Opinie onderzoeken

Plaats reactie
Jelle

Opinie onderzoeken

Bericht door Jelle »

Opinie-onderzoeken is dat nu echt bepalend of helemaal niet.

Zelf hecht ik geen waarde aan opinie-onderzoeken omdat men door de vraagstelling mensen al kan manipuleren zodat de uitslag al voorspelbaar wordt.
Geen enkel opinie-onderzoek is volgens mij echt neutraal ik denk dat er altijd wel geprobeerd zal worden de uitslag naar eigen hand te zetten.

[Aangepast op 4/11/03 door Admin]
Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Hm, wel een beetje kort door de bocht hoor! Dat zou betekenen dat geen enkel opinie-onderzoek waarde zou hebben. Ik ben het met je eens dat dit soort onderzoeken gemanipuleerd KUNNEN worden, maar dat hoeft natuurlijk niet. Als er aan 1000 mensen wordt gevraagd: "vind u het fijn dat AH de prijzen heeft verlaagd" en 80% zegt "ja", dan wordt er toch niks gemanipuleerd?;)
limosa

Bericht door limosa »

"vind u het fijn dat AH de prijzen heeft verlaagd" en 80% zegt "ja"

vraag "vind u het fijn dat u in de afgelopen jaren teveel betaald heeft" en 80% zegt "nee"
Jelle

Bericht door Jelle »

Waarom als ik de vraag stel: Veel Nederlanders vinden dat de prijzen gelijk moeten blijven, vindt u dat ook. dan leg je het antwoord al in de mond van de ge-enqueteerde. Als je had gevraagd vind u net als veel Nederlanders dat de prijzen moeten zakken, dan heb je het antwoord ook al beinvloed.
daarom kan men er alle kanten mee uit.
Een gunstig onderzoek bij het stemmen kan heel belangrijk zijn. Als een partij veel voor stemmen krijgt is men al redelijk over te halen om dan maar op die of die partij te stemmen.
Dus ook in die mate is het dan beangrijk om de vraagstelling zodanig te doen dat de uitslag voor jou voordelig gaat uitpakken.

Volgens mij zijn er maar weinig peilingen die echt neutraal zijn, er is toch altijd wel iemand die belang heeft bij de uitslag.
Harry

Bericht door Harry »

Zijn verkiezingen dan ook nog wel representatief?
Ik begrijp wel iets van de argwaan richting dit soort onderzoeken. Mensen als Maurice de Hond nemen soms een loopje met de interpretatie van bepaalde zaken. Toch moet je ook niet overdrijven.
Het is mogelijk om eerlijk en representatief onderzoek te doen. Om bij het onderzoek van de Europese Commissie te blijven over de wereldvrede: De Commissie is door deze uitslag ernstig in verlegenheid gebracht. Het had veel meer baat gehad bij een andere uitkomst. Dus ligt het niet voor de hand die kant op te denken. We de vraagstelling van deze enquete bekijkt, moet wel constateren dat dit open vragen zijn waar je eerlijk op kunt antwoorden. En dan is het vervolgens een kwestie van optellen.

[Aangepast op 5/11/03 door Harry]
limosa

Bericht door limosa »

Zijn verkiezingen dan ook nog wel representatief?

Verkiezingen zijn representatief, gestemd wordt op een partij of een persoon waarvan men wil dat die de stemmer vertegenwoordigen met alle lusten en lasten van dien.

Referenda en enquetes bevatten meestal van die zwart-witte vragen waarop je ja of nee kunt zeggen. De nuancering kun je niet aanbrengen, die zit meestal in de vraag verpakt. Degene die de vraag stelt kan dus sturen.
Plaats reactie