Gereformeerde Gemeenten

Mistig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

pierre27 schreef:
Hollander schreef:
Ambtenaar schreef:En wat maakt zo’n synodebesluit nu uit? Een synode kan toch niet bepalen welke vertaling jij mag gebruiken?
Vandaar dat het ook gaat over het kerkelijk gebruik. Dus niet over individuele keuzes van mensen uit welke vertaling zijzelf lezen of meelezen.
Logisch dat mensen individueel kunnen bepalen welke vertaling ze lezen/gebruiken. Maar eveneens logisch dat een kerkenraad een lijn trekt voor de kerkelijke activiteiten. Tamelijk onbeleefd wanneer je dan toch een andere vertaling gaat gebruiken bij de kerkelijke activiteiten.
Net zo onbeleefd als die dominee die weigerde uit de Bijbel te lezen op ziekenbezoek, toen het een HSV bleek te zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef:
pierre27 schreef:
Hollander schreef:
Ambtenaar schreef:En wat maakt zo’n synodebesluit nu uit? Een synode kan toch niet bepalen welke vertaling jij mag gebruiken?
Vandaar dat het ook gaat over het kerkelijk gebruik. Dus niet over individuele keuzes van mensen uit welke vertaling zijzelf lezen of meelezen.
Logisch dat mensen individueel kunnen bepalen welke vertaling ze lezen/gebruiken. Maar eveneens logisch dat een kerkenraad een lijn trekt voor de kerkelijke activiteiten. Tamelijk onbeleefd wanneer je dan toch een andere vertaling gaat gebruiken bij de kerkelijke activiteiten.
Net zo onbeleefd als die dominee die weigerde uit de Bijbel te lezen op ziekenbezoek, toen het een HSV bleek te zijn.
Ja dat vind ik ook onbeleefd. Hij kan er soms wat van;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef:
Vind je? Ook als je niet begrijpt wat er staat? De GG kan officieel vasthouden aan de SV, maar dat wordt dan typisch een geval van de wal die het schip keert.

Waarom moeten praktisch opgeleiden en laag geletterden een dode taal leren terwijl predikanten dat niet hoeven?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mistig schreef:
pierre27 schreef:
Hollander schreef:
Vind ik ook! En oog om oog, tand om tand zegt de Schrift!
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef:
Vind je? Ook als je niet begrijpt wat er staat? De GG kan officieel vasthouden aan de SV, maar dat wordt dan typisch een geval van de wal die het schip keert.

Waarom moeten praktisch opgeleiden en laag geletterden een dode taal leren terwijl predikanten dat niet hoeven?
Ik laat het ze graag dat bij de GG zelf bespreken en besluiten. Persoonlijk denk ik dat het niet begrijpen soms werkelijk zo is en daar moet blijvend aandacht voor zijn en soms niet willen en het als een stok gebruikt wordt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Ik laat het ze graag dat bij de GG zelf bespreken en besluiten. Persoonlijk denk ik dat het niet begrijpen soms werkelijk zo is en daar moet blijvend aandacht voor zijn en soms niet willen en het als een stok gebruikt wordt.
Vanzelfsprekend moeten ze zelf besluiten. Het gaat enkel wel om de argumenten waarop een besluit gebaseerd is.

Je ziet nu al dat m.b.t. dit onderwerp een deel van de leden op drift is geraakt door thuis een andere vertaling te gebruiken. Dat deel zal enkel groter worden. Een effect van halsstarrig vasthouden aan de SV is verdere verwijdering tussen een groter wordend deel van de leden en de kerkleiding.

Het stuk van dr. De Vries is wat mij betreft helder. Er zijn geen goede argumenten om vast te houden aan de SV, omdat gebruikte argumenten gestoeld zijn op dubieuze onderbouwing.
DDD

Bericht door DDD »

Ik snap niet wat Pierre27 zegt. Het gaat nu toch over de interpretatie van synodeafspraken? Het zou praktisch zijn als deze gewoon beschikbaar zijn, maar die zijn geheim, althans niet op internet te vinden. Wat niet helemaal hetzelfde is, want waarschijnlijk kun je voor honderden euro's wel een papieren versie krijgen als je lid of misschien alleen als je ambtsdrager bent.

In ieder geval kun je het begrip kerkelijke bijeenkomsten erg ruim uitleggen. En kerkelijke activiteiten nog ruimer.

En verder is het al vaker voorgekomen dat de synode dwaalt op praktische punten. Denk aan internet. Het is altijd goed om je eigen gezonde verstand te gebruiken. En dat betekent dus dat je prima de HSV kunt meenemen naar de kerk. En in veel gemeenten doet een groot deel van de leden dat ook. Het voordeel is, dat je dan gelijk de verschillen ziet, dan heeft het meelezen ook een extra praktisch nut.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kerkenraden krijgen de digitale versie van de acta inderdaad. En op verzoek ook de papieren versie.
Tot voor enkele jaren kregen kerkenraden automatisch voor alle kerkenraadsleden een papieren versie toegestuurd.
Hollander

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:Kerkenraden krijgen de digitale versie van de acta inderdaad.
Via kerkelijke dienstverlening.nl zijn de acta van 2019 binnenkort voor iedereen te bestellen, toch?
Historische acta zie ik alleen te koop staan t/m 1959.
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Kerkenraden krijgen de digitale versie van de acta inderdaad. En op verzoek ook de papieren versie.
Tot voor enkele jaren kregen kerkenraden automatisch voor alle kerkenraadsleden een papieren versie toegestuurd.
Dan is het toch een beetje te achterhalen. Nou goed, ze staan bij ons niet op de website in ieder geval. Het is al heel wat dat ze niet louter op papier worden verstrekt.
samanthi

Bericht door samanthi »

pierre27 schreef:
Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef:

Ik laat het ze graag dat bij de GG zelf bespreken en besluiten. Persoonlijk denk ik dat het niet begrijpen soms werkelijk zo is en daar moet blijvend aandacht voor zijn en soms niet willen en het als een stok gebruikt wordt.
Het individu mag het zelf niet bepalen in sommige gemeente, vanaf de kansel wordt er voor gewaarschuwd. Een stok om te slaan? misschien wel, misschien niet, maar je moet verder kijken dan jezelf, ik hamer er steeds op dat er gelet moet worden op mensen die moeite hebben met taal, hetzij dyslexie, hetzij een klein woordenschat, hetzij minder bedreven in begrijpend lezen, wijzelf zijn nu in de Hebreeën bezig, tekst voor tekst, je moet goed lezen en nadenken wat staat er nu eigenlijk, wat wordt er nu eigenlijk bedoeld, ik heb een studiebijbelapp (waarbij ik de Naardense Bijbel gebruik) en de basisbijbel. Het is hard studeren. Kanttekeningen en BMU erbij, zou dat de bedoeling zijn, voor iemand met minder capaciteiten?

Wat is er verkeerd aan als kond gedaan, verkondigt wordt, of hovaardig, hoogmoedig of trots? Dat gij in jij of u verandert?
Bovendien zijn wij er mee opgegroeid en hebben ook de WG van der Hulst boekjes en de kinderbijbel dan Vreugdehil gehoord en gelezen, ik spreek hier voor
"de boven de vijftigers", wij waren nog bekend met de oudere taal.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Charles

Bericht door Charles »

In mijn GerGem zitten de meeste leden zondags met een HSV voor zich.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Charles schreef:In mijn GerGem zitten de meeste leden zondags met een HSV voor zich.
En wat zei de dominee zondagmiddag daar dan van?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Charles

Bericht door Charles »

Niets. Denk dat de meeste kerkenraadsleden thuis ook HSV gebruiken.
GGotK

Bericht door GGotK »

Charles schreef:In mijn GerGem zitten de meeste leden zondags met een HSV voor zich.
Hoe weet je dat?
Plaats reactie