Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
De kerken lopen leeg, het geboortecijfer loopt terug, onze grenzen worden overspoeld door immigranten van met andere religies
Let op: Als christen val ik niet over huidskleur of afkomst!
Desalniettemin vraag ik me af wat er op den duur van onze oorspronkelijke identiteit over blijft als we vervangen en verweven worden met secularisatie en andere religies.
Ik vraag me dan soms echt af....
Zijn de laatste plaatsen met overduidelijke christelijke signatuur en grote natuurlijke aanwas zoals Urk en Staphorst nog de laatste broed en bewaarplaatsen van onze oorspronkelijke christelijke cultuur en identiteit?
Let op: Als christen val ik niet over huidskleur of afkomst!
Desalniettemin vraag ik me af wat er op den duur van onze oorspronkelijke identiteit over blijft als we vervangen en verweven worden met secularisatie en andere religies.
Ik vraag me dan soms echt af....
Zijn de laatste plaatsen met overduidelijke christelijke signatuur en grote natuurlijke aanwas zoals Urk en Staphorst nog de laatste broed en bewaarplaatsen van onze oorspronkelijke christelijke cultuur en identiteit?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
Mensen hebben snel de neiging om iedereen te betrekken. Je moet de wereld of andere ketterijen niet buitensluiten, of uitsluiten. Je moet natuurlijk altijd de deur openzetten, begrijp me niet verkeerd.
Alleen de wereld moet niet de kerk in komen, dan gaat het fout. De Bijbel spreekt altijd over de kerk en de wereld als tegenpolen. Er staat nergens dat de gemeenten samenwerkten met de wereld.
Dus ik ben ervan overtuigd dat (semi) wereldse zaken niet in de kerk plaats moeten vinden. Laten we daar met z'n alle echt alert op zijn. De Heere wil dat niet. Wel moeten we het Woord en de getuigenis uitdragen in leer en leven.
Alleen de wereld moet niet de kerk in komen, dan gaat het fout. De Bijbel spreekt altijd over de kerk en de wereld als tegenpolen. Er staat nergens dat de gemeenten samenwerkten met de wereld.
Dus ik ben ervan overtuigd dat (semi) wereldse zaken niet in de kerk plaats moeten vinden. Laten we daar met z'n alle echt alert op zijn. De Heere wil dat niet. Wel moeten we het Woord en de getuigenis uitdragen in leer en leven.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Re: Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
Een absolute waarheidsclaim kon wel eens werkelijk onder druk komen te staan. En... merken we dat niet nu al? Hoe deden ze dat dan op de Synode van Dordt, 1618-1619? Compromissen? Lees de belijdenisgeschriften maar na. Vooral de Dordtse Leerregels.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
Compromissen? Ja, zie het topic over infralapsarisme vs. supralapsarisme.-DIA- schreef:Een absolute waarheidsclaim kon wel eens werkelijk onder druk komen te staan. En... merken we dat niet nu al? Hoe deden ze dat dan op de Synode van Dordt, 1618-1619? Compromissen? Lees de belijdenisgeschriften maar na. Vooral de Dordtse Leerregels.
Re: Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
Sorry maar kan iemand mij vertellen wat die twee betekenen???gallio schreef:Compromissen? Ja, zie het topic over infralapsarisme vs. supralapsarisme.-DIA- schreef:Een absolute waarheidsclaim kon wel eens werkelijk onder druk komen te staan. En... merken we dat niet nu al? Hoe deden ze dat dan op de Synode van Dordt, 1618-1619? Compromissen? Lees de belijdenisgeschriften maar na. Vooral de Dordtse Leerregels.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
- J.C. Philpot
- Berichten: 9042
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
https://nl.wikipedia.org/wiki/InfralapsarismeVan Ewijk schreef:Sorry maar kan iemand mij vertellen wat die twee betekenen???
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
Onderzoek de Schriften.Van Ewijk schreef:Sorry maar kan iemand mij vertellen wat die twee betekenen???gallio schreef:Compromissen? Ja, zie het topic over infralapsarisme vs. supralapsarisme.-DIA- schreef:Een absolute waarheidsclaim kon wel eens werkelijk onder druk komen te staan. En... merken we dat niet nu al? Hoe deden ze dat dan op de Synode van Dordt, 1618-1619? Compromissen? Lees de belijdenisgeschriften maar na. Vooral de Dordtse Leerregels.
Re: Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
Gedaan, maar: https://www.statenvertaling.net/zoek.ph ... me&x=0&y=0Wim Anker schreef:Onderzoek de Schriften.Van Ewijk schreef:Sorry maar kan iemand mij vertellen wat die twee betekenen???gallio schreef:Compromissen? Ja, zie het topic over infralapsarisme vs. supralapsarisme.-DIA- schreef:Een absolute waarheidsclaim kon wel eens werkelijk onder druk komen te staan. En... merken we dat niet nu al? Hoe deden ze dat dan op de Synode van Dordt, 1618-1619? Compromissen? Lees de belijdenisgeschriften maar na. Vooral de Dordtse Leerregels.
Re: Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
Dat artikel is flink herschreven. Een jaar of wat geleden bevatte het de grootste onzin...J.C. Philpot schreef:https://nl.wikipedia.org/wiki/InfralapsarismeVan Ewijk schreef:Sorry maar kan iemand mij vertellen wat die twee betekenen???
-
- Dodo
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
- Locatie: dodo.refoforum@gmail.com
Re: Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
De snelheid waarmee dit onderwerp off-topic gaat, is zelfs voor refoforum opmerkelijk.
Re: Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
Ja, begrijp ik, maar nu ontwijkt u de kern van wat ik bedoelde. Wij hadden catechisatie in de jaren 60. In die tijd hadden wij een Schriftuurlijk-bevindelijk prediker. En die zei het ongeveer zo: Ifra of supra, als jullie naar mijn preken luisteren kun je weten wat ik ben, infra of supra? Dat was duidelijk: Supra. Maar zo voegde hij eraan toe: Ik acht dit geen hoofdzaak, en van mij mogen jullie dat wel vergeten. Tot zover een citaat van de dominee waarbij we toen catechisatie hadden. Ik denk dar de synode van Dordt er net eender over heeft gedacht. Dit is geen hoofdpunt. Maar nu wordt het anders: Mensen worden ketelachtig van gehoor, en (weer citaat, maar nu van onze huidige dominee) "we gadereren on leraren naar onze eigen begeerlijkheden". Kort gezegd: We gaan naar een kerk waar we ons 'goed voelen', uiterlijk, en naar ons gevoel. Daar ligt het grote verschil, en daar doelde ik op in mijn vergelijking met de Dordtse Synode van 1618-19.gallio schreef:Compromissen? Ja, zie het topic over infralapsarisme vs. supralapsarisme.-DIA- schreef:Een absolute waarheidsclaim kon wel eens werkelijk onder druk komen te staan. En... merken we dat niet nu al? Hoe deden ze dat dan op de Synode van Dordt, 1618-1619? Compromissen? Lees de belijdenisgeschriften maar na. Vooral de Dordtse Leerregels.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
Dat is eenvoudig, we kunnen niet (of willen niet) tot de kern doordringen. Soms lijk je er dichtbij te zijn, maar dan neemt het weer een wending door iemand uit 'het andere kamp'.Dodo schreef:De snelheid waarmee dit onderwerp off-topic gaat, is zelfs voor refoforum opmerkelijk.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
Voel jij je goed in je kerk, DIA?-DIA- schreef:Ja, begrijp ik, maar nu ontwijkt u de kern van wat ik bedoelde. Wij hadden catechisatie in de jaren 60. In die tijd hadden wij een Schriftuurlijk-bevindelijk prediker. En die zei het ongeveer zo: Ifra of supra, als jullie naar mijn preken luisteren kun je weten wat ik ben, infra of supra? Dat was duidelijk: Supra. Maar zo voegde hij eraan toe: Ik acht dit geen hoofdzaak, en van mij mogen jullie dat wel vergeten. Tot zover een citaat van de dominee waarbij we toen catechisatie hadden. Ik denk dar de synode van Dordt er net eender over heeft gedacht. Dit is geen hoofdpunt. Maar nu wordt het anders: Mensen worden ketelachtig van gehoor, en (weer citaat, maar nu van onze huidige dominee) "we gadereren on leraren naar onze eigen begeerlijkheden". Kort gezegd: We gaan naar een kerk waar we ons 'goed voelen', uiterlijk, en naar ons gevoel. Daar ligt het grote verschil, en daar doelde ik op in mijn vergelijking met de Dordtse Synode van 1618-19.gallio schreef:Compromissen? Ja, zie het topic over infralapsarisme vs. supralapsarisme.-DIA- schreef:Een absolute waarheidsclaim kon wel eens werkelijk onder druk komen te staan. En... merken we dat niet nu al? Hoe deden ze dat dan op de Synode van Dordt, 1618-1619? Compromissen? Lees de belijdenisgeschriften maar na. Vooral de Dordtse Leerregels.
- Dodo
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
- Locatie: dodo.refoforum@gmail.com
Re: Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
Het gaat hierover:-DIA- schreef:Dat is eenvoudig, we kunnen niet (of willen niet) tot de kern doordringen. Soms lijk je er dichtbij te zijn, maar dan neemt het weer een wending door iemand uit 'het andere kamp'.Dodo schreef:De snelheid waarmee dit onderwerp off-topic gaat, is zelfs voor refoforum opmerkelijk.
Het gaat niet over "de kern" of over "kampen". Het gaat over de oorspronkelijke christelijke cultuur van NL.De kerken lopen leeg, het geboortecijfer loopt terug, onze grenzen worden overspoeld door immigranten van met andere religies
Let op: Als christen val ik niet over huidskleur of afkomst!
Desalniettemin vraag ik me af wat er op den duur van onze oorspronkelijke identiteit over blijft als we vervangen en verweven worden met secularisatie en andere religies.
Ik vraag me dan soms echt af....
Zijn de laatste plaatsen met overduidelijke christelijke signatuur en grote natuurlijke aanwas zoals Urk en Staphorst nog de laatste broed en bewaarplaatsen van onze oorspronkelijke christelijke cultuur en identiteit?
Re: Refohoek het laatste bastion van de Nederlandse cultuur?
Wat verstaan we onder 'goed voelen'? Lopen we soms weg als 'deze rede hard' lijkt? Of wat wordt hier bedoelt? Zal ooit een natuurlijk mens, anders door Goddelijke overreding, niet wegvlieden van een prediking waarin de mens wordt afgebroken? Antwoord maar in uw gedachten.Ad Anker schreef:Voel jij je goed in je kerk, DIA?-DIA- schreef:Ja, begrijp ik, maar nu ontwijkt u de kern van wat ik bedoelde. Wij hadden catechisatie in de jaren 60. In die tijd hadden wij een Schriftuurlijk-bevindelijk prediker. En die zei het ongeveer zo: Ifra of supra, als jullie naar mijn preken luisteren kun je weten wat ik ben, infra of supra? Dat was duidelijk: Supra. Maar zo voegde hij eraan toe: Ik acht dit geen hoofdzaak, en van mij mogen jullie dat wel vergeten. Tot zover een citaat van de dominee waarbij we toen catechisatie hadden. Ik denk dar de synode van Dordt er net eender over heeft gedacht. Dit is geen hoofdpunt. Maar nu wordt het anders: Mensen worden ketelachtig van gehoor, en (weer citaat, maar nu van onze huidige dominee) "we gadereren on leraren naar onze eigen begeerlijkheden". Kort gezegd: We gaan naar een kerk waar we ons 'goed voelen', uiterlijk, en naar ons gevoel. Daar ligt het grote verschil, en daar doelde ik op in mijn vergelijking met de Dordtse Synode van 1618-19.gallio schreef:Compromissen? Ja, zie het topic over infralapsarisme vs. supralapsarisme.-DIA- schreef:Een absolute waarheidsclaim kon wel eens werkelijk onder druk komen te staan. En... merken we dat niet nu al? Hoe deden ze dat dan op de Synode van Dordt, 1618-1619? Compromissen? Lees de belijdenisgeschriften maar na. Vooral de Dordtse Leerregels.
© -DIA- 18-05-2024: 32800