Of je opent als niet-GG'er dit topic gewoon niet en laat je stokende slotsmilies zitten.Piet Puk schreef:En daarom: degenen die voor een slotje zijn![]()
Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)
Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)
-
- Verbannen
Inderdaad. Geheel eens. Niet doen @Piet Puk.Hollander schreef:Of kap gewoon met je opruiende, stokende gedrag. Volgens mij ben je nu vooral zelf bezig een bepaald stempel op dit topic te zetten, terwijl - enkele uitzonderingen daargelaten - verreweg de meeste inhoudelijke berichten gewoon prima op dit forum zouden moeten kunnen staan. Ik schaar zeker niet alle bijdragen onder de noemer nuttig, maar zo'n dramatische uitspatting als in voorgaande gesloten topics zie ik (nog) niet. Het zijn in dit topic niet zo zeer GG'ers die op dit moment een bepaald accent leggen, misschien goed om dat ook onder ogen te zien.Piet Puk schreef:En daarom: degenen die voor een slotje zijn![]()
Verder vergist Jantje zich niet in deze en is het onbelangrijke informatie om daarover een openbare discussie te voeren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Maar waarom plaatst Jantje dan de eerste opmerking dan als hij zich niet vergist het familie is van een vooraanstaande curator.Jantje schreef:Inderdaad. Geheel eens. Niet doen @Piet Puk.Hollander schreef:Of kap gewoon met je opruiende, stokende gedrag. Volgens mij ben je nu vooral zelf bezig een bepaald stempel op dit topic te zetten, terwijl - enkele uitzonderingen daargelaten - verreweg de meeste inhoudelijke berichten gewoon prima op dit forum zouden moeten kunnen staan. Ik schaar zeker niet alle bijdragen onder de noemer nuttig, maar zo'n dramatische uitspatting als in voorgaande gesloten topics zie ik (nog) niet. Het zijn in dit topic niet zo zeer GG'ers die op dit moment een bepaald accent leggen, misschien goed om dat ook onder ogen te zien.Piet Puk schreef:En daarom: degenen die voor een slotje zijn![]()
Verder vergist Jantje zich niet in deze en is het onbelangrijke informatie om daarover een openbare discussie te voeren.
Dat kan er bij mij niet in om het daarna als onbelangrijke info af te doen. Het is mijn inziens feitelijke info die volgens DDD ook er toe doet.... dus ik kan mij de reactie van Pietje Puk deels begrijpen over het hijgerige gehalte van zo'n opmerking.
Of te wel...je plaatst zo'n opmerking wel met gewoon naam en toenaam of je laat het achterwege.
Enige zelfreflectie kan geen kwaad.Jantje schreef:Inderdaad. Geheel eens. Niet doen @Piet Puk.Hollander schreef:Of kap gewoon met je opruiende, stokende gedrag. Volgens mij ben je nu vooral zelf bezig een bepaald stempel op dit topic te zetten, terwijl - enkele uitzonderingen daargelaten - verreweg de meeste inhoudelijke berichten gewoon prima op dit forum zouden moeten kunnen staan. Ik schaar zeker niet alle bijdragen onder de noemer nuttig, maar zo'n dramatische uitspatting als in voorgaande gesloten topics zie ik (nog) niet. Het zijn in dit topic niet zo zeer GG'ers die op dit moment een bepaald accent leggen, misschien goed om dat ook onder ogen te zien.Piet Puk schreef:En daarom: degenen die voor een slotje zijn![]()
Het is geen hijgerige opmerking. Het is een opmerking.
En inderdaad is het belangrijk om op te merken dat de kandidaten vaak uit kringen rondom curatoren of (andere) predikanten komen.
Blijkbaar kom je er zo achter welke gesproken woorden (want die worden beoordeeld) goed kunnen vallen.
En inderdaad is het belangrijk om op te merken dat de kandidaten vaak uit kringen rondom curatoren of (andere) predikanten komen.
Blijkbaar kom je er zo achter welke gesproken woorden (want die worden beoordeeld) goed kunnen vallen.
Dat is het. Het lokt gehijg uit.AbrahamZ schreef: over het hijgerige gehalte van zo'n opmerking.
Of te wel...je plaatst zo'n opmerking wel met gewoon naam en toenaam of je laat het achterwege.
-
OnlineMaanenschijn
Dank voor je uitgebreide reactie, ik kan me er in vinden.Hollander schreef:De ideale situatie is vermoedelijk nergens te vinden, maar ik weet wel voorbeelden waar e.e.a. wel goed gaat. Een belangrijke component in het geheel is de stabiliteit, capaciteit en wijsheid van de kerkenraad.Maanenschijn schreef:Ik heb die ideale situatie die je beschrijft zelden gezien. Ik praat overigens niet vanuit de ervaring van kerkenraadslid. Ik zie meestal dat de pastorale zorg en en natuurlijk het preken voor het overgrote deel op de predikant neer komt. Regelmatig horen we ook dat er problemen rond predikanten ontstaan doordat hun karakter niet passend is bij een aantal taken of werkzaamheden. Ik heb wel het gevoel dat ik meer hoor van problemen in kerkverbanden/genootschappen waar de predikant meer 'status' heeft dan in bijv. PKN of HHK kringen.
Waar wat vind je van het idee, dat predikanten werkzaamheden verrichten voor meerdere gemeenten, meer passend bij hun talenten als herder of als juist als leraar?
Als ik jouw voorstel lees, dan zie ik een uit elkaar halen van herder en leraar. In het NT lees je diverse keren over het onderscheid tussen een herder en leraar, maar ook over de samenhang tussen die twee. Ik denk dat de gezonde gedachtegang dat predikanten én ouderlingen primair hetzelfde ambt vervullen wat ondergesneeuwd is geraakt. Hoeveel mensen zijn er niet die het ambtelijk bezoek door een predikant méér waarderen of méér bijzonder vinden, dan een ambtelijk bezoek door een ouderling? De predikant zou je ook kunnen omschrijven als ouderling met een bijzondere opdracht, niet hoger of meer, maar met een andere (praktische) spits. Vanuit dat gezichtspunt bestaat een kerkenraad (excl. diakenen) dus uit herders en leraars. Met deze alinea wil ik niet het onderscheid wegpoetsen, maar wel het vertrekpunt duidelijker maken.
Jouw idee vind ik an sich niet vreemd, maar de oorzaak ligt dieper: het grote tekort aan arbeiders. Wanneer voldoende arbeiders in de wijngaard zijn, dan wordt de selectieve groep arbeiders al minder bijzonder. Niet hun arbeid of hun ambt wordt minder bijzonder, wel de mens die de arbeid doet of het ambt bekleed. Ik heb het hier nu over het tekort aan ouderlingen én predikanten. Daarbij komt ook dat er slechts weinig gemeenten in afgescheiden kerkverbanden een (parttime) pastoraal werker hebben, terwijl deze taak heel helpend en nuttig kan zijn. Concreet zou ik mij kunnen voorstellen dat in afgescheiden kerkverbanden, naar gelang de grootte van de gemeente, veel meer gewerkt wordt met parttime-predikanten (ofwel: in meerdere gemeenten dienen). En daarnaast meer gebruik wordt gemaakt van pastoraal werkers die, ook afhankelijk van de grootte van de gemeente, in één of meerdere gemeenten werkzaam kan zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Die familie verbanden zijn ook niet heel vreemd.
Vroeger zag je het ook in gewone beroepen. De zoon ging doen wat vader deed.
In ambten zag je het ook.
Burgemeesters families, maar ook predikanten families. Kijk alleen eens bij de puriteinen.
Het zou zelfs nog kunnen dat familie meer de nood ziet van het predikanten tekort.
En daarom meer met een roeping bezig is.
Vroeger zag je het ook in gewone beroepen. De zoon ging doen wat vader deed.
In ambten zag je het ook.
Burgemeesters families, maar ook predikanten families. Kijk alleen eens bij de puriteinen.
Het zou zelfs nog kunnen dat familie meer de nood ziet van het predikanten tekort.
En daarom meer met een roeping bezig is.
-
OnlineMaanenschijn
Het lijkt alsof je wit opmerken dat het 'best handig is om een kruiwagen te hebben' en daarbij ook al even heb gecheckt wat een handige aanpak is om toegelaten te worden, 'wat zal ik wel zeggen, wat niet'. Ik beschouw dat als grote onzin.refo schreef:Het is geen hijgerige opmerking. Het is een opmerking.
De reden dat er familieverbanden zijn tussen predikanten kan heel wat dieper liggen. De Heere werkt zeker op het gebed. Vooral zij die de waarde en ernst beseffen van het predikant zijn (predikanten zelf), kunnen gelovig bidden dat in hun nageslacht mannen geroepen worden om predikant te worden. En ik geloof dat de Heere nog steeds gebeden verhoort.
Dat lijkt mij een heel wat betere reden en gevolg dan de insinuerende opmerkingen van jou en @Jantje.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Nogmaals... wat weet jij van de woorden die gesproken zijn? Allemaal aannames, verdachtmakingen zonder onderbouwing. Je bent er niet bij geweest, dus kun je daar ook niet over oordelen en als je het al wist zou het helemaal niet gepast zijn om dit op een forum te plaatsen.refo schreef:Het is geen hijgerige opmerking. Het is een opmerking.
Wat een mooi en inhoudelijk bericht. Volledig mee eens. Je ziet dit ook regelmatig bij arbeiders in de zending, evenals bij ambtsdragers zoals ouderlingen en diakenen.Maanenschijn schreef:Het lijkt alsof je wit opmerken dat het 'best handig is om een kruiwagen te hebben' en daarbij ook al even heb gecheckt wat een handige aanpak is om toegelaten te worden, 'wat zal ik wel zeggen, wat niet'. Ik beschouw dat als grote onzin.
De reden dat er familieverbanden zijn tussen predikanten kan heel wat dieper liggen. De Heere werkt zeker op het gebed. Vooral zij die de waarde en ernst beseffen van het predikant zijn (predikanten zelf), kunnen gelovig bidden dat in hun nageslacht mannen geroepen worden om predikant te worden. En ik geloof dat de Heere nog steeds gebeden verhoort.
(...)
Laatst gewijzigd door Hollander op 25 aug 2020, 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Vanmorgen dus niemand aangenomen. jammer hoor.....
Ik vind dat van niet. En bovendien, in het kader van dit topic spreken we niet over mensen die allemaal een academische opleiding hebben voltooid.Herman schreef: Ik vind dat je genoemde zaken wel mag verlangen van iemand die het vermogen heeft een academische opleiding te voltooien.
-
- Verbannen
Ik ben het roerend met je eens, echter met uitzondering van je laatste zin. Die werp ik verre van mij.refo schreef:Het is geen hijgerige opmerking. Het is een opmerking.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Zeker jammer, en zoals ik het lees op de site van GerGeminfo is er ook geen middagzitting.Silo schreef:Vanmorgen dus niemand aangenomen. jammer hoor.....