Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zo is dat. Ik neem graag aan dat je het bedoelt als een spiegel voor mij. Dat het mijns inziens meer een spiegel voor jou is, doet daar niet aan af.
@Parel:
Daarom zeg ik: de evangelisatieposten zijn meer een pr-middel en een instrument ter promotie van de bevindelijk-gereformeerde subcultuur dan dat zij in stand worden gehouden om te evangeliseren. Overigens zijn de evangelisten daar gemiddeld genomen vast heus wel op uit, daar gaat het niet om. Maar dat staat er los van. Laat staan wat een individuele ouderling doet op zo'n post. Dat heeft er al helemaal niets mee te maken.
@Parel:
Daarom zeg ik: de evangelisatieposten zijn meer een pr-middel en een instrument ter promotie van de bevindelijk-gereformeerde subcultuur dan dat zij in stand worden gehouden om te evangeliseren. Overigens zijn de evangelisten daar gemiddeld genomen vast heus wel op uit, daar gaat het niet om. Maar dat staat er los van. Laat staan wat een individuele ouderling doet op zo'n post. Dat heeft er al helemaal niets mee te maken.
Precies wat ik aangaf. Geniet van je dag.DDD schreef:Zo is dat. Ik neem graag aan dat je het bedoelt als een spiegel voor mij. Dat het mijns inziens meer een spiegel voor jou is, doet daar niet aan af.
@Parel:
Maar er is aan de gemiddelde Ger Gemmer toch wel uit te leggen dat het er in Alkmaar anders aan toe gaat dan in Alblasserdam en in Emmen anders dan in Ermelo? Dat de psalters in Canada hipper klinken dan de psalmen vindt ook iedereen prachtig.
Who is John Galt? 

DDD schreef:Als je praat over dingen waar je geen verstand van hebt, kun je ook overwegen je mond te houden. Want dit komt niet erg slim op mij over.Simon0612 schreef:Ja joh lekker doen. Maak allemaal niet uit. Er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken. Ik heb weer even mijn werkstress eruit kunnen lachen. Bedankt DDD. Welterusten.DDD schreef:Ik blijf er toch bij dat het zo werkt. Maar deze discussie kwam pas al op dit forum langs.
Er is wel degelijk een bewust impliciet beleid om niet te komen tot verzelfstandiging, en een expliciet beleid om niet te komen tot missionaire gemeenten. Daarom, althans vanwege de doorwerking van dat beleid in de classis, is de gemeente in Almere ook naar een ander kerkverband over moeten gaan.
Het kamerlid Segers heeft hier nog niet zolang geleden een droevige bladzijde uit een boekje over open gedaan, en voor mensen die de verslagen van synodes lezen en het blad van de Evangelisatie is mijn conclusie eenvoudig te trekken.
Ik geloof best dat het deputaatschap dit niet wil. Maar de vetgedrukte zin hierboven slaat echt nergens op en vind ik lachwekkend. En onderbouw het anders waarom je dit stelt.DDD schreef:Men ziet de evangelisatieposten als een soort promotiemiddel voor de bevindelijk-gereformeerde subcultuur.
Dat is geen expliciet beleid. Maar als men evangelisatie voorop zou stellen, dan zouden het nu bloeiende gemeenten zijn, net als de evangelisatiegemeenten van de CGK en die van Almere. Dat is eenvoudig voor iedereen te constateren. Er is geen reden om aan te nemen dat God specifiek het evangelisatiewerk van de GG ongezegend zou willen laten.
De onderbouwing is heel simpel. Lees één jaar het blad van het deputaatschap, plus alle verslagen van vergaderingen. En dan heb je het antwoord.
@John Galt
De gemiddelde gergemmer is daarvoor niet de norm. Het gaat om de uiterste rechterflank. Die bevolkt het deputaatschap en die doet het moeilijkst. De linkerflank bemoeit zich er niet mee maar richt zich samen met het midden op classicale en gemeentelijke evangelisatie en het midden betaalt het overgrote deel maar heeft landelijk weinig in te brengen.
De onderbouwing is heel simpel. Lees één jaar het blad van het deputaatschap, plus alle verslagen van vergaderingen. En dan heb je het antwoord.
@John Galt
De gemiddelde gergemmer is daarvoor niet de norm. Het gaat om de uiterste rechterflank. Die bevolkt het deputaatschap en die doet het moeilijkst. De linkerflank bemoeit zich er niet mee maar richt zich samen met het midden op classicale en gemeentelijke evangelisatie en het midden betaalt het overgrote deel maar heeft landelijk weinig in te brengen.
Dit zit dus vol met aannames. Hoe weet jij of het evangelisatiewerk, hoe klein het ook is en blijft, ongezegend is? Of is het voor jou alleen een zegen als er een bloeiende gemeente ontstaat? Al moest er een post zijn voor 1 zondaar die tot God bekeerd moet worden, dan komt die post er!DDD schreef:Dat is geen expliciet beleid. Maar als men evangelisatie voorop zou stellen, dan zouden het nu bloeiende gemeenten zijn, net als de evangelisatiegemeenten van de CGK en die van Almere. Dat is eenvoudig voor iedereen te constateren. Er is geen reden om aan te nemen dat God specifiek het evangelisatiewerk van de GG ongezegend zou willen late.
-
- Verbannen
Even een zijdelingse opmerking hierover: de gemeente in Gent staat ook in de traditie van de BhP-gemeenten. Ik meen dat daar tijdens de zondagse erediensten ook geen HSV-gelezen wordt. Dus dat zegt ook niet alles.DDD schreef:net als de evangelisatiegemeenten van de CGK
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Het gaat niet om de gemiddelde GerGemmer, alhoewel ik me afvraag of die dat begrijpt. Het is niet persoonlijk bedoeld of zo, maar ga iemand als Jantje maar eens uitleggen als er op een evangelisatiepost of missionaire gemeente uit de HSV wordt gelezen; of af en toe uit de nieuwe psalmberijming gezongen.John Galt schreef:Maar er is aan de gemiddelde Ger Gemmer toch wel uit te leggen dat het er in Alkmaar anders aan toe gaat dan in Alblasserdam en in Emmen anders dan in Ermelo? Dat de psalters in Canada hipper klinken dan de psalmen vindt ook iedereen prachtig.
Maar de kerkenraden en het deputaatschap willen dat niet.
De posten verschillen onderling ook wel wat. Wij zijn zelf tijdens weekendjes weg in Amsterdam, Tilburg en Leeuwarden geweest. Dat waren hele open en hechte groepjes, erg vriendelijk. Ik zou er zo kunnen kerken, zij het dat het geen gemeenten zijn.parel schreef:Toch jammer. De keren dat ik de evangelisatie post bezocht, werd ik als vreemde bijvoorbeeld ook niet aangesproken. Dat vind ik voor een 'normale' gemeente al kwalijk, maar voor een evangelisatiegemeente, die toch gericht zouden moeten zijn op gasten, des te kwalijker
Volgens mij hebben een of twee evangelisatiepost best een vrij grote kern met trouwe bezoekers. En met groot bedoel ik uiteraard geen honderden. Wanneer die gemeenten zouden omgevormd worden naar missionaire gemeente, wordt deze gemeente autonoom. Dan verliest het deputaatschap als het ware de macht. Het is wel jammer dat de posten niet wat meer vrijheid krijgen. Bijvoorbeeld in het gebruik van de berijming van ds. Meeuse o.i.d.Tiberius schreef: Bovendien, wat Bezorgd en DDD al noemen, passen missionaire activiteiten niet zo goed bij het kerkverband.
HSV vind ik een ander verhaal, hoewel ik er zelf anders insta, heeft het kerkverband best wel wat bezwaren m.b.t. deze vertaling. Dan ga je die niet vrijgeven voor evangelisatiedoeleinden.
Mooi dat het kan maar.... wat een gedoe. komen ze dan met een tourincar ofzo?CvdW schreef: evangelisatieposten zijn verbonden aan gemeenten. Zoals Merksem verbonden is aan Yerseke.
Mensen die kerken bij Merksem zijn lid in Yerseke. Wanneer het HA is in Yerseke komen er ook mensen vanuit Merksem. (Is in ieder geval geweest)
in de NRC mogen alle sacramenten gewoon in afdelingen bediend worden zolang er maar een predikant en ouderling meekomen. evangelisatieposten zijn ook afdelingen toch? als dat in de NRC mag dan mag dat toch zeker in Nederland
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Overigens (sommigen) de evangelisten zouden wel eens wat anders willen. Betrokken en bewogen evangeliedienaars.
die totaal geen moeite hebben met een gitaar in de dienst, een zanggroepje, een toegankelijkere vertaling of een beamer ter ondersteuning Of andere gebruiken die je in missionaire gemeenten met diverse culturen vaker ziet.
Het zijn vooral de deputaten die het lastig vinden.
Daarvan hebben sommigen weinig gevoel met evangelisatiewerk. Enkelen komen zelfs nooit tijdens een zondagse dienst op de post.
die totaal geen moeite hebben met een gitaar in de dienst, een zanggroepje, een toegankelijkere vertaling of een beamer ter ondersteuning Of andere gebruiken die je in missionaire gemeenten met diverse culturen vaker ziet.
Daarvan hebben sommigen weinig gevoel met evangelisatiewerk. Enkelen komen zelfs nooit tijdens een zondagse dienst op de post.
Dat is triest ja. Ik spreek ook met enige regelmaat evangelisten die graag wat meer missionair zouden willen zijn, zodat ze aan kunnen sluiten bij de belevingswereld van hun doelgroep. Dat is nu niet mogelijk.Bezorgd schreef:Overigens (sommigen) de evangelisten zouden wel eens wat anders willen. Betrokken en bewogen evangeliedienaars.
De zondagse diensten van Stichting Ontmoeting in Rotterdam zijn een prachtig voorbeeld van wat jij noemt: bewogen evangeliedienaars enz. die met hun boodschap en middelen aansluiten bij de doelgroep. Maar Ontmoeting is niet-kerkelijk dus heeft geen last van de deputaten.
Ik vind jullie kritiek niet helemaal passend:
- Ja. de evangelisatieposten zouden meer vrijheid moeten krijgen. 1773 sluit niet aan bij de belevingswereld van outsiders.
- Maar dat hoeft niet op de wijze van Ontmoeting of door gitaren. Het gaat er allereerst om dat de taal aansluit. Ik weet van naburige een confessionele kleine PKN gemeente dat die best groeit door onkerkelijken en rand-kerkelijken. De liturgie is daar erg klassiek. Juist een klassieke liturgie kan mensen aanspreken zolang de taal van hetgeen wat gezongen, gelezen en gesproken wordt wel aansluit op de doelgroep.
Helaas zijn de posten erg beperkt in het doen van aanpassingen. Een klassieke vorm kan in combinatie met begrijpelijke taal een aantrekkingskracht zijn. Bijvoorbeeld voor degenen die op zoek zijn naar rust. Je bent niet pas missionair als je gebruik maakt van gitaren of elementen uit andere culturen. Je bent al missionair als de inhoud aansluit bij de doelgroep.
- Ja. de evangelisatieposten zouden meer vrijheid moeten krijgen. 1773 sluit niet aan bij de belevingswereld van outsiders.
- Maar dat hoeft niet op de wijze van Ontmoeting of door gitaren. Het gaat er allereerst om dat de taal aansluit. Ik weet van naburige een confessionele kleine PKN gemeente dat die best groeit door onkerkelijken en rand-kerkelijken. De liturgie is daar erg klassiek. Juist een klassieke liturgie kan mensen aanspreken zolang de taal van hetgeen wat gezongen, gelezen en gesproken wordt wel aansluit op de doelgroep.
Helaas zijn de posten erg beperkt in het doen van aanpassingen. Een klassieke vorm kan in combinatie met begrijpelijke taal een aantrekkingskracht zijn. Bijvoorbeeld voor degenen die op zoek zijn naar rust. Je bent niet pas missionair als je gebruik maakt van gitaren of elementen uit andere culturen. Je bent al missionair als de inhoud aansluit bij de doelgroep.
-
- Verbannen
Juist!Tom schreef:Een klassieke vorm kan in combinatie met begrijpelijke taal een aantrekkingskracht zijn. Bijvoorbeeld voor degenen die op zoek zijn naar rust. Je bent niet pas missionair als je gebruik maakt van gitaren of elementen uit andere culturen. Je bent al missionair als de inhoud aansluit bij de doelgroep.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- J.C. Philpot
Inderdaad!Jantje schreef:Juist!Tom schreef:Een klassieke vorm kan in combinatie met begrijpelijke taal een aantrekkingskracht zijn. Bijvoorbeeld voor degenen die op zoek zijn naar rust. Je bent niet pas missionair als je gebruik maakt van gitaren of elementen uit andere culturen. Je bent al missionair als de inhoud aansluit bij de doelgroep.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield