SADDAM GEPAKT

Billy

SADDAM GEPAKT

Bericht door Billy »

Het goede nieuws van afgelopen weekend:

BAGDAD/CAIRO - De Amerikaanse bewindvoerder in Irak, Paul Bremer, heeft zondagmiddag de aanhouding van Saddam Hussein officieel bevestigd.

"Dames en heren, wij hebben hem'', zei hij op een persconferentie.

DNA-testen hebben uitgewezen dat het daadwerkelijk om Saddam gaat.

Amerikaanse soldaten hebben de Iraakse ex-president Saddam Hussein zondagochtend gearresteerd nadat zij hem hadden opgespoord in een kelder onder een huis in het plaatsje Adwar, zestien kilometer van Tikrit. "Hij werkte goed mee en er zijn geen schoten gevallen", aldus Bremer. Op de plek waar de verdreven Iraakse leider zich schuilhield, troffen de Amerikanen ook ongeveer 750.000 dollar (ruim 600.000 euro) aan.

Een woordvoerder van Chalabi zei aan de Arabische nieuwszender dat Saddam had geprobeerd zich te vermommen met een valse baard, die hij afdeed voor de identificatie door degenen die hem aanhielden.

De arrestatie werd verricht door Koerdische elitetroepen van de Patriottische Unie van Koerdistan onder leiding van Qusrat Rassul Ali en Amerikaanse speciale eenheden.

Inlichtingen

De actie werd in gang gezet nadat inlichtingen waren binnengekomen dat Saddam zich schuilhield in een huis in Tikrit. De tweede vrouw van de voormalige Iraakse dictator Saddam Hussein zou de Verenigde Staten 'enige informatie' hebben verstrekt over de plaats waar haar man zich schuilhield. Dit meldden goedingelichte bronnen in Libanon zondag. Journalisten hebben gezegd dat zij zaterdagavond al wegversperringen en troepenbewegingen hadden opgemerkt in het gebied om Tikrit heen.

Saddam Hussein was spoorloos sinds de Amerikaanse troepen de hoofdstad Bagdad op 9 april innamen. Sinds die tijd liet hij enkele malen van zich horen in boodschappen die op bandjes waren opgenomen. Saddams tweede vrouw vertelde in The Sunday Times van zondag dat haar man haar elke week opbelde.

De opperbevelhebber van de Amerikaanse grondtroepen in Irak, generaal Ricardo Sanchez, denkt dat de aanhouding van Saddam Hussein geen einde zal maken aan de aanslagen tegen buitenlandse militairen in het land. Hij zei dat de troepen van de door de Verenigde Staten geleide coalitie voorbereid zijn op mogelijke aanslagen door personen of groeperingen die wraak willen nemen voor de arrestatie van Saddam.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Het recht zal zegevieren!

Een 'breekje' van Breekijzertje
SGpeetje

Bericht door SGpeetje »

Bush, Gefeliciteerd!

Afbeelding

een heel verschil

Saddam vlak na zijn arrestatie:

Afbeelding
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

En nu Osama nog
Lucy

Bericht door Lucy »

Welke straf moet hij krijgen, vinden jullie??
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Lucy
Buro Halt.

Breekijzertje

SMS-grap Mohammed Saïd al-Sahaf doet ronde

Uitgegeven: 15 december 2003 10:30
Laatst gewijzigd: 15 december 2003 10:33

Ook ontvangen veel gsm-gebruikers uit vooral de Arabische wereld een sms-je met een nepboodschap van Mohammed Saïd al-Sahaf. De ex-minister van informatie van Irak zou berichten dat Saddam Hussein helemaal niet is opgepakt.

:D

Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Levenslang in een isoleercel en met levenslang bedoel ik dus echt levenslang

De doodstraf verdient ie mischien wel maar dan is ie er meteen vanaf . Nee laat hem de rest van zijn leven maar nadenken over wat ie gedaan heeft
Lecram

Bericht door Lecram »

Wat ik al dacht: het is weer een grove leugen van de Amerikanen, pure propaganda!

Afbeelding
refo

Bericht door refo »

Altijd gedacht dat zo'n DNA-identificatie nogal wat tijd vergde....
Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door refo
Altijd gedacht dat zo'n DNA-identificatie nogal wat tijd vergde....

DNA-test

Cruciaal was verder dat het nieuws over Saddams arrestatie de eerste achttien uur geheim kon worden gehouden en alleen bekend was onder de hoogste Amerikaanse een Iraakse functionarissen. Hierdoor was het mogelijk om de resultaten van een DNA-test klaar te hebben en de bekendmaking goed te plannen.
refo

Bericht door refo »

Ik bedoel dus niet 18 uur, maar laten we zeggen een week.
Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ik bedoel dus niet 18 uur, maar laten we zeggen een week.

he dna van Saddam was al in bezit van de Amerikanen/Irakezen.

dus hoefd eer alleen een match gemaakt te worden tussen nieuw afgenomen materiaal en de DNA uit "het archief".

Dat is met moderne apparatuur snel gemaakt/gedaan.

Als DNA in Nederland bij het NFI in rijswijk moet worden onderzocht kan dat ook heel snel gematcht worden.

zie ook http://www.dnasporen.nl

[Aangepast op 15/12/03 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
rekna

Bericht door rekna »

Uiteraard de doodstraf. Daar doen ze in Irak nog wel aan toch?
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door rekna
Uiteraard de doodstraf. Daar doen ze in Irak nog wel aan toch?
Wie komt de wraak ook al weer toe?

Plaats reactie