Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bezorgd

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bezorgd schreef:Gereformeerde Gemeente Urk heeft vanavond al aanpassingen gedaan:

2. Verzocht wordt maximaal met 1 of 2 personen per gezin te komen
3. In de kerkzaal worden maximaal 100 personen toegelaten.
4. Zijn er meer bezoekers dan kunnen die in de grote zaal meeluisteren
5. We roepen op zoveel mogelijk met de scanner mee te luisteren.

https://www.rd.nl/kerk-religie/kerken-r ... -1.1639771
Gaan ze iedereen lopen tellen ?
En als er 150 mensen in de zaal willen ?
Beetje dwarse bui?
Nee, ik ben echt wel benieuwd.
Als ze zelf zeggen dat ze de 100-mensen-advies willen volgen...
Handteller? ;)

Afbeelding
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Bezorgd schreef:Kerkdienstgemist.nl stuurt vrijdag een nieuwsbrief rond, vertelt Wierenga. Daarin staan onder meer tips hoe een predikant vanaf zijn studeerkamer online een kerkdienst kan organiseren. „Als je een laptop en een webcam hebt, kom je eind. Het kan dan handig zijn dat bijvoorbeeld een gemeentelid met een ict-achtergrond helpt bij het installeren van software”, zegt Wierenga.
Video uitzendingen organiseren blijkt heel makkelijk. Benieuwd of de broeders hier dat gaan organiseren.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Valcke, het schijnt toch iets anders te zijn: "Overheid kan kerkdienst verbieden om gezondheidsredenen"

https://www.rd.nl/overheid-kan-kerkdien ... -1.1639929
Valcke

Bericht door Valcke »

Bezorgd schreef:Valcke, het schijnt toch iets anders te zijn: "Overheid kan kerkdienst verbieden om gezondheidsredenen"

https://www.rd.nl/overheid-kan-kerkdien ... -1.1639929
Ok dank je wel. Ik kan niet zeggen dat ik daar blij mee ben omdat ik daar principieel ernstige bedenkingen bij heb. Ook ligt er momenteel niet zo’n wet die dit afdwingt. Maar wel een advies en de kerkelijke besturen zullen nu zelf een afweging moeten maken. En wat ik hier eerder ook gezegd heb: Natuurlijk zullen ook de kerkelijke besturen moeten nadenken over de risico’s.
mark1985

Bericht door mark1985 »

Nou vanmiddag komt er van alle kerken een antwoord.
Ik ben benieuwd wat de uitslag is.
De burgemeesters hebben de zeggenschap hoe het ingevuld moet worden.
Het kan dus even duren, in ieder geval tm 31 maart en dat is al 3 zondagen!
Het risico is zeer zeer klein, als mensen maar geen contact hebben gehad met besmette mensen of in buitenland zijn geweest.
En bij de groep kerkgangers is dit al heel klein (denk ik zo).
De scholen zijn wel gewoon open, maar misschien volgende week ook verboden.
Ze zouden als 1e het vliegverkeer totaal stil moeten leggen!
refo

Bericht door refo »

mark1985 schreef:[...]
Het risico is zeer zeer klein, als mensen maar geen contact hebben gehad met besmette mensen of in buitenland zijn geweest.
En bij de groep kerkgangers is dit al heel klein (denk ik zo).
[...]
Waarom speciaal bij de kerkgangers?
Adje

Bericht door Adje »

Onze kerkenraad heeft de kerkdiensten afgelast.
Op de gebruikelijke tijdstippen zal onze predikant een meditatie houden. Die is te volgen via livestream en kerkradio.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Site HHK
Het coronavirus verspreidt zich snel. Met het oog hierop heeft de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing adviezen en maatregelen uitgevaardigd. Deze raken ook kerken en gemeenten.
In het levende besef dat de Heere alle dingen regeert en dat gezondheid en ziekte niet bij geval maar uit Zijn Vaderhand ons toekomen, heeft Hij ons ook de verantwoordelijkheid gegeven er op een juiste en geestelijke wijze mee om te gaan en onszelf en anderen niet onnodig in gevaar te brengen. Bijbels gezien kan hierbij gedacht worden aan maatregelen die oudtestamentisch genomen werden in het geval er sprake was van melaatsheid en aan de maatregelen die genomen werden ter voorkoming van de verspreiding ervan.

Afgezien van de verantwoordelijkheid die elke kerkenraad in dezen zelfstandig heeft, geeft het breed moderamen met het oog hierop in lijn met de maatregelen die de overheid heeft getroffen de volgende dringende richtlijnen en adviezen.

1. Het breed moderamen adviseert de kerkdiensten voortgang te laten hebben binnen de maatregelen en richtlijnen van de overheid.
2. Tot deze maatregelen behoort dat samenkomsten met meer dan honderd personen verboden zijn. Het breed moderamen onderstreept dit.
3. Adviseer gemeenteleden met verkoudheidsklachten thuis te blijven.
4. Adviseer kwetsbare gemeenteleden (zoals ouderen en zieken) via de kerktelefoon of andere internet- of audioverbinding de dienst te beluisteren.
5. Het advies is geen kinderoppas te houden.
6. Voor wat betreft de collecten is het advies uitsluitend deurcollecten te houden.
7. Laat de gemeenteleden zoveel mogelijk verspreid plaatsnemen in de kerkzaal.
8. Geadviseerd wordt de bediening van de sacramenten uit te stellen.
9. In principe kunnen kerkdiensten waarin niet meer dan 100 kerkgangers samenkomen voortgang hebben.
10. Gemeenten met 100-200 kerkgangers kunnen indien mogelijk op twee locaties samenkomen door middel van een audioverbinding. Let u erop dat de ruimten fysiek van elkaar gescheiden zijn en dat er op beide locaties niet meer dan 100 personen aanwezig zijn. Daarbij moet u er acht op geven dat bij het uitgaan van de kerk de stromen gescheiden blijven.
11. Voor gemeenten van 200 en meer kerkgangers geldt de hoofdregel van maximaal 100 kerkgangers, verspreid in de kerkzaal. De kerkenraad kan overwegen de gemeenteleden roulerend uit te nodigen voor de kerkdienst. Dit kan bijvoorbeeld per wijk of alfabetisch gedaan worden.
12. Hierbij merken we op dat mocht de kerkdienst alleen met inloggegevens beluisterd kunnen worden, u deze belemmering weg dient te nemen.
13. Bovenstaande richtlijnen en adviezen richten zich op de zondagse eredienst. Dit geldt ook voor andere activiteiten en bijeenkomsten die doordeweeks in de gemeente plaatsvinden.
14. Het breed moderamen beseft de impact van bovenstaande. Daarom is het van belang dat kerkenraden gemeenteleden zo duidelijk mogelijk informeren. Dat kan via de in de gemeente gebruikelijke communicatiemiddelen.

De gevolgen van het coronavirus raken alle lagen van de samenleving. De Bijbel roept ons op om ons in dezen voor God te verootmoedigen en ons vertrouwen op Hem te stellen. Woensdag 11 maart was er de landelijke biddag voor gewas en arbeid. Laat in de gemeentelijke samenkomsten verootmoediging en voorbede een nadrukkelijke plaats hebben, waarbij we in het bijzonder denken aan onze overheid, zorgverleners en allen die direct te maken hebben met de gevolgen van het virus.

Verdere informatie is te raadplegen op verschillende websites:
https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-info ... oronavirus
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... s-covid-19

Daarnaast wordt er specifiek voor kerken informatie beschikbaar gesteld door het interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO). Zie hiervoor de website: http://www.cioweb.nl/category/nieuws/.
deschpin

Bericht door deschpin »

Bij ons ook tm 31 maart kerkdiensten geannuleerd
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het echt ongehoord wat we nu meemaken met het aflasten van kerkdiensten. Dit is nog niet eerder voorgekomen gedurende mijn leven.

Ik hoop niet dat dit een precedent schept, en de regering dit in de toekomst vaker gaat doen bij een uit de kluiten gewassen griepvirus.

Ik begin me echt af te vragen wat er ontwrichtender is, het virus of de maatregelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
mark1985

Bericht door mark1985 »

Reken uit wie er overlijdt met verkeer ongeluk per dag.
Het is echt overtrokken.
Alleen als je dus daar ben geweest of in contact ben gekomen met een besmet persoon.
Ik ken niemand in de omgeving die dat is....
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

mark1985 schreef:Reken uit wie er overlijdt met verkeer ongeluk per dag.
Het is echt overtrokken.
Alleen als je dus daar ben geweest of in contact ben gekomen met een besmet persoon.
Pardon. Maar het gaat allang niet meer over Italië. Toen de eerste reisadviezen kwamen om niet naar Noord-Italië te reizen waren er daar zo'n 200-500 vastgestelde besmettingen. Tegenwoordig hebben we er dus +600 in Nederland. Het moment om naar het buitenland te kijken, ligt al een dag of zes achter ons.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

J.C. Philpot schreef:Ik vind het echt ongehoord wat we nu meemaken met het aflasten van kerkdiensten. Dit is nog niet eerder voorgekomen gedurende mijn leven.

Ik hoop niet dat dit een precedent schept, en de regering dit in de toekomst vaker gaat doen bij een uit de kluiten gewassen griepvirus.

Ik begin me echt af te vragen wat er ontwrichtender is, het virus of de maatregelen.
Klopt. Maar eerder deze week schreef ik al over de angst waar de wereld binnen en buiten de kerk mee besmet is. (En waar er waren die het overdreven vonden)In tijden van mond en klauwzeer, vogelgriep of welke vee ziekte ook die mensen konden overdragen gingen diensten gewoon door. Eerder vroeg ik hoe ging men in de reformatie om in tijden van cholera; pest of wat dan ook...
En dan het normaler vinden dat scholen openblijven en kerkdiensten verhinderd wirden.
Het is de Satan due angst zaait. Binnen en buiten de kerk laten we ons besmetten. Zodat de diensten gehinderd worden. Mensen vol zijn van Corona ipv het Evangelie.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:Ik vind het echt ongehoord wat we nu meemaken met het aflasten van kerkdiensten. Dit is nog niet eerder voorgekomen gedurende mijn leven.

Ik vind het ongehoord dat jij zo laconiek doet over dit virus en de gevolgen die dit heeft. Jij hebt de spreekwoordelijke plank voor je hoofd. In Italië nemen ze mensen van 70 jaar en ouder al niet meer op in de IC. Met andere woorden, die zullen overlijden. Nog even en die situatie is er ook in Nederland.
merel

Bericht door merel »

mark1985 schreef:Reken uit wie er overlijdt met verkeer ongeluk per dag.
Het is echt overtrokken.

Het gaat om een virus waar geen immuniteit tegen is, dus iedereen die ermee in aanraking komt, krijgt het. Als 70% van de bevolking het in korte tijd krijgt en 0,7% overlijdt, reken maar uit hoeveel doden dit zijn. En bedenk dat er ongeveer 1500 IC bedden zijn. Een beetje naïef om het zo te bagatelliseren.
Plaats reactie