Wat wil je nu eigenlijk wel zeggen dan?Rewk schreef:Idem!
En ook met @eilander. Misverstand ligt denk ik daarin dat ik eerst een meer theologische bijdrage deed en daarin niet de prediking betrok. Maar "doden zullen horen de stem van de levende God" dus moet de oproep tot bekering zeker aan allen klinken. Maar ik vind het ook zo heerlijk dat God werkelijk alles moet doen, anders was het verloren. Maar wat de prediking betreft moet je daar een gemeente niet mee "doodslaan" nee.
Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
Re: RE: Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: RE: Re: RE: Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
In eerste instantie bedoelde ik (in reactie op Hoopvol) te zeggen dat eisen en pleiten op geen enkele manier iets is voor onbekeerden om te doen. Om een onbekeerd persoon niets in handen te geven om te gaan doen buiten Gods genade en Geest om. Bidden, smeken, pleiten zal altijd in geloof moeten gebeuren. De oproep "bid er maar veel om" is niet geschikt voor iemand die maar half gelooft dat God hoort. Wat dat betreft vind ik het passender om onbekeerden op hun totale doodsstaat te wijzen en van daaruit ook het Evangelie te prediken, incl. oproep tot bekering. Op dat laatste wezen sommigen maar ik zie daar ook helemaal geen conflict met wat ik in eerste instantie zei.samanthi schreef: Wat wil je nu eigenlijk wel zeggen dan?
-
- Berichten: 8620
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: RE: Re: RE: Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
Onbekeerden zien ook niet hun doodsstaat, anders waren ze wel met schrik omvangen wat de hel werkelijk is.Rewk schreef:In eerste instantie bedoelde ik (in reactie op Hoopvol) te zeggen dat eisen en pleiten op geen enkele manier iets is voor onbekeerden om te doen. Om een onbekeerd persoon niets in handen te geven om te gaan doen buiten Gods genade en Geest om. Bidden, smeken, pleiten zal altijd in geloof moeten gebeuren. De oproep "bid er maar veel om" is niet geschikt voor iemand die maar half gelooft dat God hoort. Wat dat betreft vind ik het passender om onbekeerden op hun totale doodsstaat te wijzen en van daaruit ook het Evangelie te prediken, incl. oproep tot bekering. Op dat laatste wezen sommigen maar ik zie daar ook helemaal geen conflict met wat ik in eerste instantie zei.samanthi schreef: Wat wil je nu eigenlijk wel zeggen dan?
Re: RE: Re: RE: Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
Opvallend is dat Paulus het alleen over Jezus en Dien gekruisigt heeft, bij de een begint hij met: ik zie dat jullie erg godsdienstig zijn...Rewk schreef:In eerste instantie bedoelde ik (in reactie op Hoopvol) te zeggen dat eisen en pleiten op geen enkele manier iets is voor onbekeerden om te doen. Om een onbekeerd persoon niets in handen te geven om te gaan doen buiten Gods genade en Geest om. Bidden, smeken, pleiten zal altijd in geloof moeten gebeuren. De oproep "bid er maar veel om" is niet geschikt voor iemand die maar half gelooft dat God hoort. Wat dat betreft vind ik het passender om onbekeerden op hun totale doodsstaat te wijzen en van daaruit ook het Evangelie te prediken, incl. oproep tot bekering. Op dat laatste wezen sommigen maar ik zie daar ook helemaal geen conflict met wat ik in eerste instantie zei.samanthi schreef: Wat wil je nu eigenlijk wel zeggen dan?
Tegen de ander: geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden.
De Joden een Jood de Grieken een Griek.
Hoe komt het toch dat we het allemaal zo goed weten en de kerken vol met onbekeerde zitten?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: RE: Re: RE: Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
Je zult vast het antwoord weten...samanthi schreef:Opvallend is dat Paulus het alleen over Jezus en Dien gekruisigt heeft, bij de een begint hij met: ik zie dat jullie erg godsdienstig zijn...Rewk schreef:In eerste instantie bedoelde ik (in reactie op Hoopvol) te zeggen dat eisen en pleiten op geen enkele manier iets is voor onbekeerden om te doen. Om een onbekeerd persoon niets in handen te geven om te gaan doen buiten Gods genade en Geest om. Bidden, smeken, pleiten zal altijd in geloof moeten gebeuren. De oproep "bid er maar veel om" is niet geschikt voor iemand die maar half gelooft dat God hoort. Wat dat betreft vind ik het passender om onbekeerden op hun totale doodsstaat te wijzen en van daaruit ook het Evangelie te prediken, incl. oproep tot bekering. Op dat laatste wezen sommigen maar ik zie daar ook helemaal geen conflict met wat ik in eerste instantie zei.samanthi schreef: Wat wil je nu eigenlijk wel zeggen dan?
Tegen de ander: geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden.
De Joden een Jood de Grieken een Griek.
Hoe komt het toch dat we het allemaal zo goed weten en de kerken vol met onbekeerde zitten?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: RE: Re: RE: Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
De vraag is voor @Rewkpierre27 schreef:Je zult vast het antwoord weten...samanthi schreef:Opvallend is dat Paulus het alleen over Jezus en Dien gekruisigt heeft, bij de een begint hij met: ik zie dat jullie erg godsdienstig zijn...Rewk schreef:In eerste instantie bedoelde ik (in reactie op Hoopvol) te zeggen dat eisen en pleiten op geen enkele manier iets is voor onbekeerden om te doen. Om een onbekeerd persoon niets in handen te geven om te gaan doen buiten Gods genade en Geest om. Bidden, smeken, pleiten zal altijd in geloof moeten gebeuren. De oproep "bid er maar veel om" is niet geschikt voor iemand die maar half gelooft dat God hoort. Wat dat betreft vind ik het passender om onbekeerden op hun totale doodsstaat te wijzen en van daaruit ook het Evangelie te prediken, incl. oproep tot bekering. Op dat laatste wezen sommigen maar ik zie daar ook helemaal geen conflict met wat ik in eerste instantie zei.samanthi schreef: Wat wil je nu eigenlijk wel zeggen dan?
Tegen de ander: geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden.
De Joden een Jood de Grieken een Griek.
Hoe komt het toch dat we het allemaal zo goed weten en de kerken vol met onbekeerde zitten?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
Okee, nou Rewk, wie weet geef je welgevallig antwoord...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
Ik heb geen moeite met het gebruiken van Gods eigen woorden in het gebed. Ik heb wel moeite met de verwijzing naar de doop.eilander schreef:De doop mag niet losgemaakt worden van de belofte, maar is de verzegeling ervan.Arja schreef:Ik denk dat dit "smeken" is. Staat ook in vers 2: Hoor de stem mijner smekingensamanthi schreef:Ik vind deze tekst ook wel dicht bij eisen komen, Psalmen 28
1 Een psalm van David. Tot U roep ik, HEERE! mijn Rotssteen, houd U niet als doof van mij af; opdat ik niet, zo Gij U van mij stil houdt, vergeleken worde met degenen, die in den kuil nederdalen.
Ds. L. G. C. Ledeboer zei vroeger tegen zijn catechisanten: “Door jullie doop hebben jullie grond om tot Hem te gaan, wees daar dan werkzaam mee. Laat je gedoopte voorhoofd aan Hem zien. In deze weg maakt Hij Zijn Woord waar: Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen (Ps. 81:11).”
Ik kan deze manier van omgaan met de doop (pleiten) niet in de Bijbel terug vinden.
Mijn vraag is dus: heb je moeite met de oproep aan catechisanten om te pleiten op een belofte uit Gods Woord, of heb je moeite met de verwijzing naar de doop?
Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
Heb je dan gehoord hoe ds. Veenendaal dat zei, in de context van zijn preek? Hij haalt instemmend, en als vanzelfsprekend ds. Ledeboer aan. Nu was ds. Ledeboer niet onfeilbaar, maar ik kan me niet herinneren dat er in onze gereformeerde leer ooit bedenkingen tegen geuit zijn.Arja schreef:Ik heb geen moeite met het gebruiken van Gods eigen woorden in het gebed. Ik heb wel moeite met de verwijzing naar de doop.eilander schreef:De doop mag niet losgemaakt worden van de belofte, maar is de verzegeling ervan.Arja schreef:Ik denk dat dit "smeken" is. Staat ook in vers 2: Hoor de stem mijner smekingensamanthi schreef:Ik vind deze tekst ook wel dicht bij eisen komen, Psalmen 28
1 Een psalm van David. Tot U roep ik, HEERE! mijn Rotssteen, houd U niet als doof van mij af; opdat ik niet, zo Gij U van mij stil houdt, vergeleken worde met degenen, die in den kuil nederdalen.
Ds. L. G. C. Ledeboer zei vroeger tegen zijn catechisanten: “Door jullie doop hebben jullie grond om tot Hem te gaan, wees daar dan werkzaam mee. Laat je gedoopte voorhoofd aan Hem zien. In deze weg maakt Hij Zijn Woord waar: Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen (Ps. 81:11).”
Ik kan deze manier van omgaan met de doop (pleiten) niet in de Bijbel terug vinden.
Mijn vraag is dus: heb je moeite met de oproep aan catechisanten om te pleiten op een belofte uit Gods Woord, of heb je moeite met de verwijzing naar de doop?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
Er wordt vast nog wel het Woord verkondigd in de lijn van Johannes: "Brengt dan vruchten voort der bekering waardig; en begint niet te zeggen bij uzelven: Wij hebben Abraham tot een vader."Herman schreef:In kringen waar de oproep tot bekering wel klinkt is deze discussie niet relevant.
Of als Paulus: "Al degenen die een schoon gelaat willen tonen naar het vlees, die noodzaken u besneden te worden." "Maar het zij verre van mij dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van onzen Heere Jezus Christus, door welken de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld. Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel."
Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
Precies.Isala schreef:Hoe bedoel je dat? Aan welke vruchten denk je dan? Theologische vruchten misschien?DDD schreef:Dat is exact wat ik bedoel. En ik blijf erbij dat iemand wel kan zeggen geen baptist te zijn, maar dat moet maar uit de vruchten blijken.
Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
Mooi! Alleen de opstellers van de catechismus voelen zich er niet bij thuis. Lees het Schatboek van Ursinus.Jantje schreef:Juist.
Dat is de leer waar ik me bij thuis voel.
M.a.w. Hoopvol beschrijft hier een nieuwe leer. Gods verbond vergelijken met een boerderij en een erf is misschien een vondst van de GG(iN) maar ik vind het niet terug in de Schrift. Daar lees ik wel van tweeërlei kinderen des verbonds.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
Precies. Dat soort verhalen lijken een vorm van misleiding en geschiedvervalsing. Ik denk dat ik het beeld in zijn eerste vorm in mijn jeugd heb gehoord van ds. Moerkerken, al kan ik mij niet herinneren dat hij het voorbeeld expliciet verbond met 'de erve des verbonds'. Maar ja, zo'n voorbeeld gaat een eigen leven leiden en zie wat er van komt.Herman schreef:Met erf wordt erfenis bedoelt: zie bijvoorbeeld ook een woordenboek: https://nl.wiktionary.org/wiki/erf
Verhaaltjes over een stuk grond rondom een boerderij, raken derhalve niet de kern van het bijbelse begrip erfenis.
Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
Dank voor deze opmerkingen. Niet discussiëren, dat haalt vaak niets uit dan bitterheid, getuigen is beter.Adagio schreef:Er wordt vast nog wel het Woord verkondigd in de lijn van Johannes: "Brengt dan vruchten voort der bekering waardig; en begint niet te zeggen bij uzelven: Wij hebben Abraham tot een vader."Herman schreef:In kringen waar de oproep tot bekering wel klinkt is deze discussie niet relevant.
Of als Paulus: "Al degenen die een schoon gelaat willen tonen naar het vlees, die noodzaken u besneden te worden." "Maar het zij verre van mij dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van onzen Heere Jezus Christus, door welken de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld. Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel."
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
Jawel hoor. Ook de GGiN hebben hun traditie. De kruisgezinden legden veel meer dan Ledeboer de nadruk op de onmacht van de mens. Ledeboer benadrukte dat de onmacht van de mens voortkomt uit de onwil van de mens. Dat is de hoofdlijn in de GG, zie ook de preken daarover van ds. J. Van Haaren. Maar dat wil niet zeggen dat ook de lijn van de Kruisgezinden niet er altijd in de GG is geweest en dus zijn er wel degelijk bedenkingen tegen geuit.-DIA- schreef:Heb je dan gehoord hoe ds. Veenendaal dat zei, in de context van zijn preek? Hij haalt instemmend, en als vanzelfsprekend ds. Ledeboer aan. Nu was ds. Ledeboer niet onfeilbaar, maar ik kan me niet herinneren dat er in onze gereformeerde leer ooit bedenkingen tegen geuit zijn.Arja schreef:Ik heb geen moeite met het gebruiken van Gods eigen woorden in het gebed. Ik heb wel moeite met de verwijzing naar de doop.eilander schreef:De doop mag niet losgemaakt worden van de belofte, maar is de verzegeling ervan.Arja schreef:
Ds. L. G. C. Ledeboer zei vroeger tegen zijn catechisanten: “Door jullie doop hebben jullie grond om tot Hem te gaan, wees daar dan werkzaam mee. Laat je gedoopte voorhoofd aan Hem zien. In deze weg maakt Hij Zijn Woord waar: Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen (Ps. 81:11).”
Ik kan deze manier van omgaan met de doop (pleiten) niet in de Bijbel terug vinden.
Mijn vraag is dus: heb je moeite met de oproep aan catechisanten om te pleiten op een belofte uit Gods Woord, of heb je moeite met de verwijzing naar de doop?
Laatst gewijzigd door DDD op 18 jun 2020, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.