Europese grondwet

Plaats reactie
Pim
Contacteer:

Europese grondwet

Bericht door Pim »

All,

Stem op bijgaande link dat er een verwijzing naar God moet komen in de Europeese grondwet! Kost 10 seconden!

http://www.minbuza.nl/default.asp?CMS_ITEM=MBZ302486&CMS_NOCOOKIES=YES

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Goeie tip Pim, meteen gedaan!

Stand nu:

Op de vraag "Er moet een verwijzing naar God in de Europese Grondwet komen" antwoordde men als volgt...

Ja: 81.8% Nee: 17.3% Weet niet: 0.9%

Er hebben in totaal 1030 mensen gestemd

[Aangepast op 18/11/03 door limosa]
Harry

Bericht door Harry »

Ook gekeken, maar niet gestemd. Ik ben namelijk van mening dat er helemaal geen Europese grondwet moet komen, ook al staat er een verwijzing naar God of de joods-christelijke traditie in.
limosa

Bericht door limosa »

. . . dat er helemaal geen Europese grondwet moet komen . . .

Daar ging de poll niet over, Europese éénwording hebben we jaaaaren geleden al over gestemd.
Harry

Bericht door Harry »

De poll gaat over een situatie die er nu nog niet is, namelijk de aanwezigheid van een Europese Grondwet. Die vind ik ongewenst, dus lijkt het me heel zinvol om tegen deze grondwet te ageren. Een poll over de inhoud van deze grondwet is dus een stap te ver, en niet tien stappen terug zoals Limosa suggereert. De eenwording is inderdaad een feit, maar staat hier los van. We hebben daar trouwens nooit over gestemd, maar dat is een heel ander verhaal.
limosa

Bericht door limosa »

De poll gaat over een situatie die er nu nog niet is, namelijk de aanwezigheid van een Europese Grondwet.
De poll gaat over een situatie die er gaat komen, of je dat nu leuk vind of niet.

Die vind ik ongewenst, dus lijkt het me heel zinvol om tegen deze grondwet te ageren.
Dat doe je dus niet als je "nee" stemt of niet stemt. 't Gaat niet over wel of geen grondwet, 't gaat over wel of geen verwijzing naar God in die grondwet.

Een poll over de inhoud van deze grondwet is dus een stap te ver, en niet tien stappen terug zoals Limosa suggereert.
"stap te ver"? Feit is gewoon dat -ie er komt . . .
"tien stappen terug"? snap niet wat je hier bedoel

De eenwording is inderdaad een feit, maar staat hier los van. We hebben daar trouwens nooit over gestemd, maar dat is een heel ander verhaal.
Tja, da's de ellende met democratie. Degenen die wij gekozen hebben met z'n allen hebben iets beslist wat sommigen van ons liever niet wilden.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Harry
Ook gekeken, maar niet gestemd. Ik ben namelijk van mening dat er helemaal geen Europese grondwet moet komen, ook al staat er een verwijzing naar God of de joods-christelijke traditie in.
Zo dachten ze er in de tijd dat Nederland nog uit 17(?) zelfstandige delen bestond ook over.....

Mhg,
Pim
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

tis inmiddels 85.3% dat voor is!!
Harry

Bericht door Harry »

Toch een beetje voorbarig, want het is nog lang niet zeker of de IGC de verdragstekst van de Conventie zal overnemen. Het gaat overigens inderdaad om de tekst van een verdrag en niet om een grondwet. Het is daarom onlogisch om het ding zodanig te benoemen. En tja, als je tegen het principe van de democratie bent.... dat lijkt mij ook een andere discussie.
Ik blijf erbij dat het voorbarig is om over de inhoud van een grondwet te stemmen terwijl het onzeker is of het ding (grondwet dus en geen verdragstekst) er daadwerkelijk komt. Dit bedoel ik niet als flauwe woordspeling, een grondwet is iets wezenlijks anders dan een verdragstekst.
limosa

Bericht door limosa »

. . . als je tegen het principe van de democratie bent . . .

Dat stel jij ter discussie, ik niet. Je zegt We hebben daar trouwens nooit over gestemd, maar dat is een heel ander verhaal. Maar er ligt gewoon een democratisch proces aan ten grondslag. Kijk, ik ben ook niet zo pro-Europa, maar de feiten liggen er . . .

Ik blijf erbij dat het voorbarig is om over de inhoud van een grondwet te stemmen terwijl het onzeker is of het ding (grondwet dus en geen verdragstekst) er daadwerkelijk komt. Dit bedoel ik niet als flauwe woordspeling, een grondwet is iets wezenlijks anders dan een verdragstekst.
Als je straks iets te zeggen wil hebben moet je nu instappen in het proces. Wat wil je anders?? Nu niks doen en straks huilen dat de christelijke traditie niet terugkomt in Europa? Dat schiet toch ook niet op?
Harry

Bericht door Harry »

De verzuchting over de ellende van de democratie komt toch echt van jou.
Als er een Europese grondwet zou komen, maak ik geen bezwaar tegen een verwijzing naar God. Maar ik maak bezwaar tegen die grondwet! Het lijkt me eerder tijd, nu, om daar tegen te ageren.
Waarom legt iedereen zich er al bij neer dat die grondwet een feit is? Dan weet je meer dan ik. Ik ben overigens niet anti-Europa alleen verzet ik mij tegen zoiets als een grondwet. Waarom een grondwet? Een groot aantal soevereine lidstaten heeft al een grondwet, de overige staten malen er niet om. Bovendien is Europa geen natiestaat.

[Aangepast op 18/11/03 door Harry]
limosa

Bericht door limosa »

De verzuchting over de ellende van de democratie komt toch echt van jou.
Ach zo, dat was cynisch bedoeld.

Het lijkt me eerder tijd, nu, om daar tegen te ageren.
Wellicht, maar daar gaat die poll niet over . . .
Harry

Bericht door Harry »

Mee eens, maar de poll heeft niet als optie om met onthouding te stemmen. En dat zou eigenlijk wel moeten kunnen, zeker nu.

Sorry dat ik je cynisme niet helemaal begreep.
limosa

Bericht door limosa »

hé hé, zijn we daar ook weer uit ;-)
Plaats reactie