Maatregelen kerk ivm coronavirus

-DIA-

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Stof schreef:
Zeeuw schreef:Omdat het een farce is. Het is gewoon tv. Televisie betekent ver zien. Dat is exact wat er gebeurt.
Men moet eens stoppen met al dat overgevoelige.
Come on, je snapt prima wat ik bedoel.
Ik ben niet voor het massaal gebruik van een medium als kerk-tv. Maar ik voel soms ook wel dat je dat niet per definitie altijd hoeft af te wijzen. Ik was afgelopen meerdere malen in de gelegenheid naar een kerk-tv kijken, in de gemeente van Enter. Het ligt er wel aan welke voorganger er is. We hebben al lange tijd geen reguliere diensten meer mee kunnen maken. Zo vond ik het toch niet bezwaarlijk om zo ook de prediker te zien. Ik denk nog aan de diensten van predikanten die zelf niet snel voor een camera zouden staan. In dit geval vond ik het toch goed om weer eens zo de dominee te zien. Met name de diensten waarin ds. Verschuure en student Vlot voorgingen spraken me wel aan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Stof schreef:
Zeeuw schreef:Omdat het een farce is. Het is gewoon tv. Televisie betekent ver zien. Dat is exact wat er gebeurt.
Ik ben niet voor het massaal gebruik van een medium als kerk-tv. Maar ik voel soms ook wel dat je dat niet per definitie altijd hoeft af te wijzen. Ik was afgelopen meerdere malen in de gelegenheid naar een kerk-tv kijken, in de gemeente van Enter. Het ligt er wel aan welke voorganger er is. We hebben al lange tijd geen reguliere diensten meer mee kunnen maken. Zo vond ik het toch niet bezwaarlijk om zo ook de prediker te zien. Ik denk nog aan de diensten van predikanten die zelf niet snel voor een camera zouden staan. In dit geval vond ik het toch goed om weer eens zo de dominee te zien. Met name de diensten waarin ds. Verschuure en student Vlot voorgingen spraken me wel aan.
Inderdaad!

Vergeet ook de dienst met ds. Huijser niet, over de Pottenbakker. @Stof weet dat ook vast nog wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
Stof schreef:
Inderdaad!

Vergeet ook de dienst met ds. Huijser niet, over de Pottenbakker. @Stof weet dat ook vast nog wel.
Ja die heb ik ook beluisterd.
DDD

Bericht door DDD »

Het is wel goed om te weten dat je het niet bezwaarlijk vond om de dominee te kunnen zien, maar ik moet daar toch wel om lachen hoor. Waarom zou nu enig bezwaar het uitgangspunt zijn? Jezus zei ooit: wie niet tegen ons is, die is vóór ons. Bij jou lijkt het wel net andersom.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Het is wel goed om te weten dat je het niet bezwaarlijk vond om de dominee te kunnen zien, maar ik moet daar toch wel om lachen hoor. Waarom zou nu enig bezwaar het uitgangspunt zijn? Jezus zei ooit: wie niet tegen ons is, die is vóór ons. Bij jou lijkt het wel net andersom.
Soms moet je gewoon proberen blij te zijn met wat je ziet en leest. Zie dan even niet achterom.
DDD

Bericht door DDD »

Soms wel. Maar soms is het ook treurig. En soms grappig, én veelzeggend, zoals nu.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Soms wel. Maar soms is het ook treurig. En soms grappig, én veelzeggend, zoals nu.
Laten we niet vergeten dat we niet veel wijzer worden van een beeldcultuur. Het belangrijkste is niet het zien, maar het geloof is door gehoor, en het gehoor door het (gepredikte) Woord. We kunnen lezen een soort horen noemen, want je ziet de schrijver niet, maar je 'hoort' wel wat er gezegd wordt.

Daarom kort: Ik blijf tegen het invoeren van nog meer beeldschermen. Daar hebben we er al meer dan genoeg van. In China maken ze al gebruik van gezichtsherkenning via beeld.

Nog iets: Het soms kunnen zien is geen noodzakelijkheid. Het horen van het Woord is wel noodzakelijk.
Begrijpen we elkaar?
En dan nog iets: Wat heeft het beeldscherm enorm veel kwaad aangericht in de wereld, en in de kerken.
Men lijkt het vergeten te zijn, want in kerken die in de jaren 50 of zelfs nog in de jaren 80 gevochten werd om het scherm buitenshuis te houden, daar is men compleet om. Kerk-tv is daar een voorbeeld van. Gewenning aan zaken waar we beter niet aan hadden kunnen wennen is geen goede zaak. Beeld is vluchtiger dan woord en schrift. Ik meen ook dat wat we lezen beter beklijft dan wat we lezen en horen? Ik weet niet of dit wetenschappelijk is bewezen, maar het lijkt of we onze historie meer en meer vergeten...

Een stukje historie: We probeerden de radio buiten de deur te houden. Er dreigde gevaar: De wereld in huis. En terwijl de Kerk zich niet moet vermengen met de wereld of daar de deur verder naar openzetten.
Toen de tv. Dat veroorzaakte nog meer ellende, die velen van de huidige generatie heeft gebracht in een vervreemding van het Woord.
Het afhouden van de tv ging, maar wie afviel koos daar toch zelf voor. Ik weet van verschillende mensen die toen, om de tv, de kerk verlieten toen ze een kind wilden laten dopen, maar dat dat niet kon, omdat diegenen zich niets gelegen lieten liggen aan de waarschuwingen van predikant en kerkenraad. Nu groeit uit die geboren kinderen een geslacht op dat geen notie meer heeft van de diepste oorzaak van de bezwaren die de reformatorische kerken al vanaf het eerste begin zagen, en daarvoor waarschuwden. Lees eens oude Saambinders (digibron), hoe er werd gewaarschuwd tegen tv, ver voordat er in Nederland sprake wad van tv. Want die kwam in Nederland pas (ik meen) in 1951. Daarvoor hadden we wel de bioscoop, en de film.

En... oh ja, wie weet wat het woordje drem-pel-ver-la-gend eigenlijk betekent? Weet iemand of dit ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden? Of was dat bangmakerij om zo de tv buiten de deur te houden?
En nog iets: Hoe zijn we in feite terecht gekomen met onze beeldcultuur? Wat was de oorzaak? We zijn niet gelukkiger geworden, maar we hebben ons wel enorm afhankelijk gemaakt door deze nieuwe technieken. Laat maar eens voor de duur van slechts één dag de stroom uitvallen! Vooral de computer en de daaraan gerelateerde mobiele telefoon maken dat we meer dan ooit langs elkaar heen leven en dat het INDIVIDU Koning kraait. En krijgt dat INDIVIDU niet zijn zin dan gaat dat INDIVIDU opspelen en wijzen op de RECHTEN VAN DE MENS... en zo zou ik de nacht vol kunnen typen, maar dat doe ik niet, want dan zit ik te lang op dat individualistische en ziekmakende scherm te kijken.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Stof schreef:
Ik begrijp exact wat je bedoelt. Maar ik blijf volledig bij mijn punt dat mensen moeten stoppen iets te vinden op basis van 1 woordje. We krijgen nu bv van de Reformatorische school filmpjes op Youtube. Prachtig gebruik van dit medium wat ook heel anders kan worden gebruikt. Als je dan gaat spreken over 'niet via youtube, want gevoelig' dan vind ik je overgevoelig.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

DIA, je spreekt net als een overleden oude tante van me.
Leefde dicht bij de Heere. Zeker. In de gemeente was veel achting voor haar.
Ze leefde een beetje in dat gezelschapskringetje en tot aan predikanten aan toe kwamen bij haar om te luisteren over de wegen Gods.
Terwijl ze in familieverband eigenlijk maar een heel gewoon mensje was met ook haar eigenaardigheden. Wel zachtmoedig, en heel ruim in haar spreken over genade. Dat wel. En oordelen over anderen deed ze nooit.

Maar oh wat had ze soms over dingen een mening.

Geluidsbanden? Nee , geen ingeblikte preken. Daar kan geen zegen op rusten.
Toen een ouderling haar vroeg voortaan met de auto op te pikken, sprak ze hem vermanend aan.

Totdat ze ziek en zwak werd... Inmiddels had de cassette recorder de intrede gedaan, die werd neergezet en kerktelefoon aangesloten. "Oh wat een zegen"
De ouderling kwam haar twee maal op een zondag ophalen. " Oh wat een weldaad , dat ik dan toch nog naar de kerk kan gaan"

Zo kan ik nog meer dingen opnoemen. Het mooie was wel, ze erkende dat ze voorheen fout was.

Al dit soort argumenten worden nu met beeldpreken ook weer genoemd.
De huidige generaties groeien op in een beeldcultuur. Zien naast de gevaren ook de zegeningen er van in. En terecht.

Gisteren de dienst van ds Zondag: 11.000 devices die meekeken. Veel met meerdere personen erachter.
Misschien wel 15.000 -20.000 luisteraars / meekijkers met zo'n bidstond!

Dat is toch een zegen te noemen?
Bakker

Bericht door Bakker »

Bezorgd schreef: Gisteren de dienst van ds Zondag: 11.000 devices die meekeken. Veel met meerdere personen erachter.

Sorry dat ik reageer terwijl ik normaal nooit meedoe aan discussies.
Ik kan dit geen zegen noemen maar ik denk dat het een oordeel is dat we niet met de hele gemeente op kunnen gaan naar Gods huis. Dat zou ons toch moeten brengen in de binnenkamer ipv zulke diensten te organiseren. De HEERE wil toch dat we opgaan naar Gods huis. Dat zijn Zijn inzettingen en daar geeft de HEERE zijn zegen over, dat dat nu niet kan zou ons op de knieën moeten brengen. We vinden het nu een zegen dat we via internet diensten kunnen luisteren, maar het is niet normaal. De HEERE wil dat we in de schuld komen en ons bekeren. Persoonlijk maar ook in de kerk.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Gisteren de dienst van ds Zondag: 11.000 devices die meekeken. Veel met meerdere personen erachter.
Ik heb ook twee minuten gekeken, maar was met andere zaken bezig. Vergis je niet in deze cijfers.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bakker schreef:
Bezorgd schreef: Gisteren de dienst van ds Zondag: 11.000 devices die meekeken. Veel met meerdere personen erachter.

Ik kan dit geen zegen noemen maar ik denk dat het een oordeel is dat we niet met de hele gemeente op kunnen gaan naar Gods huis. Dat zou ons toch moeten brengen in de binnenkamer ipv zulke diensten te organiseren. De HEERE wil toch dat we opgaan naar Gods huis. Dat zijn Zijn inzettingen en daar geeft de HEERE zijn zegen over, dat dat nu niet kan zou ons op de knieën moeten brengen. We vinden het nu een zegen dat we via internet diensten kunnen luisteren, maar het is niet normaal. De HEERE wil dat we in de schuld komen en ons bekeren. Persoonlijk maar ook in de kerk.
Ja dit alles kan zeker meegenomen worden in een Youtube-dienst.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Bakker schreef:

Het een sluit het ander niet uit.
Gisteren schreef iemand op Twitter nav deze dienst: "De schapen hebben honger, verlangen naar solide, Bijbels voedsel. Waar de Heere centraal staat."
Ik waardeer het liever op die manier.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef:
Bezorgd schreef:Gisteren de dienst van ds Zondag: 11.000 devices die meekeken. Veel met meerdere personen erachter.
Ik heb ook twee minuten gekeken, maar was met andere zaken bezig. Vergis je niet in deze cijfers.

De gehele dienst van 1,5 uur waren er rond de 11000 online. Dat zijn op Youtube altijd actuele cijfers. Als je na twee minuten afhaakt telt dat over het geheel niet mee. Dus unieke bezoekers moeten er nog veel meer geweest zijn, bezoekers die tijdelijk meegekeken hebben.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 19 mar 2020, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Op bepaalde personen (met een andere, ruimere levensovertuiging) kan ik niet meer reageren. Begrijpen we dat we niet moeten discussiëren over gewetenszaken. Ik weet nu wel ongeveer welke personen ik niet meer op kan reageren. Dat zijn degenen die meer dan gemiddeld tegen mijn berichtjes hier ingaan, en die een ruimere opvatting hebben dan we vanouds in onze gezindte hebben gehad. Ik bedoel niet om per definitie alles af te wijzen. Wel proberen te onderscheiden uit welke bron iets (wellicht onbewust!) komt.

Note:
Strikte punten handhaven omdat het nu eenmaal altijd zo was, is niet mijn drijfveer. Dan zouden we op de farizeese toer gaan.
Anderzijds de bakens verzetten om de situatie (waar we zo voor open liggen) lijkt me ook gevaarlijk.
Plaats reactie