De koster en de organist

Piet Puk

Re: De koster en de organist

Bericht door Piet Puk »

De koster en de organist die hadden de kerk, die hadden de kerk, de koster en de organist, die hadden de kerk gemist!

Ze aten samen op de stoep, een rolletje snoep, een rolletje snoep. Ze aten samen op de stoep, een rolletje zoete snoep!

Precies om 7 over 11 begon me de dienst, begon me de dienst. Precies om 7 over 11 begon me de dienst vanzelf!

En als de dienst niet stoppen kan, dan zingen* ze nog, dan zingen ze nog. En als de dienst niet stoppen kan, dan zingen ze morgen nog!

Op de wijze van : de Stoker en de Machinist. Met dank aan de creatieve ingeving van samanthi

* Uiteraard a Capella, want de organist is er niet :garde
samanthi

Bericht door samanthi »

Piet Puk schreef:De koster en de organist die hadden de kerk, die hadden de kerk, de koster en de organist, die hadden de kerk gemist!

Ze aten samen op de stoep, een rolletje snoep, een rolletje snoep. Ze aten samen op de stoep, een rolletje zoete snoep!

Precies om 7 over 11 begon me de dienst, begon me de dienst. Precies om 7 over 11 begon me de dienst vanzelf!

En als de dienst niet stoppen kan, dan zingen* ze nog, dan zingen ze nog. En als de dienst niet stoppen kan, dan zingen ze morgen nog!

Op de wijze van : de Stoker en de Machinist. Met dank aan de creatieve ingeving van samanthi

* Uiteraard a Capella, want de organist is er niet :garde
hahahha het nieuwe forumlied
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl

Bericht door ejvl »

John Galt schreef:Als je het niet (meer) gewend bent, moet je soms toch wel eens glimlachen om het bijzondere taalgebruik op de kansel. Als er voor een zieke gebeden wordt, gaat het steevast over "de handen der doktóren". Normaal zegt geen mens dat, dan zeg je: dokters, of: artsen.
Vaak genoeg "de handen van de medicijnmeester" gehoord. Dan is doktoren nog nieuwerwets. :)
Hollander

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:Een koster is geen dorpel- of deurwachter. Tenzij de koster bij jullie gewapend bij de deur staat om te controleren wie er allemaal naar binnengaat.Het beeld is ook volkomen onjuist en niet Bijbels. In tegenstelling tot aardse koningen is de Hemelse Koning namelijk voor iedereen benaderbaar.
Met alle RIVM-maatregelen is die controle er tegenwoordig wel in veel kerken. Onze koster(es) staat meestal gewapend met een kop koffie of een kan water om iedereen welkom te heten. En als dat wapen niet concreet in handen is, dan is dit vrijwel altijd binnen handbereik. Voor gemeenteleden én gasten.

En verder, de woorden dorpelwachter en speelman zijn niet mijn woorden. Ik geef er zeker geen voorkeur aan, omdat ik vind dat ambtsdragers zich zoveel mogelijk in gangbaar Nederlands moeten uitdrukken. Maar jouw typeringen 'volkomen onjuist' en 'niet Bijbels' zijn voor mij voorbeelden van doordraverij.
Orchidee

Re: RE: Re: De koster en de organist

Bericht door Orchidee »

John Galt schreef:Als je het niet (meer) gewend bent, moet je soms toch wel eens glimlachen om het bijzondere taalgebruik op de kansel. Als er voor een zieke gebeden wordt, gaat het steevast over "de handen der doktóren". Normaal zegt geen mens dat, dan zeg je: dokters, of: artsen.

Soms verbaas ik me erook over hoeveel woorden men nodig heeft om iets te zeggen. Pas hoorde ik een ouderling aankondigen: "De schriftlezing hedenmorgen kan uw gewijde aandacht opgetekend vinden in de tweede brief van den apostel Petrus en daarvan het eerste hoofdstuk." Onze dominee zegt dan: "We lezen 2 Petrus 1". Geen wonder dat onze kerkdiensten bijna een half uur korter zijn.

En on-topic: @Dodo, is een mantelpakje met een schoudertasje een idee?
Ik moet er idd ook om glimlachenAfbeelding
Waarom zulke rare, omslachtige, woorden en zinnen gebruiken als predikant/ambtsdrager Afbeelding

En ook off-topic : bestaan mantelpakjes nog?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De dorpelwachter is meer de welkomstdienst, of - zoals ze het in een nabijgelegen gemeente noemen - de drempelgroeter.
Dodo

Bericht door Dodo »

O ja, die doktóren. Zo'n raar woord.
En een mantelpakje... dat zou mijn eerste worden. En ik zou naar Speksnijder moeten, denk ik. Miss Etam heeft dat niet ;-)
Omdat je toch wat zichtbaar bent, moet het iets zijn wat netjes is, maar waar je je ook prettig in voelt.
Hollander

Bericht door Hollander »

Dodo schreef:O ja, die doktóren. Zo'n raar woord. (...)
Wat is mis met het woord doktoren?
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:O ja, die doktóren. Zo'n raar woord.
En een mantelpakje... dat zou mijn eerste worden. En ik zou naar Speksnijder moeten, denk ik. Miss Etam heeft dat niet ;-)
Omdat je toch wat zichtbaar bent, moet het iets zijn wat netjes is, maar waar je je ook prettig in voelt.
Nee die is failliet.
En mantelpakjes bestaan nog. Ze hingen zelfs gewoon bij WE in de winkels.
Afbeelding

Deze is bij Otto verkrijgbaar.
Er zijn heel veel vrouwen die vanwege hun werk in een mantelpakje moeten lopen.

Een koster is toch een visitekaartje.
Maar een nette jurk is natuurlijk ook prima.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Dodo schreef:O ja, die doktóren. Zo'n raar woord.
Nee die is failliet.
En mantelpakjes bestaan nog. Ze hingen zelfs gewoon bij WE in de winkels.
Afbeelding

Deze is bij Otto verkrijgbaar.
Er zijn heel veel vrouwen die vanwege hun werk in een mantelpakje moeten lopen.

Een koster is toch een visitekaartje.
Maar een nette jurk is natuurlijk ook prima.
Als je n j een uitvaart werk zou hij van pas komen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Mara schreef: Er zijn heel veel vrouwen die vanwege hun werk in een mantelpakje moeten lopen.
Dat is tegenwoordig lang niet meer zo als vroeger. Ik kom wekelijks bij behoorlijk wat kantoren waar iedereen netjes is gekleed. Maar de tijd van mantelpakjes is echt voorbij. Een mooie nette vrouwenbroek, een nette jurk etc. met allerlei combinaties zie je veel vaker.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Alleen nog als uniform worden ze gedragen.
Voor grote ketens, vliegmaatschappijen, uitvaartbranche enz.
In een kerk zie ik het al heel wat jaren niet meer.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:
Mara schreef: Er zijn heel veel vrouwen die vanwege hun werk in een mantelpakje moeten lopen.
Dat is tegenwoordig lang niet meer zo als vroeger. Ik kom wekelijks bij behoorlijk wat kantoren waar iedereen netjes is gekleed. Maar de tijd van mantelpakjes is echt voorbij. Een mooie nette vrouwenbroek, een nette jurk etc. met allerlei combinaties zie je veel vaker.
Mantelpak kan met rok EN met broek zijn. ;)
En je moet niet uitsluitend denken aan kantoren.
Maar sommige vliegmaatschappijen laten hun stewards/essen een mantelpak dragen.
Of zoals Samanthi opmerkt, de begrafenisondernemer.
Maar in het hogere segment worden zeker mantelpakken gedragen, net als jurken met jasjes - tenue de ville.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Maar een vrouwelijke koster moet er toch niet uit gaan zien als een stewardess?
samanthi

Bericht door samanthi »

Erskinees schreef:Maar een vrouwelijke koster moet er toch niet uit gaan zien als een stewardess?
Nee en een mannelijke ook niet als een begrafenisdienaar
Plaats reactie