Ik meen mijn standpunt wel duidelijk gemaakt te hebben.Jantje schreef:Waarom is dat goddeloze praat? Ik geloof zelf dat het coronavirus een naderende voetstap is van Christus' komst naar deze aarde, maar dat het wel zo is dat dit een virus is wat sterk wordt overschat. Het virus is in China al weer op zijn retour. En door de media wordt het toch anders in de wereld gebracht, dan 100 jaar geleden. Dat moeten wij wel beseffen.eilander schreef:Ik heb er niet zo'n verstand van, maar ik denk dat dit klankexegese is. Nuchter staat in de Bijbel tegenover dronken zijn. Ik denk dat het meer gaat over opletten/niet bedwelmd zijn.
Maar ik ben het met je eens dat een christen niet in paniek hoeft te raken. Daar roep ik ook niet toe op. Wél ben ik er beducht voor om al conclusies over ernst en reikwijdte te trekken terwijl we nog zo weinig weten.
Dus jouw stelling 'over een jaar heeft niemand het er meer over' vind ik veel te voorbarig en dat heeft niets met nuchterheid te maken. Dat vind ik goddeloze praat, omdat het God wegredeneert hierin. En nogmaals, ik ben geen profeet en doe geen voorspellingen.
COVID-19
Re: Wuhan virus
-
- Verbannen
Nou, dat ben ik niet met je eens. Het is mij onduidelijk waarom of ik met de uitspraak 'over een jaar hoor je er niemand meer over', God wegredeneer. Ik geloof dat de media er zo'n massahysterie van maakt, dat de nuchterheid wordt vergeten. Zeker, we moeten waken, maar ik vind dat er schromelijk overdreven wordt, als je bijvoorbeeld let op het hotel in Tenerife, waar de mensen nog bijna 2 weken in quarantaine moeten zitten. Volgens mij is het helemaal waar wat @Mara citeert uit het artikel. De wereld wil een maakbare maatschappij, waarin zij zelf de regie kan uitoefenen over alles in dit leven. En als God daarin blaast, dan is er paniek. Dát is het achterliggende probleem van heel dit virus.
Laatst gewijzigd door Jantje op 27 feb 2020, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Het woord 'nuchter' in 1 Petrus 5:8 heeft inderdaad de betekenis van 'wakker' zijn, goed bij zinnen zijn, goed opletten (niet slaperig en niet dronken). Het heeft dus niets te maken met nuchter in de andere veelvoorkomende betekenis (ergens 'nuchter' in zijn).eilander schreef:Ik heb er niet zo'n verstand van, maar ik denk dat dit klankexegese is. Nuchter staat in de Bijbel tegenover dronken zijn. Ik denk dat het meer gaat over opletten/niet bedwelmd zijn.
Ik vind juist dat je zelf niet consequent bent hierin.Jantje schreef:Nou, dat ben ik niet met je eens. Het is mij onduidelijk waarom of ik met de uitspraak 'over een jaar hoor je er niemand meer over, God wegredeneer. Ik geloof dat de media er zo'n massahysterie van maakt, dat de nuchterheid wordt vergeten. Zeker, we moeten waken, maar ik vind dat er schromelijk overdreven wordt, als je bijvoorbeeld let op het hotel in Tenerife, waar de mensen nog bijna 2 weken in quarantaine moeten zitten. Volgens mij is het helemaal waar wat @Mara citeert uit het artikel. De wereld wil een maakbare maatschappij, waarin zij zelf de regie kan uitoefenen over alles in dit leven. En als God daarin blaast, dan is er paniek. Dát is het achterliggende probleem van heel dit virus.
Als God blaast in onze regie van de samenleving, past het ons toch niet om ondertussen te zeggen: mwah, over een jaar hebben we het er niet meer over? Dan moeten wij zwijgen. Het zou kunnen dat God doortrekt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we bij elk hoestje van de buurman weg moeten vluchten, zo bedoel ik het niet.
Zie verder mijn opmerkingen richting huisman.
Nu ja, ik laat het er maar bij.
-
- Verbannen
Dat kan zeker. Maar het zou ook kunnen dat dit virus maar meer een waarschuwing is van God, voor de wereld; een roepstem, dat Hij komt met Zijn oordelen. Ik denk dat er over een jaar (of binnen afzienbare tijd) weer wel andere zorgwekkende toestanden zijn, waar de wereld zich druk om maakt, en dat dit maar een opstapje is, daarnaar toe.eilander schreef:Ik vind juist dat je zelf niet consequent bent hierin.
Als God blaast in onze regie van de samenleving, past het ons toch niet om ondertussen te zeggen: mwah, over een jaar hebben we het er niet meer over? Dan moeten wij zwijgen. Het zou kunnen dat God doortrekt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we bij elk hoestje van de buurman weg moeten vluchten, zo bedoel ik het niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Zie je nu zelf ook niet hoe inconsequent je bent?Jantje schreef:Dat kan zeker. Maar het zou ook kunnen dat dit virus maar meer een waarschuwing is van God, voor de wereld; een roepstem, dat Hij komt met Zijn oordelen. Ik denk dat er over een jaar (of binnen afzienbare tijd) weer wel andere zorgwekkende toestanden zijn, waar de wereld zich druk om maakt, en dat dit maar een opstapje is, daarnaar toe.eilander schreef:Ik vind juist dat je zelf niet consequent bent hierin.
Nu maak je van je eerdere stellige uitspraak 'over een jaar hoor je niemand er meer over' al een mogelijkheid. 'Het zou kunnen dat...'
En vervolgens ga je aan het profeteren. Er is geen basis voor deze uitspraken, dan misschien een poging tot het wegredeneren van angst.
Die twee weken is bepaald gelet op de incubatietijd. Een hele goede en nette oplossing om de verspreiding van het virus tegen te gaan.Jantje schreef:Zeker, we moeten waken, maar ik vind dat er schromelijk overdreven wordt, als je bijvoorbeeld let op het hotel in Tenerife, waar de mensen nog bijna 2 weken in quarantaine moeten zitten
Het staat nog steeds op de website van het RVIM, en terecht.Valcke schreef: Het antwoord van de RIVM dat Ambtenaar postte over vergelijking met de griep, kan ik niet vinden. Het zal er ongetwijfeld gestaan hebben, maar lijkt inmiddels verwijderd. (En terecht!) (site rivm.nl)
Zorg voor een goed afweersysteem
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/zo ... -1.1635531
"Van onder meer de vitamines C en D is bekend dat ze de weerstand verhogen. In laboratoriumstudies is de antivirale activiteit van vitamine C aangetoond tegen onder meer polio-, mazelen-, en griepvirussen. Vitamine C is tot 1000 mg per dag goed verdraagbaar. Daarboven kan het laxerend werken."
DSM schenkt 106 miljoen vitamine C-pillen aan China
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020022 ... oV2EjGawwg
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/zo ... -1.1635531
"Van onder meer de vitamines C en D is bekend dat ze de weerstand verhogen. In laboratoriumstudies is de antivirale activiteit van vitamine C aangetoond tegen onder meer polio-, mazelen-, en griepvirussen. Vitamine C is tot 1000 mg per dag goed verdraagbaar. Daarboven kan het laxerend werken."
DSM schenkt 106 miljoen vitamine C-pillen aan China
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020022 ... oV2EjGawwg
Ik kan het nog steeds niet vinden bij de vragen en antwoorden over het coronavirus. In elk geval is de stelling dat niet duidelijk is of het virus gevaarlijker is dan het griepvirus in strijd met de volgende informatie die (ook) op de site staat:Ambtenaar schreef:Het staat nog steeds op de website van het RVIM, en terecht.Valcke schreef: Het antwoord van de RIVM dat Ambtenaar postte over vergelijking met de griep, kan ik niet vinden. Het zal er ongetwijfeld gestaan hebben, maar lijkt inmiddels verwijderd. (En terecht!) (site rivm.nl)
Want van de grieppatiënten overlijdt lang geen 2% en heeft ook geen 17% ernstige klachten (longontsteking e.d.).Hoe ernstig is het nieuwe coronavirus (COVID-19)?
Wat we nu weten is dat van alle bekende patiënten met het nieuwe coronavirus ongeveer 17% ernstige klachten heeft. Mogelijk verandert dat beeld de komende tijd. Het is goed mogelijk dat nu vooral relatief ernstig zieke patiënten in beeld zijn. Ongeveer 2% van de patiënten overlijdt aan het nieuwe coronavirus. Dit zijn vooral oudere mensen en mensen die verzwakt zijn door andere ziekten.
Laatst gewijzigd door Valcke op 27 feb 2020, 19:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik bedoelde Mattheus 24 vers 7 waar over epidemieën gesproken worden. Zowel Mattheus 24 (en 25) als 2 Petrus 3 gaan over de duiding van de tijd in relatie tot de wederkomst van de Zoon des mensen.Ambtenaar schreef:Kun je dat laatste toelichten? Ik zie dat namelijk niet.Herman schreef:2 Petrus 3 is een goed hoofdstuk om in te brengen in de discussie. Het verband tussen een pandemie en de laatste dagen is vanuit Mattheus 25 duidelijk.
Maar, de experts lijken ook te denken dat Singapore de meest betrouwbare data heeft (en ze zijn heel open met hun data) en daar ziet het er minder ernstig uit.Valcke schreef:Ik kan het nog steeds niet vinden bij de vragen en antwoorden over het coronavirus. In elk geval is de stelling dat niet duidelijk is of het virus gevaarlijker is dan het griepvirus in strijd met de volgende informatie die (ook) op de site staat:Ambtenaar schreef:Het staat nog steeds op de website van het RVIM, en terecht.Valcke schreef: Het antwoord van de RIVM dat Ambtenaar postte over vergelijking met de griep, kan ik niet vinden. Het zal er ongetwijfeld gestaan hebben, maar lijkt inmiddels verwijderd. (En terecht!) (site rivm.nl)
Want van de grieppatiënten overlijdt lang geen 2% en heeft ook geen 17% ernstige klachten (longontsteking e.d.).Hoe ernstig is het nieuwe coronavirus (COVID-19)?
Wat we nu weten is dat van alle bekende patiënten met het nieuwe coronavirus ongeveer 17% ernstige klachten heeft. Mogelijk verandert dat beeld de komende tijd. Het is goed mogelijk dat nu vooral relatief ernstig zieke patiënten in beeld zijn. Ongeveer 2% van de patiënten overlijdt aan het nieuwe coronavirus. Dit zijn vooral oudere mensen en mensen die verzwakt zijn door andere ziekten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wat is de reden om deze narigheid wel direct aan God toe te schrijven, maar dat bij positieve ontwikkelingen niet op die manier te doen?
-
- Verbannen
Eerste coronapatiënt in Nederland: https://nos.nl/liveblog/2324745-besmett ... rdije.html
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Geslagen maar geen pijn gevoeld.
Zo luidt de kop in De Saambinder, over de ontwikkelingen in de wereld. Dr. C.S.L. Janse schrijft erover in het nummer dat vandaag verscheen.
Nadat gezegd de vraag gesteld is wat ons dit te zeggen heeft (dat heeft het wel), wordt ook gezegd is om voorzichtig te zijn het als een straf voor China, daar we ook lezen van die achttien op welke de toren van Siloam viel en doodde. Maar zou er gezien de grote kerkverlating, de zondagsontheiliging, de seksuele ongebondenheid en allerlei goddeloosheid niet veel eer reden zijn dat God ons in West-Europa met zo'n besmettelijke ziekte zou bezoeken? Toch moeten we wel tot onszelf inkeren.
Ik zal de slotalinea hier citeren, maar misschien kan iemand het hele artikel (1 pagina) scannen, en hier plaatsen?
Citaat:
Totalitair
Toch is er ook in China alle reden om die vraag te stellen. Als economische systeem heeft het communisme afgedaan, maar het totalitaire en atheïstische karakter van het communistische regime is gebleven. De huidige president, Xi Jinping, heeft zijn greep op de bevolking de laatste jaren zelfs flink opgevoerd, bijvoorbeeld door cameratoezicht op grote schaal. Daarbij maakt men gebruik van gezichtsherkenning. Daar zijn ze in China heel ver mee. De regering wil alles beheersen. Oppositie wordt niet geduld.
Dat zie je ook op godsdienstig gebied. De betrekkelijke vrijheid die kerken de laatste decennia genoten, wordt steeds meer ingeperkt. Kerkgebouwen worden afgebroken en huisgemeenten mogen niet meer samenkomen.
De Chinese regering wil in de loop van deze eeuw, het land met zijn 1.300.000.000 (1.400.050.000 volgens Wikipedia -DIA-) inwoners, in wetenschappelijk, economisch, politiek en militair opzicht laten uitgroeien tot een leidende wereldmacht, zodat niemand het wagen zal om het land nog een voet dwars te zetten.
En nu is daar ineens een geheimzinnige virusziekte die het land op z'n kop zet, en niet alleen het prestige van de regering ondermijnt, maar ook de economie grote schade toebrengt. Daarin mogen, en moeten wij Gods rechtvaardig oordeel zien.
Maar het belangrijkste is dat men in China - en waar dan ook- de roepstem zou verstaan die van deze epidemie uitgaat. Opdat niet gezegd zou moeten worden, wat de profeet Jeremia van het volk Israël moest zeggen: "Gij hebt hen geslagen, maar zij hebben geen pijn gevoeld." (Jeremia 5 vers 3)
Zo luidt de kop in De Saambinder, over de ontwikkelingen in de wereld. Dr. C.S.L. Janse schrijft erover in het nummer dat vandaag verscheen.
Nadat gezegd de vraag gesteld is wat ons dit te zeggen heeft (dat heeft het wel), wordt ook gezegd is om voorzichtig te zijn het als een straf voor China, daar we ook lezen van die achttien op welke de toren van Siloam viel en doodde. Maar zou er gezien de grote kerkverlating, de zondagsontheiliging, de seksuele ongebondenheid en allerlei goddeloosheid niet veel eer reden zijn dat God ons in West-Europa met zo'n besmettelijke ziekte zou bezoeken? Toch moeten we wel tot onszelf inkeren.
Ik zal de slotalinea hier citeren, maar misschien kan iemand het hele artikel (1 pagina) scannen, en hier plaatsen?
Citaat:
Totalitair
Toch is er ook in China alle reden om die vraag te stellen. Als economische systeem heeft het communisme afgedaan, maar het totalitaire en atheïstische karakter van het communistische regime is gebleven. De huidige president, Xi Jinping, heeft zijn greep op de bevolking de laatste jaren zelfs flink opgevoerd, bijvoorbeeld door cameratoezicht op grote schaal. Daarbij maakt men gebruik van gezichtsherkenning. Daar zijn ze in China heel ver mee. De regering wil alles beheersen. Oppositie wordt niet geduld.
Dat zie je ook op godsdienstig gebied. De betrekkelijke vrijheid die kerken de laatste decennia genoten, wordt steeds meer ingeperkt. Kerkgebouwen worden afgebroken en huisgemeenten mogen niet meer samenkomen.
De Chinese regering wil in de loop van deze eeuw, het land met zijn 1.300.000.000 (1.400.050.000 volgens Wikipedia -DIA-) inwoners, in wetenschappelijk, economisch, politiek en militair opzicht laten uitgroeien tot een leidende wereldmacht, zodat niemand het wagen zal om het land nog een voet dwars te zetten.
En nu is daar ineens een geheimzinnige virusziekte die het land op z'n kop zet, en niet alleen het prestige van de regering ondermijnt, maar ook de economie grote schade toebrengt. Daarin mogen, en moeten wij Gods rechtvaardig oordeel zien.
Maar het belangrijkste is dat men in China - en waar dan ook- de roepstem zou verstaan die van deze epidemie uitgaat. Opdat niet gezegd zou moeten worden, wat de profeet Jeremia van het volk Israël moest zeggen: "Gij hebt hen geslagen, maar zij hebben geen pijn gevoeld." (Jeremia 5 vers 3)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«