COVID-19

huisman

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Mara schreef:Schokkend Japans experiment: Alle gasten van buffetrestaurant binnen 30 minuten ‘besmet’
Een ontluisterend filmpje van de Japanse omroep NHK laat zien hoe snel een virus zich kan verspreiden. Én hoe belangrijk het is om goed de handen te wassen. De televisiezender deed samen met een aantal wetenschappers een experiment, waarbij een groep testpersonen zich tegoed deed aan een buffet. Het resultaat was even verbazingwekkend als schokkend.
https://www.ad.nl/bizar/schokkend-japan ... t~a85d2e2b
Laat je niet bang maken want dit gaat niet op voor Covid-19. Amerikaans en Duits onderzoek stellen dat besmetting via aanraken van voorwerpen niet plaats vindt.
https://degouda.nl/duits-onderzoek-coro ... oorwerpen/
Je ziet al vanaf het paasweekend dat het veel drukker is in winkels,steden,parken maar het aantal besmettingen blijft substantieel dalen.
Duits onderzoek in het plaatsje Gangelt laat zien dat zelfs de huisgenoten van een Covid-19 patiënt maar 40% kans hebben besmet te worden . In Gangelt was een grote uitbraak tijdens hun carnaval.

Het virus heeft heel gunstige omstandigheden nodig om zich te verspreiden. Die omstandigheden zijn veel mensen langdurig dicht op elkaar met veel schreeuwen/zingen. En dan wel binnen want onderzoek wijst ook uit dat je buiten amper kans loopt besmet te raken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Het spijt me wel, maar een uitvoering in een concertzaal is dan dus 'heel gunstige omstandigheden', als daarvan het overgrote deel van de aanwezigen bewijsbaar de ziekte krijgt?

Wat noem je dan 'gewone omstandigheden'?
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het spijt me wel, maar een uitvoering in een concertzaal is dan dus 'heel gunstige omstandigheden', als daarvan het overgrote deel van de aanwezigen bewijsbaar de ziekte krijgt?

Gewone omstandigheden noem ik gewoon je werk doen, omgaan met andere mensen, winkelen, recreëren in de natuur, Eten op een terras,

Grote evenementen binnen en gelegenheden waar veel kwetsbare mensen bij elkaar zijn (verpleeghuizen) zijn de grootste oorzaak van veel leed.
Het verbieden van deze evenementen en het zorgvuldig omgaan met de kwetsbare medemens zijn dan ook de maatregelen die wij het langst in stand moeten houden.

Dit alles m.i. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik geloof helemaal niet dat het seizoen zo belangrijk is. Je ziet wereldwijd geen correlatie tussen klimaat en verspreiding.
Dat virussen zich slecht verspreiden bij een hoge (absolute) luchtvochtigheid, is een algemeen erkend gegeven. En in oa Nederland neemt de absolute luchtvochtigheid beduidend toe in de loop van het voorjaar en de zomer. Daarnaast neemt ook de weerstand van personen in deze seizoenen toe.

Kun je aangeven wat je bronnen zijn voor je stelling in deze?
Hendrien

Bericht door Hendrien »

huisman schreef:
DDD schreef:Het spijt me wel, maar een uitvoering in een concertzaal is dan dus 'heel gunstige omstandigheden', als daarvan het overgrote deel van de aanwezigen bewijsbaar de ziekte krijgt?

Gewone omstandigheden noem ik gewoon je werk doen, omgaan met andere mensen, winkelen, recreëren in de natuur, Eten op een terras,

Grote evenementen binnen en gelegenheden waar veel kwetsbare mensen bij elkaar zijn (verpleeghuizen) zijn de grootste oorzaak van veel leed.
Het verbieden van deze evenementen en het zorgvuldig omgaan met de kwetsbare medemens zijn dan ook de maatregelen die wij het langst in stand moeten houden.

Eens met @Huisman. Verbaas me er nog steeds over dat het in Nederland met de zgn. intelligente lockdown helemaal niet slechter gaat dan in Belgie, Frankrijk en Spanje.
DDD

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Ik geloof helemaal niet dat het seizoen zo belangrijk is. Je ziet wereldwijd geen correlatie tussen klimaat en verspreiding.
Dat virussen zich slecht verspreiden bij een hoge (absolute) luchtvochtigheid, is een algemeen erkend gegeven. En in oa Nederland neemt de absolute luchtvochtigheid beduidend toe in de loop van het voorjaar en de zomer. Daarnaast neemt ook de weerstand van personen in deze seizoenen toe.

Een recent artikel in Trouw. Brazilië heeft bijvoorbeeld een hoge absolute luchtvochtigheid, en toch een hoge verspreiding.

https://www.trouw.nl/wetenschap/op-dit- ... ~b126bb5e/
Laatst gewijzigd door DDD op 11 mei 2020, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:

O, dat denk ik ook wel. Maar dat is best een grote aanpassing natuurlijk in ons normale leven. Maar ik ben ook nooit erg bezorgd geweest over drukte in de bossen of op het strand.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dat kan per regio ontzettend anders zijn.
Maar dat virussen op verbeterde / veranderde weersomstandigheden reageren is absoluut een feit.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Bertiel schreef:dat kan per regio ontzettend anders zijn.
Maar dat virussen op verbeterde / veranderde weersomstandigheden reageren is absoluut een feit.
Daar denken veel deskundigen toch anders over. Het verband zit hem veel meer in de menselijke reactie op de weersomstandigheden.

Maar heb je ook een bron?
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Valcke schreef:

Een recent artikel in Trouw. Brazilië heeft bijvoorbeeld een hoge absolute luchtvochtigheid, en toch een hoge verspreiding.
Dit artikeltje ontkent de invloed van klimaat en weer niet. Brazilië wordt als mogelijke uitzondering genoemd, maar er wordt volstrekt niet cijfermatig ingegaan op de luchtvochtigheid en infectiehaarden. Wat mij betreft is dit dus geen goede bron die je noemt.
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

Valcke schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef:

Dit artikeltje ontkent de invloed van klimaat en weer niet. Brazilië wordt als mogelijke uitzondering genoemd, maar er wordt volstrekt niet cijfermatig ingegaan op de luchtvochtigheid en infectiehaarden. Wat mij betreft is dit dus geen goede bron die je noemt.
Ook hier in California kunnen we de correlatie tussen klimaat en verspreiding niet zien:
Los Angeles heeft een zonnig en warm klimaat met een hoge luchtvochtigheid, maar er zijn relatief veel besmettingen.
Bij ons in het zuid oosten van CA hebben we ook een warm klimaat met een lage luchtvochtigheid; bij ons zijn er relatief weinig besmettingen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ok het is dus nadere studie waard. Desalniettemin lijkt het mij dat temperatuur en vooral luchtvochtigheid één van de factoren is; natuurlijk zijn er veel meer factoren zoals bevolkingsdichtheid, verstedelijking, hygiëne, onderlinge contacten, distancing. Maar een snelle conclusie dat het wéér & luchtvochtigheden geen enkele correlatie heeft met het besmettingsgevaar lijkt mij onjuist. Ook virologen erkennen dat dit verband voor virussen gewoonlijk wél bestaat, Het verbaast mij echter wel dat ik hier in het kader van corona weinig onderzoek over tegenkom.

Roos, Z-O Californië - grotendeels landelijk gebied / dun bevolkt toch? - kun je natuurlijk niet vergelijken met een grote stad zoals Los Angelos. Bovendien zie ik dat in Los Angelos het in maart ook grotendeels kouder was dan 20 graden Celsius (en dus een relatief lage absolute vochtigheid). Ook in Nederland heb je overigens grote verschillen afhankelijk van de regio, terwijl dat niet aan het weer ligt. Het ging er mij alleen om dat luchtvochtigheid mogelijk één belangrijke factor is voor het ontstaan van besmettingshaarden. Maar het is natuurlijk zeker niet de enige factor.
DDD

Bericht door DDD »

Volgens mij is het meer de luchtkwaliteit die bepalend is. Niet zozeer voor de verspreiding, maar voor de ernst van de gevolgen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Luchtvochtigheid zou een rol kunnen spelen inderdaad. Goed om onderzoek naar te doen en te kijken hoe dat mechanisch werkt en hoeveel het effect is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

"Hij moest er zeven en een halve week op wachten, maar vanmorgen mocht Ton X. (51) zijn vrouw Hester (53) eindelijk weer bezoeken. Een uur kreeg hij, om langs te gaan in het verpleeghuis waar ze woont vanwege dementie." (NOS)

Hopelijk wordt dit nu ook spoedig mogelijk voor al die andere honderden of duizenden schrijnende gevallen waarin man - vrouw, vader/moeder - kind, enzovoort gescheiden zijn. Er zijn gevallen dat mensen 14 dagen in quarantaine zijn gegaan om toch maar een bezoek af te mogen leggen, maar waarbij dit toch geweigerd werd en wordt. Dit kán gewoon niet. Verantwoord bezoek is gewoon mogelijk zolang er geen klachten zijn en iemand afstand houdt, dat doe ik zelf ook bij mijn thuiswonende ouders.
Plaats reactie