Gereformeerde Gemeenten

-DIA-
Berichten: 32817
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:Zijn er gemeenten in Duitsland die in de lijn van die puriteinen willen staan? De EKD zit toch op een andere lijn.
De EKD is een soort federatieve kerk. Meest inderdaad niet zo behoudend meer en nogal heterogeen. Toch rond het Siegerland, en daaromtrent is nog iets te vinden van wat mannen als Kohlbrugge en Krumacher daar predikten. Deze streek lijkt ook nu de meest behoudende streek in Duitsland. Ook ds. Latzel is afkomstig uit deze streek, hoewel hij als rooms-katholiek is opgegroeid.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door John Galt »

Ik zou het handig vinden als iemand die een linkje plaatst, er ook bijzet waar het over gaat. Het kan aan mijn instellingen liggen, maar ik zie vaak maar de helft van de link en dan heb ik geen idee waar het over gaat. Ik dacht nu dat het een reactie was op het classis-examen.
#doeislief
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Mooi nieuws. Ik vind het ook goed te lezen dat de classis niet alleen de financiële last draagt, maar ook gaat over de feitelijke invulling van het werk.
Erskinees
Berichten: 2768
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Dat is inderdaad mooi. Wellicht dat de betrokkenheid nog groter wordt wanneer de evangelisatiepost echt van de classis voelt, i.p.v. het deputaatschap. Het deputaatschap kan zich dan meer richten op ontwikkeling van materialen en bij- en nascholing.
Nu zijn er drie smaken evangelisatiewerkers:
- In dienst bij het deputaatschap
- In dienst bij de classis
- In dienst bij een plaatselijke gemeente
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Zo is dat. Al blijf ik het woord veldwerker een rare benaming vinden. Ik zou dat niet op mijn visitekaartje willen hebben.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Wellicht dat de betrokkenheid nog groter wordt wanneer de evangelisatiepost echt van de classis voelt, i.p.v. het deputaatschap.
Wellicht doen ze dat niet omdat de classis Utrecht te verdeeld is om dat eensgezind te doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Wellicht dat de betrokkenheid nog groter wordt wanneer de evangelisatiepost echt van de classis voelt, i.p.v. het deputaatschap.
Wellicht doen ze dat niet omdat de classis Utrecht te verdeeld is om dat eensgezind te doen.
Het is juist dat de classis het wél doet ipv niet.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10637
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Wellicht dat de betrokkenheid nog groter wordt wanneer de evangelisatiepost echt van de classis voelt, i.p.v. het deputaatschap.
Wellicht doen ze dat niet omdat de classis Utrecht te verdeeld is om dat eensgezind te doen.
Tjonge. Jij denkt in verdeeldheid volgens mij.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Sorry. Ik lees niet goed blijkbaar. Dat heb je, als je te druk bent met andere zaken.

Maar laat ik ook eens mijn beklag doen. Er wordt vaak steen en been geklaagd dat op de Theologische School alleen personen uit gemeenten ter rechterzijde aangenomen worden. Maar als het over veldwerkers gaat, komen ze vaak alleen uit gematigde gemeenten. Wat zou daarvan de oorzaak zijn?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10500
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Jantje schreef:Sorry. Ik lees niet goed blijkbaar. Dat heb je, als je te druk bent met andere zaken.

Maar laat ik ook eens mijn beklag doen. Er wordt vaak steen en been geklaagd dat op de Theologische School alleen personen uit gemeenten ter rechterzijde aangenomen worden. Maar als het over veldwerkers gaat, komen ze vaak alleen uit gematigde gemeenten. Wat zou daarvan de oorzaak zijn?
Dat er uit niet-gematigde gemeenten geen (geschikte) sollicitanten zijn?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1485
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

In gematigde gemeenten is er misschien meer bewogenheid met mensen die hun leven leiden zonder dat ze kennis van God hebben. En dat het heil ook voor hen bedoeld is.
In rechtsere gemeenten leeft meer de gedachte dat je eerst uitverkoren moet zijn voordat je het Evangelie tot je mag nemen. En iemand die "in de wereld" leeft is, op het eerste gezicht, niet uitverkoren.
Anders geformuleerd kun je zeggen dat in rechtsere gemeenten de vragen rondom het heil meer geinternaliseerd worden en in linksere gemeenten meer geexternaliseerd.

Maar uiteindelijk is ieder mens anders en kunnen dit soort generalisaties gevaarlijk zijn.
Pianoman
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2018, 20:27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Pianoman »

DDD schreef:Zo is dat. Al blijf ik het woord veldwerker een rare benaming vinden. Ik zou dat niet op mijn visitekaartje willen hebben.
Prachtig woord toch? De velden zijn.....

En anders gebruik je maar het mooie bijbelsche woord "landarbeider".....
crossmountain
Berichten: 534
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Wat een sympathieke persoonlijkheid! Heel fijn.
Mooi interview met hem door niemand minder dan Beau van Erven Dorens!
https://www.rtlxl.nl/programma/het-rott ... 390511aae6
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Jaco is inderdaad een heel sympathieke knul. Hij is nu veldwerker bij Ontmoeting in Rotterdam.
Plaats reactie