het is koud...

Geert

het is koud...

Bericht door Geert »

Wat wordt er in jullie woonplaats door jullie (kerkelijke) gemeente gedaan aan dak- en thuislozen, verslaafden, psychiatrisch patienten, asielzoekers etc. die dag en nacht buiten slapen? Laten we wat gegevens met elkaar uitwisselen.
Misschien doen we ideeen op..?

G.
Egbert

Bericht door Egbert »

Wij hebben helaas geen dak en/of thuislozen in de gemeente of andersoortige mensen die buiten slapen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik heb niet het idee dat er bij ons mensen buiten moeten slapen.
Ik zou bijna zeggen: is dat nodig in Nederland? zijn er ook niet veel die zelf hiervoor kiezen?
We leven toch in een land waar iedereen toch minimaal een dak boven zijn of haar hoofd kan hebben? Of gaat de welvaard aan velen voorbij.

Maar eerlijk gezegd ik zou het bij ons niet weten, maar het zal ongetwijfeld wel ook in Gouda voorkomen. Alleen ij mijn weten lees ik er nooit over hier.
jacob

Bericht door jacob »

vaak zijn zwervers geestelijk totaal de weg kwijt. Het zijn vaak nogal schrijnende gevallen als je hun verhaal hoort. Van mijn zwager begreep ik dan bijna al deze mensen geestelijk gestoord zijn. Heel tragisch.
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Het komt vaak voor dat zwervers schizofrenie hebben, en die daarvoor dus niet behandelt worden. Vaak hallucineren zij dan dat ze achterna gezeten worden en dus eigenlijk nergens veilig zijn, dat ze overal afgeluisterd worden, dan is de straat juist een veilige plek...
Geerten

Bericht door Geerten »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Wij hebben helaas geen dak en/of thuislozen in de gemeente of andersoortige mensen die buiten slapen.
.............helaas...............?

Bij ons lopen er behoorlijk wat rond. We hebben hier wel slaap/eethuizen voor ze en een daklozenkrant die de daklozen/zwervers dan kunnen verkopen om aan geld te komen voor eten en drinken e.d.

Vorig jaar hoorde ik in de kerk het idee om 's winters een bijzaaltje voor zwervers te openen waar ze dan brood en soep kunnen krijgen en (onder toezicht neem ik aan) kunnen slapen.
Geerten

Bericht door Geerten »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Ik heb niet het idee dat er bij ons mensen buiten moeten slapen.
Ik zou bijna zeggen: is dat nodig in Nederland? zijn er ook niet veel die zelf hiervoor kiezen?
We leven toch in een land waar iedereen toch minimaal een dak boven zijn of haar hoofd kan hebben? Of gaat de welvaard aan velen voorbij.
Ik vrees dat ik je hierin ongelijk moet geven. Je kunt wel zeggen 'is dat nodig in Nederland' maar al is het zeker niet nodig, het gebeurt wel! Ik vind dat de (gemeentelijke) overheid daar toch ook voor een deel verantwoordelijk voor is.

Niet iedereen heeft voldoende om handen om een dak boven zijn/haar hoofd te hebben. Ik ken persoonlijk schrijnende gevallen. Heb het niet over psychiatrisch zieken die als gevolg van hun ziekte de straat zoeken.
Ik heb het echt over mensen die zo in de financiele en sociale problemen zijn geraakt dat ze letterlijk in een doos op de straat terecht kwamen. Wat doe je eraan? In dit geval heb ik zelf toen ik het hoorde, besloten de persoon in kwestie in huis genomen tot er iets geregeld was m.b.t. een woonplaats.

Zouden jullie dat zomaar doen, iemand in je eigen huis onderdak geven? Hoe ver reikt hier onze christenplicht?
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Even inhakend op Jelle en Geert.

Niemand hoeft in NL buiten te slapen...
Eigen schuld, dikke bult dus?
Vaak wel maar zelfs dan.....

Wij mensen schieten schromelijk te kort.
Gelukkig zijn er organisaties als de Hoop (verslaafden) een chr. organisatie die prostituees hulp verschaft, en hun hulp biedt dit circuit te verlaten; ik ben de naam hiervan even kwijt, en het Leger des Heils. Natuurlijk hebben die ook hun tekortkomingen maar toch moeten we dankbaar zijn dat deze er zijn....en dit ook laten merken als ze eens bij je aan de deur komen!

[Aangepast op 10/12/03 door moderne gelovige]
takkie

Bericht door takkie »

Er zijn wel degelijk mensen die in deze kou nog op straat leven.
Als je inderdaad zegt: "eigen schuld, dikke bult", heb je je nooit verdiept in deze mensen.
Vaak zijn ze buiten hun eigen wil om dakloos geworden.
Dit kan door veel oorzaken die jullie zelf ook wel kunnen bedenken.
We kunnen makkelijk praten als we in een beschermd gezin zijn opgegroeid. Ga maar eens in de grote steden kijken. Je schrikt je het apezuur als je ziet wat daar allemaal op straat woont.
Ik hoorde juist vorige week nog op het nieuws dat de politie (ik dacht in Groningen) een plan op gaat zetten om mensen verplicht van de straat te halen bij lage temp.
En daar sta je dan met je christenplicht. makkelijk praten als het in je dorp of stad niet voorkomt.
wat je dan kunt doen is de organisaties steunen die deze mensen opvangen.

gr.takkie
Geert

Bericht door Geert »

In bijna elke grote stad zijn ze wel. Niet de dak- en thuislozen die slapen in de opvang of in een slaaphuis (die hebben ook onze aandacht nodig!), maar die mensen die (z)onder een deken buiten slapen onder een luifel, in een doos of zomaar op de stoep. Zoveel mensen zijn geestelijk kapot door gebeurtenissen in hun leven. De hulpverlening is er vaak niet op ingesteld. En wij? En jij?

Koop je van een dakloze een straatkrantje? Of loop je er liever met een boog omheen. Geef je die dakloze een warme maaltijd of draai je je liever om. Eet je met die bedelende zwerver een broodje of loop je door? Allemaal vragen die ons allemaal aangaan.
We kunnen geven aan het Leger des Heils en allerlei andere instellingen. Zeker doen en blijven doen! Maar geef ook iets van jezelf. Geef liefde aan de mensen om je heen.
Als je contact met deze mensen durft te leggen dan merk je pas hoe hard onze samenleving is. Dan merk je hoe levens zijn verwoest door criminaliteit, door incest, door drugs en alcohol. Hoe schrijnend hun situatie is. Hoe hongerend ze zijn naar liefde. Naar Gods liefde..

Onze gemeente is pas begonnen met contacten te leggen met deze mensen. Elke zondagavond warm eten en drinken in de stad. Sociaal contact, liefde, een gesprek. Sommigen leven met echte honger, elke dag opnieuw! Sommigen leven uit wat de vuilnisbak opleverd. Er zijn er ook met honger naar geestelijk voedsel, naar Gods liefde. In korte tijd hebben verschillende mensen aangegeven hun leven te willen veranderen. Bidt met ons voor deze mensen.

G.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige

Wij mensen schieten schromelijk te kort.
Gelukkig zijn er organisaties als de Hoop (verslaafden) een chr. organisatie die prostituees hulp verschaft, en hun hulp biedt dit circuit te verlaten; ik ben de naam hiervan even kwijt,
[Aangepast op 10/12/03 door moderne gelovige]
naam is scharlaken koord. [verwijzing naar de geschiedenis van Rachab en Jericho.

kijk hier maar eens

en geerten, dat 'helaas' is natuurlijk niet serieus bedoeld.

Maar ik denk dat ondanks alle goede bedoelingen zoals het geven van giften en kleding e.d. het voor ons erg nuttig zou zijn om eens met organisatie als het L.D.H. of ontmoeting daadwerkelijk de straat op te gaan als het winter is om mensen te helpen. Zo worden we direct met de nood van de zondeval geconfronteerd.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Geert

Bericht door Geert »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige

Misschien is het ook goed om in het achterhoofd te houden dat het vaak niet eigen schuld dikke bult is. Knoop eens gesprekken aan met meerdere daklozen, dan kom je tot de ontdekking dat veel van hen psychiatrisch patient zijn. Te goed om opgenomen te worden, te 'slecht' om een normaal leven te leiden.
Eigen schuld dikke bult? :$ Zou ik niet graag zeggen van iemand die door problemen in zijn leven ziek geworden is.

G.
Geert

Bericht door Geert »

twee voorbeelden van deze avond:

1. Een nederlandse man. Woont op straat, dag en nacht. Is geheel in de war, gaat niet om met ander daklozen. Probeert zijn weg dus helemaal alleen te vinden. Is aan de drugs. Is psychisch volkomen in de war. Saddam Hoessein achtervolgt hem heel zijn leven, vanaf de periode dat hij 4 jaar is. Zijn eigen zoon bleek een zoon van Saddam te zijn etc.etc. Deze man moet maar zien hoe hij het rooit. Een leven van angst, waanbeelden etc. Zonder hulp.

2. Een man uit Afghanistan, een deel van zijn familie omgekomen in de tijd dat het land was bezet door de Russen, de rest (allemaal) gedood door de Taliban. Hij zelf gevlucht naar Nederland. Asiel niet toegekend. Nu leeft hij op straat, geen uitkering, geen huis, geen werk, en ook geen eten.

Eigen schuld? Enne, wat is onze taak? Moeten we ze helpen? Waar liggen de grenzen, wanneer wel helpen en wanneer niet? Eén ding voorop: als het wachten is op hulp van het Leger des Heils moeten ze nog lang wachten. Die werken hier namelijk niet onder deze mensen.
Wanneer wel helpen en wanneer niet? Moeten ze het om de één of andere reden verdienen? Door op een bepaalde manier te leven? Door niet verslaafd te zijn? Door de wet te gehoorzamen? Of is het onze taak hen te helpen zoals God voor ons klaarstaat: niet uit verdienste, maar uit genade.

G.
nursje

Bericht door nursje »

Ik moet zeggen dat ik vind dat het onze taak is om naar deze mensen om te zien. Ik heb al diverse malen in een daklozencentrum als vrijwilliger gewerkt en ook van allerlei andere dingen gedaan.
En tuurlijk willen de meeste mensen geen hulp (want dan moet je toegeven dat je het zelf niet kan en dat is behoorlijk moeilijk hoor). De meesten zijn inderdaad in de war. Maar dat komt dus echt neit alleen door drugsgebruik. Als je op straat leeft is eht dag en nachtritme heel anders. Je slaapt minder en op andere tijden je bent vaak slecht gevoed maar ook verwaaroos jezelf! Dit leidt niet echt tot een verbeterder lichamelijk en geestelijk welzijn. Veel mensen kiezen er dus echt niet voor om op straat te wonen maar als je in Nederland door wat voor omstandigheden geen huis mer hebt heb je ook geen recht meer op siciale bijstand en ik vind dat daar onze taak ligt. Wat is nou de moeite om een paar uurtjes per week te besteden aan eht helpen van die mensen (mogen trouwens ook andere mensen zijn hoor!!!)
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Je kunt ook niet zeggen dat het helemaal de schuld van een ander is. Vaak kiezen deze mensen hiervoor, en ik dnek dat 95% aan de drugs is. Het geld waar ze anders een huisje van kunnen huren , gaat nu als wit poeder door hun neus. Kijk, dan kun je die mensen wel zielig vinden, maar ze willen ook niet anders. Ga dan je tijd en energie stoppen in mensen die echt hun leven willen veranderen.
Plaats reactie