Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Stof schreef:
Tiberius schreef:Ambacht en Zwijndrecht zijn wel juiste voorbeelden; Krimpen zou ik niet durven zeggen.
Voorbeelden van...?
Gemeenten die leeglopen bij een startende predikant.
Of voorbeelden van de tijdgeest.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:Ik heb zelf het idee dat de prediking door de jaren heen wel zakelijker is geworden. Met zakelijk bedoel ik de manier van preken van o.a. ds. Schot, De Heer en De Wit, geestelijke ervaringen en Gods volk worden hierin voornamelijk beschreven. Nieuwe predikanten hebben soms ook die stijl. Daar is overigens niet iets mis mee, ik hang daar zelf geen waardeoordeel aan vast. Wel weet ik dat de jeugd meer op zoek is naar preken waarin het gevoelsmatige meer naar voren komt, waarbij Gods volk rechtstreeks wordt aangesproken i.p.v. beschreven.
Waar gaan die jongelui dan naar de kerk ?
Arnemuiden ?
Daar heb je HHK en Hervormd die ook nog heel behoudend is.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik heb het toch niet over plaatselijke situaties? Ik wijs een bepaalde preekstijl aan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:Waar gaan die jongelui dan naar de kerk ?
Arnemuiden ?
Daar heb je HHK en Hervormd die ook nog heel behoudend is.
Tegenwoordig heb je ook het Kruispunt, officieel te Serooskerke (Walcheren), maar ze houden nu 's ochtends ook diensten in Oostkapelle, in één van de Hervormde kerkgebouwen. Het zorgt ook voor een aanloop vanuit enkele Gereformeerde Gemeenten op Walcheren (niet alle).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:Ik heb het toch niet over plaatselijke situaties? Ik wijs een bepaalde preekstijl aan.
Nou ja goed ik weet waar die predikanten staan, dus ik vraag me af waar de jongelui dan heen gaat.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Het gaat anders niet om de jongelui alleen hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik kom het afgelopen jaar vrij regelmatig mensen (geen jongelui) tegen die echt met grote nood zitten. Vaak zitten ze hun hele leven al in de GG, maar ze hebben daar grote moeite mee. Dan gaat het vooral over onduidelijke prediking, weinig antwoord op echte levensvragen en de houding van dominee en kerkenraad daarin. Kerkenraad/dominees hebben wel een spiegel, maar alleen om anderen voor te houden.
Ik spreek nu dus die mensen na, maar ik wil wel even melden:
Het zijn geen mensen die
- van het éne naar het andere kerkverband hoppen
- geen liefde tot hun gemeente voelen
- zoeken naar meer ruimte voor wereldgelijkvormigheid

Het zijn wél mensen die
- zitten met levensvragen
- het ontzettend moeilijk zouden vinden om hun kerkverband te verlaten
- vaak worstelen met het heil van hun kinderen

Ik geloof dat er veel aan de hand is. Om dat af te doen met 'een teken van de tijdgeest' vind ik veel te mager.
Dit zijn alleen mijn eigen waarnemingen, voor wat die waard zijn.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Dat laatste is vooral heel belangrijk. Mijn ervaringen zijn namelijk precies andersom, voor wat die waard zijn. Overigens gaat het hier niet direct om mijn gemeente, maar ik betrek het even op geheel Walcheren.
Laatst gewijzigd door Jantje op 05 mar 2020, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Inderdaad. Dat laatste is vooral heel belangrijk. Mijn ervaringen zijn namelijk precies andersom, voor wat die waard zijn.
Wat bedoel je met 'precies andersom'?
GGotK

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:Ik heb zelf het idee dat de prediking door de jaren heen wel zakelijker is geworden. Met zakelijk bedoel ik de manier van preken van o.a. ds. Schot, De Heer en De Wit, geestelijke ervaringen en Gods volk worden hierin voornamelijk beschreven op een theoretische wijze. Nieuwe predikanten hebben soms ook die stijl. Daar is overigens niet iets mis mee, ik hang daar zelf geen waardeoordeel aan vast. Wel weet ik dat de jeugd meer op zoek is naar preken waarin het gevoelsmatige meer naar voren komt, waarbij Gods volk rechtstreeks wordt aangesproken i.p.v. beschreven.
Mooi drietal, eindelijk worden er weer eens een paar andere GG dominees genoemd in een discussie.
Als je een prediking zakelijker vindt geworden (beschrijven op een theoretische wijze), lijkt me dat toch een waardeoordeel.
Ik deel trouwens jouw constatering niet geheel. Als je eens een 'zakelijke' preek wilt lezen of horen, pak dan eens iets van ds GH Kersten of ds van Gelder om maar eens een dominee uit een ander tijdperk of met een andere ligging te noemen. Zowel ds Kersten als ds Van Gelder waren wars van (al te veel) gevoelsmatigheden in de prediking en komen juist daarom 'zakelijk' over.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Dat laatste is vooral heel belangrijk. Mijn ervaringen zijn namelijk precies andersom, voor wat die waard zijn.
Ds. C. Harinck zou zeggen: "Men is vervreemd van de Gereformeerde Gemeenten; men wil wat anders. En wat dat gereformeerd belijden betreft, men wil een gereformeerd belijden zonder de leer van de onmacht ten goede, de noodzaak van de wedergeboorte en het geloof als een genadegave van God. (...) Een drang naar een gemakkelijker weg en een ruimer leven." Maar ik bedoelde jouw opsomming. Vul 'Het zijn geen mensen die', in bij 'Het zijn wél mensen die', en andersom en daar heb je het antwoord.

Ik snap wel wat @Erskinees bedoelt. Ds. Baaijens is bijvoorbeeld ook een predikant die 'zakelijk' preekt (wat een ergerlijke uitdrukking trouwens), maar ik ben de laatste jaren zijn prediking erg gaan waarderen. Voor mij gaat het niet om hóe de preek gebracht wordt, maar vooral wat God tot mij te zeggen heeft. En dan valt de dominee vaak weg.

En vergeet ook niet dat God Zijn kinderen meestal bekeert onder preken van predikanten die geen goede redenaars zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Ds. C. Harinck zou zeggen: "Men is vervreemd van de Gereformeerde Gemeenten; men wil wat anders. En wat dat gereformeerd belijden betreft, men wil een gereformeerd belijden zonder de leer van de onmacht ten goede, de noodzaak van de wedergeboorte en het geloof als een genadegave van God. (...) Een drang naar een gemakkelijker weg en een ruimer leven." Maar ik bedoelde jouw opsomming. Vul 'Het zijn geen mensen die', in bij 'Het zijn wél mensen die', en andersom en daar heb je het antwoord.

Ik snap wel wat @Erskinees bedoelt. Ds. Baaijens is bijvoorbeeld ook een predikant die 'zakelijk' preekt (wat een ergerlijke uitdrukking trouwens), maar ik ben de laatste jaren zijn prediking erg gaan waarderen. Voor mij gaat het niet om hóe de preek gebracht wordt, maar vooral wat God tot mij te zeggen heeft. En dan valt de dominee vaak weg.

En vergeet ook niet dat God Zijn kinderen meestal bekeert onder preken van predikanten die geen goede redenaars zijn.
Begrijp ik je nu goed dat je 'zakelijke' prediking koppelt aan geen goede redenaars?
refo

Bericht door refo »

Jantje is inderdaad precies andersom. De preken die bij anderen nood brengen, vindt hij juist prachtig. En als er kritiek komt, zal dat wel komen omdat men wat ruimers wil. Precies hoe die mensen in nood door ambtsdragers tegemoet getreden worden.

Maar wát God te zeggen heeft, hoor je helemaal niet.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:

Begrijp ik je nu goed dat je 'zakelijke' prediking koppelt aan geen goede redenaars?
Nou ja, in de meeste gevallen wel, eigenlijk. Al weet ik ook een voorbeeld van een wat minder goede redenaar die niet zakelijk preekt.

Overigens vind ik zelf dat de predikanten die @Erskinees noemde, niet zakelijk preken. Maar ik denk wel dat ik snap wat @Erskinees bedoelt met die vervelende term.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

refo schreef:Jantje is inderdaad precies andersom. De preken die bij anderen nood brengen, vindt hij juist prachtig. En als er kritiek komt, zal dat wel komen omdat men wat ruimers wil. Precies hoe die mensen in nood door ambtsdragers tegemoet getreden worden.

Maar wát God te zeggen heeft, hoor je helemaal niet.
Nee hoor, maar ik erger me er aan dat altijd de schuld op de predikanten geschoven wordt. Nu ook weer, ds. M.H. Schot en ds. Fortuyn worden hier weer eventjes publiekelijk aan de schandpaal genageld, althans dat is wat ik tussen de regels lees. En daar kan ik erg nijdig om worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie