Je begrijpt het wel, maar wilt het nog niet toegeven.
Geenszins. Het gaat om de preek als geheel. Die kan wel degelijk helemaal actueel is; zelfs als de woorden zelf ouderwets zijn geformuleerd.Tiberius schreef:Goed zo, Jantje!![]()
+1Tiberius schreef:Goed zo, Jantje!![]()
Op het geheel van de kerkgeschiedenis gezien is 20 jaar maar kort. En kan een 20 jaar jonge preek dus eigentijds zijn.Tiberius schreef:Eigentijds = actueel.
Wat mij betreft mag je 'actueel' herdefiniëren naar 'tijdloos', maar m.i. maak je het dan allemaal onnodig erg vaag. Mijn voorkeur is om gewoon de woordenboek-betekenis van woorden te hanteren.
Van Dale zegt bij actueel: 'op het ogenblik bestaand of plaatsvindend'.
Uiteraard.Tiberius schreef:Klopt. Misschien wil jij daar nog antwoord op geven Jantje.
Met de eerste alinea ben ik het 100% eens. Overigens vind ik wel een verschil zitten tussen een actuele en een eigentijdse preek. Een preek die actueel is, kan ook uit ouderwetse bewoordingen en gezegden bestaan.Maanenschijn schreef:Het lijkt er op dat er een tegenstelling lijkt te zijn die er volgens mij niet is. Een prediking die de zonden aanwijst, de gevallen staat van de mensen benoemt, maar ook de verlossing in Christus laat klinken en een opwekking tot opwas in de genade is altijd actueel. En tegelijk ook tijdloos. Zo hebben onze oudvaders prima actuele preken nagelaten.
Dat in de prediking hedendaagse voorbeelden worden benoemd is vooral eigentijds. Nu zijn er voorbeelden die 20 jaar geleden anders lagen dan nu, maar ook nog het zelfde kunnen zijn. Juist de vertaling naar het hedendaagse, omwille van bijvoorbeeld verduidelijking of in taalgebruik maakt een preek eigentijds. Dat is voor de verstaanbaarheid en zeggingskracht goed, maar maakt de inhoud niet direct actueler.
Ik heb hier nog geen antwoord op gegeven: dat heb je volgens mij nergens gezegd. In de discussie na jouw post leek die tegenstelling te ontstaan, waar ik iets van vond.Jantje schreef:Dus ik zou graag van @Maanenschijn willen weten waar ik dat gezegd zou hebben.