COVID-19

DDD

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
Jantje schreef:
Valcke schreef:
Bertiel schreef:Probleem is dat er niet zo veel testen zijn. Fabrikant kan het niet voorwerken en roept op (stond op site RD) om enkel te testen bij verdenking
Correctie: er wordt in NL niet getest bij verdenking. Zelfs niet bij verdenking bij zorgpersoneel of huisartsen. Alleen bij verdenking bij risicogroepen.

Wat betreft beschikbaarheid testen: daar zijn nogal verschillende berichten over. Ik houd het er maar op dat ze in Groningen en Duitsland ook niet gek zijn.
Dat eerste wat je schrijft is niet helemaal waar. Er zijn ook mensen van onder de 55 jaar die worden getest als ze met ernstige symptomen die wijzen op het Coronavirus op de SEH van een ziekenhuis terechtkomen. En daarvoor hoeven ze niet in de risicogroepen te vallen.
Risicogroepen én ernstige gevallen. Klopt. Maar dat is nog steeds niet het testen bij verdenking, evenmin van verdenking bij zorgpersoneel of huisartsen, terwijl het voor deze groepen van groot belang is, want zij kunnen niet bij een lichte verkoudheid zomaar 14 dagen thuisblijven.
Er zijn ook veel ziekenhuizen die dit wel doen, in ieder geval in de Noordelijke provincies. Alleen in Brabant niet. Daar heeft het voor dit moment geen zin meer, begreep ik.
DDD

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik lees op internet: Lockdown Wuhan wordt over twee weken opgeheven.

Ik denk dan wel: zoals het virus vanuit Wuhan zich naar de wereld verspreid kan het dan ook maar zo weer terug komen. Je hebt maar 1 besmet persoon nodig.
Doordat ze blijven testen, isoleren, alsook quarantaine toepassen op binnenkomende reizigers, denk ik dat dit beleid een heel goede kans maakt.

Maar het is moeilijk te kopiëren naar Europa, al vind ik wel dat Europa hier veel van had kunnen leren. Bv ten aanzien van massalere uitvoering van testen, iets wat ook de WHO steeds bepleit.
Waarom is het volgens jou moeilijk te kopiëren naar Europa? Israël kan het toch ook? Terwijl juist Israël erg afhankelijk is van internationale reizigers, vermoed ik.
Ik heb al eerder aangegeven dat dit scenario in China en Zuid-Korea succesvol was door de volgende condities:

1. alle verdachte gevallen testen en isoleren (voldoen we NIET aan)
2. bij uitbraak een hoge mate van lockdown (voldoen we gedeeltelijk WEL aan; maar in China was dat veel strikter)
3. personen volgen ten aanzien van hun verplaatsingen (voldoen we NIET aan)
4. inkomende reizigers waar ze ook vandaan komen in quarantaine plaatsen(voldoen we NIET aan)

Het kan dus wel, maar je moet dan bereid zijn om de maatregelen 1, 3 en 4 te nemen.
Overigens volgt Duitsland een beleid met 1 en 2, en dat is in elk geval ook meer succesvol dan het NL beleid waar we alleen 2 doen.
En Israël doet in elk geval 1, 2 en 4 (3 weet ik niet).
1) Frankrijk bijvoorbeeld probeert dat wel.
3) Helaas doen we dat nog niet. Volgens mij doet Israël dat wel, maar dat weet ik niet zeker.
4) Het verbaast mij dat we dit in Nederland nog niet doen. Maar er zijn wel andere landen die dit doen, waaronder inderdaad Israël.
merel

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik lees op internet: Lockdown Wuhan wordt over twee weken opgeheven.

Ik denk dan wel: zoals het virus vanuit Wuhan zich naar de wereld verspreid kan het dan ook maar zo weer terug komen. Je hebt maar 1 besmet persoon nodig.
Hoe sta jij nu in deze situatie? Ik meen mij te herinneren dat jij wel kritisch was over de te nemen maatregelen en het niet zo nodig vond ( al hield jij je er wel aan;))
Dat ik het "niet zo nodig vond" wil ik niet zeggen. Omdat ik minder als gemiddeld het nieuws volg was ik wel erg overrompeld door de maatregelen.

De situatie is erger dan ik toen inschatte, en het is goed dat er stevige maatregelen genomen worden.

Al heb ik ook gemengde gevoelens. Nog steeds denken we onszelf te kunnen redden als we "het met elkaar doen", het maakbaarheidsdenken. Daarnaast: aan de ene kant worden er babies en ouderen legaal vermoord uit naam van humaniteit, en aan de andere kant word nu door de regering gezegt dat we opkomen voor de kwetsbaren. Ik kan dat niet met elkaar in overeenstemming brengen.

Ik hou me zo veel als mogelijk netjes aan de regels van de overheid, zoals een christen betaamt. Verder heb ik in deze geen wijsheid in pacht.
"Het met elkaar doen' klopt in die zin, dat een ieder verantwoordelijkheid neemt en thuis blijft en zo min mogelijk contact heeft met anderen. Dan kan het virus gestopt worden. Anders woekert het gewoon door en is de gezondheidszorg overbelast.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

merel schreef:"Het met elkaar doen' klopt in die zin, dat een ieder verantwoordelijkheid neemt en thuis blijft en zo min mogelijk contact heeft met anderen. Dan kan het virus gestopt worden. Anders woekert het gewoon door en is de gezondheidszorg overbelast.
Het virus kan niet echt worden 'gestopt', wel probeer je met deze maatregelen te voorkomen dat de verspreiding te snel gaat, zodat de ziekenhuizen het niet aan kunnen en waarbij je probeert de ouderen en zwakkeren te beschermen. Maar tegenhouden kun je het virus niet meer.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Valcke schreef:Correctie: er wordt in NL niet getest bij verdenking. Zelfs niet bij verdenking bij zorgpersoneel of huisartsen.Alleen bij verdenking bij risicogroepen.
Hoe komt u aan die wijsheid? Zorgpersoneel dat verdenking heeft, moet uiteraard eerst bellen over de precieze klachten, maar daarna volgt een test.
Mara

Bericht door Mara »

Ik weet nog steeds niet of ik het nu heb of niet.
Ik heb i.i.g. geen normaal verlopende griep.
En dit hoor ik van meer mensen, die nu ook ziek zijn.
Het blijft maar hangen en terugkeren. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik blijf denken dat veel testen met een 70% betrouwbare test weinig zin heeft. Als de tests betrouwbaarder worden/zijn en er genoeg tests beschikbaar zijn is het een ander verhaal.

Verder mis ik in de overwegingen van politici (niet van wetenschappelijke experts) de overweging van wat ze willen doen als de epidemie relatief onder controle is (wanneer een besmet persoon gemiddeld minder dan 1 andere besmet), maatregelen een jaar in stand houden? Grenzen dichthouden? Ik ben niet extreem bezorgd voor de economie (deels omdat ik daar geen verstand van heb, deels omdat dingen die belangrijk zijn, zoals voedselvoorziening, wel door kunnen gaan en de minder noodzakelijke takken hun vraag terugkrijgen als het weer mogelijk is), maar sociaal is er wel een probleem, zeker als men de scholen dichthoudt.

Verder is Israël niet echt te vergelijken met Nederland. Het grootste deel van het grensverkeer gaat daar via de lucht of zwaar bewaakte grensposten. En ook daar gaat voor veel mensen telefoontracking veel te ver.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Uit een mail van examenblad.nl:

Geachte heer, mevrouw,

Het Centraal Examen voortgezet onderwijs gaat dit schooljaar niet door. Leerlingen kunnen op basis van de resultaten van hun schoolexamens hun diploma behalen. Dat hebben de ministers Van Engelshoven en Slob van Onderwijs zojuist bekendgemaakt.

Een link naar de Kamerbrief is nu nog niet voorhanden. Houd daarom voor verdere informatie de pagina Rijksoverheid.nl/examens en het nieuwsbericht ‘Update coronavirus’ op Examenblad.nl in de gaten. Op Examenblad.nl plaatsen we zo snel mogelijk een link naar meer informatie.

Vanuit het College voor Toetsen en Examens doen we er alles aan om u zo goed mogelijk op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen. De besluiten en maatregelen vanuit het ministerie van Onderwijs zijn daarin voor ons leidend.
- Niet meer zo actief -
Mannetje

Bericht door Mannetje »

- Niet meer zo actief -
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mannetje schreef:Uit een mail van examenblad.nl:

Geachte heer, mevrouw,

Het Centraal Examen voortgezet onderwijs gaat dit schooljaar niet door. Leerlingen kunnen op basis van de resultaten van hun schoolexamens hun diploma behalen. Dat hebben de ministers Van Engelshoven en Slob van Onderwijs zojuist bekendgemaakt.

Een link naar de Kamerbrief is nu nog niet voorhanden. Houd daarom voor verdere informatie de pagina Rijksoverheid.nl/examens en het nieuwsbericht ‘Update coronavirus’ op Examenblad.nl in de gaten. Op Examenblad.nl plaatsen we zo snel mogelijk een link naar meer informatie.

Vanuit het College voor Toetsen en Examens doen we er alles aan om u zo goed mogelijk op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen. De besluiten en maatregelen vanuit het ministerie van Onderwijs zijn daarin voor ons leidend.
Ik zit er nog even van bij te komen.
Ben benieuwd hoe het verder gaat qua schoolexamens. Die worden nu wel heel erg fraudegevoelig.
Valcke

Bericht door Valcke »

Jeremiah schreef:
Valcke schreef:Correctie: er wordt in NL niet getest bij verdenking. Zelfs niet bij verdenking bij zorgpersoneel of huisartsen.Alleen bij verdenking bij risicogroepen.
Hoe komt u aan die wijsheid? Zorgpersoneel dat verdenking heeft, moet uiteraard eerst bellen over de precieze klachten, maar daarna volgt een test.
Bv. NOS:
Het UMC in Groningen test ook huisartsen met klachten op corona. Maar in de rest van het land gebeurt dat nauwelijks of helemaal niet. Verschillende huisartsen zijn daar kritisch over, omdat zij met kwetsbare patiënten in contact komen. "Wat als wij dan verspreiders zijn van het virus", zegt huisarts Rick de Rover uit Rotterdam.

De Rover kreeg vorige week verkoudheidsklachten maar werkte gewoon door, geheel volgens de richtlijn die dat voorschrijft als je niet in contact bent geweest met een bewezen coronapatient. "Maar later bleek dat ik toch een aantal dagen eerder al met iemand met corona in contact was geweest. En daarna heb ik nog allerlei andere patiënten gezien."

De Rover belde de GGD om een test te vragen, maar kreeg te horen dat ze dat niet deden. "Ze zeiden dat er alleen nog in uitzonderlijke situaties getest wordt." De Rover zit nu met de kwestie in zijn maag. "Ik voel me hier heel ongemakkelijk bij, wat als ik allerlei mensen besmet heb?" Uit voorzorg zit hij nu een week thuis in quarantaine.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232811 ... g-wel.html

Dit is geen indicent, ik ken persoonlijk ook een geval van een huisarts die niet getest wordt, maar wel klachten heeft. Ook 'boven de grote rivieren'.

Verder worden verzorgsters in bv. de gehandicaptenzorg of bejaardenzorg ook niet getest bij klachten en weten dus niet of ze het virus dragen. Alleen als ze aan de RIVM criteria voldoen. Hier zijn ook meerdere berichten in de pers over verschenen.

In ziekenhuizen ligt dat anders. Daar beslist bij mijn weten niet de GGD, maar het ziekenhuis of iemand getest wordt.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Wat als de overheid helemaal kerkdiensten verbied, ook met predikant erbij enzo.
Een totale lockdown, zijn er dan nog kerken die daar niet aan gehoor geven ?
Valcke

Bericht door Valcke »

Geytenbeekje schreef:Wat als de overheid helemaal kerkdiensten verbied, ook met predikant erbij enzo.
Een totale lockdown, zijn er dan nog kerken die daar niet aan gehoor geven ?
Verkeerde topic, Geytenbeekje.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Zita schreef:
Mannetje schreef:Uit een mail van examenblad.nl:

Geachte heer, mevrouw,

Ik zit er nog even van bij te komen.
Ben benieuwd hoe het verder gaat qua schoolexamens. Die worden nu wel heel erg fraudegevoelig.
Ik heb afgelopen dagen een hele stapel vragen beantwoord van leerlingen over de examenstof... Tja... Dat voelt wat minder zinvol nu allemaal.
- Niet meer zo actief -
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Hier idem. Veel inspanning geleverd voor herhaling en synthese van de examenstof. Nou ja, t is deels ook nog wel nuttig voor de algemene ontwikkeling.
Plaats reactie