COVID-19

Maanenschijn

Re: Wuhan virus

Bericht door Maanenschijn »

Ik vind het toch wel makkelijk om in deze kwestie vanuit onze stoel te oordelen over de deskundigheid van de minister. Als eerste zijn bewindspersonen zelden vakinhoudelijk bekwaam. Bewindspersonen worden doorgaans benoemd om hun bestuurlijke kwaliteiten en niet hun vakinhoudelijke kwaliteiten. Ze zijn dus voor de inhoud volledig afhankelijk van hun ambtenaren. Ik heb jaren geleden deel uitgemaakt van een tweetal ministeriële commissies inzake een juridisch onderwerp, daar werd bovenstaande (pijnlijk) duidelijk.

Daarnaast worden maatregelen nooit door hen zelf in gang gezet, maar altijd via de ambtelijke weg: dus als er een verordening moet worden gemaakt, opdrachten moeten worden gegeven en cijfers moeten worden opgevraagd is dat via de ambtelijke weg. Een minister of andere bewindspersoon is dus afhankelijk van de informatie die hij krijgt.

Vooral in een situatie dat de situatie per dag wijzigt, waar ook de vraag en beschikbaarheid naar mondkapjes toe behoort, is het maar de vraag of je daar altijd een actueel beeld van kunt hebben. Overigens vraag ik me ook af of de Tweede Kamer echt wat aan die informatie heeft of wat mee kan, of dat het alleen een makkelijk onderwerp is om vragen over te stellen. Er wordt veel geroepen over mondkapjes. Mijn vrouw, dochter en schoondochter zijn daadwerkelijk bezet met de zorg van (besmette) patiënten. Ze verzorgen hun patiënten in pakken, handschoenen en en met mondkapjes. Gelukkig is het nog voorhanden. Dus naast de instellingen die blijkbaar te kort hebben, zijn er ook nog heel veel instellingen die nog zijn voorzien.

Een bewindspersoon die eerlijk antwoorden geeft, ook als hij/zij het niet weet heeft bij mij altijd al een streepje voor. En minister Bruins lijkt mij zo'n minister. Ik denk dat de Kamer zich over andere dingen druk moet maken dan over de mondkapjes. Dat is iets wat prima door het ministerie, gezondheidszorg en bedrijfsleven kan worden gehandled.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Wat een onzin. De ambtenaren weten niets, dat is het probleem. De kamer zou eens moeten vragen hoe lang de verantwoordelijke ambtenaren al met dit dossier belast zijn. Ze weten alles van bestuurskunde, maar van het beleidsterrein hebben de meeste hoge ambtenaren geen kaas gegeten. Als er tijd is voor internetconsultaties en het rustig opvolgen van verstandige adviezen van betrokkenen is dat niet zo erg, maar nu wel.

Ik ben het geheel met Valcke eens.
Je generaliseert nogal. Het feit dat minister Bruins bepaalde antwoorden niet paraat had, wil niet zeggen dat gegevens omtrent voorraden van beschermende kleding niet beschikbaar zijn.

In Nederland is gekozen voor een systeem waar hoge ambtenaren om de zoveel jaar van plaats wisselen. Dat is een politiek besluit geweest, omdat men in de jaren '90 vond ambtenaren die hun hele carrière binnen een departement werkzaam waren, teveel macht hadden in vergelijking met de bewindspersonen. Een roulatiesysteem zou moeten bijdragen aan ontkokering en meer verantwoordelijkheid voor de bewindspersoon.

In de laag onder de top zie je dat veel mensen vaak langdurig werkzaam zijn op een bepaald beleidsterrein. De kennis zit vooral in deze laag, en die laag voorziet de top van adviezen, etc.
Ten eerste is 'is gekozen' een misleidende term. Voor dat besluit zijn mensen verantwoordelijk, en ik vraag mij zelfs af of dit aan de kamer is voorgelegd. Ik vraag mij zelfs af of het daadwerkelijk een politiek besluit was, maar daar ben ik verder niet deskundig in.

Daarnaast is het in veel gevallen feitelijk om de anderhalf a twee jaar en dat is niet hetzelfde als om de zoveel jaar. Ten derde zijn de argumenten die je noemt heel relevant, maar ook een illustratie van een enorme kortzichtigheid. Want inderdaad hebben mensen die verstand van zaken hebben, meer macht dan een voorbijganger. Het oude systeem zou onmiddellijk opnieuw moeten worden ingevoerd. We zien nu op verschillende beleidsterreinen wat de dramatische gevolgen zijn van ambtenaren zonder kennis van zaken.

Overigens vind ik het niet erg dat de overheid geen centraal register heeft over voorraden, maar toch zou je verwachten dat bij incidenten als deze er wel mensen zijn die daarbij de primaire processen vanuit de overheid ondersteunen.
Laatst gewijzigd door DDD op 19 mar 2020, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:Ik vind het toch wel makkelijk om in deze kwestie vanuit onze stoel te oordelen over de deskundigheid van de minister. Als eerste zijn bewindspersonen zelden vakinhoudelijk bekwaam. Bewindspersonen worden doorgaans benoemd om hun bestuurlijke kwaliteiten en niet hun vakinhoudelijke kwaliteiten. Ze zijn dus voor de inhoud volledig afhankelijk van hun ambtenaren. Ik heb jaren geleden deel uitgemaakt van een tweetal ministeriële commissies inzake een juridisch onderwerp, daar werd bovenstaande (pijnlijk) duidelijk.

Daarnaast worden maatregelen nooit door hen zelf in gang gezet, maar altijd via de ambtelijke weg: dus als er een verordening moet worden gemaakt, opdrachten moeten worden gegeven en cijfers moeten worden opgevraagd is dat via de ambtelijke weg. Een minister of andere bewindspersoon is dus afhankelijk van de informatie die hij krijgt.

Vooral in een situatie dat de situatie per dag wijzigt, waar ook de vraag en beschikbaarheid naar mondkapjes toe behoort, is het maar de vraag of je daar altijd een actueel beeld van kunt hebben. Overigens vraag ik me ook af of de Tweede Kamer echt wat aan die informatie heeft of wat mee kan, of dat het alleen een makkelijk onderwerp is om vragen over te stellen. Er wordt veel geroepen over mondkapjes. Mijn vrouw, dochter en schoondochter zijn daadwerkelijk bezet met de zorg van (besmette) patiënten. Ze verzorgen hun patiënten in pakken, handschoenen en en met mondkapjes. Gelukkig is het nog voorhanden. Dus naast de instellingen die blijkbaar te kort hebben, zijn er ook nog heel veel instellingen die nog zijn voorzien.

Een bewindspersoon die eerlijk antwoorden geeft, ook als hij/zij het niet weet heeft bij mij altijd al een streepje voor. En minister Bruins lijkt mij zo'n minister. Ik denk dat de Kamer zich over andere dingen druk moet maken dan over de mondkapjes. Dat is iets wat prima door het ministerie, gezondheidszorg en bedrijfsleven kan worden gehandled.
Ik heb het niet gehad over de vakdeskundigheid van de minister, maar van de ambtenaren. Het zou goed zijn als de Kamer een overzicht vroeg van de betrokken ambtenaren en hun werkervaring op dit terrein.

En mondkapjes zijn natuurlijk maar een exponent van de onvoorzichtigheid in het voorraadbeheer en de risico-inschatting én van de internationale afhankelijkheid van Nederland.
Maanenschijn

DDD schreef:
Maanenschijn schreef:Ik vind het toch wel makkelijk om in deze kwestie vanuit onze stoel te oordelen over de deskundigheid van de minister. Als eerste zijn bewindspersonen zelden vakinhoudelijk bekwaam. Bewindspersonen worden doorgaans benoemd om hun bestuurlijke kwaliteiten en niet hun vakinhoudelijke kwaliteiten. Ze zijn dus voor de inhoud volledig afhankelijk van hun ambtenaren. Ik heb jaren geleden deel uitgemaakt van een tweetal ministeriële commissies inzake een juridisch onderwerp, daar werd bovenstaande (pijnlijk) duidelijk.

Ik heb het niet gehad over de vakdeskundigheid van de minister, maar van de ambtenaren. Het zou goed zijn als de Kamer een overzicht vroeg van de betrokken ambtenaren en hun werkervaring op dit terrein.

En mondkapjes zijn natuurlijk maar een exponent van de onvoorzichtigheid in het voorraadbeheer en de risico-inschatting én van de internationale afhankelijkheid van Nederland.
Zeker, dat ben ik met je eens. De volksvertegenwoordiging mag wat mij betreft veel meer sturen op de kwaliteit van degenen die uitvoerend zijn. Een lijst met functies en deskundigheid zou hier best een goed idee in kunnen zijn.

Mijn reactie over de mondkapjes was meer naar aanleiding wat @Valcke hier over schreef.
Valcke

Bericht door Valcke »

Maanenschijn: Omdat normale invoerlijnen voor beschermingsmaterialen niet meer werken en er grote tekorten gerapporteerd zijn, heeft de minister op 27 januari aangegeven dat zijn ministerie dit coördineert. In alle landen om ons heen gebeurt hetzelfde. Het is een onderwerp op nationaal niveau en geen bijzaak. Dan is het niet meer dan normaal dat de Kamer de minister daarover bevraagt wanneer de signalen blijven komen dat er grote problemen zijn.

Overigens gaf gisterochtend de IC leidinggevende van het Erasmus MC en landelijk coördinator van IC’s de kamerleden in de technische hoorzitting zelf in het openbaar het advies de minister op dit onderwerp goed te bevragen. Dat zegt wel wat! Dan is het te meer schrijnend als je volstrekt onvoorbereid op dit punt naar de Kamer gaat.

Wel ben ik ermee eens dat hier vooral een taak ligt voor de ambtenaren op het ministerie. Zij weten wat de vragen zijn en zij moeten de minister van goede informatie voorzien.
Laatst gewijzigd door Valcke op 19 mar 2020, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Maanenschijn schreef:..Ik denk dat de Kamer zich over andere dingen druk moet maken dan over de mondkapjes. Dat is iets wat prima door het ministerie, gezondheidszorg en bedrijfsleven kan worden gehandled.
Mondkapjes zijn momenteel het allerbelangrijkste wat we nodig hebben op materieel vlak. Ik begrijp werkelijk niet dat het leger of politie nog niet is ingezet om alle voorraden van de bouw, tandartsen, privéklinieken en schoonheidsklinieken per direct op te eisen. Zonder mondkapjes is er namelijk geen zorg mogelijk voor de ernstig zieke mensen.

Daarnaast moet nl deze zsm zelf gaan produceren.
Maanenschijn

Jeremiah schreef:
Maanenschijn schreef:..Ik denk dat de Kamer zich over andere dingen druk moet maken dan over de mondkapjes. Dat is iets wat prima door het ministerie, gezondheidszorg en bedrijfsleven kan worden gehandled.
Mondkapjes zijn momenteel het allerbelangrijkste wat we nodig hebben op materieel vlak. Ik begrijp werkelijk niet dat het leger of politie nog niet is ingezet om alle voorraden van de bouw, tandartsen, privéklinieken en schoonheidsklinieken per direct op te eisen. Zonder mondkapjes is er namelijk geen zorg mogelijk voor de ernstig zieke mensen.

Over het belang van de mondkapjes verschillen we zeker niet mening. Overigens waren gisteravond de deskundigen bij het programma Op1 het over de zelfgemaakte mondkapjes het eens: niet geschikt voor gebruik in de zorg. Het ene mondkapje is het andere niet. De ene is geschikt voor het filteren van stof (bijv. in de bouw) het andere voor bescherming chemische stoffen, een derde voor microbiologische bescherming. De wereld is niet zo zwart-wit. Wat ik gisteravond zag is dat bedrijfsleven (transportsector!), gezondheidszorg en ministerie goed samenwerken om zoveel als mogelijk te doen.

En hoe zie je het opeisen voor je: een soort razzia en huiszoeking om mondkapjes te vorderen?
Dodo

Bericht door Dodo »

Ze gaan het bloed van bloeddonoren onderzoeken op antistoffen tegen Corona. Zo hopen ze een goed beeld te krijgen van de verspreiding van de ziekte.
Lijkt me een goed idee. Zo krijg je duidelijke gegevens, en kun je meer zeggen over de verspreiding en over de sterftecijfers.
Maanenschijn

Valcke schreef:Maanenschijn: Omdat normale invoerlijnen voor beschermingsmaterialen niet meer werken en er grote tekorten gerapporteerd zijn, heeft de minister op 27 januari aangegeven dat zijn ministerie dit coördineert. In alle landen om ons heen gebeurt hetzelfde. Het is een onderwerp op nationaal niveau en geen bijzaak. Dan is het niet meer dan normaal dat de Kamer de minister daarover bevraagt wanneer de signalen blijven komen dat er grote problemen zijn.

Overigens gaf gisterochtend de IC leidinggevende van het Erasmus MC en landelijk coördinator van IC’s de kamerleden in de technische hoorzitting zelf in het openbaar het advies de minister op dit onderwerp goed te bevragen. Dat zegt wel wat! Dan is het te meer schrijnend als je volstrekt onvoorbereid op dit punt naar de Kamer gaat.

Wel ben ik ermee eens dat hier vooral een taak ligt voor de ambtenaren op het ministerie. Zij weten wat de vragen zijn en zij moeten de minister van goede informatie voorzien.
Deze hele Kamerdiscussie over mondkapjes (jazeker, van levensbelang!) is wat mij betreft een exponent dat we (de overheid) de gezondheidszorg over hebben gelaten aan het grote geld. Aan marktwerking, aan het minimaliseren van voorraden, aan het minimaliseren van overcapaciteit. Ik ben bang dat na deze crisis (als dat zover mag komen) ik daar de Kamerleden niet meer over hoor. Laat minister en departement vooral hun werk doen en zorg voor deugdelijk beleid!
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Maanenschijn schreef:
Jeremiah schreef:

Over het belang van de mondkapjes verschillen we zeker niet mening. Overigens waren gisteravond de deskundigen bij het programma Op1 het over de zelfgemaakte mondkapjes het eens: niet geschikt voor gebruik in de zorg. Het ene mondkapje is het andere niet. De ene is geschikt voor het filteren van stof (bijv. in de bouw) het andere voor bescherming chemische stoffen, een derde voor microbiologische bescherming. De wereld is niet zo zwart-wit. Wat ik gisteravond zag is dat bedrijfsleven (transportsector!), gezondheidszorg en ministerie goed samenwerken om zoveel als mogelijk te doen.

En hoe zie je het opeisen voor je: een soort razzia en huiszoeking om mondkapjes te vorderen?
Bijvoorbeeld.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:
Valcke schreef:Maanenschijn: Omdat normale invoerlijnen voor beschermingsmaterialen niet meer werken en er grote tekorten gerapporteerd zijn, heeft de minister op 27 januari aangegeven dat zijn ministerie dit coördineert. In alle landen om ons heen gebeurt hetzelfde. Het is een onderwerp op nationaal niveau en geen bijzaak. Dan is het niet meer dan normaal dat de Kamer de minister daarover bevraagt wanneer de signalen blijven komen dat er grote problemen zijn.

Deze hele Kamerdiscussie over mondkapjes (jazeker, van levensbelang!) is wat mij betreft een exponent dat we (de overheid) de gezondheidszorg over hebben gelaten aan het grote geld. Aan marktwerking, aan het minimaliseren van voorraden, aan het minimaliseren van overcapaciteit. Ik ben bang dat na deze crisis (als dat zover mag komen) ik daar de Kamerleden niet meer over hoor. Laat minister en departement vooral hun werk doen en zorg voor deugdelijk beleid!
Het is niet de tijd om uitgebreide systeemdiscussie te voeren.

Blijkbaar is ook in de zorg lean ingekocht en dat betekent dat er nu een tekort is omdat er geen hoge (nood)voorraden worden aangehouden en ook niet kunnen worden aangevuld omdat het buitenland op slot zit. Maar de berichtgeving is heel divers. Sommigen hebben tekort en anderen hebben voldoende. Dat kan er alleen maar op wijzen dat verantwoordelijken op lagere of individuele niveau's hebben beslist over de lange termijn voorraad.
Het is de vraag of je die verschillen in korte tijd kunt wegpoetsen door middel van een inventarisatie. Het enige wat je moet hebben is een grafiek van huidige middelen, gisteren gebruikte middelen en morgen beschikbare middelen en dat wijzigt dus elke dag enorm.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: Zeker, dat ben ik met je eens. De volksvertegenwoordiging mag wat mij betreft veel meer sturen op de kwaliteit van degenen die uitvoerend zijn. Een lijst met functies en deskundigheid zou hier best een goed idee in kunnen zijn.

Mijn reactie over de mondkapjes was meer naar aanleiding wat @Valcke hier over schreef.
De Tweede Kamer moet niet gaan micro-managen, dat leidt juist tot chaos. Als de kwaliteit van de uitvoering niet voldoende is naar de mening van het parlement, kan het de minister aanspreken.

Hetzelfde parlement zorgt overigens voor een grote belasting van het ambtelijk apparaat door heel veel onzin vragen te stellen puur om publicitair gewin. Het gebrek aan kennis bij veel parlementariërs is veel meer fnuikend dat hogere ambtenaren die rouleren.
DDD

Bericht door DDD »

Dat vind ik dus in het geheel niet. Al zou iets meer kennis in het parlement soms fijn zijn, daar zitten gemiddeld genomen helemaal niet zulke domme mensen in.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Nasrani

Bericht door Nasrani »

parsifal schreef:
ejvl schreef:Er wordt niet lelijk gedaan over de minister zelf maar over het onvoldoende antwoord geven op normale vragen en geen dossierkennis aanwezig. En dat is terecht vind ik.
Nu mag je in dit geval wel wat toegeeflijk zijn, voor een persoon instort zal hij ook al wel wat problemen hebben met zijn dossierkennis bovenhalen.
Exact wat ook mijn gedachte was en wat ik wilde aangeven.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie