Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Ben je op zondag verbonden met je eigen gemeente?

Ja, juist in deze tijd vind ik dat belangrijk
29
39%
Ja, ik hou van stabiliteit
5
7%
Ja.
18
24%
Vaak, maar af en toe luister ik met een andere kerk mee
8
11%
Soms. Meestal kies ik een andere kerk
2
3%
Nee, Dit is een mooie gelegenheid om breder te luisteren
2
3%
Nee. Ik voelde me toch al niet meer zo betrokken.
6
8%
Nee.
0
Geen stemmen
Anders:
1
1%
Ik ben geen lid van een kerkverband
4
5%

Totaal aantal stemmen: 75

Herman
Moderator

Re: RE: Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:We hadden recent in ons gezin een discussie over de vraag of vrouwen tijdens een online dienst ook geacht worden om hoofdbedekking te dragen. Ervan uitgaande uiteraard, dat ze dat normaal gesproken tijdens een kerkdienst ook doen.
Wat is jullie mening en waarom?
Mijn mening is zoveel als mogelijk een ordelijke manier een dienst meebeleven. Dus het dragen van een hoofddeksel thuis is wat dat betreft een logische stap. Maar mijn vrouw vind daar om onbekende reden weer dat het niet hoeft.

Ons beider conclusie is voorlopig dat thuis meekerken niet onder de eredienst vallen en dus wordt er geen hoed gedragen. Daarbij komt dat we ook vier jonge kinderen enigszins in het gareel proberen te houden. Veel stichtelijks is er dan niet meer bij.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
Herman schreef:In een kleine kring met o.a. Maanenschijn is via Zoom een prima avond belegd.

Bidden en bijbellezen via de telefoon ervaar ik overigens als minder vertrouwd.
Minder vertrouwd als via Zoom, bedoel je?
Nee, als irl.
Bezorgd

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Bezorgd »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je eigen mening over de hoofdbedekking thuis, Tiberius. ;)
helma

Bericht door helma »

Als ik alleen zou zijn zou ik het doen.
Is meest slechte argument ooit natuurlijk.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

helma schreef:Als ik alleen zou zijn zou ik het doen.
Waarom als je alleen bent wel? Als ik vragen mag?
windorgel

Bericht door windorgel »

helma schreef:Als ik alleen zou zijn zou ik het doen.
En als je onder het strijken naar een preek luistert?
Ik vind het ook lastig hoor.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je eigen mening over de hoofdbedekking thuis, Tiberius. ;)
Ik denkt dat @Tiberius ook een hoed op heeft. Zo'n zwarte gleufhoed. :hi :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:Zijn er hier al met ervaring met bijbelstudiegroepen via Skype?
Wel via Zoom. Werkt op zich prima, al moet je wel iets meer moeite doen om mensen aan de praat te krijgen.
Datzelfde geldt voor catechisatie geven via Zoom.
Ok, maar Zoom wordt vrijwel overal neergezet als te mijden programma momenteel toch? Ik werk zelf met Teams, maar volgens mij is dat alleen zakelijk te vinden. Ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat met 'in groepjes uit elkaar gaan'. Je kunt diverse skypesessie aanmaken, maar vaak zijn er in een fysieke groep 1 of 2 die het woord nemen en de rest meetrekken. Benieuwd hoe dit digitaal is.
Nog afgezien dat veel van die gemelde privacy-issues gebruikersgemakzucht zijn en enkele er al opgelost zijn, hoe erg is het als iemand stiekem jullie Bijbelstudie meeluistert?
Ook met Zoom kan je uiteen gaan in groepjes, breakout rooms heten ze daar.
Voordeel van Zoom is dat het veel stabieler werkt in plaats van de vaak brakke verbindingen bij Skype.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
Tiberius schreef:
Herman schreef:In een kleine kring met o.a. Maanenschijn is via Zoom een prima avond belegd.

Bidden en bijbellezen via de telefoon ervaar ik overigens als minder vertrouwd.
Minder vertrouwd als via Zoom, bedoel je?
Nee, als irl.
Ja dat is wat ongemakkelijk in het begin. Wat helpt, is een headset gebruiken, dan zit je niet met het toestel in je hand.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je eigen mening over de hoofdbedekking thuis, Tiberius. ;)
Hetzelfde als Herman. ;) Behoudens die vier kleine kinderen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Geytenbeekje schreef:
Onze kerk doet hier niet aan maar ik zou het wel willen eigenlijks.
Zijn er ook geen losse initiatieven waarbij je jezelf kan aansluiten of een +21 vereniging (ervan uitgaande dat je jong bent)?

In mijn huidige gemeente worden helaas ook nog geen bijbel- of wijkkringen vanuit de kerkenraad georganiseerd, wel is er een studievereniging maar dat is toch anders. Ik dacht eigenlijk dat dit een GG-dingetje was. Wel zijn er allerlei initiatieven waarbij leden zelf in groepjes om de zoveel weken bij elkaar komen. De kerkenraad vindt dat overigens prima. Verschillende kringen gaan nu online via videotools zoals Zoom. Minder fijn vergeleken met de situatie dat je bij iemand in de huiskamer zit, maar een goed en een mooi alternatief. Het samen zingen hebben we wel even overgeslagen.
DDD

Bericht door DDD »

In onze kerk waren wel bijbelkringen. En er zijn volgens mij best veel GG waar bijbelkringen zijn binnen de gewone structuren.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
Wel via Zoom. Werkt op zich prima, al moet je wel iets meer moeite doen om mensen aan de praat te krijgen.
Datzelfde geldt voor catechisatie geven via Zoom.
Ok, maar Zoom wordt vrijwel overal neergezet als te mijden programma momenteel toch? Ik werk zelf met Teams, maar volgens mij is dat alleen zakelijk te vinden. Ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat met 'in groepjes uit elkaar gaan'. Je kunt diverse skypesessie aanmaken, maar vaak zijn er in een fysieke groep 1 of 2 die het woord nemen en de rest meetrekken. Benieuwd hoe dit digitaal is.
Nog afgezien dat veel van die gemelde privacy-issues gebruikersgemakzucht zijn en enkele er al opgelost zijn, hoe erg is het als iemand stiekem jullie Bijbelstudie meeluistert?
Ook met Zoom kan je uiteen gaan in groepjes, breakout rooms heten ze daar.
Voordeel van Zoom is dat het veel stabieler werkt in plaats van de vaak brakke verbindingen bij Skype.
Als dat het enige privacy issue is, vind ik dat inderdaad geen probleem. Maar ik begreep dat er bv ook in je contacten kon worden gekeken. Ik ben ook niet zo een Skype fan. Zeker nu ik teams gewend ben.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Tiberius schreef:We hadden recent in ons gezin een discussie over de vraag of vrouwen tijdens een online dienst ook geacht worden om hoofdbedekking te dragen. Ervan uitgaande uiteraard, dat ze dat normaal gesproken tijdens een kerkdienst ook doen.
Wat is jullie mening en waarom?
Mijn mening is zoveel als mogelijk een ordelijke manier een dienst meebeleven. Dus het dragen van een hoofddeksel thuis is wat dat betreft een logische stap. Maar mijn vrouw vind daar om onbekende reden weer dat het niet hoeft.

Ons beider conclusie is voorlopig dat thuis meekerken niet onder de eredienst vallen en dus wordt er geen hoed gedragen. Daarbij komt dat we ook vier jonge kinderen enigszins in het gareel proberen te houden. Veel stichtelijks is er dan niet meer bij.
Zit jij dan thuis ook in je kerkse kleding de preek mee te luisteren?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Zit jij dan thuis ook in je kerkse kleding de preek mee te luisteren?
Nee. Na overweging niet gedaan.

Overigens onderscheid ik in mijn kledingkast niet tussen een werkkostuum en een kerkkostuum
Plaats reactie