Maatregelen kerk ivm coronavirus

DDD

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Herman schreef:
Amstelodamense schreef:Wat ik mis in de afwegingen, is de signaalfunctie. Welk signaal geven wij af als christenen om toch gewoon met elkaar in een kerkgebouw samen te komen?
Het signaal is dat je geen angst kent, omdat het met de dood niet ophoudt.

Dat moet dan wel goed uitgedragen worden.

We dragen nu willoze gehoorzaamheid aan de overheid uit om geen 'uitzonderingspositie' in ten nemen en om geen kwaad gerucht te verspreiden. Maar dat is een heel andere houding dan 'als een stervende onder de stervenden' te verkeren.

De eerste plaats om dát uit te dragen, de preekstoel, is nu gesloten.
De preekstoel is helemaal niet gesloten en iedereen kan meedoen op afstand. Soms is zelfs de dominee nog te zien.

Je moet geen onzin vertellen om je punt te maken. Van willoze gehoorzaamheid is ook bij lang niet iedereen sprake, want wat mij betreft, had de overheid veel eerder strenge maatregelen moeten nemen. Ik vond het al ergerlijk dat Carnaval niet verboden werd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Dat signaal gaat er zeker niet van uit. In de eerste plaats omdat ook onder christenen er angst heerst en ten tweede omdat de samenleving over het algemeen niet open staat voor een leven na de dood. Het signaal dat er vanuit gaat is dat kerkgangers egoïstisch zijn en willens en wetens niet willen bijdragen aan het beperken van de verspreiding van het virus. Het resultaat zal zijn dat de samenleving meer negatief zal komen te staan ten opzichte van de kerk en daarmee van het Woord van God. Louter en alleen door de starre houding van sommige christenen.
De vraag hoe je een mens tot een ander inzicht brengt, is niet rekening te houden met die zogenaamde inzichten. Dat de samenleving niet open staat voor een leven na de dood, is dus geen argument. Je zult toch een keer een ingang moeten vinden in de samenleving om te kunnen meedelen, dat ze met een leven of het oordeel na de dood wél dringend rekening mee moeten houden. Inperking van de vrijheid van godsdienst omdat de meerderheid vandaag anders denkt over het omgaan met risico's moet je dus afwijzen. Dat de samenleving vervolgens negatiever komt te staan ten opzichte van God, is niet voor rekening van het Evangelie dat de hemel beloofd. Volhard je in ongeloof, dan wacht Gods vergelding.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Ik vond het al ergerlijk dat Carnaval niet verboden werd.
Ik ook. Maar om een andere reden, denk ik.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:
Herman schreef:
Amstelodamense schreef:Wat ik mis in de afwegingen, is de signaalfunctie. Welk signaal geven wij af als christenen om toch gewoon met elkaar in een kerkgebouw samen te komen?
Het signaal is dat je geen angst kent, omdat het met de dood niet ophoudt.

Dat moet dan wel goed uitgedragen worden.

We dragen nu willoze gehoorzaamheid aan de overheid uit om geen 'uitzonderingspositie' in ten nemen en om geen kwaad gerucht te verspreiden. Maar dat is een heel andere houding dan 'als een stervende onder de stervenden' te verkeren.

De preekstoel is helemaal niet gesloten en iedereen kan meedoen op afstand. Soms is zelfs de dominee nog te zien.

Je moet geen onzin vertellen om je punt te maken. Van willoze gehoorzaamheid is ook bij lang niet iedereen sprake, want wat mij betreft, had de overheid veel eerder strenge maatregelen moeten nemen. Ik vond het al ergerlijk dat Carnaval niet verboden werd.
Exact, dat was verstandig geweest.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:
Herman schreef:

.

Onze predikant wees juist op het voorrecht dat de bediening der verzoening niet gesloten is maar juist vrij door kon gaan.
Hij wees op de zegen van de techniek. Beetje vrij citaat, maar inhoudelijk klopt het:
"Anderen zijn verstoken van sport en spel en festivals en events, kunnen allemaal niet doorgaan. Maar de kerkdiensten mogen met behulp van de techniek gewoon doorgaan.
Dat is een zegen mensen"
Amstelodamense

Bezorgd schreef:
DDD schreef:
Herman schreef:

.

Onze predikant wees juist op het voorrecht dat de bediening der verzoening niet gesloten is maar juist vrij door kon gaan.
Hij wees op de zegen van de techniek. Beetje vrij citaat, maar inhoudelijk klopt het:
"Anderen zijn verstoken van sport en spel en festivals en events, kunnen allemaal niet doorgaan. Maar de kerkdiensten mogen met behulp van de techniek gewoon doorgaan.
Dat is een zegen mensen"
Kijk, mooie invalshoek. Kwestie van omdenken. Jullie hebben een verstandige predikant.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:De preekstoel is helemaal niet gesloten en iedereen kan meedoen op afstand. Soms is zelfs de dominee nog te zien.

Ad 1. Ik vrees dat de meerderheid van de niet kerkgangers afgelopen zondag een keertje vrij van God heeft genomen. Daarvan heb ik signalen ontvangen. Dat gaat niet om de trouw meelevende gergemmer. Het sluiten van de samenkomst, heeft dus directe invloed op hoe mensen zich gaan opstellen ten opzichte van hun eigen gemeente. Spreekwoordelijk is dus de 'preekstoel' gesloten.
Ad 2. Volgens mij is de argumentatie niet te volgen. Gehoorzaamheid volgt op een gebod en bij carnaval is dat gebod uitgebleven. Wat wil je nu precies met deze stelling bewijzen als het gaat om de inperking van kerkdiensten en het al dan niet willoos aanvaarden van maatregelen?
Amstelodamense

Herman schreef:Ad 1. Ik vrees dat de meerderheid van de niet kerkgangers afgelopen zondag een keertje vrij van God heeft genomen. Daarvan heb ik signalen ontvangen. Dat gaat niet om de trouw meelevende gergemmer. Het sluiten van de samenkomst, heeft dus directe invloed op hoe mensen zich gaan opstellen ten opzichte van hun eigen gemeente. Spreekwoordelijk is dus de 'preekstoel' gesloten.
Bijzondere conclusie. Ik heb in mijn omgeving hele andere signalen meegekregen, iedereen deed aan thuisgodsdienst. Het is nogal een aantijging dat de meerderheid vrij van God zou hebben genomen. Kun jij dat onderbouwen met behulp van "ontvangen signalen"? Hoe dan? Hoeveel? Van wie kwamen die signalen?
Hollander

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Ad 1. Ik vrees dat de meerderheid van de niet kerkgangers afgelopen zondag een keertje vrij van God heeft genomen. Daarvan heb ik signalen ontvangen. Dat gaat niet om de trouw meelevende gergemmer. Het sluiten van de samenkomst, heeft dus directe invloed op hoe mensen zich gaan opstellen ten opzichte van hun eigen gemeente. Spreekwoordelijk is dus de 'preekstoel' gesloten.
Bij ons is de dienst 4x zoveel bekeken en beluisterd als normaal. Als er al kerkgangers een zondag 'vrij hebben genomen', dan zijn er in ieder geval ook in overvloed geweest die heel actief zondag hebben gehouden. Misschien wel méér dan normaal.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:
Bij ons is de dienst 4x zoveel bekeken en beluisterd als normaal. Als er al kerkgangers een zondag 'vrij hebben genomen', dan zijn er in ieder geval ook in overvloed geweest die heel actief zondag hebben gehouden. Misschien wel méér dan normaal.
De hele dienst uitgekeken. Ik hoor ook mensen die heerlijk hebben zitten zappen. Telt dat ook mee?
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik heb de kijk- en luistercijfers van onze gemeente gezien, en die zijn heel behoorlijk. Er hebben niet veel mensen overgeslagen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ad Anker schreef: De hele dienst uitgekeken. Ik hoor ook mensen die heerlijk hebben zitten zappen. Telt dat ook mee?
Vond het wel vermakelijk, aandoenlijk of hoe je 't maar noemen wilt, om op een website van een kerkelijke gemeente te lezen "Het is uiteraard de bedoeling dat u meeluistert met uw éigen gemeente". Zoiets als: zappen op zondag, dat doen we toch niet? ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:De hele dienst uitgekeken. Ik hoor ook mensen die heerlijk hebben zitten zappen. Telt dat ook mee?
Bij wat voor categorie wil je die bijtellen?

Ik kan daar wel het beste van hopen, maar het maakt mij somber.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:De hele dienst uitgekeken. Ik hoor ook mensen die heerlijk hebben zitten zappen. Telt dat ook mee?
Bij wat voor categorie wil je die bijtellen?

Ik kan daar wel het beste van hopen, maar het maakt mij somber.
Sorry, ik ben onduidelijk. Hollander heeft het over 4 keer zoveel bekeken, horen daar de zappers ook bij?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Ik heb de kijk- en luistercijfers van onze gemeente gezien, en die zijn heel behoorlijk. Er hebben niet veel mensen overgeslagen.
Natuurlijk. Als het verhaal van Ad klopt, tellen sommige mensen wel voor 10 gemeenten mee.
Plaats reactie