Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Terri »

Even tussendoor, n.a.v. wat Norah Linde schreef, gaat het alleen om vrouwelijke diakenen? Of begrijp ik het verkeerd?
Op voorhand excuses als ik het had kunnen weten, maar ondanks dat ik geprobeerd heb het bij te houden, heb ik dat dan gemist.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Vooralsnog is het deze week vooral een uitstel van executie geweest.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Voor executie is in de kerk geen plaats. Voor executeurs ook niet, als zij zich niet bekeren en leven.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door NorahLinde »

Terri schreef:Even tussendoor, n.a.v. wat Norah Linde schreef, gaat het alleen om vrouwelijke diakenen? Of begrijp ik het verkeerd?
Op voorhand excuses als ik het had kunnen weten, maar ondanks dat ik geprobeerd heb het bij te houden, heb ik dat dan gemist.
In 1 van de rapporten wordt onderscheid gemaakt. Dus niet 'vrouw in het ambt' maar vrouw als diaken en vrouw als ouderling/dominee. Van daaruit mijn opmerking. (En die opmerking was voornamelijk bedoeld ter onderstreping dat je visie op zaken kan wijzigen als je je eens écht verdiept in de zaken i.p.v. alleen maar zijdelingse hap snap info te horen/zien/lezen)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Voor executie is in de kerk geen plaats. Voor executeurs ook niet, als zij zich niet bekeren en leven.
Voor mensen die de Bijbel en de Belijdenisgeschriften met voeten treden hoort ook geen plaats te zijn, tenzij zich bekeren en leven. Het is jammer dat het deze week vooral alleen bij woorden is gebleven en niet bij daden. Enkel het voorstel van prof. H.J. Selderhuis is aangenomen. Maar daarbij is het ook niet duidelijk wat er gebeurt met de kerkenraden en gemeenten die zich niet houden aan dat voorstel/die afspraak.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

In de CGK is voor zover ik weet niemand die besluiten neemt en die de Bijbel en de belijdenis met voeten treedt. Wel houdt niet iedereen en vooral niet iedere kerkenraad zich aan de kerkorde, en dat is heel spijtig en ik deel de oproep van prof. Den Hertog dan ook geheel. Hoewel ik het persoonlijk goed kan begrijpen, want er lijkt ook sprake van machtsmisbruik. Ds. Schenau heeft daar verstandige dingen over gezegd. Zo verstandig, dat hij dit woord niet in de mond neemt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Voor executie is in de kerk geen plaats. Voor executeurs ook niet, als zij zich niet bekeren en leven.
20 Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Jezabel, die zich zelve zegt een profetes te zijn, laat leren, en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten.

21 En Ik heb haar tijd gegeven, opdat zij zich zou bekeren van haar hoererij, en zij heeft zich niet bekeerd.

22 Zie, Ik werp haar te bed, en die met haar overspel bedrijven, in grote verdrukking, zo zij zich niet bekeren van hun werken.

23 En haar kinderen zal Ik door den dood ombrengen; en al de Gemeenten zullen weten, dat Ik het ben, Die nieren en harten onderzoek. En Ik zal ulieden geven een iegelijk naar uw werken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Je begint het te leren inderdaad.
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

De Synode neemt eenzelfde besluit als jaren geleden, en verwacht nu een andere uitkomst. Hoe naïef is dat?
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat is niet naïef. Dat is de stijl van Gods koninkrijk. Dat had je moeten weten. Het was te wensen dat de synode alleen bestond uit mensen als een kind.
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Dat is niet naïef. Dat is de stijl van Gods koninkrijk. Dat had je moeten weten. Het was te wensen dat de synode alleen bestond uit mensen als een kind.
Het gaat natuurlijk niet om de leden van de synode, het gaat om alle leden van de kerk. Hun opvattingen zullen hierdoor niet veranderen.

Kortom een zeer zwak synodebesluit zonder enige toegevoegde waarde.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2901
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door FlyingEagle »

Dat zeg je omdat het niet strookt met jou mening. Je kunt het er niet mee eens zijn maar waarom is het dan opeens een zwak besluit?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2901
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door FlyingEagle »

.
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

FlyingEagle schreef:Dat zeg je omdat het niet strookt met jou mening. Je kunt het er niet mee eens zijn maar waarom is het dan opeens een zwak besluit?
Ik heb geen mening over de inhoud, dat komt omdat ik geen lid ben van de CGK. Wel kan ik iets zeggen over het besluitvormingsproces.

Jaren geleden zijn er synodale uitspraken gedaan over vrouwen in het ambt en het homohuwelijk. Deze uitspraken zouden het handelen van gemeentes moeten hebben gericht. Gebleken is dat dit niet of onvoldoende is gebeurd.

Nu besluit de synode dat gemeentes zich moeten houden aan de eerdere synodale uitspraken over vrouwen in het ambt en het homohuwelijk. Ze nemen dus tweemaal hetzelfde besluit, en verwachten nu een andere uitkomst. Dat is natuurlijk erg naïef.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat is helemaal niet naïef. De kerk is geen overheid. Ouders kunnen ook tweemaal hetzelfde besluit nemen, zonder hun besluit af te dwingen. Dat getuigt meestal van veel wijsheid, zeker als het gaat om oudere kinderen of zelfs volwassen kinderen.

Het is een groot misverstand dat de wereld en de kerk er beter op worden als de meerderheid de minderheid met geweld zijn wil oplegt. Ik vraag mij af of mensen die daar anders over denken, wel verstandig kunnen zijn. Hoe kun je met zo'n houding in de wereld als een wijs mens functioneren?

Overigens: waar haal je vandaan dat men nu een andere uitkomst verwacht?
Plaats reactie