deze tijd mee om bijvoorbeeld?
Het is ons tot lering of we ons rekenschap geven wat de gevaren zijn van het compleet online gaan. Die argumenten heb ik doorgaans niet gehoord. En die brengt deze dominee in en hij trekt daar een conclusie uit.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het woord 'argumenten' wel erg fraai voor dit betoog.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ik zie het principiële verschil tussen audio kerkdienst en een video kerkdienst niet.

Voor Corona waren er hier in de omgeving gemeenten waar je alleen via inbellen of kerktelefoon kon meeluisteren, internetstream daar waren ze tegen. Nu is dat ook niet meer zo en zenden deze gemeenten via internet uit.
DDD

Bericht door DDD »

DDD schreef:Er zijn maar heel weinig gemeenten waarin de gemeente echt precies isoritmisch zingt. In het algemeen zingt men de laatste noot maar half, en in bepaalde gemeenten begint men te laat, en haalt men langzamerhand iets in. Daarvoor doet het niet perse ter zake of de organist in de maat speelt. Je kunt immers ook eerder ophouden met zingen dan de laatste noot is afgelopen.

En ik heb daar inderdaad verstand van.

En dit is niet alleen een observatie van mij, maar van meerdere organisten. Dat jij als organist dit nog nooit hebt opgemerkt, is eerder bijzonder.

Overigens lees je bijzonder slecht, aangezien ik helemaal niet heb gezegd dat ik ooit het idee heb gehad dat ik als enige goed zing. Bij mij in de kerk wordt over het algemeen genomen keurig met het orgel meegezongen.

Op mijn eigenlijke punt ga je in ieder geval niet in.

Los daarvan vind ik je bijdrage wel wat zelfingenomen, vooral voor iemand die niet goed begrijpt wat de ander bedoelt.
Hier kreeg ik trouwens nog geen antwoord op van Hendrikus.

Wat ik natuurlijk erg betreur.
Plaats reactie