Maatregelen kerk ivm coronavirus

HersteldHervormd
Berichten: 6264
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

ejvl schreef:
HersteldHervormd schreef:
ejvl schreef:Een oplossing is om 1 goede zanger door een microfoon te laten zingen.
Dat heb ik een paar keer met m'n vrouw gedaan toen er nog maar enkele mensen in de kerk mochten. Ging super, nu zijn wij ook wel op elkaar ingespeeld natuurlijk.
Ik hoop voor je dat er geen beelduitzending bij zit ;)
Jawel maar die regelde ik ook destijds. Zat met een laptop op de orgelbank om e.a te besturen. Ik kon dus zelf beslissen wat er in beeld kwam. Afbeelding
Dat doe je slim :slurp
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Christen
Berichten: 775
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Christen »

Mooi.. daar had ik van genoten..

Ik hoef niet perse zelf te zingen...rustig luisteren vind ik ook heel fijn. Zeker als het hart erin zit.. dan kun je meedenken. En dan samen als echtpaar.. prachtig.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12178
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Hollander schreef:Hoe gaat jullie gemeente met de bediening van het Heilig Avondmaal om, Herman?
Dat is nog in overleg.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12178
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Ik ben niet bekend met Tom Wright.

Overigens zijn de Amerikanen wel erg verklaring achtig, eerder al de Nashville natuurlijk :)
De kerk is een belijdende kerk. Dus met het opstellen van verklaringen probeer je daar een goede vastgelegde vorm aan te geven. Dit pamflet houdt lijkt me meer in de buurt van een petitie te liggen.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Marion »

Is het raar gedacht als alleen de predikant het sacrament gebruikt? Dan wordt het wel zichtbaar bediend in de gemeente.
Het is natuurlijk verre van wenselijk, maar dan heb je nog iets in plaats van helemaal niets.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33395
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Marion schreef:Is het raar gedacht als alleen de predikant het sacrament gebruikt? Dan wordt het wel zichtbaar bediend in de gemeente.
Het is natuurlijk verre van wenselijk, maar dan heb je nog iets in plaats van helemaal niets.
Ik zou zeggen: juist niet, dan draai je het spreekwoord 'Wie is meer? Hij die dient of hij die aanzit?' precies om.
Eerder zou je een aantal mensen uit de gemeente het sacrament laten gebruiken en de dienaar (!) aan hen het brood en wijn laten geven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12178
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Niet het zichtbare element maakt de waarde van het sacrament uit, maar de deelname waarbij een fysieke handeling wordt verricht. Dus bij het avondmaal gaat dat om het eten van het brood en het drinken van de wijn en bij de doop gaat het om het water dat besprenkelt wordt over het hoofd.

Wanneer we het eten gaan vervangen door zien, dan halen we precies een wezenlijk element eruit.

Daarnaast zou je dat nog kunnen afwegen of het dan tot nut van het geloof zou zijn. Maar daar is de prediking ook al voor.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Marion »

Herman schreef:Niet het zichtbare element maakt de waarde van het sacrament uit, maar de deelname waarbij een fysieke handeling wordt verricht. Dus bij het avondmaal gaat dat om het eten van het brood en het drinken van de wijn en bij de doop gaat het om het water dat besprenkelt wordt over het hoofd.

Wanneer we het eten gaan vervangen door zien, dan halen we precies een wezenlijk element eruit.

Daarnaast zou je dat nog kunnen afwegen of het dan tot nut van het geloof zou zijn. Maar daar is de prediking ook al voor.
Ja, ik erken dat er een heel wezenlijk element verloren gaat. Ik mikte meer op het zichtbare element. En dan beter iets dan niets was mijn gedachte.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik begrijp het probleem niet. Je kunt toch gewoon een scherm neerzetten en anderhalve meter afstand houden? Maar nee. Er staat nooit een scherm, dus komt er ook geen scherm.

In ieder geval heeft de katholieke avondmaalsviering wel veel praktische voordelen, zij het dat daarbij het gemeenschappelijk aan een tafel zitten ontbreekt, wat op zich wel een belangrijk symbolisch onderdeel is van het heilig avondmaal.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Marion schreef:Is het raar gedacht als alleen de predikant het sacrament gebruikt? Dan wordt het wel zichtbaar bediend in de gemeente.
Het is natuurlijk verre van wenselijk, maar dan heb je nog iets in plaats van helemaal niets.
Hoe zie jij dan de gemeenschap der heiligen in de viering van het Heilig Avondmaal?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Marion schreef:Is het raar gedacht als alleen de predikant het sacrament gebruikt? Dan wordt het wel zichtbaar bediend in de gemeente.
Het is natuurlijk verre van wenselijk, maar dan heb je nog iets in plaats van helemaal niets.
Dan wordt het net als de pastoor, die zei: Ik eet voor u allen.
Lijkt mij geen bijbelse grond hebben. Jezus gebruikte het Avondmaal MET zijn discipelen, brak het brood en deelde het.
Iets is niet altijd beter dan niets, denk ik althans.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Anselmus »

Hollander schreef:
Marion schreef:Is het raar gedacht als alleen de predikant het sacrament gebruikt? Dan wordt het wel zichtbaar bediend in de gemeente.
Het is natuurlijk verre van wenselijk, maar dan heb je nog iets in plaats van helemaal niets.
Hoe zie jij dan de gemeenschap der heiligen in de viering van het Heilig Avondmaal?
Vorig jaar was ik in een gemeente waar iedereen een stukje brood pakte. Iedereen hield het vast tot de laatste had. Toen sprak de predikant de formule en at iedereen. Die dit tegelijk te doen, was er toch een ervaring van eenheid. Eten van het ene brood. Dat kan eventueel ook met kleine bekertjes. Niet meest ideaal, maar wel mogelijk.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4166
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

Ik ben het met @DDD eens. Als we bij de bediening van het HA rekening willen houden met een aantal corona-maatregelen, is afstand houden prima mogelijk.

Bij elke stoel zou brood en wijn kunnen klaar staan, zodat er niets doorgegeven hoeft te worden.

Overigens, als het HA bediend zou worden zoals het altijd is geweest, zou het voor mij een grote vreugde zijn om aan te kunnen gaan. Als de Heere nodigt en die nodiging weerklank vind in het hart, meen ik dat alle corona-perikelen weg zullen vallen. Voor aangaan is geloof nodig, daarbij voor mij ingesloten de zekerheid dat ons door het aangaan geen corona zal overkomen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:Overigens, als het HA bediend zou worden zoals het altijd is geweest, zou het voor mij een grote vreugde zijn om aan te kunnen gaan. Als de Heere nodigt en die nodiging weerklank vind in het hart, meen ik dat alle corona-perikelen weg zullen vallen. Voor aangaan is geloof nodig, daarbij voor mij ingesloten de zekerheid dat ons door het aangaan geen corona zal overkomen.
Vooropgesteld, ik vind je bijdrage getuigen van een groot geloof, als ik dat zo mag zeggen, maar ik vrees dat er over het algemeen wel meer kleingelovigen zullen zijn, als je het niet krijgen van Corona hieronder laat vallen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hendrien
Berichten: 1341
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrien »

Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:Overigens, als het HA bediend zou worden zoals het altijd is geweest, zou het voor mij een grote vreugde zijn om aan te kunnen gaan. Als de Heere nodigt en die nodiging weerklank vind in het hart, meen ik dat alle corona-perikelen weg zullen vallen. Voor aangaan is geloof nodig, daarbij voor mij ingesloten de zekerheid dat ons door het aangaan geen corona zal overkomen.
Vooropgesteld, ik vind je bijdrage getuigen van een groot geloof, als ik dat zo mag zeggen, maar ik vrees dat er over het algemeen wel meer kleingelovigen zullen zijn, als je het niet krijgen van Corona hieronder laat vallen.
Dan kunnen we ook gerust met z’n allen in de kerk gaan zitten zonder coronamaatregelen. Er is wezenlijk geen verschil tussen de Woordbediening en de bediening van het H. Avondmaal.
Plaats reactie