Vraag (algemeen)
-
- Verbannen
Re: Vraagje
Weet iemand wat het betekent als de ziekenzalving wordt aangevraagd (in de PKN)?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat lijkt me een soort verdergaande liturgisering.Jantje schreef:Weet iemand wat het betekent als de ziekenzalving wordt aangevraagd (in de PKN)?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Maanenschijn
Vraagje
Wat ik er van weet is dat men conform Jakobus 5 vers 14 ev. handelt. Overigens niet alleen in PKN, maar ook in andere kringen.Jantje schreef:Weet iemand wat het betekent als de ziekenzalving wordt aangevraagd (in de PKN)?
Zie ook 1 Korinthe 12 vers 9.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Niet bepaald. Het gaat exact zo als staat in Jacobus 5. Bidden en zalving met olie in naam van de Heere.-DIA- schreef:Dat lijkt me een soort verdergaande liturgisering.Jantje schreef:Weet iemand wat het betekent als de ziekenzalving wordt aangevraagd (in de PKN)?
-
- Verbannen
Ik heb daar nog nooit van gehoord. Hoe moeten wij daar tegenaan kijken? Is er iemand die hier iets meer over kan zeggen? @Valcke misschien?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Waarom moet je opeens iets dat in de Bijbel staat nader interpreteren?Jantje schreef:Ik heb daar nog nooit van gehoord. Hoe moeten wij daar tegenaan kijken? Is er iemand die hier iets meer over kan zeggen? @Valcke misschien?
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 5DhxalEdBBJantje schreef:Ik heb daar nog nooit van gehoord. Hoe moeten wij daar tegenaan kijken? Is er iemand die hier iets meer over kan zeggen? @Valcke misschien?
Lees dit eens aandachtig door, Jantje!
En daarmee was de opmerking van DIA weer een staaltje van lichtelijk en onverhoord oordelen.Ambtenaar schreef:Niet bepaald. Het gaat exact zo als staat in Jacobus 5. Bidden en zalving met olie in naam van de Heere.-DIA- schreef:Dat lijkt me een soort verdergaande liturgisering.Jantje schreef:Weet iemand wat het betekent als de ziekenzalving wordt aangevraagd (in de PKN)?
~~Soli Deo Gloria~~
Lieve vriend,Hendrikus schreef:En daarmee was de opmerking van DIA weer een staaltje van lichtelijk en onverhoord oordelen.Ambtenaar schreef:Niet bepaald. Het gaat exact zo als staat in Jacobus 5. Bidden en zalving met olie in naam van de Heere.-DIA- schreef:Dat lijkt me een soort verdergaande liturgisering.Jantje schreef:Weet iemand wat het betekent als de ziekenzalving wordt aangevraagd (in de PKN)?
Ik heb dat niet beweerd. Ik had er een vraagteken achter gezet. Ziet u?
Over vooringenomenheid zou het u sieren ook bij uzelf naar binnen te zien, dat is nooit verkeerd.
Een eerlijk(e) (gemaakte) blik naar binnen kan veel openbaren.
- Bonny
- Contacteer:
Ik weet niet precies wat met liturgisering bedoeld wordt. Maar goed, (ziekenzalving was/is in katholieke kringen een gebruikelijk onderdeel van het geestelijk leven. Dat is bij de reformatie door de protestanten eruit gehaald. Omdat DIA het niet zo op heeft met RK heeft hij hier zo zijn vraagtekens bij, vermoedt ik.
The Groom's still waiting at the altar
Op Refoweb is er door verschillende predikanten al op gereageerd:Jantje schreef:Ik heb daar nog nooit van gehoord. Hoe moeten wij daar tegenaan kijken? Is er iemand die hier iets meer over kan zeggen? @Valcke misschien?
https://www.refoweb.nl/zoeken/?search=ziekenzalving
U zit aardig in de richting... vraagtekens, ja.Bonny schreef:Ik weet niet precies wat met liturgisering bedoeld wordt. Maar goed, (ziekenzalving was/is in katholieke kringen een gebruikelijk onderdeel van het geestelijk leven. Dat is bij de reformatie door de protestanten eruit gehaald. Omdat DIA het niet zo op heeft met RK heeft hij hier zo zijn vraagtekens bij, vermoedt ik.
Sorry, maar dan heb je je dus echt niet verdiept in waar het om gaat. De zalving binnen de RKK is echt iets heel anders dan waarover in Jakobus wordt gesproken. Dus een bijbels gegeven van een vraagteken voorzien op basis van een ritueel dat er niets of weinig mee te maken heeft, moet je echt niet doen.-DIA- schreef:U zit aardig in de richting... vraagtekens, ja.Bonny schreef:Ik weet niet precies wat met liturgisering bedoeld wordt. Maar goed, (ziekenzalving was/is in katholieke kringen een gebruikelijk onderdeel van het geestelijk leven. Dat is bij de reformatie door de protestanten eruit gehaald. Omdat DIA het niet zo op heeft met RK heeft hij hier zo zijn vraagtekens bij, vermoedt ik.
Het artikel van dr. Paul al gelezen?
Ik heb er me zelfs helemaal niet in verdiept. Ik hoorde alleen al in mijn gedachten: Volgende week zullen de hier volgende personen gezalfd worden... Ik zag de ouderling al staan.... Alleen de geachte al...eilander schreef:Sorry, maar dan heb je je dus echt niet verdiept in waar het om gaat. De zalving binnen de RKK is echt iets heel anders dan waarover in Jakobus wordt gesproken. Dus een bijbels gegeven van een vraagteken voorzien op basis van een ritueel dat er niets of weinig mee te maken heeft, moet je echt niet doen.-DIA- schreef:U zit aardig in de richting... vraagtekens, ja.Bonny schreef:Ik weet niet precies wat met liturgisering bedoeld wordt. Maar goed, (ziekenzalving was/is in katholieke kringen een gebruikelijk onderdeel van het geestelijk leven. Dat is bij de reformatie door de protestanten eruit gehaald. Omdat DIA het niet zo op heeft met RK heeft hij hier zo zijn vraagtekens bij, vermoedt ik.
Het artikel van dr. Paul al gelezen?

Dat is natuurlijk geen onderworpenheid aan de Schrift.