Ad Anker schreef:Een deel van de PKN, de CGK en ik vrees ook een deel van de HHK worden door echte GGers niet meer serieus genomen. Dat maakt de kritiek op die kerkverbanden anders. Er wordt geen verbondenheid ervaren.
Dat ben ik anders helemaal niet met je eens. Ik voel die verbondenheid namelijk wel. Als de kansels vanaf zondag opengesteld werden, zou ik minstens 10 predikanten uit elk van de genoemde kerken kunnen bedenken die zouden mogen komen preken. Ik zal je de namen besparen.
Ad Anker schreef:Bij echte GGers is het geen vraag: alle predikanten zijn geroepen knechten. (Al krijgt die opvatting al wat haarscheurtjes). Dat maakt kritiek gevoeliger. Want kritiek is dan snel vijandschap, het verdacht maken van het werk Gods etc.
Wou jij beweren dat dit dan niet het geval is?
Ad Anker schreef:Vandaar de felle reacties. God werkt in Zijn oneindige wijsheid door de dwaasheid der prediking, niet door de rechtzinnigheid der prediking, Hij roept goddelozen en geen mensen die zich hartelijk aan een kerkverband gebonden weten.
Dat maakt nuchter en mild
Tsja, dit is wel waar, maar dat betekent niet dat je alle predikanten die niet in het staatje passen, zomaar kunt afserveren. @GGotK wees er gisteren al ironisch op, dat het rijtje namen wat @Erskinees noemde wel heel erg origineel was: "Eindelijk eens een aantal predikanten die nog niet genoemd zijn." (Wat nou juist niet zo was.) Ik bedoel maar: het is mijns inziens levensgevaarlijk om zomaar Gods knechten van alles te beschuldigen. En dat heeft niets te maken met het feit dat ze ook mens zijn en een boterham met hagelslag eten, zoals @ejvl zegt. Als er een dominee op de preekstoel staat, horen we hem te zien als een ambassadeur van Christuswege. Ik zie niet in waarom we daar vragen bij zouden moeten durven willen stellen.
Ad Anker schreef:Ik ben hier geenszins aan het pesten. Ik maak me erg bezorgd maar vind de felheid van Jantje echt wat misplaatst.
Waarover maak je je bezorgd? Ik maak me ook bezorgd. Begrijp je dat?