COVID-19

-DIA-

Re: COVID-19

Bericht door -DIA- »

Waar ik al langer voor vreesde las ik vanmorgen: Een volk dat in opstand komt, en zich niet meer aan de wettige overheid wil onderwerpen. Wellicht is dit nog maar een begin, want een boos, ontevreden gebonden volk in het nauw kan rare sprongen maken. Ik heb me verwonderd dat mensen zo onderdanig waren aan de regeringen, maar ik had tegelijk een gevoel dat dit wel eens kon omslaan. We zien er nu iets van in Duitsland. Geen vernedering, maar een vermetel opstaan. Als dit doorzet, waar zullen we dan eindigen?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Valcke

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:Precies.

Maar @Valcke heeft zich ook prima binnen die kaders gehouden, voor zover ik dat kan overzien. Ik zeg het toch nog maar een keer, wellicht ten overvloede.
Ik zie nogal wat postings volgend op die van Ad. Dat vind ik best jammer. Ad heeft zijn gevoel eerlijk beschreven en ik heb geantwoord dat ik dat waardeer en erover nadenk. Kennelijk zijn er anderen die daar graag dan nog een schepje bovenop doen.

Toch ben ik ook wel blij met wat Jantje hier schrijft. Ik heb zojuist vele pagina's teruggelezen en eerlijk gezegd kon ik slechts één geval terughalen waarin ik niet met respect over de overheid geschreven heb. Daarvoor heb ik eerder mijn excuses aangeboden. Verder heb ik - naar ik oprecht meen - feitelijk en zakelijk gereageerd, steeds ook met onderbouwing. Nogmaals wil ik benadrukken dat we niet alleen met het vijfde gebod te maken hebben (nog even los van de vraag of het RIVM en de GGD's onze overheid zijn), idem met het negende gebod, maar ook met het zesde gebod, dat gebiedt om het leven en welzijn van onze naaste te beschermen en naar ons vermogen te bevorderen. Ik heb dingen vroegtijdig gesignaleerd (in de hoop dat ieder signaal wellicht nog zou kunnen helpen), lang vóórdat er verandering kwam in het beleid. Deze zaken zijn ook door de media en op andere wijzen bevestigd (zie bv. ook de artikelen in Trouw en NOS van vanmorgen die precies over deze problematiek gaan). Ik handelde niet uit gebrek aan respect voor wie dan ook, maar uit oprechte zorg voor mensenlevens.

Hier wil ik het dan maar bij laten, in de hoop dat we deze discussie over mijn bijdrage achter ons kunnen laten.
Herman
Moderator

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik verbaas mij hier wel over. Ik heb ook heel andere dingen van je gelezen. Ik vraag alsof je voor jezelf dezelfde maatstaf aanlegt als voor een ander.
Nee hoor, maar ik probeer mijn standpunten te heroverwegen en kan dan in zijn algemeenheid tot andere conclusies te komen.

Ik las net daarvoor een essay van Marilynne Robinson die wetenschappelijke theorieën nogal kritische weet te bespreken en toen ging er in mijn achterhoofd ten aanzien van de COVID-19 het bekende belletje van Rutte rinkelen, dat ze met 50% van de kennis 100% van de beslissingen moeten nemen. Inmiddels is de werkelijkheid 10 weken later veel complexer geworden, maar zie ik heroverweging van feiten niet plaatsvinden.

Het is bijvoorbeeld een feit dat het virus wel Europa en Amerika aan banden legt, maar dat Sjanghai en Beijing verschoont zijn van het virus. Hoe kunnen we dat verklaren?
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Waar ik al langer voor vreesde las ik vanmorgen: Een volk dat in opstand komt, en zich niet meer aan de wettige overheid wil onderwerpen. Wellicht is dit nog maar een begin, want een boos, ontevreden gebonden volk in het nauw kan rare sprongen maken. Ik heb me verwonderd dat mensen zo onderdanig waren aan de regeringen, maar ik had tegelijk een gevoel dat dit wel eens kon omslaan. We zien er nu iets van in Duitsland. Geen vernedering, maar een vermetel opstaan. Als dit doorzet, waar zullen we dan eindigen?
Daar ben ik ook wel bang voor DIA. Het lijkt nu op te komen als een veenbrand.
De sportscholen mopperen en vinden het oneerlijk. De artiesten klagen. Er worden onhandige uitspraken gedaan, zodat een andere partij zich weer beledigd voelt.
Ik was in de bouwmarkt en de sfeer was daar behoorlijk chagrijnig, i.t.t. de supermarkt.
Ik stond op 2 meter afstand van iemand en die snauwde me toe dat ik in zijn nek stond te hijgen.
De een maakte de handgreep van het karretje keurig schoon en de ander liep zo naar binnen, schouderophalend.
Bij de supermarkt moeten mensen steeds vaker gewezen worden op het feit dat ze verplicht een mandje of karretje moeten meenemen en dan is het weerwoord: ik hoef maar 1 boodschap.
Ja, maar toch, het zijn de regels.
Het begint hier en daar zeer onprettig te voelen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Waar ik al langer voor vreesde las ik vanmorgen: Een volk dat in opstand komt, en zich niet meer aan de wettige overheid wil onderwerpen. Wellicht is dit nog maar een begin, want een boos, ontevreden gebonden volk in het nauw kan rare sprongen maken. Ik heb me verwonderd dat mensen zo onderdanig waren aan de regeringen, maar ik had tegelijk een gevoel dat dit wel eens kon omslaan. We zien er nu iets van in Duitsland. Geen vernedering, maar een vermetel opstaan. Als dit doorzet, waar zullen we dan eindigen?
Misschien beter de andere Steef lezen. Voor christenen maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Dat is ook wel wat je in deze discussie mist.
DDD

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Ik verbaas mij hier wel over. Ik heb ook heel andere dingen van je gelezen. Ik vraag alsof je voor jezelf dezelfde maatstaf aanlegt als voor een ander.
Nee hoor, maar ik probeer mijn standpunten te heroverwegen en kan dan in zijn algemeenheid tot andere conclusies te komen.

Ik las net daarvoor een essay van Marilynne Robinson die wetenschappelijke theorieën nogal kritische weet te bespreken en toen ging er in mijn achterhoofd ten aanzien van de COVID-19 het bekende belletje van Rutte rinkelen, dat ze met 50% van de kennis 100% van de beslissingen moeten nemen. Inmiddels is de werkelijkheid 10 weken later veel complexer geworden, maar zie ik heroverweging van feiten niet plaatsvinden.

Het is bijvoorbeeld een feit dat het virus wel Europa en Amerika aan banden legt, maar dat Sjanghai en Beijing verschoont zijn van het virus. Hoe kunnen we dat verklaren?
Duidelijk.

Ik zie dat de telefoon mij alsnog corrigeerde. Heel irritant. Maar ik bedoelde natuurlijk 'ik vraag me af of'.

Ik denk dat de laatste vraag vrij eenvoudig te beantwoorden is. Men heeft daar na een korte ontkenningsfase drastische maatregelen genomen.
Mara

Bericht door Mara »

Het is druk in de treinen richting het strand.
Hoe dom. .
Als de versoepelde maatregelen straks weer teruggedraaid moeten worden, is het gemor niet van de lucht.
Intelligente lock down was het toch :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Maar nog niet te druk.
helma

Bericht door helma »

https://www.amazon.de/-/nl/gp/offer-lis ... ercom09-21

Ik heb hier 50 mondkapjes besteld voor #€ 7
Voor het OV handig om in huis te hebben
Habitat

Bericht door Habitat »

Om het wat breder te trekken: ik ben heel benieuwd hoe de samenleving zal reageren bij een volgend, laten we zeggen: middelpittig, virus. Zal de gezondheid dan weer boven alles gaan? Zal er sociale druk zijn om kerken te sluiten? Gaan we daar in mee? Goed om alvast over na te denken want de tolerantie ten aanzien van kerkdiensten (super spread events worden ze nu ook wel genoemd) zou wel eens minder kunnen worden.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

helma schreef:https://www.amazon.de/-/nl/gp/offer-lis ... ercom09-21

Hoe kun je weten of zulke mondkapjes echt goed zijn? Zou je met zo’n mondkapje op een kwetsbare oudere kunnen bezoeken? Zodat de kans dat je zo iemand per ongeluk besmet veel kleiner wordt?
Terri

Bericht door Terri »

Hendrien schreef:
helma schreef:https://www.amazon.de/-/nl/gp/offer-lis ... ercom09-21

Hoe kun je weten of zulke mondkapjes echt goed zijn? Zou je met zo’n mondkapje op een kwetsbare oudere kunnen bezoeken? Zodat de kans dat je zo iemand per ongeluk besmet veel kleiner wordt?
En of ze ook daadwerkelijk geleverd worden, hoor verschillende verhalen over uiteindelijk: "niet leverbaar".
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Interessant, over vaccinatie:

https://youtu.be/svteTlC7v0M
parsifal

Bericht door parsifal »

Een artikel waar ik aan meegeschreven heb heeft vrij veel aandacht gehad van de Zweedse media (en oa van Marc Lipsitch van Harvard op twitter). Het is vrij beroerd dat waar wij iets kwalitatiefs uitleggen over kudde-immuniteit (het maakt uit hoe immuniteit in de populatie tot stand komt), er kwantitatieve conclusies worden getrokken (40% van de bevolking immuun is genoeg).

Het is nu nog een preprint https://arxiv.org/abs/2005.03085. Mogelijk dat we in een latere versie beter de beperkingen kunnen uitleggen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:Een artikel waar ik aan meegeschreven heb heeft vrij veel aandacht gehad van de Zweedse media (en oa van Marc Lipsitch van Harvard op twitter). Het is vrij beroerd dat waar wij iets kwalitatiefs uitleggen over kudde-immuniteit (het maakt uit hoe immuniteit in de populatie tot stand komt), er kwantitatieve conclusies worden getrokken (40% van de bevolking immuun is genoeg).

Het is nu nog een preprint https://arxiv.org/abs/2005.03085. Mogelijk dat we in een latere versie beter de beperkingen kunnen uitleggen.

Misschien kun je wat meer uitleggen aan ons leken want ik kom na lezing ook tot de conclusie dat in het geval van Covid-19 43% van de bevolking groepsimmuniteit zou geven.

Hoever is Stockholm met de immuniteit?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie