Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Jantje
Verbannen

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Het één sluit het ander niet uit, maar in.
Leg eens uit?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bauke

Bericht door Bauke »

Jantje schreef:We zijn blij dat er vandaag al iemand is toegelaten. Maar, als we ons niet vergissen, is hij wel weer familie van één der predikanten, namelijk van een vooraanstaand lid van het curatorium zélf.
Zou zomaar kunnen. Op de een of andere manier geeft dat een soort voorrang. Hier in de buurt heb je een schoonzoon van een predikant die heel duidelijk aan het voorsorteren is.
Doet een beetje sneu aan. Iedereen ziet het, iedereen weet het alleen zelf doet tie als van niet...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Leg eens uit?
Het gebed dat op de knieën brengt in de binnenkamer sluit het streven naar een Bijbelse procedure niet uit; integendeel.
Anderzijds: een niet-bijbelse procedure waar ware gelovigen en geroepenen tegengehouden worden, blust de Geest uit en daardoor zal het gebed ook steeds verder verflauwen.
Men kan dan wel boetedagen organiseren en boetepreken intypen, maar als er verder niets verandert in het kerkelijk leven, werkt dat niet.
Gebed/boete én bekering horen samen te gaan; dat is de Bijbelse weg.
DDD

Bericht door DDD »

Bauke schreef:
Jantje schreef:We zijn blij dat er vandaag al iemand is toegelaten. Maar, als we ons niet vergissen, is hij wel weer familie van één der predikanten, namelijk van een vooraanstaand lid van het curatorium zélf.
Zou zomaar kunnen. Op de een of andere manier geeft dat een soort voorrang. Hier in de buurt heb je een schoonzoon van een predikant die heel duidelijk aan het voorsorteren is.
Doet een beetje sneu aan. Iedereen ziet het, iedereen weet het alleen zelf doet tie als van niet...
Het zou goed zijn als het RD naast het aantal kinderen en een verwijzing naar het beroep van de betrokkene ook de familiebanden met predikanten in het kerkverband zou vermelden.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Bauke schreef:
Voorsorteren? Wat bedoel je hiermee?
samanthi

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Er wordt heel vaak met de vinger gewezen naar het curatorium, dat er zo weinig mensen worden aangenomen. Maar zou het ook niet zo kunnen zijn dat de schuld in de kerk zelf ligt? De wereldsgezindheid, de wereldgelijkvormigheid, de aardsgerichtheid en de kerkelijke verdeeldheid vieren ook in onze gemeenten hoogtij. Zou dat niet een reden kunnen zijn dat er relatief weinig mannen worden toegelaten?

Ik moet ook denken aan de woorden van ds. Romkes, vorige week in het RD, over dat als we allemaal op de knieën zouden gaan, dat het virus dan weg zou zijn. Geldt dat ook niet voor het aannemen van studenten?
Ik geloof daar niets van, als we allemaal op de knieën gaan is het virus weg... dat is de grootste misvatting die er is, de Heere Jezus bad , terwijl er bloed uit Zijn poriën kwam, niet Mijn wil, maar Uw wil geschiedde, de Heere geeft op het gebed, ja honderd procent ja ... maar het is géén verlanglijstje die ik inlever.
Laatst gewijzigd door samanthi op 25 aug 2020, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Bauke schreef:
Het zou goed zijn als het RD naast het aantal kinderen en een verwijzing naar het beroep van de betrokkene ook de familiebanden met predikanten in het kerkverband zou vermelden.
Laten we wel nuchter blijven. De GG is ook weer niet zo groot. Dus je hebt snel verbanden. Ik denk dat bij 1/3 van de dienstdoende predikanten sprake is van een familieband met een andere predikant/ambtsdrager. Ik weet niet of dit opvallend zou moeten zijn.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:Dat je zo met allerlei randzaken bezig kunt zijn...
Ach ja. Dan kunnen we dit forum wel sluiten en kunnen veel predikanten wel voor 50% gaan preken.
Niks forum sluiten. Maar lopen emmeren over wel of geen zwart pak voor een student... man man. Wat je anderen verwijt ben je zelf ook volop mee bezig. De reformatorische gezindte op z'n smalst.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Leg eens uit?
Het gebed dat op de knieën brengt in de binnenkamer sluit het streven naar een Bijbelse procedure niet uit; integendeel.
Anderzijds: een niet-bijbelse procedure waar ware gelovigen en geroepenen tegengehouden worden, blust de Geest uit en daardoor zal het gebed ook steeds verder verflauwen.
Men kan dan wel boetedagen organiseren en boetepreken intypen, maar als er verder niets verandert in het kerkelijk leven, werkt dat niet.
Gebed/boete én bekering horen samen te gaan; dat is de Bijbelse weg.
Met de laatste zin volledig eens.
Maar als het Gods leiding is dat personen niet aangenomen worden binnen de GG en op die wijze predikant oid in een ander kerkverband worden, zou ik maar niet al te grote woorden spreken over de Geest uitblussen. De Heere brengt die persoon alleen (door Zijn Geest) in een ander kerkverband.
En de eerlijkheid gebiedt te zeggen: als ik zie hoe sommige ex-GGers hun nest nu bevuilen, dan is dat voor mij een duidelijk bewijs dat hun plaats daar ook nooit ingenomen had mogen worden. Het zijn in ieder geval geen vruchten van de Geest der genade!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Even een heel andere optie. Je zou overigens ook ergens het recht kunnen inbouwen dat pastoraal werkers cq ouderlingen vanzelf een recht krijgen na een x aantal dienstjaren toe te mogen treden tot het ambt van predikant.
Hollander

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Even een heel andere optie. Je zou overigens ook ergens het recht kunnen inbouwen dat pastoraal werkers cq ouderlingen vanzelf een recht krijgen na een x aantal dienstjaren toe te mogen treden tot het ambt van predikant.
Dat lijkt mij geen goede optie, want dan creëer je een hiërarchische structuur mét een 'promotiesysteem'. De nuchtere woorden van Matthew Henry bij 1 Kor. 12 vind ik daarin een goede leidraad:

"Wij moeten tevreden zijn met ons eigen aandeel en onzen eigen rang; ook al zijn die kleiner en lager dan die van anderen. Wij moeten niet trots zijn op onszelf en anderen verachten, indien wij hoger geplaatst zijn en grotere gaven hebben. Elk lid in het lichaam moet zijn eigen plaats innemen en zijn eigen werk doen; allen moeten elkaar dienen en het welzijn van het gehele lichaam bevorderen, zonder nijd, verachting, verwaarlozing, misbruiking van een der bijzondere leden. Welk een gezegende instelling zou de kerk des Heeren zijn, indien alle leden hun plicht deden!"
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

De vraag die ik mij wel eens stel is: waarom moet een predikant eigenlijk een 'compleet pakketje' zijn. We verwachten een goede spreker, een inhoudelijke studie, een invoelend en verstandig mens, sociaal werker, mediator, psycholoog etc. We noemen dat liefkozend de 'herder en leraar'.

Maar laten we nuchter zijn, her bestaan maar weinig mensen die zo compleet zijn, ook onder predikanten. Mijns inziens zou het ook prima zijn dat we predikanten hebben die vooral preken, die leiding geven, de leraar. Een dergelijk predikant zou uitstekend het woord kunnen bedienen voor meerdere gemeenten. Een pastoraal werker, of predikant met 'herdersgaven', zou dat ook kunnen, maar dan op andere vlakken. Ik pleit voor werkzaamheden, passend bij karakter en talenten van de predikant.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
samanthi

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
Herman schreef:Even een heel andere optie. Je zou overigens ook ergens het recht kunnen inbouwen dat pastoraal werkers cq ouderlingen vanzelf een recht krijgen na een x aantal dienstjaren toe te mogen treden tot het ambt van predikant.
Dat lijkt mij geen goede optie, want dan creëer je een hiërarchische structuur mét een 'promotiesysteem'. De nuchtere woorden van Matthew Henry bij 1 Kor. 12 vind ik daarin een goede leidraad:

"Wij moeten tevreden zijn met ons eigen aandeel en onzen eigen rang; ook al zijn die kleiner en lager dan die van anderen. Wij moeten niet trots zijn op onszelf en anderen verachten, indien wij hoger geplaatst zijn en grotere gaven hebben. Elk lid in het lichaam moet zijn eigen plaats innemen en zijn eigen werk doen; allen moeten elkaar dienen en het welzijn van het gehele lichaam bevorderen, zonder nijd, verachting, verwaarlozing, misbruiking van een der bijzondere leden. Welk een gezegende instelling zou de kerk des Heeren zijn, indien alle leden hun plicht deden!"
Volgens mij moeten we alleen de bijbelse lijn volgen, daar zitten minder hobbels en bobbels dan het huidige systeem.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hollander

Bericht door Hollander »

Maanenschijn schreef:De vraag die ik mij wel eens stel is: waarom moet een predikant eigenlijk een 'compleet pakketje' zijn. We verwachten een goede spreker, een inhoudelijke studie, een invoelend en verstandig mens, sociaal werker, mediator, psycholoog etc. We noemen dat liefkozend de 'herder en leraar'.

Maar laten we nuchter zijn, her bestaan maar weinig mensen die zo compleet zijn, ook onder predikanten. Mijns inziens zou het ook prima zijn dat we predikanten hebben die vooral preken, die leiding geven, de leraar. Een dergelijk predikant zou uitstekend het woord kunnen bedienen voor meerdere gemeenten. Een pastoraal werker, of predikant met 'herdersgaven', zou dat ook kunnen, maar dan op andere vlakken. Ik pleit voor werkzaamheden, passend bij karakter en talenten van de predikant.
Daar heb je toch o.a. een kerkenraad voor? Volgens mij valt de gehele zorg én werkzaamheden binnen de gemeente onder de verantwoordelijkheid van de héle kerkenraad. In een goed functionerende kerkenraad wordt dan ook gekeken naar een takenpakket dat zo goed mogelijk bij de ontvangen gaven van de diverse personen past.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Een groter aantal lerend ouderlingen, of evangelisten in wat meer kleine geisoleerde gemeenten buiten de Bible belt, zou ik alleen maar toejuichen. De gemeente in Nieuw-Zeeland heeft dat ook een aantal jaren in alle tevredenheid gehad. Zo kunnen leesdiensten zoveel als mogelijk vermeden worden.
Gesloten