Even heel technisch benaderd @jantje,Jantje schreef:Allereerst spreekt de Heere tot ons aller hart en leven persoonlijk. En de grootste vraag is voor onszelf wat wij persoonlijk doen met deze roepstem die van Godswege tot ons komt.
Maar daarnaast is het ook een oordeel voor onze gezindte, mijns inziens. En het publiekelijk belijden van alle schuld die wij als reformatorische gezindte tegenover de Heere en Zijn dienst hebben bedreven, die mis ik zo. Als ik denk aan de verdeeldheid binnen onze kerken, de wereldgelijkvormigheid, het materialisme, de zedeloosheid, het verzaken van onze plicht om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn in deze ondergaande wereld en noem het allemaal maar op, dan vraag ik me af: waarom wordt deze niet publiekelijk door ons allen beleden? Waarom houden we onze eigen kerkmuren in ere? Waarom maken we ons druk over de economische toestand van morgen? Zijn we de wereldgelijkvormigheid en de zedeloosheid van onze gezindte opeens vergeten? En waarom treden we niet meer naar buiten als gereformeerde gezindte, maar zijn onze dorpen en kerken zulke gesloten bastions?
Moeten wij niet in deze samenleving belijden dat wij schuldig staan tegenover Gods heilzame geboden? En zou dát dan ook een reden kunnen zijn dat God deze crisis nog zendt, niet uit lust tot plagen, maar als oproep om tot Hem en Zijn Woord terug te keren, om te doen wat Hij van ons vraagt en wat Zijn Woord van ons eist?
Wat de verspreiding van corona in Nederland betreft zie je tot nu toe 2 groepen die superverspreiders zijn geweest:
- de deelnemers aan het carnaval
- de kerkgangers
beiden hebben een ggd (grote gemeenschappelijke deler): het zingen, dat schijnt de 1,5 meter grens te hebben overschreden: zingen veroorzaakt de zgn. aerosols, microdruppels die zich minstens 20 minuten vele meters ver door de lucht kunnen verspreiden en potentieel iedereen die zich binnen die actieradius bevindt te kunnen besmetten.
Ik ga er verder geen waarde oordeel aan verbinden.