Gereformeerde Gemeenten

Herman
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Maar hoe zie je dan de diensten op het zendingsveld die qua vorm etc wel anders zijn dan onze klassieke vormen?
We overschatten de vormen. Ook daar.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef:
Bezorgd schreef:Maar hoe zie je dan de diensten op het zendingsveld die qua vorm etc wel anders zijn dan onze klassieke vormen?
We overschatten de vormen. Ook daar.

Helemaal eens.
Daarom hoeft het dus ook helemaal geen probleem te zijn als het er in een missionaire gemeente wat anders aan toe gaat.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:Voor die culturen zijn de ZGG-diensten daar alsnog vrij traditioneel, rustig en klassiek verwacht ik.
Dat kan. Maar als ik bv de filmpjes zie van de gemeente waar Cristian Dekker voorgaat, dan ziet het er toch heel anders uit als onze diensten.
En terecht denk ik. Die mensen leven in een heel andere cultuur.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Als je voor de scheiding van kerk en wereld ben, dan zorg je ook in Afrika dat er géén trommels in je dienst zijn.

De connectie met de voorouderwereld is daar zo mee verweven, dat je radicaal moet zijn in de afwijzing.

Als we de vormen overschatten, dan bedoel ik daarmee dat we blijkbaar van mening zijn dat die ook maar enigszins bijdragen aan de verspreiding van het evangelie. Daar geloof ik niet in. Het gaat om de kracht die de Heilige Geest paart aan de verkondiging en de vormen kunnen we laten voor het is: gewoon helemaal niet toepassen.
GGotK

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
GGotK schreef:
Dat is dus het voornaamste discussiepunt, verandert er inhoudelijk (n)iets?

Klopt. Meer de Joden een Jood en de Grieken een Griek, zeg maar.
Afrikaanse mensen hebben nu eenmaal weinig met het iso-ritmisch zingen bij een orgel.
Dat is toch niet vreemd?
Nee. Ik stel de vraag omdat veranderingen in vorm vaak samengaan met of uitmonden in veranderingen qua inhoud.
samanthi

Bericht door samanthi »

Erskinees schreef:Voor die culturen zijn de ZGG-diensten daar alsnog vrij traditioneel, rustig en klassiek verwacht ik.
https://youtu.be/O2okPIYGzFw
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef:Als je voor de scheiding van kerk en wereld ben, dan zorg je ook in Afrika dat er géén trommels in je dienst zijn.

De connectie met de voorouderwereld is daar zo mee verweven, dat je radicaal moet zijn in de afwijzing.

Als we de vormen overschatten, dan bedoel ik daarmee dat we blijkbaar van mening zijn dat die ook maar enigszins bijdragen aan de verspreiding van het evangelie. Daar geloof ik niet in. Het gaat om de kracht die de Heilige Geest paart aan de verkondiging en de vormen kunnen we laten voor het is: gewoon helemaal niet toepassen.

Zeg je hiermee, dat waar ook ter wereld er christenen zijn die trommels in hun diensten gebruiken, ze daarmee te weinig afstand nemen van de wereld?

Volgens mij is het gebruik van pauken in zendingsgemeenten algemeen geaccepteerd. Ik denk dat je het niet groter moet maken dan het is.
GGotK

Bericht door GGotK »

Delftenaar schreef:De gemeente De Wegwijzer in Almere is de enige missionaire gemeente die ontstaan is vanuit het evangelisatiewerk van de GG. Alleen heeft de GG zich daar al zo'n 20 jaar geleden uit teruggetrokken.
Dat is feitelijk niet geheel juist.

Dhr Meulmeester in een interview met het RD in 2016:
Kerkrechtelijk bleek het niet mogelijk te zijn om ons bij de GG aan te sluiten. Ook andere wegen liepen op niets uit, zodat we besloten om zelfstandig door te gaan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Dat kan. Maar als ik bv de filmpjes zie van de gemeente waar Cristian Dekker voorgaat, dan ziet het er toch heel anders uit als onze diensten.
Reken maar dat de inhoud zeer bevindelijk-gereformeerd is, gebaseerd is op de leer van Gods onfeilbaar Woord en de daarop gegronde belijdenisgeschriften.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Reken maar dat de inhoud zeer bevindelijk-gereformeerd is, gebaseerd is op de leer van Gods onfeilbaar Woord en de daarop gegronde belijdenisgeschriften.
Waarom zeg je dit? Daar gaat het nu toch niet om?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zeker wel...

Kand. P.C. Vlot zal op D.V. zaterdag 22 augustus 2020 om 9.30 uur classicaal examen afleggen in de Sionskerk van de Gereformeerde Gemeente te Goes. Er volgt nog een link waar mansleden zich kunnen aanmelden om hierbij aanwezig te zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Zeker wel...

.

Hoe dan?
John Galt

Bericht door John Galt »

Tot mijn verrassing zag ik dat evangelist Krijgsman ook geregeld voorgaat in de diensten van de Alle Dag Kerk in Amsterdam. Zijn preken staan broederlijk tussen Antoine Bodar en Alain Verheij. https://www.alledagkerk.nl/preken/
Who is John Galt? :quoi
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

John Galt schreef:Tot mijn verrassing zag ik dat evangelist Krijgsman ook geregeld voorgaat in de diensten van de Alle Dag Kerk in Amsterdam. Zijn preken staan broederlijk tussen Antoine Bodar en Alain Verheij. https://www.alledagkerk.nl/preken/

Mooi. Als je het Woord kunt verkondigen moet je dat ook doen.
Johan ging ook zeer goed om met ds Paul Visser en Jurjen ten Brinke. Als het goed is heeft een evangelist breder leren kijken.
DDD

Bericht door DDD »

Daarvoor hoef je niet zo heel breed te kijken hoor. Al is dat breder kijken niet altijd geheel wederzijds, in de genoemde gevallen.
Plaats reactie