verplicht pyama's dragen in verpleeghuis

Plaats reactie
Billy

verplicht pyama's dragen in verpleeghuis

Bericht door Billy »

Onderzoek naar verplichte pyjamadag bejaarden

Uitgegeven: 4 november 2003 13:45

OUD-BEIJERLAND - De Inspectie voor de Gezondheidszorg is een onderzoek begonnen naar een verpleeghuis in Oud-Beijerland. Een familielid van een van de bijna tweehonderd bewoners had geklaagd dat de bejaarden als gevolg van bezuinigingen onder ontoelaatbare omstandigheden moeten leven.

De directie van het verpleeghuis, De Egmontshof, heeft een verplichte pyjamadag per week ingesteld voor bewoners die met hulp aangekleed worden. Bedlegerige bejaarden die normaal drie dagen per week op bed blijven, blijven er voortaan vier dagen inliggen. Door bezuinigingen is er te weinig personeel voorhanden om ze te helpen.

De bewoners kunnen een keer per week douchen. De directie was van plan om de frequentie naar eens per drie weken terug te brengen, maar zag daar na protesten van af. "In de hoop dat de diaconieën in de Hoeksche Waard een steentje willen bijdragen, want anders moet het volgend jaar alsnog", vertelt directeur P. den Uil van De Egmontshof.

Den Uil zegt gezien het krappe budget en een opgelegde efficiëncykorting van de overheid niet anders te kunnen. Behalve op zorgpersoneel is ook op de facilitaire dienst bezuinigd. Per afdeling zijn vier van de zes toiletten gesloten. "Iedereen kan nog naar het toilet, maar soms moet men wat langer wachten", aldus Den Uil.

De directeur zegt de klachten van de familie van bewoners te kunnen begrijpen. "Maatschappelijk gezien is er geen sprake van goede zorg. Op een budget van 9 miljoen euro hebben we zeker anderhalve ton meer nodig. Deze maatregelen hebben we ook pas genomen toen het echt niet anders meer kon." Volgens de directeur is de situatie bij andere verpleeghuizen ook nijpend.

De inspecteur voor de gezondheidszorg neemt donderdag poolshoogte in De Egmontshof. "We willen onderzoeken of de genomen bezuinigingsmaatregelen niet ten koste gaan van de kwaliteit van de zorg", zegt een woordvoerster van de inspectie. "Als dat wel zo is, zullen we kijken wat voor actie we kunnen ondernemen."

Brancheorganisatie Arcares waarschuwde zondag al dat de basiszorg in de verpleeghuizen door de bezuinigingen in gevaar komt. Het kabinet wil 262 miljoen euro korten op de verzorgings- en verpleeghuizen. Volgens directeur M. Rompa van Arcares daalt daardoor het aantal minuten persoonlijke zorg per cliënt en staan duizenden banen op de tocht.

Elk verpleeghuis mag zelf bepalen welke maatregelen worden genomen. Rompa zegt de voorbeelden van De Egmontshof nog niet eerder te hebben gehoord
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Billy

Bericht door Billy »

Afbeelding
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

:wo:wo:wo:wo:wo:wo:wo:wo
AAARRRGGHHH!!!!

Dit is werkelijk mensonterend.

Hoe kan het nou, dat in het ene verpleeghuis perfecte zorg verleend kan worden en in een ander huis is het een Janboeltje...

Waarom nemen ze niet minder mensen op of ze maken de eigen bijdrage hoger.

Ik snap dit echt niet hoor. Er is wel geld voor een nieuw gemeentehuis (bijvoorbeeld) en niet voor normale zorg...

:i:i:i:i:i:i:i:i:i:i:i:i:i
Jelle

Bericht door Jelle »

het is alleen al erg dt in een tijd waar in zeer velen in weelde leven, dit kan gebeuren in de verzorging.
Juist de verzorging zou bijzonder goed moeten zijn en als er bezuinigd moet worden dan zijn er nogal heel wat luxe zaken die we kunnen afschaffen of minder kunnen gaan doen, maar het is een schande dat daar oude mensen nu de dupe van gaan worden.
Lucy

Bericht door Lucy »

Ik heb zelf in een verpleeghuis gewerkt, waar ze best krap zaten wat betreft personeel. Maar daar waren erg veel vrijwilligers die sommige taken van het verplegend personeel uit handen namen. Met minder mensen opnemen, los je het ook maar gedeeltelijk op, de mensen die de zorg al hard nodig hebben, moeten dan, onverantwoord, thuis blijven wonen, met alle gevolgen van dien. Ik denk ook dat er nog al wat verschil is tussen een vph op de veluwe of in Amsterdam.

Vroeger was het vanzelfsprekend dat de kinderen de zorg van de ouders op zich namen, als deze niet meer goed voor zichzelf konden zorgen. Maar dat is in deze maatschappij haast niet meer mogelijk. Maar iedereen kan zijn of haar beste beentje voorzetten dmv vrijwilligerswerk om het personeel in de zorg te ontlasten. BV. helpen met eten geven, haren kammen, schoenen aandoen, en noem maar op.
limosa

Bericht door limosa »

triest natuurlijk

De mate van beschaving van een gemeenschap kun je aflezen aan de manier waarop men omgaat met de hulpbehoevenden zoals ouderen, kinderen, gehandicapten, armen. Met Nederland gaat het bepaald niet de goede kant op.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ben ik wel met je eens lucy, maar toch vind ik wel dat we het hier hebben over mensen die hun leven lang al premies hiervoor hebben betaald en nu ze zelf aan bod zijn wordt ze dit onthouden en moet de familie het maar opknappen.
neemt niet weg dat ik ook vind dat kinderen naar de ouders hebben om te zien en te zorgen maar dat mag niet ten kosten gaan van de aanspraak op rechten die ze in de loop der jaren hebben opgebouwd.
Bijna iedereen leeft in weelde en onze oudjes worden maar beknot en dan moeten de kinderen er ineens maar voorop draaien.
Waar de regering het laat zitten en misschien wel omdat deze oudjes een groep mensen zijn met weinig verweer en geen acties, ze nemen vaak alles.
Nee ik vind toch dat hier een grote vinger naar onze regering gestoken moet worden.
Natuurlijk kunnen wij ook ons steentje wel bijdragen maar niet op een manier dat we er bijna toe gedwongen worden.
SGpeetje

Bericht door SGpeetje »

Oorspronkelijk gepost door Lucy
Vroeger was het vanzelfsprekend dat de kinderen de zorg van de ouders op zich namen, als deze niet meer goed voor zichzelf konden zorgen. Maar dat is in deze maatschappij haast niet meer mogelijk. Maar iedereen kan zijn of haar beste beentje voorzetten dmv vrijwilligerswerk om het personeel in de zorg te ontlasten. BV. helpen met eten geven, haren kammen, schoenen aandoen, en noem maar op.

ben dit helemaal met je eens lucy.

we leven in een sterk individualistische samenleving. en daar zijn we allemaal schuldig aan!

We gaan liever "uit", op vakantie of sporten dan dat we wat voor onze zieke naaste doen.

jelle heeft wel gelijk dat er jaren lang premie voor is betaald door deze mensen. maar ik denk dat de kosten van alle zorg van afgelopen jaren de premiegelden al vele malken heeft overschreden.
dit zeg ik niet om de overheid te verdedigen maar wel om te pleiten voor meer private zorg. Niet aangestuurd door overheid.

Overheid moet alleen "vangnetzorg " bieden.

zie hiervoor ook de discussie in de rubriek Politiek bij onderwerpen over Burkestichting die hier sterk voorstander van is.

Blijft overigens natuurlijk zeer triest en mensonterend dat het met ZORG zo slecht is gesteld in NL, als een van de welvarendste landen te wereld.

heb het idee dat men met alle gebrek in minder welvarende landen ( al dan niet noodzakelijk) meer voor elkaar WIL zorgen.
anna

Bericht door anna »

Een grote handtekeningen actie op touw zetten voor meer Geld In De Zorg (GIDZ).........................

OP NAAR DEN HAAG.

'Basiszorg verpleeghuis in gevaar'

Uitgegeven: 2 november 2003 10:49

HILVERSUM - Door de bezuinigingsplannen van het kabinet komt de basiszorg in verpleeg- en verzorgingshuizen direct in gevaar. Daarvoor waarschuwt brancheorganisatie Arcares in het IKON-radioprogramma De Andere Wereld van Zondagmorgen.

Arcares voorziet dat er duizenden banen in de verpleeg- en verzorgingshuizen verdwijnen als er voor 262 miljoen euro wordt bezuinigd. Het kabinet heeft gezegd: "Bezuinig maar via efficiency, maar langzamerhand is dat niet meer mogelijk en zijn ontslagen inmiddels niet meer uit te sluiten", aldus C. van Schelven, vice-voorzitter van Arcares voor IKON-radio.

Het gaat volgens Schelven uiteindelijk om het verlies van zo'n 8000 krachten. De vermindering van personeel zal leiden tot tien minuten minder aandacht per persoon per dag in het verpleeghuis. Dat betekent volgens Van Schelven dat familie mee moet helpen in de zorg. "Mensen komen dan concreet voor de vraag te staan: kan ik vandaag gaan werken of moet ik voor moeder zorgen."

Verontrustend

Nu nog krijgt een patiënt in een verpleeghuis gemiddeld vijftig minuten persoonlijke zorg per dag. "We hebben vorig jaar bepleit dat we vijftien minuten per cliënt meer zouden krijgen", zegt directeur M. Rompa van de brancheorganisatie. "Maar als je dat terugrekent worden dat er met deze bezuinigingen tien minuten minder. Dat is verontrustend."

Tweede Kamerlid A. Timmer (PvdA) deelt de zorgen van Arcares. "Als je het allemaal bij elkaar optelt, dan wordt het te veel en dat kan de sector gewoon niet hebben." A. Vietsch (CDA) is verbaasd over de kritiek van Arcares op de kabinetsplannen. Volgens haar gaat er juist extra geld naar de zorg. Arcares vertegenwoordigt ongeveer 1650 verzorgings- en verpleeghuizen in Nederland.

Uit een onderzoek van TPS-NIPO in opdracht van tv-programma Knevel op Zaterdag blijkt dat 94 procent van de Nederlanders weinig tot geen begrip heeft voor bezuinigingen in de verpleegzorg. D'66-kamerlid U. Lambrechts zei in die uitzending de gevolgen van de bezuinigingen onaanvaardbaar te vinden.

:sne:sne:ha:ha:ha:ha:ha
Egbert

Bericht door Egbert »

Ik kan alleen maar spreken voor onze eigen instelling, hoe het in andere is weet ik dus niet maar de berichten die ik hierover lees geven mij geen goede indruk. Maar bij ons ziekenhuis zijn de laatste jaren millioenen euro's en daarvoor guldens weggegooid om hele dure adviseurs in huis te halen die uiteindelijk niets opleverden, alleen maar geld hebben gekost. Door beter besturen kan er een hoop worden bespaard. Misschien is de minister verkeerd bezig om het over alle tehuizen te verdelen, maar er zijn zeker nog besparingsmogelijkheden uit de zorg te halen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
anna

Bericht door anna »

Zelfs in ziekenhuizen hebben een vergaderzaal. Die blijft altijd leeg omdat ze weer voor de verandering in en een of andere conferentieoord of een hotel moeten vergaderen.......... Te gek voor woorden... Daar gaat het geld naar toe. :mad2:
aupin

Bericht door aupin »

Het zijn feiten dat het steeds drukker wordt in een verpleeghuis en dat daar op bezuinigt moet worden. Ik kan me indenken dat je dan als verpleeghuispersoneel zegt: deze dag wassen we die mevrouw/meneer niet maar die doen we morgen dan wel weer. Maar je zorgt er dan wel voor dat diegene er netjes bij komt te zitten (goed verzorgt -> beter gevoel) Wij krijgen wel eens mensen uit een verpleeghuis die er echt verschrikkelijk uit zien. (sterk vermagert, sterke baardgroei bij een vrouw ed) Zelf ga je misschien ook niet iedere dag onder de douche maar je zorgt er wel voor dat je er netjes uit ziet en normaal eet.
Plaats reactie