COVID-19

parsifal

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Ondertussen heb ik wat data van Belgie gevonden.
In de leeftijdsgroep van 45 tot 65 en 65 tot 75 lijkt daar het aantal doden aan COVID 19 per miljoeninwoners op bijna het dubbele van Nederland te liggen. Het lijkt dus dat Belgie als geheel met Brabant is te vergelijken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

Heeft iemand nog iets meer gelezen over dit Italiaans dorp? Na 6 april heb ik niets meer kunnen vinden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... iaans-dorp

4% besmet en 70% immuun bijna allemaal zonder ziekteverschijnselen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke

Bericht door Valcke »

We zijn blij dat het met de huidige semi-lockdown beter wordt.
Echter, het gaat nog lang niet zo goed als in de landen die testen als speerpunt hebben gemaakt.
Van de Europese landen zijn dat in elk geval onze oosterburen (Duitsland) en de alpenlanden (Oostenrijk, Zwitserland).
Had Zwitserland per eind maart op papier het hoogste aantal besmettingen per hoofd van de bevolking in Europa, inmiddels is het beeld volledig gekanteld: slechts 230 IC-plaatsen bezet door corona, omgerekend naar het Nederlandse bevolkingsaantal is dat minder dan 500 bedden (tegenover zo'n 1100 bezette IC-bedden in Nederland). Ook het aantal doden in Zwitserland ligt vele malen lager.

Wat in NL bijzonder jammer is, is dat we de goede voorbeelden niet volgen en nog steeds maar blijven hopen op groepsimmuniteit.
Terwijl er een veel effectievere manier is, zoals de aanpak in deze landen bewijst.
Natuurlijk gaat straks iedereen dat zien.
Het kan misschien nog een paar weken of een maand duren, maar dan zal iedereen zien dat Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland maatregelen grotendeels kunnen opheffen en wij in Nederland nog niet of nauwelijks.

De enige provincie dit een testbeleid voert dat qua aanpak in de buurt komt van onze oosterburen is Groningen.
En ook in Groningen gaat het aanzienlijk beter dan in de rest van Nederland. Dat is niet louter geluk of toeval.

Jammer dat de Haagse politiek en ook het RIVM deze aanpak niet waarderen.
Dat zal vanzelf komen, maar dan is er helaas wel veel tijd verloren gegaan.

https://www.dvhn.nl/groningen/Vier-misv ... 72852.html
Laatst gewijzigd door Valcke op 20 apr 2020, 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.
windorgel

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

huisman schreef:Heeft iemand nog iets meer gelezen over dit Italiaans dorp? Na 6 april heb ik niets meer kunnen vinden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... iaans-dorp

4% besmet en 70% immuun bijna allemaal zonder ziekteverschijnselen
Ja, 70% van de bloeddonoren. Maar hoeveel zullen dat er zijn in zo'n dorp? Is dat representatief?
Klinkt hoopvol, maar verder onderzoek is wel nodig.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:We zijn blij dat het met de huidige semi-lockdown beter wordt.
Echter, het gaat nog lang niet zo goed als in de landen die testen als speerpunt hebben gemaakt.
Van de Europese landen zijn dat in elk geval onze oosterburen (Duitsland) en de alpenlanden (Oostenrijk, Zwitserland).
Had Zwitserland per eind maart op papier het hoogste aantal besmettingen per hoofd van de bevolking in Europa, inmiddels is het beeld volledig gekanteld: slechts 230 IC-plaatsen bezet door corona, omgerekend naar het Nederlandse bevolkingsaantal is dat minder dan 500 bedden (tegenover zo'n 1100 bezette IC-bedden in Nederland). Ook het aantal doden in Zwitserland ligt vele malen lager.

Wat in NL bijzonder jammer is, is dat we de goede voorbeelden niet volgen en nog steeds maar blijven hopen op groepsimmuniteit.
Terwijl er een veel effectievere manier is, zoals de aanpak in deze landen bewijst.
Natuurlijk gaat straks iedereen dat zien.
Het kan misschien nog een paar weken of een maand duren, maar dan zal iedereen zien dat Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland maatregelen grotendeels kunnen opheffen en wij in Nederland nog niet of nauwelijks.

De enige provincie dit een testbeleid voert dat qua aanpak in de buurt komt van onze oosterburen is Groningen.
En ook in Groningen gaat het aanzienlijk beter dan in de rest van Nederland. Dat is niet louter geluk of toeval.

Jammer dat de Haagse politiek en ook het RIVM deze aanpak niet waarderen.
Dat zal vanzelf komen, maar dan is er helaas wel veel tijd verloren gegaan.

https://www.dvhn.nl/groningen/Vier-misv ... 72852.html
We zullen zien. Zwitserland (en ook Oostenrijk) is trouwens heel anders qua structuur dan Nederland. In Zwitserland zat ook het grootste deel van de besmettingen niet in dichtbevolkte gebieden het ging eerst los in Tirol, met lock-down heeft men het onder controle gekregen. Dat maakt echt een groot verschil. Oostenrijk heeft echt veel striktere lock-down toegepast dan Nederland. Zwitserland en Duitsland hebben ook gewoon veel ruimere zorgcapaciteit dan Nederland, wat echt wel helpt bij de sterfte lager houden en om zieke mensen weg te houden bij de ouderen.

Ondertussen begin ik ook optimistich te worden dat we inderdaad in Stockholm al meer dan een kwart van de bevolking niet meer vatbaar hebben. In Brabant zal het ook wel boven de 10% liggen (en dan ben ik echt conservatief).

In Nederland is veel misgegaan bij de ouderenzorg. Echter als daar beleid was gevoerd (ziekteverschijnselen -> thuisblijven voor personeel) dan had je echt veel bereikt. De tests die beschikbaar waren hadden echt een redelijk grote kans op vals negatieven, en testen kan dan valse zekerheid geven die de situatie juist laat verslechteren.
Ik wil graag geloven dat testen helpen om de verspreiding tegen te gaan, maar ik zie echt het mechanisme niet: Testen geeft veel inzicht in hoe de ziekte zich verspreid en kan daarom tot betere maatregelen leiden. Maar hoe een test met veel vals-negatieven kan leiden tot noemenswaardige winst als het wordt toegevoegd aan isolatie bij ziekteverschijnselen e.d. is me echt niet duidelijk. Zijn er data van hoeveel mensen thuisgehouden worden op grond van testresultaten in Duitsland of Korea of Zwitserland?
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

Parsifal, de vraag over valse testuitslagen kan ik niet beantwoorden. Dat is een mooie vraag voor een microbioloog van het UMCG.

Maar verder de volgende reactie:
- Ja inderdaad: Oostenrijk en Zwitserland hadden een strenge lockdown. Maar Spanje, Italië en Frankrijk hebben dat ook. Toch verloopt het in eerstgenoemde landen heel anders.
- De uitgebreide zorg in genoemde landen heeft helemaal geen rol gespeeld. De IC’s zijn nooit zwaar belast geweest omdat de verspreiding in de kiem gesmoord is. Daar ligt nu precies het verschil.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Parsifal, de vraag over valse testuitslagen kan ik niet beantwoorden. Dat is een mooie vraag voor een microbioloog van het UMCG.

Maar verder de volgende reactie:
- Ja inderdaad: Oostenrijk en Zwitserland hadden een strenge lockdown. Maar Spanje, Italië en Frankrijk hebben dat ook. Toch verloopt het in eerstgenoemde landen heel anders.
- De uitgebreide zorg in genoemde landen heeft helemaal geen rol gespeeld. De IC’s zijn nooit zwaar belast geweest omdat de verspreiding in de kiem gesmoord is. Daar ligt nu precies het verschil.
Italie was veel later in de epidemie met een lock-down. Spanje en Frankrijk hebben een extreme "gewogen bevolkingsdichtheid" (grofweg een maat die aangeeft hoeveel mensen binnen een straal van zeg een kilometer wonen per persoon) Parijs, Barcelona en Madrid (en de andere grote steden van Frankrijk en Spanje zijn echt veel drukker dan de Zwitserse steden. Wenen is ook erg druk, maar ik weet niet of het virus daar voet aan de grond heeft gekregen voor de lock-down.
Habitat

Bericht door Habitat »

Advies aan kabinet van het OMT: kinderen tot 12 jaar weer naar school en ook buiten sporten. Langzaam aan gaan we toch de kant van Zweden op denk ik: het virus gereguleerd laten uitrazen.
Mara

Bericht door Mara »

De groepsimmuniteit van de Europese landen valt tegen, en in september of oktober is de kans op een tweede besmettingsgolf van het coronavirus heel groot. Dat heeft Herman Goossens, professor microbiologie aan de Universiteit Antwerpen, in "De afspraak" verteld. De professor verwacht evenwel niet dat de coronamaatregelen dan nog even streng als nu hoeven te zijn. "Om dat scenario te vermijden zullen we slimme exitstrategieën moeten ontwikkelen zodat de curve laag genoeg blijft," vertelt hij, "maar de komende maanden worden in elk geval een zware dobber."
KOMENDE MAANDEN WORDEN ZWARE DOBBER
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke

Bericht door Valcke »

Habitat schreef:Advies aan kabinet van het OMT: kinderen tot 12 jaar weer naar school en ook buiten sporten. Langzaam aan gaan we toch de kant van Zweden op denk ik: het virus gereguleerd laten uitrazen.
Dat zie ik anders: er verandert in onze ‘intelligente lockdown’ nauwelijks iets. Basisscholen gaan inderdaad open met halve bezetting, maar overig onderwijs tot 1 juni niet. Op basisscholen mag gesport worden, maar verder (ouderen) alleen individuele sporten. Bezoek in tehuizen blijft verboden (behalve pilots). Contactberoepen kunnen niet opstarten. Horeca blijft dicht. Advies voor massaal thuiswerken blijft bestaan. Regels voor evenementen en samenkomsten blijven onveranderd. Enige echte verandering is dus dat basisscholen op halve bezetting weer opengaan.

Bij kinderen wordt opgemerkt dat zij nauwelijks risico hebben. Ze worden zelden ziek en dragen ook zelden de ziekte over.

Mijn inschatting is dat het kabinet het advies helemaal overneemt.

Uit menselijk oogpunt vind ik het vooral heel triest voor bewoners in tehuizen: zij mogen nog steeds - en dus maandenlang - geen bezoek ontvangen, al gaat het om je eigen man, vrouw, vader, moeder, of kind. Dit gaat veel te ver! (Bezoek op enkele meters afstand zou natuurlijk met enige creativiteit prima haalbaar zijn.)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Volgens mij was jij degene die oa vond dat de regering aanvankelijk te onvoorzichtig was richting de verpleeghuizen. Begrijp ik het goed dat je het huidige beleid te voorzichtig vindt?
Valcke

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:Volgens mij was jij degene die oa vond dat de regering aanvankelijk te onvoorzichtig was richting de verpleeghuizen. Begrijp ik het goed dat je het huidige beleid te voorzichtig vindt?
Zeker was ik dat! In die fase werden zorgmedewerkers niet getest en konden of moesten zij met lichte klachten doorwerken. Dat was een heel andere problematiek.

De bezoekregeling: geen enkel bezoek, vind ik inderdaad veel te ver gaan. Dat is bijna onmenselijk, zeker nu dit weer verlengd gaat worden. Ouderen en gehandicapten hebben juist hun dierbaren hard nodig en er zou niets op tegen zijn om - met inachtneming van een veilige afstand of achter plexiglas - om hun weer bezoek toe te staan. Misschien niet voor iedere bewoner een goede oplossing (vanwege behoefte om te knuffelen), maar voor veel gevallen zou dit echt wel verantwoord zijn. Het huidige beleid is echt niet menselijk meer. Er moeten maatwerkoplossingen geboden worden waarbij de bewoners weer mensen kunnen ontmoeten. N.B. Soms gaat het om de eigen man, eigen vrouw, vader, moeder, kind! Hoe kun je mensen dit aandoen?

Om eerlijk te zijn: de noodmaatregelen vertonen inmiddels dictatoriale trekjes. Een comité van ‘deskundigen’ bepaalt wie wel en wie niet wat mag. Burgerrechten worden met voeten getreden, zogenaamd voor het algemeen belang. Een noodsituatie voor korte tijd kan ik billijken, maar niet voor een lange periode wat het nu lijkt te worden.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Inderdaad buitengewoon ingrijpend. Ik vind de bescherming van deze groep ook buitengewoon belangrijk en ben van mening dat jouw uitspraken nu ongenuanceerd zijn en veel te scherp.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:Inderdaad buitengewoon ingrijpend. Ik vind de bescherming van deze groep ook buitengewoon belangrijk en ben van mening dat jouw uitspraken nu ongenuanceerd zijn en veel te scherp.
Is de groep niet beschermd als er bv 1x per week bezoek toegestaan wordt op 3 meter afstand of in een unit met plexiglas tussen bewoner en bezoeker?
huisman

Bericht door huisman »

Valcke schreef:
Ad Anker schreef:Inderdaad buitengewoon ingrijpend. Ik vind de bescherming van deze groep ook buitengewoon belangrijk en ben van mening dat jouw uitspraken nu ongenuanceerd zijn en veel te scherp.
Is de groep niet beschermd als er bv 1x per week bezoek toegestaan wordt op 3 meter afstand of in een unit met plexiglas tussen bewoner en bezoeker?
Dat is nu al.mogelijk in meerdere huizen. Wij hopen over een paar dagen mijn schoonmoeder te bezoeken. Aparte kamer met plexiglas en spreken per telefoon. Helaas maar 15 minuten
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie