Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Ben je op zondag verbonden met je eigen gemeente?

Ja, juist in deze tijd vind ik dat belangrijk
29
39%
Ja, ik hou van stabiliteit
5
7%
Ja.
18
24%
Vaak, maar af en toe luister ik met een andere kerk mee
8
11%
Soms. Meestal kies ik een andere kerk
2
3%
Nee, Dit is een mooie gelegenheid om breder te luisteren
2
3%
Nee. Ik voelde me toch al niet meer zo betrokken.
6
8%
Nee.
0
Geen stemmen
Anders:
1
1%
Ik ben geen lid van een kerkverband
4
5%

Totaal aantal stemmen: 75

Tiberius
Administrator

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef: Als dat het enige privacy issue is, vind ik dat inderdaad geen probleem. Maar ik begreep dat er bv ook in je contacten kon worden gekeken. Ik ben ook niet zo een Skype fan. Zeker nu ik teams gewend ben.
Dat van die contacten is 'alleen' als je via Facebook of Google-account aanmeldt. Dat moet je sowieso nooit doen, vanuit veiligheidsoogpunt.
Skype en Teams hebben de bekende Microsoft-veiligheidsissues, daar word je evenmin vrolijk van.
Als je echt voldoende beveiligd wilt zijn, moet je ofwel een eigen gehoste Jitsi-installatie nemen of een tamelijk prijzige zorg-beeldbel-oplossing.
Maar voor een Bijbelstudie lijkt me dat wat over the top.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef: Als dat het enige privacy issue is, vind ik dat inderdaad geen probleem. Maar ik begreep dat er bv ook in je contacten kon worden gekeken. Ik ben ook niet zo een Skype fan. Zeker nu ik teams gewend ben.
Dat van die contacten is 'alleen' als je via Facebook of Google-account aanmeldt. Dat moet je sowieso nooit doen, vanuit veiligheidsoogpunt.
Skype en Teams hebben de bekende Microsoft-veiligheidsissues, daar word je evenmin vrolijk van.
Als je echt voldoende beveiligd wilt zijn, moet je ofwel een eigen gehoste Jitsi-installatie nemen of een tamelijk prijzige zorg-beeldbel-oplossing.
Maar voor een Bijbelstudie lijkt me dat wat over the top.
Nou, Teams is via mijn werk, dus vind ik die veiligheidsissues geen persoonlijk issue ;-). Misschien moeten we gewoon in de kerk gaan zitten met 15 mensen op de 350 plaatsen en met blikjes en een draadje werken.
helma

Bericht door helma »

Lilian1975 schreef:
helma schreef:Als ik alleen zou zijn zou ik het doen.
Is meest slechte argument ooit natuurlijk.
Waarom als je alleen bent wel? Als ik vragen mag?
Ja, mag je wel vragen. Eigenlijk vind ik dat het telt als een kerkdienst. Dus zou hoofdbedekking een logisch gevolg zijn.
Wij hebben het hier over gehad in het gezin maar ze vinden het toch vreemd dat ik het dan bij alle andere preken die ik tussendoor luister niet doe. En dat snap ik wel, maar voor mijn gevoel zit daar wel verschil in.
Als ik het doe, moet ik het van mijn thuiswonende dochters dan ook vragen? Ze vinden dat ik daarin onnodig 'wettisch' ben. Ik denk dat ik meer stuk zou maken dan op zou bouwen door het te doen.
Dus doe ik het maar niet. Niet consequent en niet principieel. Ik weet het.

Ik ken een thuislezersgezin waar moeder idd altijd hoofdbedekking draagt. Ik heb dat ook wel eens overwogen. Maar nooit van overtuigd geworden.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom is dat niet principieel? Het is een afweging tussen het principe van de rechtlijnige toepassing van het principe over de hoofdbedekking en het ergernis geven bij de kinderen, wat je naar een even bijbels principe zoveel mogelijk wilt voorkomen.

Al vind ik het wel kinderachtig van kinderen dat ze er een probleem mee hebben dat moeder een hoed op doet als ze dat zelf niet doen. Maar goed, dat gaat hopelijk over als ze wat ouder worden.

Ik vind overigens dat er een groot verschil is tussen het beluisteren van een preek of het thuis bijwonen van de kerkdienst. Dat zie je al in de preekluisterkring. Daar gaat het alleen om de preek. Een kerkdienst gaat niet alleen om de preek, al is de preek een belangrijk onderdeel van een gereformeerde eredienst. Votum en groet en vooral de zegen horen daar geheel bij. Hoewel ook in een weekdienst de zegen kan klinken.
merel

Re: RE: Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Tiberius schreef:We hadden recent in ons gezin een discussie over de vraag of vrouwen tijdens een online dienst ook geacht worden om hoofdbedekking te dragen. Ervan uitgaande uiteraard, dat ze dat normaal gesproken tijdens een kerkdienst ook doen.
Wat is jullie mening en waarom?
Mijn mening is zoveel als mogelijk een ordelijke manier een dienst meebeleven. Dus het dragen van een hoofddeksel thuis is wat dat betreft een logische stap. Maar mijn vrouw vind daar om onbekende reden weer dat het niet hoeft.

Ons beider conclusie is voorlopig dat thuis meekerken niet onder de eredienst vallen en dus wordt er geen hoed gedragen. Daarbij komt dat we ook vier jonge kinderen enigszins in het gareel proberen te houden. Veel stichtelijks is er dan niet meer bij.
Zit jij dan thuis ook in je kerkse kleding de preek mee te luisteren?
Ik meestal wel. Nu is mijn werkkleding ook regelmatig mijn zondagse kleding. Afgelopen zondag had ik geen nette kleding aan, omdat wij voor kerktijd al 2 uur gewandeld hadden met de kinderen ( iets met te veel energie :jongle ), maar het voelde toch raar.

Nu vind ik het online gemeente zijn wel lastig op dit moment. Wij zijn nu anderhalf jaar lid van deze kerk en heb nog maar minimaal contact binnen de kerk en 95% van de mensen ken ik niet eens van naam. Dus nu de kerk ook niet meer bezoeken is niet heel goed voor het gemeente- zijn gevoel
Zeeuw

Re: RE: Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Tiberius schreef:We hadden recent in ons gezin een discussie over de vraag of vrouwen tijdens een online dienst ook geacht worden om hoofdbedekking te dragen. Ervan uitgaande uiteraard, dat ze dat normaal gesproken tijdens een kerkdienst ook doen.
Wat is jullie mening en waarom?
Mijn mening is zoveel als mogelijk een ordelijke manier een dienst meebeleven. Dus het dragen van een hoofddeksel thuis is wat dat betreft een logische stap. Maar mijn vrouw vind daar om onbekende reden weer dat het niet hoeft.

Ons beider conclusie is voorlopig dat thuis meekerken niet onder de eredienst vallen en dus wordt er geen hoed gedragen. Daarbij komt dat we ook vier jonge kinderen enigszins in het gareel proberen te houden. Veel stichtelijks is er dan niet meer bij.
Zit jij dan thuis ook in je kerkse kleding de preek mee te luisteren?
Ik meestal wel. Nu is mijn werkkleding ook regelmatig mijn zondagse kleding. Afgelopen zondag had ik geen nette kleding aan, omdat wij voor kerktijd al 2 uur gewandeld hadden met de kinderen ( iets met te veel energie :jongle ), maar het voelde toch raar.

Nu vind ik het online gemeente zijn wel lastig op dit moment. Wij zijn nu anderhalf jaar lid van deze kerk en heb nog maar minimaal contact binnen de kerk en 95% van de mensen ken ik niet eens van naam. Dus nu de kerk ook niet meer bezoeken is niet heel goed voor het gemeente- zijn gevoel
Wat bedoel je dan met werkkleding? En was 'geen nette', dan wandelkleding? Ik heb bv naar kerk normaal een spijkerbroek, overhemd en colbert aan. Dat colbert voel, als ik thuis op de bank zit, een beetje overdreven.

Dat laatste begrijp ik wel. Alhoewel, wij zijn nu ook 1,5 jaar lid van onze gemeente en kennen bijzonder veel mensen. Het is maar klein, we doen met diverse verenigingen mee en hebben een overkomstkring gehad, hebben veel activiteiten. Het leren kennen gaat dus snel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat nette kleding betreft: bij mij hetzelfde. Ook ondanks deze situatie heb ik zondagse kleren aan. Ik zit niet in een joggingbroek de kerkdienst mee te beleven of zo (die heb ik niet eens, maar bij wijze van spreken). Jasje laat ik inderdaad achterwege, maar dat doe ik in de kerk ook wel als het warm is.
Maar over jasjes staat ook niets in de Bijbel m.b.t. de eredienst, zover ik weet, over hoofdbedekking wel.
merel

Bericht door merel »

@ zeeuw
Mijn werkkleding bestaat voornamelijk uit jurken en rokken. Soms ook wel broeken, maar die doe ik niet naar de kerk aan. Afgelopen zondag had ik vanwege de vroege wandeling voor kerktijd ( van 6.00 uur - 8.00 uur) een spijkerbroek met sneakers aan. Die kleding heb ik aangehouden, terwijl ik dat nooit naar de kerk aan zou doen.

De eerste periode hebben wij in de kerk bewust wat afstand gehouden. Al staat deze kerk ook wel bekend om een drukke inner circle met een grote rand van minder betrokken mensen ernaast. Je kan jaren naar de kerk gaan zonder mensen te leren kennen. Nu is dat in de huidige periode, als je eigenlijk niemand ken en de gemeente ook anderhalf jaar vacant is, wel eens lastig
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:@ zeeuw
Mijn werkkleding bestaat voornamelijk uit jurken en rokken. Soms ook wel broeken, maar die doe ik niet naar de kerk aan. Afgelopen zondag had ik vanwege de vroege wandeling voor kerktijd ( van 6.00 uur - 8.00 uur) een spijkerbroek met sneakers aan. Die kleding heb ik aangehouden, terwijl ik dat nooit naar de kerk aan zou doen.

De eerste periode hebben wij in de kerk bewust wat afstand gehouden. Al staat deze kerk ook wel bekend om een drukke inner circle met een grote rand van minder betrokken mensen ernaast. Je kan jaren naar de kerk gaan zonder mensen te leren kennen. Nu is dat in de huidige periode, als je eigenlijk niemand ken en de gemeente ook anderhalf jaar vacant is, wel eens lastig
Ok, dat klinkt als werkkleding erg netjes toch. Ik snap dat je dat inderdaad naar kerk niet zou doen. Voor mij is het thuis gewoon anders.
Waarom heb je bewust afstand gehouden? Is het een grote kerk?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik ervaar het meeluisteren van de kerkdienst bijna niet als een eredienst of als deelnemen aan een kerkdienst. Dat maakt misschien dat daardoor ook niet zo zeer de behoefte en noodzaak gevoeld wordt om netjes gekleed te zijn.

De jongens hebben zondags naar de kerk meestal een (spijker)broek aan, de meisjes een nette rok of jurk. Maar het was al niet zo dat er speciale kerkkleren uit de kast gehaald werden. Nu met thuis luisteren wordt er aan de kleding niet zo veel aandacht besteed. Het vrouwelijk deel draagt geen hoed.

Wel sta ik er op dat er goed wordt meegezongen en meegelezen. Maar daar sta ik bij 'gewone' kerkdiensten ook op.
Maar dat de jongste wat zit te kleuren en tekenen, de ouderen de benen op de bank trekken of zo, heb ik geen moeite mee. Eén van de jongens wilde tussendoor een bakje koffie halen, dat ging me nu net wel te ver.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Maanenschijn schreef:Ik ervaar het meeluisteren van de kerkdienst bijna niet als een eredienst of als deelnemen aan een kerkdienst. Dat maakt misschien dat daardoor ook niet zo zeer de behoefte en noodzaak gevoeld wordt om netjes gekleed te zijn.

De jongens hebben zondags naar de kerk meestal een (spijker)broek aan, de meisjes een nette rok of jurk. Maar het was al niet zo dat er speciale kerkkleren uit de kast gehaald werden. Nu met thuis luisteren wordt er aan de kleding niet zo veel aandacht besteed. Het vrouwelijk deel draagt geen hoed.

Wel sta ik er op dat er goed wordt meegezongen en meegelezen. Maar daar sta ik bij 'gewone' kerkdiensten ook op.
Maar dat de jongste wat zit te kleuren en tekenen, de ouderen de benen op de bank trekken of zo, heb ik geen moeite mee. Eén van de jongens wilde tussendoor een bakje koffie halen, dat ging me nu net wel te ver.
Wij zingen de psalmen voor onszelf en zetten daarna de scanner weer aan. Meestal is het orgel dan nog lang niet klaar met de psalm.
Dus na de "collectezang" blijft er tijd genoeg over om even voor ieder een glaasje water te halen.
- Niet meer zo actief -
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat laatste (koffie halen tijdens het zingen) zou ik weer niet zoveel moeite mee hebben. Als ze de rest van de dienst maar goed meedoen.
merel

Bericht door merel »

Grappig hoe dat verschilt per gezin. Ik schenk wel rustig een kopje thee in, maar wil niet dat er gekleurd wordt. Tekst opzoeken in de bijbel doen wij ook, al hebben wij ook een beamer in de kerk. En een jurk of rok dragen op zondag is niet zo'n punt, die draag ik sowieso regelmatig.

@ zeeuw
bewust afstand houden had meer met negatieve ervaringen met kerkmens, predikant en kerkenraad in de vorige kerk te maken. Dus dat dat in deze kerk de eerste jaren mogelijk was, was voor ons op dat moment erg prettig. Of het een grote kerk is weet ik niet. Op zondagmorgen zitten er ongeveer 400 p, maar de PKN kent ook veel randleden
DDD

Bericht door DDD »

Ik weet ook mensen die juist graag kleuren tijdens de kerkdienst, omdat ze dan beter kunnen luisteren. Dat vind ik dan weer niet raar.

Ik denk dat je in een thuiskerkdienst terugvalt op wat je zelf essentieel vindt. Ik vind het geen probleem om in korte broek naar de kerk te gaan, maar dat doe ik niet voor anderen. Dus kan ik thuis prima een korte broek aantrekken. Maar ik ga wel staan bij de zegen. Dat vind ik een essentiele vorm van eerbied. Het is dus erg persoonlijk.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Grappig hoe dat verschilt per gezin. Ik schenk wel rustig een kopje thee in, maar wil niet dat er gekleurd wordt. Tekst opzoeken in de bijbel doen wij ook, al hebben wij ook een beamer in de kerk. En een jurk of rok dragen op zondag is niet zo'n punt, die draag ik sowieso regelmatig.

@ zeeuw
bewust afstand houden had meer met negatieve ervaringen met kerkmens, predikant en kerkenraad in de vorige kerk te maken. Dus dat dat in deze kerk de eerste jaren mogelijk was, was voor ons op dat moment erg prettig. Of het een grote kerk is weet ik niet. Op zondagmorgen zitten er ongeveer 400 p, maar de PKN kent ook veel randleden
Ok. Het scheelde voor ons dat we sowieso al veel mensen in de kerk kenden. En door de overkomstkring word je er wel echt bij betrokken.
Plaats reactie