Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)
Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)
Jammer van de grote woorden die gebruikt worden over het curatorium. Het blijkt elk jaar lastig om daar met respect over te spreken. Verder ook instemming met de doorwrochte opmerking van Adagio.
Ik wil een kleine duit in het zakje doen, bovenop wat er al gezegd is en aangehaald is uit artikelen. Ik ben blij dat er een curatorium is. Twee redenen daarvoor die nog niet in die mate zo benoemd zijn, volgens mij.
1. Op het moment dat God in een mensenhart gaat werken komt er bij zo'n persoon bijna altijd ook een verlangen om God te dienen (in Zijn Kerk). Heel veel mensen kunnen dat algemene geestelijke gevoelen maar moeilijk scheiden van een daadwerkelijke roeping.
2. Daarnaast heeft het predikambt in de Gereformeerde Gezindte toch ook een bepaalde aanlokkelijkheid. Er is immers in het leven van velen in de gezindte niets belangrijker dan de kerk en de godsdienst en als predikant mag je daar een leidsman van zijn. En dat kan ook nog wel eens verwarrend liggen voor de persoon die zich aanmeldt. Dit punt is misschien ook juist wel van toepassing op hen die het al "gemaakt hebben in de wereld".
Ik denk dat het buitengewoon goed is om daar aan de poort op te toetsen.
Ten slotte mis ik in veel "voorbeschouwingen" de zorg over een te ruim toelatingsbeleid. Predikanten worden de leidslieden van de gemeenten. Stel dat er wolven in de schaapskudde indringen (waar in de Bijbel voor wordt gewaarschuwd)... daar hebben we wel voor te vrezen. Beter één student in de gunst des Heeren, dan 5 of 25 in Zijn ongunst. In de tijd van de koningen Achab en Josafat waren er genoeg valse profeten. Maar een profeet des Heeren was nauwelijks te vinden. En begrijp me goed. Laten we hopen en bidden dat het er velen mogen zijn in Zijn gunst. Maar laten we toch ook alsjeblieft deze notie niet uit het oog verliezen, of we nu uiterst links of uiterst rechts in het Gereformeerde Gemeentebankje zitten.
Ik wil een kleine duit in het zakje doen, bovenop wat er al gezegd is en aangehaald is uit artikelen. Ik ben blij dat er een curatorium is. Twee redenen daarvoor die nog niet in die mate zo benoemd zijn, volgens mij.
1. Op het moment dat God in een mensenhart gaat werken komt er bij zo'n persoon bijna altijd ook een verlangen om God te dienen (in Zijn Kerk). Heel veel mensen kunnen dat algemene geestelijke gevoelen maar moeilijk scheiden van een daadwerkelijke roeping.
2. Daarnaast heeft het predikambt in de Gereformeerde Gezindte toch ook een bepaalde aanlokkelijkheid. Er is immers in het leven van velen in de gezindte niets belangrijker dan de kerk en de godsdienst en als predikant mag je daar een leidsman van zijn. En dat kan ook nog wel eens verwarrend liggen voor de persoon die zich aanmeldt. Dit punt is misschien ook juist wel van toepassing op hen die het al "gemaakt hebben in de wereld".
Ik denk dat het buitengewoon goed is om daar aan de poort op te toetsen.
Ten slotte mis ik in veel "voorbeschouwingen" de zorg over een te ruim toelatingsbeleid. Predikanten worden de leidslieden van de gemeenten. Stel dat er wolven in de schaapskudde indringen (waar in de Bijbel voor wordt gewaarschuwd)... daar hebben we wel voor te vrezen. Beter één student in de gunst des Heeren, dan 5 of 25 in Zijn ongunst. In de tijd van de koningen Achab en Josafat waren er genoeg valse profeten. Maar een profeet des Heeren was nauwelijks te vinden. En begrijp me goed. Laten we hopen en bidden dat het er velen mogen zijn in Zijn gunst. Maar laten we toch ook alsjeblieft deze notie niet uit het oog verliezen, of we nu uiterst links of uiterst rechts in het Gereformeerde Gemeentebankje zitten.
Na je goede en inhoudelijke opmerkingen 1 en 2, lijk je daarna een denkfout te maken of in ieder geval daartoe reden te geven. Namelijk deze, dat het beleid van het curatorium van invloed zou zijn op studenten die wel of niet in de gunst van de Heere vallen. Het curatorium, noch alle andere mensen, zullen vooraf nooit weten of iets (aannemen of afwijzen) is de gunst van de Heere is.
Ik blijf in dat opzicht echt liever bij de zeer gezonde woorden van W. a Brakel. En ik ben het met de geboden waakzaamheid voor dwaalleraars van harte eens.
Ik blijf in dat opzicht echt liever bij de zeer gezonde woorden van W. a Brakel. En ik ben het met de geboden waakzaamheid voor dwaalleraars van harte eens.
Laatst gewijzigd door Hollander op 24 aug 2020, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Wolven in schaapskleren. Interessante gedachte. We hebben daar natuurlijk de kerkenraden voor, want een curatorium kan die groep echt niet uitfilteren op basis van een gesprekje.
De problemen worden pas echt groot als in de kerkenraden 'wolven in schaapskleren' binnenkomen. Want hoe moeten we ze daar wegkrijgen? Door de coöptatie door de kerkenraad voor nieuw aan te stellen ambtsdragers en de tegenwoordig bijna eindeloze zittingsduur is dat nog niet zo eenvoudig.
De problemen worden pas echt groot als in de kerkenraden 'wolven in schaapskleren' binnenkomen. Want hoe moeten we ze daar wegkrijgen? Door de coöptatie door de kerkenraad voor nieuw aan te stellen ambtsdragers en de tegenwoordig bijna eindeloze zittingsduur is dat nog niet zo eenvoudig.
Of ik druk me niet goed uit, of je leest niet goed, want ik koppel naar mijn idee het curatorium niet aan mannen die wel of niet in de gunst des Heeren worden toegelaten. De laatste opmerking alinea gaat over een notie die ik in de gesprekken over dit onderwerp mis (en dus niet over noodzakelijk gevolg van al of geen curatorium).Hollander schreef:Na je goede en inhoudelijke opmerkingen 1 en 2, lijk je daarna een denkfout te maken of in ieder geval daartoe reden te geven. Namelijk deze, dat het beleid van het curatorium van invloed zou zijn op studenten die wel of niet in de gunst van de Heere vallen. Het curatorium, noch alle andere mensen, zullen vooraf nooit weten of iets (aannemen of afwijzen) is de gunst van de Heere is.
Ook refo koppelt die opmerking overigens aan het curatorium, wat ik juist niet gedaan heb.
Ik heb twee voorbeelden gegeven van hoe mensen zich kunnen vergissen en waarin dan een curatorium als onafhankelijk orgaan een zeer nuttige, ja onmisbare functie in heeft. En ik heb een opmerking gemaakt om niet alleen te focussen op hoeveel studenten er nodig zijn, maar ook op wat voor studenten we nodig hebben (zonder de illusie dat een curatorium deze schifting kan maken).
-
Inderdaad, het is best lastig hoor. Bij ons in de HHK zie je ook dat sommige kandidaten niet beroepen worden.refo schreef:Wolven in schaapskleren. Interessante gedachte. We hebben daar natuurlijk de kerkenraden voor, want een curatorium kan die groep echt niet uitfilteren op basis van een gesprekje.
Dan kan je je wel aanmelden en predikant worden, maar er moet nog wel een gemeente zijn die een beroep op je uitbrengt.
Ik snap dat het curatorium grenzen legt, maar het gaat wel erg ver inderdaad.
Mijn advies aan het curatorium zou zijn, beslis niet gelijk. Laat het eerst bezinken, bid of de Heere het bekend mag maken. En beslis na een week bijvoorbeeld wie er toegelaten mag worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Dat is dan helder, vandaar dat ik ook aangaf dat je op z'n minst aanleiding voor een denkfout gaf. Je sprak namelijk eerst over het curatorium, vervolgens over een toets aan de poort en daarna over de mogelijke gevolgen van een ruim toelatingsbeleid. Het is niet vreemd om in deze lijn vragen te stellen bij je opmerkingen over het mannen die wel/niet in de gunst van de Heere zouden zijn.Erasmiaan schreef:Of ik druk me niet goed uit, of je leest niet goed, want ik koppel naar mijn idee het curatorium niet aan mannen die wel of niet in de gunst des Heeren worden toegelaten. De laatste opmerking alinea gaat over een notie die ik in de gesprekken over dit onderwerp mis (en dus niet over noodzakelijk gevolg van al of geen curatorium).Hollander schreef:Na je goede en inhoudelijke opmerkingen 1 en 2, lijk je daarna een denkfout te maken of in ieder geval daartoe reden te geven. Namelijk deze, dat het beleid van het curatorium van invloed zou zijn op studenten die wel of niet in de gunst van de Heere vallen. Het curatorium, noch alle andere mensen, zullen vooraf nooit weten of iets (aannemen of afwijzen) is de gunst van de Heere is.
Ook refo koppelt die opmerking overigens aan het curatorium, wat ik juist niet gedaan heb.
Ik heb twee voorbeelden gegeven van hoe mensen zich kunnen vergissen en waarin dan een curatorium als onafhankelijk orgaan een zeer nuttige, ja onmisbare functie in heeft. En ik heb een opmerking gemaakt om niet alleen te focussen op hoeveel studenten er nodig zijn, maar ook op wat voor studenten we nodig hebben (zonder de illusie dat een curatorium deze schifting kan maken).
Goed om te weten dat je deze lijn blijkbaar niet hebt bedoeld.

Roeping en beroeping zijn verschillende zaken. Roeping zal toch - vroeg of laat - bevestigd moeten worden door beroeping. Het lijkt mij op z'n minst heel juist de roeping (weer) voor God neer te leggen om dit met een beroeping te bevestigen. Als dat uitblijft, zal men toch - vroeg of laat - zich af moeten vragen of de roeping wel specifiek de roeping tot gemeente-predikant betreft.HersteldHervormd schreef:(...) Inderdaad, het is best lastig hoor. Bij ons in de HHK zie je ook dat sommige kandidaten niet beroepen worden.
Dan kan je je wel aanmelden en predikant worden, maar er moet nog wel een gemeente zijn die een beroep op je uitbrengt.
Overigens wil dat omgekeerd niet zeggen dat je bij een beroeping concluderend kan vaststellen dat je roeping van Godswege is.
Dat zou kunnen, maar:Erasmiaan schreef:1. Op het moment dat God in een mensenhart gaat werken komt er bij zo'n persoon bijna altijd ook een verlangen om God te dienen (in Zijn Kerk). Heel veel mensen kunnen dat algemene geestelijke gevoelen maar moeilijk scheiden van een daadwerkelijke roeping.
1. Een curatorium kan dat al helemaal niet. Althans niet op de wijze zoals dat nu gebeurt.
2. Hoe erg is dat? In mijn voorstel komen die mensen na dat eerste jaar zelf wel tot dat inzicht,
Die bepaalde (inderdaad verkeerde) aanlokkelijkheid wordt vanzelf minder als de kunstmatig in stand gehouden schaarste minder wordt.Erasmiaan schreef:2. Daarnaast heeft het predikambt in de Gereformeerde Gezindte toch ook een bepaalde aanlokkelijkheid. Er is immers in het leven van velen in de gezindte niets belangrijker dan de kerk en de godsdienst en als predikant mag je daar een leidsman van zijn. En dat kan ook nog wel eens verwarrend liggen voor de persoon die zich aanmeldt. Dit punt is misschien ook juist wel van toepassing op hen die het al "gemaakt hebben in de wereld".
Is er nou vandaag nog iemand toegelaten?
Waar kun je dat lezen, als dat het geval zou zijn?
Waar kun je dat lezen, als dat het geval zou zijn?
Ik heb wat oude berichten van mezelf in eerdere topics door gelezen en ik was niet van plan om daar nog heel veel aan toe te voegen
. Voor je het weet zit je weer midden in een discussie zonder einde.
@ Tib: over de door jou genoemde punten 1 en 2 denk ik heel anders. En verder vind ik het woord "kunstmatig" een enigszins vervelende suggestie bevatten.

@ Tib: over de door jou genoemde punten 1 en 2 denk ik heel anders. En verder vind ik het woord "kunstmatig" een enigszins vervelende suggestie bevatten.
Waarom worden al die lappen tekst uit eerdere jaren erbij gehaald?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Uit Vierhouten.Jeremiah schreef:1 toegelaten.
Ah Janse van de Fruytier.
Daar werd om gevraagd, omdat ze blijkbaar alleen door moderators geciteerd kunnen worden.pierre27 schreef:Waarom worden al die lappen tekst uit eerdere jaren erbij gehaald?
Bovendien zijn ze nog zeer relevant; niets veranderd in 10 jaar.